- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (43 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.
- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów - przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.
W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.
- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.
DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.
Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.
- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.
Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.
- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.
Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.
Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.
Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (154) 6 zablokowanych
-
2011-01-05 13:11
nie ma to jak napisać poprawcie błąd i nie napisać jaki
Typowe dziecko neo.
- 0 0
-
2011-01-05 13:20
Jakie imie i kolor krzesełek będzie miał nowy ORP (2)
Przecież to takie o ważne dla rządzących.
- 16 2
-
2011-01-05 14:08
To zależy od sponsora. Może ORP Lotos, albo ORP Biedronka.
Prawo do takiej nazwy można drogo sprzedać.
- 6 0
-
2011-01-05 14:30
ORP Śniadek
To moja propozycja.
- 5 0
-
2011-01-05 13:24
będą budować (2)
tak jak fregatę? 4x drożej niż kupenie nowej i zbuduja tylko kadłub?
- 14 3
-
2011-01-05 17:58
(1)
Kaper potrzeba Ci wiedzy pleciesz bzdury.
- 1 2
-
2011-01-05 23:19
sam pleciesz bzury anonimie
ile zbudowali tej korwety ile to do tej pory kosztowało, wiesz ananimie?
Poszukaj sobie, poczytaj - potem się wypowiadaj. Może przejrzysz na oczy.- 0 0
-
2011-01-05 13:36
okręty z polskich stoczni ??? (2)
pospawać blachy pomalować to jeszcze potrafimy ale myśl techniczną to chyba da nam TVN 24 wtedy TAK wybudujemy nawet okręt podwodny 3 generacji.
- 11 5
-
2011-01-05 13:51
własnie ten kontrakt z DCNS jest szansą na taką technologię
Popieram kontrakt z Francją. Może kupią stocznię.
- 5 3
-
2011-01-09 11:59
nie zauważajmy tylko samych wad
Zadaniem stoczni jest WYKONAĆ KADŁUB oraz ZAMONTOWAĆ ELEMENTY WYPOSAŻENIA I URZĄDZEŃ.
KAŻDA STOCZNIA NA ŚWIECIE JEST TYLKO ZAKŁADEM MONTAŻOWYM.
(nawet wykonany w stoczni kadłub składa się materiałów dostarczanych przez huty).
Nie można więc całej winy zwalać na stocznię. Z drugiej strony, licha sytuacja finansowa nie pojawia się z dnia na dzień - jak doszło do klapy ?
Montaż wielu urządzeń wymaga obecności przedstawicieli producenta
i nie jest to spowodowane niedostatkiem myśli technicznej w kraju lub w SMW.
(sam widziałem w stoczni niemieckiej przedstawicieli f-my Atlas nadzorującej
montaż ich urządzenia)- 0 0
-
2011-01-05 13:53
Oby coś z tego wyszło... znaczy z modernizacji MW (1)
Na razie mamy kilka okrętów mających faktyczną siłę uderzeniową, które praktycznie bez wyjątku za 5 lat będą nadawały się na złom. Przede wszystkim warto oddać Amerykanom studnię bez dna, czyli fregaty, i zastąpić je małymi, ale lepszymi w naszych warunkach kutrami rakietowymi.
- 9 3
-
2011-01-05 14:32
Siłę uderzeniową? Jak się rozpędzą i przydzwonią w spróchniałe nabrzeże to będzie popis siły uderzeniowej.
A co do kutrów rakietowych, to w Górkach stoi kilka kutrów, a mi zostało po Sylwestrze kilka rakiet klasy ziemia-powietrze lub ziemia-cokolowiek (zależy jak ustawisz). Może by tak to połączyć w Jedno Wielkie Narodowe Przedsięwzięcie Marynarko Wojenkowe? Takie kutry mogłyby dać wspaniałą PR-owską salwę rakietowo wiwatującą, gdy przyjedzie nasz Wszechmądry Płemieł.
