- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (35 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy
Sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi wezwała do unieważnienia postępowania w sprawie wydzierżawienia Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia. Przypomnijmy, że na początku listopada tego roku rozstrzygnięto przetarg na dzierżawę, a za najkorzystniejszą ofertę wybrano złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Czy czeka nas postępowanie przed europejskimi sądami?
28 listopada tego roku Michał Kołodziejczak poseł KO w mediach społecznościowych przekazał, że "Polska jest na przededniu wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce". A potem z mównicy sejmowej i w mediach kilkukrotnie nawoływał do unieważnienia przetargu.
Wybrano najlepszą ofertę na "zbożowy" w Gdyni
Sprawa trafiła na posiedzenie sejmowej komisja rolnictwa i rozwoju wsi, a ta wezwała prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego. Co ciekawe, nawet obecna na posiedzeniu komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka zaznaczyła, że "nie ulega wątpliwości, że ten terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa".
Nie poinformowano jednak, jak miałaby wyglądać konstrukcja przetargu, w którym przewagę miałby mieć polski kapitał. W końcu jesteśmy w strukturach unijnych.
Co się takiego stało, że przetarg, który toczył się od października zeszłego roku, nagle wzbudził tyle emocji?
Ogłoszono nowy przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia
Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 r. poinformowano, że dotychczasowy dzierżawca Bałtyckiego Terminalu Zbożowego rozwiązał umowę z Portem Gdynia z powodu remontu nabrzeża Indyjskiego. Tym dzierżawcą od 2005 r. było Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Cefetra B.V. z Rotterdamu. Od 1 lipca ub. roku spółka Mondry z Gdańska została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Firma ta kontynuowała przeładunki zboża, realizowała je podczas przebudowy nabrzeża. Jednak to było rozwiązanie tymczasowe. Przetarg dotyczący dzierżawy tego terminala do 2053 r. ogłoszono w październiku zeszłego roku.
Zgłosiło się czterech oferentów: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni
W przestrzeni - pewnie nie tylko medialnej - trwała od kilku miesięcy gorąca rywalizacja. Kąsek jest łakomy, bo w skład majątku wchodzi świeżo remontowane nabrzeże, a i przeładunki zboża w najbliższych latach zapowiadają się obiecująco. W mediach pojawiło się sporo publikacji, w tym także sponsorowanych na temat przyszłości gdyńskiego terminalu. Globalne koncerny - duński Copenhagen Merchants i holenderski Viterra - powiązane z jednym z oferentów w publikacjach sponsorowanych ogłaszały, że odkładanie terminu rozstrzygnięcia przetargu szkodzi Portowi i przeładunkom zboża. Z kolei inni oferenci - ci reprezentujący polskich operatorów logistycznych - głośno mówili, że obawiają się, iż firmy handlowe, będące w gronie chętnych na dzierżawę, zaburzą konkurencję w portach.
Ostatecznie, 8 listopada, wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Otrzymała ona aż 98,72 punkty. Konsorcjum zaoferowało najwyższą miesięczną sumę przychodu z czynszu stałego netto oraz stawkę netto za przeładunek 1 tony ładunków.
Szczecin Bulk Terminal nie jest nowym podmiotem na naszym rynku, od lat prowadzi terminal towarów masowych w Szczecinie. Jest to spółka powiązana z holenderską Grupą Viterra, czyli koncernem zajmującym się handlem, magazynowaniem, przeładunkiem i transportem produktów zbożowych. Viterra Polska jako część Viterra, jest obecna na rynku polskim od 1997.
Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże
Po wystąpieniach posła Kołodziejczaka w sprawą włączył się Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej, który wystąpił do parlamentarzystów z Warmii i Mazur oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych o wsparcie działań Izby przeciwko wydzierżawieniu Terminalu Zbożowego w Gdyni Konsorcjum Szczecin Bulk Terminal.
