• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Istrana zbuduje nowy terminal w Gdańsku. Palowanie jeszcze w tym roku

Wioletta Kakowska-Mehring
25 czerwca 2024, godz. 13:15 
Opinie (50)
Według projektu ukończenie robót palowych pod T5, czyli terminal instalacyjny, ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r., a ukończenie zalądowienia - do końca III kw. 2025 r. Według projektu ukończenie robót palowych pod T5, czyli terminal instalacyjny, ma być zrealizowane do końca II kw. 2025 r., a ukończenie zalądowienia - do końca III kw. 2025 r.

Oferta spółki Istrana została wybrana w wyniku postępowania na zalądowienie obszaru morskiego - ogłosił Port Gdańsk. Chodzi o rozbudowę terminalu Baltic Hub. T5 ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych.



Inwestycje w rozwój energetyki wiatrowej to:

- Komisja przetargowa w ramach postępowania nr 1/NH/2022 wybrała ofertę wiążącą firmy pod nazwą Istrana sp. z o.o. z siedzibą w Gdańsku. Odbyło się to w ramach procedury wyboru dzierżawcy bądź dzierżawców terenu, który powstanie w wyniku zalądowienia obszaru morskiego położonego w obrębie zarządzanym przez Port Gdańsk - poinformowano w komunikacie.
To właściwie tylko formalność, bo o tym, że powstanie T5 jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych mówi się już od początku tego roku. Choć przetarg trwał, to Istrana, czyli spółka celowa Baltic Hub, już prezentowała ewentualny harmonogram prac.

Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro

Na przeszkodzie do zakończenia przetargu stało finansowanie. Mówi się, że Polski Fundusz Rozwoju, który ma 30 proc. w Baltic Hub, ma wyłożyć 500 mln zł. Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy.


Terminal T5 ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. Ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W sąsiedztwie powstaje terminal T3. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni ok. 21 ha. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa - z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.

T5 ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1. T5 ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1.

- Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu Baltic Hub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 ha, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m - czytamy na stronie spółki Istrana.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja jest realizowana w modelu "zaprojektuj i wybuduj".


- Na terminalu T5, który będzie wybudowany do połowy 2026 r., będą powstawały tzw. wielkie wiatraki, które będą potem montowane w polskiej strefie na Bałtyku. Ok. 100 turbin zamontowanych w pierwszym etapie będzie wytwarzało 1,5 GW energii, a to jest mniej więcej tyle, ile wytwarza duża elektrownia węglowa w Polsce. Więc to jest wejście do rewolucji energetycznej. Żeby wybudować taki terminal, to przede wszystkim musimy przejść przez cały etap jego planowania i realizacji. Ponieważ terminal będzie powstawał w miejscu, gdzie dzisiaj jest woda, to będziemy musieli stworzyć sztuczną wyspę. Żeby ją stworzyć, to musimy przejść przez cały proces budowlany. On polega na tym, że najpierw wyznaczymy taką nazwijmy to foremkę ze stali, do której nasypiemy olbrzymie ilości przede wszystkim piachu. W dalszej kolejności ten grunt będzie umacniany. Tak powstanie platforma, na której będzie możliwy montaż tych wiatraków - powiedział Adam Żołnowski, dyrektor finansowy Baltic Hub, portalowi Newseria Biznes.
Mówi się, że gdańskim terminalem jest zainteresowana Polska Grupa Energetyczna, zaangażowana w projekt farm wiatrowych Baltica.

Miejsca

Opinie (50) 3 zablokowane

  • Gdynia (2)

    No to się Gdynia przeziębiła ze swoim portem zewnętrznym. Bo ile potrzeba baz offshore w kraju bez przemysłu offshore? Budowlańcom szybciej będzie z Ustki pobierać materiał, CC będą motorówkami tez z Ustki, śmigłowca przecież w naszym pięknym kraju nie uświadczysz. Jak już zbudują to do utrzymania potrzebny jeden statek serwisowy który będzie bazował - no niech zgadnę gdzie ze względu na dystans i paliwo. No gdzie by to mogło być? Kontenery będą stały w tych "bazach offshore".

    • 9 6

    • Mowa jest o porcie w Gdańsku

      A ten musi swoje wtręty o Gdyni wciskać.