Przepraszam za okrutne żarty, ale w tej chwili mamy mniej więcej takie perspektywy.- 5 2
-
2011-01-05 13:56
dziś w fantazjach posunęliście się nieomal poza granicę wyobraźni (1)
za rządów klicha (którego patronem jest słonce peru) w mon, zginęło w katastrofach lotniczych psp grubo ponad 100 osób i nikt nie poniósł odpowiedzialnosci
marynarka wojenna jest w celowej likwidacji
a wojska lądowe poza kontyngentem zajmującym się strzelaniem do afgańczyków skałdają się głównie z oficerów, podoficerów i generałów z komicznie niskim wzkaźnikiem szeregowców i nie byłyby w stanie obronić czegokolwiek o kraju nie wspominając
mielec "sprzedano", świdnik także, przemysł zbrojeniowy jest rozproszony zdewastowany i nieudolnie zarzadzany
polski samolot szkolny z premedytacją pogrzebano, bo w koncu lepiej dać komuś innemu pieniadze a i przy okazji będzie "przejrzysty" przetarg
a co do tzw stoczni marynarki wojennej to cała jej hala zajęta jest przez "budowaną" od 2006 roku korwetą która od 2000 roku istnieje na wizualizacjach i z pewnością przez kilka najbliższych lat nie zostanie ukończona bo "rząd polski" nie daje na nią pieniędzy
ponadto stocznia owa znajduje się w upadłości układowej
wiec pisanie że będzie budować okręty podwodne to nie żart czy fantazja
to (z całym szacunkim) kpina z czytelnika
tym bardziej że okret podwodny to nie szalupa tylko nowe technologie i potężne pieniądze a ta stocznia raz że nie ma pieniedzy dwa na finansowanie rządu nie może liczyć co pokazuje przykład korwety jak i celowa likwidacja najnowocześniejszej stoczni polskiej w gdyni (i w szczecienie)
żyjemy w koncu w kraju którym upudrowany osobnik z plakatów mówi "nie róbmy, polityki budujmy drogi" po to by po wyborach ogłościć że dróg nie bedzie!
ps. w następnym artykule można by równie dobrze poruszyć kwestię budowy polskiego lotniskowca lub jeszcze lepiej krążownika galaktycznego enterprice- 35 3
-
2011-01-05 15:09
Niestety ale rząd PO
za pochwalny artukuł w prasie niemieckiej odda każdy interes
- 4 2
-
2011-01-05 14:21
Skąd wiem,że powstaną w Hamburgu?
Może ktoś chce się założyć? za postawioną jedną złotówkę płacę jedno euro!
Ale po oddaniu tego kontraktu pozycja Naszego Umiłowanego Kaszubskiego Przywódcy wzrośnie i Bild Zeitung napisze,że jesteśmy krajem poważnym a lemingi przeczytawszy to aż spierdzą się z wrazenia- 11 1
-
2011-01-05 14:27
Stocznia ta jest znana z tego, że przewodniczący Solidarności załatwił robotę
swej żonie.
- 13 0
-
2011-01-05 14:29
Oby te trzy wymienione stocznie mialy lepszą ofertę niż szwedzka (2)
Szwedzi mają okręty z napędem Stirliga tak cichym, że na manewrach z US Navy zrobili przez peryskop fotki lotniskowcowi - łatwo się domyślić co to oznacza.
W wyniku tego amerykanie wzięli okręt wraz z załogą na kolejny rok w leasing, by opracować system wykrywania tak cichego napędu ;) Oprócz tego, że jest bardzo cichy, napęd ten pozwala na kilka tygodni przebywania pod wodą bez wynurzania, a nie jak inne okręty kilka dni.
http://pl.wikipedia.org/wiki/OkrÄty_podwodne_typu_Gotland
Ciekawe na co stać i co chce nasza Marynarka. Przeraża branie pod uwagę przedłużenie resursu amerykańskich fregat do 2015, to worki bez dna z 200-osobową załogą, a mogą być one serwisowane jedynie przez firmy amerykańskie, taka umowa.- 14 0
-
2011-01-05 14:31
Poprawka - miało być resurs fregat do 2025 (1)
- 1 0
-
2011-01-05 15:42
MW
Dementi!
Przedłużyli to do 2050 roku...- 2 0
-
2011-01-05 14:55
Stan naszej floty (1)
Stan naszej floty częściowo oddaje artykuł z 2008 (do tej pory jeśli coś się zmieniło, to tylko na gorsze)
http://www.countofcalmont.com/
Dwa okręty klasy Scorpene kupiła w 2010 (przyjęła do służby) za 981 mln USD.- 1 2
-
2011-01-05 15:12
Scorpene kupiła Malezja
Z kolei rozpatrywany niemiecki U-214 kupili np Grecy płacąc 1,9 mld EUR za 4 sztuki. Korea Płd kupiła 3 sztuki U-214 budując okręty u siebie.
Ciekawe, czy podobnie jak z amerykańskimi fregatami, wygra polityka, czy wreszcie górę weźmie ekonomia i realne potrzeby naszej Marynarki?- 3 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.