- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Istrana zbuduje nowy terminal w Gdańsku. Palowanie jeszcze w tym roku
25 czerwca 2024, godz. 13:15
Oferta spółki Istrana została wybrana w wyniku postępowania na zalądowienie obszaru morskiego - ogłosił Port Gdańsk. Chodzi o rozbudowę terminalu Baltic Hub. T5 ma być bazą instalacyjną dla morskich elektrowni wiatrowych.
To właściwie tylko formalność, bo o tym, że powstanie T5 jako baza instalacyjna dla morskich elektrowni wiatrowych mówi się już od początku tego roku. Choć przetarg trwał, to Istrana, czyli spółka celowa Baltic Hub, już prezentowała ewentualny harmonogram prac.
![Zobacz, jak powstaje terminal za 470 mln euro](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3749/150x100/3749515__c_39_0_482_337__kr.webp)
Na przeszkodzie do zakończenia przetargu stało finansowanie. Mówi się, że Polski Fundusz Rozwoju, który ma 30 proc. w Baltic Hub, ma wyłożyć 500 mln zł. Finansowanie projektu zaplanowano głównie z funduszy europejskich zabezpieczonych dla projektu w KPO, pod warunkiem zatwierdzenia pomocy publicznej przez odpowiednie organy.
Terminal T5 ma służyć jako głębokowodna baza dla procesu instalacji morskich elektrowni wiatrowych. Ma stanowić przedłużenie istniejącego terminala T1, wychodzącego na wody zewnętrznej części Portu Gdańsk znajdujące się na Zatoce Gdańskiej. W sąsiedztwie powstaje terminal T3. W tym celu niezbędne jest zalądowienie akwenu o powierzchni ok. 21 ha. Od strony południowo-wschodniej ulokowana będzie droga dostępowa - z tej strony w przyszłości istnieje możliwość dobudowy terminala T4.
- Inwestycja polega na stworzeniu przy terminalu Baltic Hub nowego nabrzeża o powierzchni aż 21 ha, którego długość nabrzeża przeładunkowego wyniesie 800 m, a głębokość akwenu przy kei 17,5 m. Pozwoli to na cumowanie statków instalacyjnych oraz statków zaopatrzeniowych dla terminali offshore o długości całkowitej do 170 m - czytamy na stronie spółki Istrana.
Rozpoczęcie prac budowlanych planowane jest w połowie 2024 r., a zakończenie inwestycji w 2026 r. Inwestycja jest realizowana w modelu "zaprojektuj i wybuduj".
- Na terminalu T5, który będzie wybudowany do połowy 2026 r., będą powstawały tzw. wielkie wiatraki, które będą potem montowane w polskiej strefie na Bałtyku. Ok. 100 turbin zamontowanych w pierwszym etapie będzie wytwarzało 1,5 GW energii, a to jest mniej więcej tyle, ile wytwarza duża elektrownia węglowa w Polsce. Więc to jest wejście do rewolucji energetycznej. Żeby wybudować taki terminal, to przede wszystkim musimy przejść przez cały etap jego planowania i realizacji. Ponieważ terminal będzie powstawał w miejscu, gdzie dzisiaj jest woda, to będziemy musieli stworzyć sztuczną wyspę. Żeby ją stworzyć, to musimy przejść przez cały proces budowlany. On polega na tym, że najpierw wyznaczymy taką nazwijmy to foremkę ze stali, do której nasypiemy olbrzymie ilości przede wszystkim piachu. W dalszej kolejności ten grunt będzie umacniany. Tak powstanie platforma, na której będzie możliwy montaż tych wiatraków - powiedział Adam Żołnowski, dyrektor finansowy Baltic Hub, portalowi Newseria Biznes.
Mówi się, że gdańskim terminalem jest zainteresowana Polska Grupa Energetyczna, zaangażowana w projekt farm wiatrowych Baltica.
Miejsca
Opinie (50) 3 zablokowane
-
2024-06-26 06:34
Przez Tuska Maersk odszedł z Gdańska
Do ulubionych Niemiec......Rudy ......
- 2 2
-
2024-06-26 06:57
Jeśli ktoś zaznaczył, że elektrownie wiatrowe w obecnym stanie to przyszłość niech się uderzy w łeb, bo nie wie ile betonu trzeba wylać oraz co z utylizacją łopat takiego wiatraka
- 2 1
-
2024-06-26 12:59
Po co nam terminal
Wszystko idzie do Hamburga.
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.