      • 1 2

    • znasz się jak pies na kotach. Nie szczekaj

      • 0 0

  • ależ Tusk rozwija pięknie Polskę ! (5)

    • 6 5

    • Żałosne (2)

      Zastanów się nad tym co piszesz. Pracuje w tej firmie i nie muszę mówić na jakim stanowisku bo i tak byś nie pojął tego co robię. Firma jest rozwijana tylko i wyłącznie z pieniędzy które firma zarobiła. Tusk jakby miał możliwość to uniemożliwiłby rozwój terminala.

      • 3 4

      • Takie wytyczne z centrali?

        • 2 2

      • Sprawdź strukturę własnościową firmy

        Ale fakt, tu rudy nic nie zdziałał, tak jak i nie zdziałał wcześniej gdy obiecywał ten terminal i terminal zbożowy wiele, wiele lat temu, o czym stuknięte Julki głosujące na niego i jego kumpli nie pamiętają. Ja za to pamiętam jaka stagnacja była na tych terenach portowych jak był u władzy i zamiast pakować kasę w porty to wywalał ją na stadiony, które straty przynoszą co roku. A w portach był PRL i klimat podobny do tego na terenach Siarkopolu, czyli bardziej obrzeża 3 świata niż tego co jest obecnie

        • 0 0

    • Tusk pięknie rozwija...niemiecki biznes. I tyle w tym temacie.

      • 1 1

    • On i jego tłuste koty rozwalili gospodarkę i budżet państwa idzie drożyzna i bezrobocie pozostają szparagi i zlewozmywak

      • 0 0

  • strasznie kosztowna budowa jeśli tylko pod wiatraki (1)

    bez państwowych funduszy nikt by tego nie budował, kompletnie nieopłacalne

    • 2 4

    • Wątpię, by tylko pod wiatraki - jak te wybudują to będzie na kontenery

      • 2 0

  • Piszecie piszecie

    Nikt tego z tych decydentów tego nie czyta ma to gdzieś a wy się wpieniacie .dajcie spokój sobie zrobią jak będą chcieli..... daliście w wyborach im zielone światło to teraz nie macie nic do gadania.

    • 3 2

  • Tylko, dlaczego nie w Radomiu?

    Sympatyk Horały

    • 4 2

  • Baltic Hub to kłamcy i oszuści

    • 2 1

  • Postępowanie na rem terminal to lipa

    Cale to postępowanie to lipa. Bo niby kto miałby wybudować terminal przylegający do Baltic Hubu jak nie spółka w pełni od niego zależna? Żeby nie było krzyku zrobiono zasłonę dymną i powołano spółkę celową. Jeden oferent bonwarunkinprsetargubtak ustawione że nikt inny przy zdrowych zmysłach do niego nie przystąpi. To będzie bardzo ciekawe z punktunwodze ia zasad pomocy publicznej udzielanej prywatnym spółkom. No i bardzo ciekawe jak oni w tym czasie chcą tą inwestycje skończyć i uruchomić do sierpnia 2026 roku, bo zgodnie z zasadami KPO jest to niezbędne do sfinansowania inwestycjinz tych funduszy. No chyba że z góry jest założę ie że się nie wyrobią i będzie klauzula projektu niefunkcjonujacego. Tak czy inaczej zabrano piwniadze Gdyni która kończyła by się budować gdyby 3 - 4 lata temu ministrom starczyło odwagi i podjęli decyzję takie jak trzeba. A tak mamybco mamy. No i Baltic Hub buduje to pod kontenery docelowo. Jak się przeczyta dokumenty przetargowe to jasno z nich wynika że offshore to tylko zasłona dymna i sposób na zblokowanie konkurencji i wyciągnięcie publicznych pieniędzy. Sprawa śmierdzi na kilometrów tylko czy są w tym kraju służby które się tym zajmą? Pytanie było retoryczne.

    • 5 2

  • Nie ma to znaczenia

    Zwykły obywatel z tego nie korzysta

    • 4 3

  • Każde nawet najmniejsze działanie tuska nigdy nie jest na korzyść Polski. (1)

    Wymień mi ktoś chociaż najmniejszą inwestycje z korzyścią dla Polski? A przypomne, że już rządził osiem lat. Dla porównania i realnej wagi mogę z latwoscią wymienic kilka inwestycji PiS.

    • 2 6

    • Nie kojarzę żadnego działania jego na naszą korzyść

      bekę z karakana cisną, ale tego gościa nikt nie przebije. Karakan jaki jest taki jest ale dotrzymywał słowa i obietnic wyborczych. Ten ma to w d.

      • 0 0

  • spoko, nie za Tuska

    • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane