- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy
Sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi wezwała do unieważnienia postępowania w sprawie wydzierżawienia Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia. Przypomnijmy, że na początku listopada tego roku rozstrzygnięto przetarg na dzierżawę, a za najkorzystniejszą ofertę wybrano złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Czy czeka nas postępowanie przed europejskimi sądami?
28 listopada tego roku Michał Kołodziejczak poseł KO w mediach społecznościowych przekazał, że "Polska jest na przededniu wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce". A potem z mównicy sejmowej i w mediach kilkukrotnie nawoływał do unieważnienia przetargu.
Wybrano najlepszą ofertę na "zbożowy" w Gdyni
Sprawa trafiła na posiedzenie sejmowej komisja rolnictwa i rozwoju wsi, a ta wezwała prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego. Co ciekawe, nawet obecna na posiedzeniu komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka zaznaczyła, że "nie ulega wątpliwości, że ten terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa".
Nie poinformowano jednak, jak miałaby wyglądać konstrukcja przetargu, w którym przewagę miałby mieć polski kapitał. W końcu jesteśmy w strukturach unijnych.
Co się takiego stało, że przetarg, który toczył się od października zeszłego roku, nagle wzbudził tyle emocji?
Ogłoszono nowy przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia
Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 r. poinformowano, że dotychczasowy dzierżawca Bałtyckiego Terminalu Zbożowego rozwiązał umowę z Portem Gdynia z powodu remontu nabrzeża Indyjskiego. Tym dzierżawcą od 2005 r. było Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Cefetra B.V. z Rotterdamu. Od 1 lipca ub. roku spółka Mondry z Gdańska została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Firma ta kontynuowała przeładunki zboża, realizowała je podczas przebudowy nabrzeża. Jednak to było rozwiązanie tymczasowe. Przetarg dotyczący dzierżawy tego terminala do 2053 r. ogłoszono w październiku zeszłego roku.
Zgłosiło się czterech oferentów: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni
W przestrzeni - pewnie nie tylko medialnej - trwała od kilku miesięcy gorąca rywalizacja. Kąsek jest łakomy, bo w skład majątku wchodzi świeżo remontowane nabrzeże, a i przeładunki zboża w najbliższych latach zapowiadają się obiecująco. W mediach pojawiło się sporo publikacji, w tym także sponsorowanych na temat przyszłości gdyńskiego terminalu. Globalne koncerny - duński Copenhagen Merchants i holenderski Viterra - powiązane z jednym z oferentów w publikacjach sponsorowanych ogłaszały, że odkładanie terminu rozstrzygnięcia przetargu szkodzi Portowi i przeładunkom zboża. Z kolei inni oferenci - ci reprezentujący polskich operatorów logistycznych - głośno mówili, że obawiają się, iż firmy handlowe, będące w gronie chętnych na dzierżawę, zaburzą konkurencję w portach.
Ostatecznie, 8 listopada, wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Otrzymała ona aż 98,72 punkty. Konsorcjum zaoferowało najwyższą miesięczną sumę przychodu z czynszu stałego netto oraz stawkę netto za przeładunek 1 tony ładunków.
Szczecin Bulk Terminal nie jest nowym podmiotem na naszym rynku, od lat prowadzi terminal towarów masowych w Szczecinie. Jest to spółka powiązana z holenderską Grupą Viterra, czyli koncernem zajmującym się handlem, magazynowaniem, przeładunkiem i transportem produktów zbożowych. Viterra Polska jako część Viterra, jest obecna na rynku polskim od 1997.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże
Po wystąpieniach posła Kołodziejczaka w sprawą włączył się Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej, który wystąpił do parlamentarzystów z Warmii i Mazur oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych o wsparcie działań Izby przeciwko wydzierżawieniu Terminalu Zbożowego w Gdyni Konsorcjum Szczecin Bulk Terminal.
- W ocenie samorządu rolniczego uzyskanie przez Konsorcjum SBT, nadzorowanego przez Grupę Viterra i CM Holding A/S, kontroli nad Terminalem Zbożowym spowoduje istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej poprzez umocnienie pozycji dominującej przez podmioty należące do Grupy Viterra. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest możliwość ograniczenia sprzedaży zboża wyprodukowanego przez polskich rolników - poinformował zarząd izby.
W czwartek sprawa trafiła do sejmowej komisja rolnictwa i rozwoju wsi. Ta wysłuchała informacji na temat rozstrzygnięcia przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia i wezwała Prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego. Obecna na posiedzeniu komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka poinformowała, że skierowała projekt uchwały do Rady Ministrów dotyczący podjęcia stanowiska w sprawie terminala zbożowego. Natomiast wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Janusz Kowalski poinformował, że jego zdaniem, jak i zdaniem ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi, należy bez podania przyczyn "unieważnić, odstąpić od rozstrzygnięcia, od całego postępowania".
Co dalej? Okazuje się, że tak naprawdę przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty. Zgodnie z warunkami w sprawie ma jeszcze zająć stanowisko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. On ma rozstrzygnąć, czy Holendrzy zyskają pozycję dominującą.
Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg
Władze portu czekają na rozstrzygnięcia i przypominają, że w treści specyfikacji postępowania oraz we wzorze umowy dzierżawy zapisano, że dzierżawca zobowiąże się do utrzymania publicznego charakteru terminala, czyli świadczenia usług przeładunkowych w obrocie portowo-morskim na rzecz każdego zainteresowanego podmiotu.
- Zaznaczyć należy, że przetarg zgodnie z ogłoszoną specyfikacją postępowania zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy. Do zawarcia umowy dzierżawy niezbędne są: uzyskanie przez dzierżawcę (oferenta) zgody prezesa UOKiK na koncentrację, zgoda ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej oraz zgoda Walnego Zgromadzenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia - poinformowały władze Portu Gdynia.
Pytanie: jak na całą sprawę zareaguje Szczecin Bulk Terminal? Komentarze sejmowe i deklaracje przedstawicieli resortu rolnictwa przed decyzją UOKiK mogą być odebrane jako naciski, a nawet na wpływanie na decyzję Urzędu. Miejmy nadzieję, że nie czeka nas postępowanie przed europejskimi sądami.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-12-08 15:13
(4)
przedtem terminal też był zarządzany przez firmy zagraniczne i nikt chyba nie narzekał. W portach morskich to normalne. Jeżeli firma zagraniczna z UE złożyła lepszą ofertą to powinna wygrać. Myślę, że nikt kto chce unieważnienia przetargu nie myśli o rolnikach tylko o własnych interesach.
Najwidoczniej przegrani w przetargu lobbują w PIS iprzedtem terminal też był zarządzany przez firmy zagraniczne i nikt chyba nie narzekał. W portach morskich to normalne. Jeżeli firma zagraniczna z UE złożyła lepszą ofertą to powinna wygrać. Myślę, że nikt kto chce unieważnienia przetargu nie myśli o rolnikach tylko o własnych interesach.
Najwidoczniej przegrani w przetargu lobbują w PIS i PSL. Lobbyści ciężko pracują aby unieważnić przetarg. A jak tak się stanie to będzie dopiero afera na skalę europejską. Służby powinny sprawdzić i przetarg i posłów, którzy teraz protestują aby ujawnić kto za tym stoi.- 59 43
-
2023-12-09 16:06
Co ty bełkoczesz
Kiedy niby wcześniej ?ten port jak przejdzie w zagraniczne ręce to rolnicy są na dnie ,zdani na łaskę Holendrów czy Niemców.
- 4 2
-
2023-12-09 15:23
Na 30 lat? Chyba nie wiesz o czym mówisz.
- 1 1
-
2023-12-09 14:33
mam nosa (1)
Czuć tam horałe i meize normalnie czuć
- 3 9
-
2023-12-09 16:55
widać i czuć, że tabletek dziś nie wziąłeś
- 2 2
-
2023-12-09 08:45
terminal zbozowy (4)
Rozumiem wynajęcie terminala , rozumiem biznes , rozumiem kto z kim i za ile . Natomiast jak ktoś mówi o wynajęciu
na 30 lat ! to śmierdzi 30 km pod wiatr ! Praktycznie oznacza zablokowanie nabrzeża na 30 lat ! Średnio inteligentny
szympans kuma że coś jest nie tak !!- 55 20
-
2023-12-10 17:20
Co ci smierdzi?
Klepiesz bo tak każą!
- 0 2
-
2023-12-09 16:05
PiS owcy zrobili tak jak z resztą gospodarki - rozkradli a to co pozostało to podpalą na końcu :))))))) (2)
- 6 9
-
2023-12-09 16:33
Co ukradli (1)
I co podpalili ?
- 5 4
-
2023-12-09 17:37
Jak przestaniesz czerpac wiedze z czerwonych paskow TVPIS i zagladniesz do wolnych mediow to dowiesz sie co rozkradli i co zniszczyli.Uwazaj, zebys nie dostal zawalu bo skala moze porazic.
- 6 5
-
2023-12-08 17:14
wszystko zlikwidować - Polska w 18 wieku już była zlikwidowana - teraz powrórka (5)
- 57 15
-
2023-12-09 08:03
Nadal rządzi pis (4)
- 4 13
-
2023-12-09 16:09
Czym się różnią PiS od PO? (3)
To ta sama banda , jeszcze tego niewiesz ?
- 4 5
-
2023-12-09 16:54
PO to Volksdeutsche
- 3 1
-
2023-12-09 16:52
PO buduje Polskę a PiS okrada :)))))))))))))))))))) (1)
- 1 6
-
2023-12-09 16:56
Co robi PO?
Na jakim ty świecie żyjesz ?sprzedali w 8 lat rządów połowe Polski.
- 3 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.