• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Gdyńskie falochrony. Budimex z najlepszą ofertą

Wioletta Kakowska-Mehring
31 maja 2024, godz. 16:25 
Opinie (31)
Projekt Portu Zewnętrznego Projekt Portu Zewnętrznego

Wybrano najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę morskiej infrastruktury koniecznej do funkcjonowania planowanego Portu Zewnętrznego w Porcie Gdynia, czyli falochronów. Teraz czas na finał przetargu na budowę samego "portu na wodzie". Oferty można składać do 14 czerwca.



Konsorcjum firm Budimex (lider konsorcjum), RoverpolRover Maritime S.L. złożyło najkorzystniejszą ofertę na zaprojektowanie i budowę 2,5 km falochronów osłonowych. Dzięki realizacji zadań określonych w ogłoszonym zamówieniu uzyskany zostanie akwen osłonięty od oddziaływania fal, umożliwiający manewry przy terminalu w  planowanym Porcie Zewnętrznym wraz z bezpiecznym rozładunkiem przy jego nabrzeżach. Z kolei wzmocnienie istniejących falochronów wraz z wykonaniem narzutów ma na celu ochronę istniejących obiektów przed dochodzącym falowaniem oraz minimalizację refrakcji falowania.


Według koncepcji Port Zewnętrzny w Gdyni ma być jakby przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i ŚląskiegoMapka (ma powstać na wodzie). To jedna z najważniejszych i największych inwestycji w polskiej gospodarce morskiej ostatnich lat. Będzie stanowić przedłużenie Portu Gdynia w stronę morza. Nowy teren, powstały w wyniku zalądowienia części akwenu, będzie miał ok. 151 ha. Według planów, na nim ulokowany ma zostać terminal kontenerowy, którego możliwości przeładunkowe mają docelowo sięgnąć 2,5 mln TEU.

Kto nam mebluje gdyński port? Historia o Kto nam mebluje gdyński port? Historia o "Gdyńkongu" uderza w Port Zewnętrzny

Zanim powstanie nowy port, potrzebne są falochrony. Wybrany wykonawca będzie miał 490 dni na wykonanie prac projektowych wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę, natomiast na roboty budowlane wraz z uzyskaniem pozwolenia na użytkowanie 819 dni od dnia uzyskania pozwolenia na budowę.

Z kim rywalizowało zwycięskie konsorcjum i jaką kwotę zaoferowało?
  • Budimex, Roverpol i Rover Maritime S.L. - 539 600 426, 96 zł brutto
  • PORR SA - 573 744 914, 40 zł brutto
  • NDI SA - 633 606 454, 17 zł brutto



Co obejmował przetarg?
Przedmiot zamówienia obejmuje zaprojektowanie, a następnie wykonanie robót budowlanych polegających m.in. na:
  • wykonaniu dwóch falochronów wyspowych północno-wschodnich o łącznej długości 500+56 m wraz z oświetleniem nawigacyjnym;
  • wykonaniu trzech północnych falochronów wyspowych o łącznej długości 800+800+250 m wraz z ich oświetleniem nawigacyjnym;
  • wzmocnieniu istniejącego Falochronu Głównego Wschodniego - część północna na całej jego długości ok. 235 m;
  • wykonaniu wygaszaczy falowania oraz niezbędnych prac w zakresie wzmocnienia istniejącego Falochronu Głównego Wschodniego na długości około 148 m.

A co z przetargiem na Port Zewnętrzny? Projekt obejmuje zaprojektowanie, budowę, sfinansowanie, wyposażenie, a następnie utrzymanie i eksploatację w okresie umowy "Partnerstwa Publiczno-Prywatnego części lądowej Portu Zewnętrznego".

- Postępowanie przetargowe na wybór partnera prywatnego dla projektu Portu Zewnętrznego jest prowadzone w trybie dialogu konkurencyjnego. Zaproszenie do składania ofert przekazano do uczestników postępowania w lipcu 2023 r. - z pierwotnym terminem składania ofert wyznaczonym na październik 2023 r. W wyniku wniosków uczestników postępowania wydłużono ten termin do lutego - a obecnie do 14 czerwca 2024 r. - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdynia.

Miejsca

Opinie (31) 2 zablokowane

  • Dwa mega terminale obok siebie? (1)

    Działajacy i rozbudowujący się w Gdańsku i nowy w Gdyni. Czy to aby dobry pomysł?

    • 1 17

    • to jest bardzi dobry pomysł

      Powie ci to każdy kupiec. Prawdziwy kupiec, a nie komuszy spekuła czy wschodni sknera...

      Dlatego Hamburg ma Bremenhaven, Cuxhaven a Petersburg Bronka i Wyborg, nie wspominając o pobliskim też Ust Uługa, największym porcie bałtyckim. W małej Holandii dwa największe porty europejskie a belgijska Antwerpia też się pożywi...

      A w Trójmieście jako żywo, Pawlaki i Kargule... Widać, że repatriacja zasiedliła Gdańsk.
      Jedyna strategia to "pies ogrodnika" i "aby sąsiadowi krowa zdechła"...
      A jakie to k****, zatroskane...

      • 9 0

  • Co jest, niemiecki język jest tu zakazany? Chciałem zadać pytanie Premierowi... (1)

    • 3 0

    • no i bys go zaklopotal...

      Bo slabawo u niego z jezykami...

      Znasz wytyczne, jak poziom edukacji nalezy Slowianom zapewniac...

      • 0 0

  • A dojazd do portu?

    Czy nie należałoby najpierw pomyśleć jak dojechać do tego portu? Chyba nie estakada bo ta juz nie wytrzymuje natężenia

    • 0 1

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane