- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (43 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Gdyńska stocznia powalczy o kontrakt na okręty podwodne dla Marynarki Wojennej
Ministerstwo Obrony Narodowej ogłosi w tym roku przetarg na nowe okręty podwodne dla polskiej marynarki wojennej i remont już istniejących. To szansa dla Stoczni Marynarki Wojennej z Gdyni, która w przetargu wystąpi wspólnie z francuskim koncernem DCNS.
- W planach na najbliższe lata jest zapis o zakupie nowych okrętów - przyznaje Janusz Sejmej, rzecznik prasowy Ministra Obrony Narodowej. Dokładnego terminu ogłoszenia przetargu na okręty rzecznik MON jednak nie ujawnia.
W 2017 do polskiej floty ma trafić pierwszy z dwóch nowych okrętów podwodnych, kolejny w 2023. Modernizacji mają podlegać także trzy z czterech obecnie posiadanych okrętów podwodnych typu Kobben.
- Czekamy na ogłoszenie tego przetargu - mówi Roman Kraiński, prezes zarządu Stoczni Marynarki Wojennej w Gdyni. - Wystartujemy z koncernem DCNS. Przede wszystkim z uwagi na transfer technologii.
DCNS jest producentem okrętów typu Scorpene i Andrasta. Andrasta to nowy okręt podwodny przystosowanego do działania na wodach przybrzeżnych. Scorpeny są średniej wielkości, dwupokładowymi okrętami podwodnymi z konwencjonalnym napędem.
Wcześniej francuski koncern zbrojeniowy Direction des Constructions Navales Servises jako jedyny inwestor był zainteresowany kupnem Stoczni Marynarki Wojennej i kontynuowaniem w niej produkcji. W lipcu 2010 roku zerwał jednak rozmowy w sprawie nabycia gdyńskiej spółki.
- Wspólny projekt byłby dobrym wstępem do... powiedzmy zacieśnienia współpracy. A potem może nawet czegoś więcej - mówi Roman Kraiński.
Stocznia Marynarki Wojennej znajduje się obecnie w upadłości układowej. 99,38 proc. udziałów w kapitale zakładowym stoczni ma Agencja Rozwoju Przemysłu. Zakład został skomercjalizowany w grudniu 2005 r. W ramach programu restrukturyzacji ARP udzieliła spółce w 2006 r. wsparcia finansowego ze środków pomocy publicznej w formie podwyższenia kapitału zakładowego o kwotę 80 mln zł oraz pożyczki w wysokości 40 mln zł.
- Nasza sytuacja nie jest wesoła. Walczymy o życie. Taki kontrakt byłby wybawieniem. Budowa okrętów, potem remonty i modernizacje pozwoliłyby nam odbudować pozycję - dodaje prezes Kraiński.
Z kim SMW będzie walczyć o kontrakt? Na europejskim rynku konwencjonalnych okrętów podwodnych liczą się obecnie jedynie trzej producenci. Właśnie francuska stocznia DCNS oraz niemiecka Howaldswerke Deutsche Werft (HDW) i rosyjska Stocznia Admiralicji.
Marynarka Wojenna RP posiada pięć okrętów podwodnych - klasy Kilo i Kobben. Kilo, czyli ORP Orzeł (data podniesienia bandery 1986) został skonstruowany w Związku Radzieckim. Miał służyć do wykrywania i zwalczania dużych okrętów atomowych. Cztery okręty typu Kobben zostały wyprodukowane w latach 1964 - 1967 w niemieckiej stoczni Rheinstahl - Nordseewerke w Emden. Pełną, kompleksową modernizację do najnowszych standardów światowych okręty przeszły w latach 1990 - 1992.
Do 2018 r. MON chce wydać na kupno nowego uzbrojenia 31 mld zł.
Ruch statków w Zatoce Gdańskiej
Zobacz na bieżąco aktualizowany ruch statków na wodach Zatoki Gdańskiej. Mapa opracowana i prowadzona przez Department of Product & System Design Engineering - University of The Aegean.
Miejsca
Opinie (154) 6 zablokowanych
-
2011-01-06 08:38
przekrety a nie okrety!
- 2 1
-
2011-01-06 09:21
Stocznia MW ?
To wiadomość na 1 kwietnia jako żart? Przecież ta "firma" strawi każdą ilość pieniędzy, a produkt trawienia to.......
- 3 1
-
2011-01-06 10:38
Uwierze jak zobacze-
to piekne plany ale obecna demokracja wiele juz obiecywala,jak zobacze to uwierze-
- 4 0
-
2011-01-06 10:51
czas najwyzszy calkowicie zlikwidowac MON
bo tym darmozjadom zawsze kasy bedzie za malo.
- 3 2
-
2011-01-06 12:14
niech najpierw skonczą Gawrona
- 3 1
-
2011-01-06 12:33
a po co nam te okręty?
na coś pożytecznego lepiej wydac te pieniądze... drogi budować.
- 4 3
-
2011-01-06 13:03
właśnie Gawron,
- 2 1
-
2011-01-06 13:22
SMW bankrut
Stocznia Marynarki Wojennej jest bankrutem.Wlugi wynosza 120 miliony.Brak fachowcow,pozostały li tylko wydzialy pomocnicze i pracownicy t.z umyslowi i plejada zwiazkowców.Kontrakty wykonywane w tej stoczni przynosza tylko straty ,przykładem są ostatnio budowane Sary.Rok zamkniety na ogromnym ninusie.Ta stocznia w ostatnich latach nie zrealizowala żadnego kontraktu który byłby na plusie.Marynarka Wojenna powinna przejżeć na oczy.
- 7 6
-
2011-01-06 14:54
Gawron
to gwózdż do trumny SMW , a fantastą snią sie okrety podwodne , a może jeszcze lotniskowce , nie wiecie w jakim ciemnogrodzie żyjecie , cuda to u rudego Tuska !!
- 0 0
-
2011-01-06 16:00
Po co wydawac 31 mld? terrorysci wysadzą kładkę w straszynie i miasto stoi.
Wysadza druga kładkę, np. w gdyni, to nie dojadą dostawcy żywności i padniemy z głodu.
- 6 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.