- 1 Czy pod Gdańskiem powstanie fabryka za 2 mld euro? (161 opinii)
- 2 Ursa już pod polską banderą (71 opinii)
- 3 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (63 opinie)
- 4 Czy trudne studia gwarantują najwyższe zarobki? (99 opinii)
- 5 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (193 opinie)
- 6 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (102 opinie)
Gdański fundusz stawia na ultralekką felgę
W możliwość stworzenia ultralekkiej felgi uwierzył zespół akceleratora i funduszu Alfabeat, który zainwestował w projekt milion złotych. W ramach tej kwoty przeprowadzone zostaną prace badawczo-rozwojowe, które powinny doprowadzić do powstania funkcjonalnego prototypu felgi, opracowanego według wytycznych wybranego producenta aut.
Wykonany z kompozytu węglowego prototyp ultralekkiej felgi waży zaledwie 3,5 kg. Dla porównania waga obecnie stosowanych felg aluminiowych waha się - w zależności od technologii wykonania - od 6 do 13 kg. Okazuje się, że te różnice mają znaczenie, zwłaszcza dla rozwoju elektromobilności.
Za pomysłem stworzenia ultralekkiej felgi stoi firma Fibratech - Michał Smentoch, dr inż. Michał Sobolewski oraz dr inż. Claus Bayrethuer.
- Szacujemy, że dzięki naszym felgom możliwy będzie 6-proc. wzrost odległości, którą pokonamy w ramach jednego ładowania samochodu elektrycznego - mówi Michał Smentoch. - Może wydawać się, że jest to niewielki odsetek, jednak w zakresie elektromobilności stanowi naprawdę ogromne osiągnięcie.
Obecnie inni producenci korzystają z materiałów kompozytowych, jednak - ze względu na stosowaną technologię - nie są w stanie zredukować wagi felg na tyle, aby stanowiły realną konkurencję dla popularnych obręczy aluminiowych. To skłoniło zespół Fibratech do skorzystania z innej metody łączenia materiałów kompozytowych - nici, którą określają mianem "nici nieskończonej", umożliwiającej "szycie na miarę". W tym procesie konieczne jest wypracowanie, w oparciu o analizę obciążeń występujących w czasie poruszania się, optymalnej struktury dla tworzonej felgi. Następnie na jej podstawie, za pomocą pojedynczego włókna kompozytowego i zgodnie z ustalonymi parametrami, "szyje się" odpowiedni wzór.
- Po przetestowaniu prototypu - jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem - możliwe stanie się przejście do kolejnego etapu prac, czyli stworzenia kompletnej linii do produkcji felg z wykorzystaniem "nici nieskończonej" - zapowiada Smentoch. - To jednak przedsięwzięcie, które będzie wymagało pozyskania dodatkowych funduszy w ramach kolejnej rundy finansowania.
- Do koncepcji ultralekkiej felgi z entuzjazmem odnoszą się najwięksi producenci felg samochodowych, jak i samych samochodów - dodaje Michał Mysiak, partner zarządzający Alfabeat, opiekun projektu. - Co więcej, to rozwiązanie wpisuje się w ogólnoświatowy trend panujący w motoryzacji, czyli upowszechnianie samochodów elektrycznych. Warto zauważyć, że obecnie również i w Polsce stawia się na rozwój elektromobilności, co potwierdzają założenia Programu Rozwoju Elektromobilności realizowanego w ramach Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju.
Miejsca
Opinie (36) 2 zablokowane
-
2017-10-11 10:20
rozumie że zamiast na "ściskanie" inżynieży zaprojektowali szprychy na "rozciąganie" (2)
Pomysł fajny, oby nie skończyło się jak z Łągiewką.
- 1 2
-
2017-10-11 11:02
(1)
Szprychy od zawsze działają "na rozciąganie" - tylko i wyłącznie.
Jak nie wierzysz to zobacz jak są zamocowane szprychy nakrętką np. w rowerze - można ją spokojnie wepchnąć do obręczy (w stronę dętki).- 0 0
-
2017-10-11 11:57
ok. Ale w felga samochodowa aluminiowa lub stalowa działa na "ściskanie"?
- 0 0
-
2017-10-11 10:33
(1)
Wytrzymała na nasze studzienki i krawężniki? Czy raz w tygodniu do prostowania będzie za kilka setek?
- 3 0
-
2017-10-11 12:22
nie da się tego prostować, tylko wymiana
No i tygodnia raczej nie wytrzyma.
Za to ktoś przytuli kasę na badania.- 3 0
-
2017-10-11 11:00
Fundusz za inwestował milion w cos co inni juz dawno zrobili ,a oni to odkryli na nowo?:)
Moge sie mylic bo trzeba by szczegółowo szukać informacji,ale dziwne ze nikt wcześniej nad tym sie nie zastanawiał by zrobić praktycznie puste felgi na szprychach .
Wieszkosc tych firm nie wymysliło nic nowego i nic praktycznego wprowadzonego na rynek wiekszosci to pieniadze zmarnowane jak otwieracz do wyciskacz do soków w kartoniku który recznie mozna wyciskac efektywnie i szybciej.- 4 0
-
2017-10-11 12:10
Badania bez sensu
Masa felg i ich bezwładność w ruchu, bez względu na rozwiązanie konstrukcyjne, są znikome w stosunku do masy samochodu.
Jakieś znaczenie ma to w przypadku roweru ze względu na zupełnie inny stosunek masy kół do całości.- 5 1
-
2017-10-11 14:02
Ultralekka a we trzech muszą trzymać....
- 6 0
-
2017-10-12 06:35
A gdzie opcja bezawaryjność? (1)
Mam 12 letnią hondę. Zero korozji. Serwisowana regularnie i zero problemów. Auto zmieniam tylko wtedy gdy chcę nowy model tego samego. Na chwilę obecną nie planuję zmian bo po co zmieniać coś co jest dobre i bezpieczne a na rynku nie ma odpowiedniej alternatywy?
- 2 0
-
2017-10-12 08:20
1886
Mam konia, nigdy się nie psuje, nie hałasuje, w razie potrzeby zje coś z pobocza, nie trzęsie i nie straszy ludzi. komfort podróży, prędkość, koszty - wszystko przemawia za koniem i nie ma sensu pchać się w ten diabelski wynalazek - samojazd, czy jak on się nazywa.
- 0 0
-
2017-10-12 16:49
Taka lekka, że we 3ch muszą trzymać :)
- 4 0
-
2017-10-13 06:46
ultralekka a musi ją trzymać trzech chłopa
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.