- W ocenie samorządu rolniczego uzyskanie przez Konsorcjum SBT, nadzorowanego przez Grupę Viterra i CM Holding A/S, kontroli nad Terminalem Zbożowym spowoduje istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej poprzez umocnienie pozycji dominującej przez podmioty należące do Grupy Viterra. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest możliwość ograniczenia sprzedaży zboża wyprodukowanego przez polskich rolników - poinformował zarząd izby.
W czwartek sprawa trafiła do sejmowej komisja rolnictwa i rozwoju wsi. Ta wysłuchała informacji na temat rozstrzygnięcia przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia i wezwała Prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego. Obecna na posiedzeniu komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka poinformowała, że skierowała projekt uchwały do Rady Ministrów dotyczący podjęcia stanowiska w sprawie terminala zbożowego. Natomiast wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Janusz Kowalski poinformował, że jego zdaniem, jak i zdaniem ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi, należy bez podania przyczyn "unieważnić, odstąpić od rozstrzygnięcia, od całego postępowania".
Co dalej? Okazuje się, że tak naprawdę przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty. Zgodnie z warunkami w sprawie ma jeszcze zająć stanowisko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. On ma rozstrzygnąć, czy Holendrzy zyskają pozycję dominującą.
Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg
Władze portu czekają na rozstrzygnięcia i przypominają, że w treści specyfikacji postępowania oraz we wzorze umowy dzierżawy zapisano, że dzierżawca zobowiąże się do utrzymania publicznego charakteru terminala, czyli świadczenia usług przeładunkowych w obrocie portowo-morskim na rzecz każdego zainteresowanego podmiotu.
- Zaznaczyć należy, że przetarg zgodnie z ogłoszoną specyfikacją postępowania zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy. Do zawarcia umowy dzierżawy niezbędne są: uzyskanie przez dzierżawcę (oferenta) zgody prezesa UOKiK na koncentrację, zgoda ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej oraz zgoda Walnego Zgromadzenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia - poinformowały władze Portu Gdynia.
Pytanie: jak na całą sprawę zareaguje Szczecin Bulk Terminal? Komentarze sejmowe i deklaracje przedstawicieli resortu rolnictwa przed decyzją UOKiK mogą być odebrane jako naciski, a nawet na wpływanie na decyzję Urzędu. Miejmy nadzieję, że nie czeka nas postępowanie przed europejskimi sądami.
Miejsca
Opinie (90) 7 zablokowanych
-
2023-12-08 15:13
Opinia wyróżniona
(4)
przedtem terminal też był zarządzany przez firmy zagraniczne i nikt chyba nie narzekał. W portach morskich to normalne. Jeżeli firma zagraniczna z UE złożyła lepszą ofertą to powinna wygrać. Myślę, że nikt kto chce unieważnienia przetargu nie myśli o rolnikach tylko o własnych interesach.
Najwidoczniej przegrani w przetargu lobbują w PIS iprzedtem terminal też był zarządzany przez firmy zagraniczne i nikt chyba nie narzekał. W portach morskich to normalne. Jeżeli firma zagraniczna z UE złożyła lepszą ofertą to powinna wygrać. Myślę, że nikt kto chce unieważnienia przetargu nie myśli o rolnikach tylko o własnych interesach.
Najwidoczniej przegrani w przetargu lobbują w PIS i PSL. Lobbyści ciężko pracują aby unieważnić przetarg. A jak tak się stanie to będzie dopiero afera na skalę europejską. Służby powinny sprawdzić i przetarg i posłów, którzy teraz protestują aby ujawnić kto za tym stoi.- 59 43
-
2023-12-09 16:06
Co ty bełkoczesz
Kiedy niby wcześniej ?ten port jak przejdzie w zagraniczne ręce to rolnicy są na dnie ,zdani na łaskę Holendrów czy Niemców.
