- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (44 opinie)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (172 opinie)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Państwowe firmy wymieniają zarządy (112 opinii)
- 5 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (161 opinii)
- 6 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (194 opinie)
Jak było, jak jest. Zobacz jak zmienia się Port Gdynia
Tylko w minionym roku w Porcie Gdynia sfinalizowano pięć ważnych projektów inwestycyjnych współfinansowanych przez UE. W najbliższych latach port zamierza utrzymać tempo inwestycyjne. Zobacz jak szybko zmienia się Port Gdynia.
W sumie wydano prawie 630 mln zł, z czego ponad 330 pozyskano z Unii. Co udało się wykonać? Przebudowano kanał portowy, przygotowano infrastrukturę dostępu drogowego i kolejowego do wschodniej części portu, rozbudowano infrastrukturę do obsługi statków ro-ro z dostępem kolejowym i drogowym, zagospodarowano rejon Nabrzeża Bułgarskiego , przebudowano Nabrzeże Szwedzkie , przebudowano intermodalny terminal kolejowy oraz przebudowano część Nabrzeża Rumuńskiego (etap I - faza I). Niestety, nie udało się wybudować nowego terminalu promowego przy Nabrzeżu Polskim zgodnie z pierwotnie zakładanymi planami. Miał być gotowy w połowie 2016 roku.
- Na drodze stanęła nam zmiana unijnych procedur, które wydłużyły cały proces procedowania. Mamy nadzieję, że w tym roku rozpoczniemy budowę, która potrwa około dwóch lat - powiedział Walery Tankiewicz, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdynia. Według szacunków budowa pochłonie 130 mln zł.
Kluczową w najbliższych latach dla gdyńskiego portu inwestycją jest jednak "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia Etapy I-III". Ma ona zasadnicze znaczenie dla zachowania konkurencyjności w przeładunkach kontenerów. Realizacja tego przedsięwzięcia pozwoli na zniwelowanie ograniczeń nawigacyjnych w gdyńskim porcie. W bieżącym roku rozpoczną się roboty budowlane w ramach I etapu, zmierzające do powiększenia średnicy Obrotnicy nr 2 do 480 m dla umożliwienia obsługi kontenerowców o długości 380 - 400 metrów. Zakończenie tego etapu planowane jest na grudzień 2017 roku. Kontynuowane będą również prace projektowe dotyczące pogłębienia akwenów portowych do maksymalnej głębokości -16 m. Roboty budowlane w ramach tego zadania są planowane do realizacji w latach 2017-2020.
Głównym źródłem finansowania tych inwestycji będą środki własne, które zostaną uzupełnione przez fundusze unijne. W tym roku na inwestycje ZMPG wyda prawie 118 mln zł, za to już w przyszłym roku będzie to prawie 213 mln zł, a w 2018 prawie 276 mln zł.
Co jeszcze jest w planach? Choćby budowa magazynu zbóż i pasz na terenie odkupionym od Stoczni Nauta. Nowy obiekt stanie na działce o łącznej powierzchni ponad 2 ha zlokalizowanej przy Nabrzeżu Śląskim. Koszt to prawie 27 mln zł. W planach jest też budowa magazynu wysokiego składowania w rejonie ulic Kontenerowej i Logistycznej oraz magazynu przy ul. Polskiej. Do tego kolejne etapy przebudowy Nabrzeża Indyjskiego i Helskiego.
Ograniczeniem dla gdyńskiego portu jest też jego położenie, a dokładnie brak możliwości pozyskania nowych terenów. Choć w tej materii ZMPG stara się zabezpieczać interesy portu. W ubiegły roku udało się powiększyć obszar granic portu o tereny Stoczni Marynarki Wojennej i Portu Wojennego. Dzięki temu ruchowi ZMPG zyskał prawo pierwokupu tych terenów.
Miejsca
Opinie (71) 6 zablokowanych
-
2016-02-09 17:42
Było zielono (1)
a jest beton...
- 8 8
-
2016-02-09 20:38
Była wioska rybacka jest wielkie miasto.
- 3 3
-
2016-02-09 17:58
Polska w ruinie .... (1)
....tylko trzy miesiące PiS przy władzy i takie zmiany !!!!! no,no,no ....
- 15 4
-
2016-02-09 20:38
Hahahaha dam plusa
- 2 2
-
2016-02-09 18:02
Prawdę mówiąc to co druga z tych inwestycji już jest od daaawna (2)
wiem, bo sporo jeżdziłem po tych terenach rok temu. Prawie wszystko już było i nie sprawiało wrażenia nowości, także chyba trochę spóźniony news :)
- 17 6
-
2016-02-09 19:09
Przecież to oczywiste, że te wszystkie inwestycje nie są zeszłoroczne, tylko z kilku ostatnich lat. Tego nie da się zrobić w jeden rok, zwłaszcza przy naszych długich procedurach, na które port nie ma wpływu.
- 4 1
-
2016-02-10 12:14
artykuł jest w kontekście 90-lecia Gdyni....
Coś jeszcze Ci przeszkadza? :D
- 1 1
-
2016-02-09 18:08
Chwalą się żeby zarządu nie wywalili, nic z tego my wiem co w trawie piszczy :) (1)
- 14 7
-
2016-02-09 19:12
Sądzisz, że w porcie są tacy naiwni?
- 5 1
-
2016-02-09 19:26
Port jeszcze jest ale statków jakoś brak (2)
A bez statków port jest martwy. Zabudowa portu przez domy mieszkalne czy biurowce to niebezpieczne idee.
- 15 5
-
2016-02-09 19:49
I pewnie nie uwierzysz, że w porcie jest trzy i pół tysiąca zawinień statków rocznie... (1)
- 3 0
-
2016-02-09 19:58
Sorki :) Oczywiście "zawinięć", a nie "zawinień". To przez komputer, który czasem wie lepiej i zamienia wyrazy :)
- 3 1
-
2016-02-09 20:37
Moje kochane miasto :)
- 9 2
-
2016-02-09 21:05
(1)
Jestem laikiem ale tak sobie mysle że TIR ze starych baz kontenerowych wjezdza od razu na estakade i dalej a z tego nowego to zanim dojedzie to zakorkuje cala Wiśniewskiego no i miasto chyba tez-czy to ma sens?
- 5 1
-
2016-02-09 21:44
Pomyliłeś terminale. Ta nowa inwestycja ma dotyczyć terminala promowego, a nie kontenerowego. Niemniej, słusznie zwróciłeś uwagę na ewentualny problem komunikacyjny, który powstaje przy załadunku i wyładunku promu. Symulacje tego typu były robione w porcie i przyszły układ drogowy w okolicy tej inwestycji ma być drożny tak, aby nie zakorkować miasta w czasie postoju promu.
- 1 0
-
2016-02-10 02:37
Polowa
- 0 1
-
2016-02-10 02:40
(1)
Połowa inwestycji to malowanie trawy ! gdzie ta kasa wsiąkła? Zdjęcia "przed" trzeba było podczas sztormu i burzy z piorunami robić - większy efekt psychologiczny by wywarły!
- 6 8
-
2016-02-10 08:02
Brawo, geniuszu! Jednym rzutem oka na zdjęcia wytropiłeś wielomilionowy przewał malarski. Możesz śmiało zgłaszać się do Antkowej komisji.
- 1 2
-
2016-02-11 09:37
pięknie
mam nadzieję że już nigdy nie będzie śmierdziało tam g*wnEM
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.