- 4 2
-
2023-12-09 15:23
Na 30 lat? Chyba nie wiesz o czym mówisz.
- 1 1
-
2023-12-09 14:33
mam nosa (1)
Czuć tam horałe i meize normalnie czuć
- 3 9
-
2023-12-09 16:55
widać i czuć, że tabletek dziś nie wziąłeś
- 2 2
Wszystkie opinie
-
2023-12-08 13:44
Odstąpić od umowy, ukarać winnych (4)
Nowy rząd zajmie się tą sprawą. Zarząd jest tego chyba świadomy ? Smutny dziadek z żoliborza już nie pomoże...
- 15 30
-
2023-12-08 14:00
Czyli jednak miałem dobrą opinię o kaszubach - czyli złą
- 11 4
-
2023-12-08 14:16
Snutny ale mądry
Ty Kaszub powiedz lepiej jak jest przepraszam po kaszubsku , wy takiego słowa nie znacie , toteż nie chwal się że jesteś Kaszubem - bo to siara
- 10 4
-
2023-12-08 14:30
Zarząd już chyba spakowany
Od poniedziałku do portu wreszcie wrócą ludzie kompetentni, niezwiązani z partyjną prymitywną ideologią pis. Portowi działacze z pis będą mogli pilnować domu idola na żoliborzu. Z tym sobie chyba poradzą. Pakujcie się ...
- 7 13
-
2023-12-08 20:48
Czekaj o kim to mówia Polacy ze maja czarne podniebienie? :)
- 3 0
-
2023-12-08 13:59
(2)
Ten Kołodziejczak to jest ziółko. Namiesza jeszcze i to nie w dobrą stronę
- 26 14
-
2023-12-08 14:42
Poczopo hihlakowy
- 0 4
-
2023-12-09 05:55
,,ten Kolodziejczak",afera zbozowa,mini elektrownie jadrowe,elektrownia Ostroleka,Tutow,milion elektrykow,za trzy lata otwarcie CPK,niedokonczony przekop.,,ten Kolodziejczak z Tuskiem".
- 0 2
-
2023-12-08 14:14
Jakaś nowość, że kolejny wałek PiSowski wypływa? Spokojnie, wypłynie więcej. (6)
- 22 29
-
2023-12-08 14:42
Po 13 grudnia Szczecin w końcu będzie niemiecki (4)
- 12 4
-
2023-12-08 16:02
13 grudnia spałem do południa. (3)
- 8 8
-
2023-12-08 17:57
A ja paplałem w SB na współpracowników (2)
Bolyszczenko
- 7 3
-
2023-12-08 19:25
Ciekawe, bo biegły grafolog tego nie potwierdził. (1)
- 3 5
-
2023-12-09 15:21
biegł razem z sektą boliszcze?
- 0 0
-
2023-12-09 14:58
:)))
Skandale Kompromitacji Obywatelskiej już się zaczęły, a jeszcze nie rządzą. Przykład - wpisanie do ustawy wiatrakowej napisanej pod dyktando lobbystów możliwości instalowania w Polsce wiatraków 4 letnich, lub starszych. Czyli szrotu z Niemiec. A także możliwość wywłaszczenia pod wiatraki.
- 3 1
-
2023-12-08 14:40
Jaki Szczecin? Hamburg miał wygrać! Unieważnić przetarg i winnych pod sąd! (3)
Już widać jaką linie ideologiczną będzie prowadził nowy proniemiecki polski rząd.
- 26 16
-
2023-12-08 14:43
Oszwabili nas szwaby
- 3 5
-
2023-12-08 14:51
Ma boleć!
- 5 2
-
2023-12-09 08:06
Na razie mamy proruski! Ponoć ma więksxość
Pinokio
- 1 4
-
2023-12-08 14:53
tak szukalem i,Korolewski i wszystko jasne!!.
- 7 8
-
2023-12-08 14:59
kolejny pisowski wałek, lotos wyprzedali obcym, terminal też już chcieli obcym oddać (3)
niby Szczecin bulk terminal a w rzeczywistości zagraniczna kanadyjska spólka z korzeniami holenderskimi
pisowcy to zwykli podli złodzieje i hipokryci
lotos oddali arabom i ruskim słupom, terminal zbożowy kanadyjczykom
własną matkę by sprzedali arabom gdyby tylko któryś chciał ją kupić- 17 33
-
2023-12-09 15:01
:))) (2)
Powtarzasz brednie. Nikt Lotosu nie sprzedał. Co prawda chciał Tusk, nawet rosjanom, ale mu się nie udało. Sprzedano z nakazu Brukseli drobny procent Lotosu
- 6 5
-
2023-12-09 16:28
No nie!!!
Ty faktycznie wierzysz w to co piszesz?. Kto kazał PiSowscom ruszać Lotos ?.Mogły zostać dwie polski firmy,bez obligatoryjnej sprzedaży za bezcen Saudom, no ale ktoś chciał przy okazji zarobić.
- 1 2
-
2023-12-09 17:20
Można było nie sprzedawać, Bruksela nas nie zmuszała !
- 2 1
-
2023-12-08 15:13
Opinia wyróżniona
(6)
przedtem terminal też był zarządzany przez firmy zagraniczne i nikt chyba nie narzekał. W portach morskich to normalne. Jeżeli firma zagraniczna z UE złożyła lepszą ofertą to powinna wygrać. Myślę, że nikt kto chce unieważnienia przetargu nie myśli o rolnikach tylko o własnych interesach.
Najwidoczniej przegrani w przetargu lobbują w PIS i PSL. Lobbyści ciężko pracują aby unieważnić przetarg. A jak tak się stanie to będzie dopiero afera na skalę europejską. Służby powinny sprawdzić i przetarg i posłów, którzy teraz protestują aby ujawnić kto za tym stoi.- 59 43
-
2023-12-08 15:33
(1)
Pod przykrywką obrony polskich rolników, ktoś chce tu robić brudne interesy.
Co rolnikowi za różnica jak firma przeładowuje jego zboże :) Może w obronie polskich rolników PIS z PSL zażądają też obsługi w porcie tylko polskich armatorów.
Ci co teraz protestują przeciwko wynikom przetargu reprezentują czyjeś interesy. Ciekawe czy zarejestrowali się jako lobbyści?- 12 4
-
2023-12-09 16:32
Wykęcanie kota ogonem. Oczywiście, że ważne jest, kto kontroluje handel.
- 0 1
-
2023-12-09 14:33
mam nosa (1)
Czuć tam horałe i meize normalnie czuć
- 3 9
-
2023-12-09 16:55
widać i czuć, że tabletek dziś nie wziąłeś
- 2 2
-
2023-12-09 15:23
Na 30 lat? Chyba nie wiesz o czym mówisz.
- 1 1
-
2023-12-09 16:06
Co ty bełkoczesz
Kiedy niby wcześniej ?ten port jak przejdzie w zagraniczne ręce to rolnicy są na dnie ,zdani na łaskę Holendrów czy Niemców.
- 4 2
-
2023-12-08 15:30
Już się zaczyna unieważnianie... (4)
Po co terminal zbożowy w Gdyni skoro jest w Hamburgu!?
- 35 11
-
2023-12-08 16:32
Żeby
Ludzie mieli pracę,a ty przewietrzony,pusty mózg.
- 4 5
-
2023-12-08 17:08
A w Baranowie nie ma? To za co Horała pobiera milionowe apanaże, za pilnowanie jak trawa rośnie? (2)
- 3 9
-
2023-12-08 17:26
Wy z platformy trawe dla niemca byście pilnowali nawet za darmo. Jeszcze byście mu dopłacili. (1)
- 8 4
-
2023-12-08 19:21
Gras
Nawet dal przyklad.
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.