- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (49 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (99 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (84 opinie)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (153 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (71 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Komisja i resort chcą unieważnienia przetargu na Terminal Zbożowy
Sejmowa komisja rolnictwa i rozwoju wsi wezwała do unieważnienia postępowania w sprawie wydzierżawienia Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia. Przypomnijmy, że na początku listopada tego roku rozstrzygnięto przetarg na dzierżawę, a za najkorzystniejszą ofertę wybrano złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Czy czeka nas postępowanie przed europejskimi sądami?
28 listopada tego roku Michał Kołodziejczak poseł KO w mediach społecznościowych przekazał, że "Polska jest na przededniu wydzierżawienia na 30 lat największego terminala zbożowego w Gdyni światowemu potentatowi Viterra, który ma większościowy udział w handlu zbożem w Polsce". A potem z mównicy sejmowej i w mediach kilkukrotnie nawoływał do unieważnienia przetargu.
![Wybrano najlepszą ofertę na](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3588/150x100/3588474__c_289_0_1223_856__kr.webp)
Sprawa trafiła na posiedzenie sejmowej komisja rolnictwa i rozwoju wsi, a ta wezwała prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego. Co ciekawe, nawet obecna na posiedzeniu komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka zaznaczyła, że "nie ulega wątpliwości, że ten terminal musi być w rękach polskich, musi być w rękach podmiotu z udziałem większościowym Skarbu Państwa".
Nie poinformowano jednak, jak miałaby wyglądać konstrukcja przetargu, w którym przewagę miałby mieć polski kapitał. W końcu jesteśmy w strukturach unijnych.
Co się takiego stało, że przetarg, który toczył się od października zeszłego roku, nagle wzbudził tyle emocji?
![Ogłoszono nowy przetarg na terminal zbożowy w Porcie Gdynia](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3738/150x100/3738838__kr.webp)
Przypomnijmy, że w kwietniu 2022 r. poinformowano, że dotychczasowy dzierżawca Bałtyckiego Terminalu Zbożowego rozwiązał umowę z Portem Gdynia z powodu remontu nabrzeża Indyjskiego. Tym dzierżawcą od 2005 r. było Konsorcjum Wielkopolskich Zakładów Tłuszczowych ADM i Cefetra B.V. z Rotterdamu. Od 1 lipca ub. roku spółka Mondry z Gdańska została tzw. dzierżawcą tymczasowym. Firma ta kontynuowała przeładunki zboża, realizowała je podczas przebudowy nabrzeża. Jednak to było rozwiązanie tymczasowe. Przetarg dotyczący dzierżawy tego terminala do 2053 r. ogłoszono w październiku zeszłego roku.
Zgłosiło się czterech oferentów: obecny tymczasowy dzierżawca, czyli firma Mondry, razem z przedsiębiorstwem Chemirolem oraz Agrolokiem, dystrybutorem płodów rolnych, OT Port Gdynia, czyli firma już zarządzająca jednym z terminali w Gdyni, Szczecin Bulk Terminal, który złożył ofertę razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera oraz gdyńskie firmy Speed, Astar i NTA wraz z Tridente z Warszawy.
![Ostra rywalizacja o zbożowy terminal w Gdyni](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3535/150x100/3535469__kr.webp)
W przestrzeni - pewnie nie tylko medialnej - trwała od kilku miesięcy gorąca rywalizacja. Kąsek jest łakomy, bo w skład majątku wchodzi świeżo remontowane nabrzeże, a i przeładunki zboża w najbliższych latach zapowiadają się obiecująco. W mediach pojawiło się sporo publikacji, w tym także sponsorowanych na temat przyszłości gdyńskiego terminalu. Globalne koncerny - duński Copenhagen Merchants i holenderski Viterra - powiązane z jednym z oferentów w publikacjach sponsorowanych ogłaszały, że odkładanie terminu rozstrzygnięcia przetargu szkodzi Portowi i przeładunkom zboża. Z kolei inni oferenci - ci reprezentujący polskich operatorów logistycznych - głośno mówili, że obawiają się, iż firmy handlowe, będące w gronie chętnych na dzierżawę, zaburzą konkurencję w portach.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Mieszkania w pasie nadmorskim w Trójmieście
Ostatecznie, 8 listopada, wybrano ofertę złożoną przez konsorcjum Szczecin Bulk Terminal razem z warszawskimi firmami doradczymi Tapini i Ribera. Otrzymała ona aż 98,72 punkty. Konsorcjum zaoferowało najwyższą miesięczną sumę przychodu z czynszu stałego netto oraz stawkę netto za przeładunek 1 tony ładunków.
Szczecin Bulk Terminal nie jest nowym podmiotem na naszym rynku, od lat prowadzi terminal towarów masowych w Szczecinie. Jest to spółka powiązana z holenderską Grupą Viterra, czyli koncernem zajmującym się handlem, magazynowaniem, przeładunkiem i transportem produktów zbożowych. Viterra Polska jako część Viterra, jest obecna na rynku polskim od 1997.
![Zobacz, jak przebudowuje się portowe nabrzeże](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3419/150x100/3419258__kr.webp)
Po wystąpieniach posła Kołodziejczaka w sprawą włączył się Zarząd Warmińsko-Mazurskiej Izby Rolniczej, który wystąpił do parlamentarzystów z Warmii i Mazur oraz Krajowej Rady Izb Rolniczych o wsparcie działań Izby przeciwko wydzierżawieniu Terminalu Zbożowego w Gdyni Konsorcjum Szczecin Bulk Terminal.
- W ocenie samorządu rolniczego uzyskanie przez Konsorcjum SBT, nadzorowanego przez Grupę Viterra i CM Holding A/S, kontroli nad Terminalem Zbożowym spowoduje istotne ograniczenie konkurencji na rynku przeładunku zbóż w terminalach morskich i na rynku eksportu zboża z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej poprzez umocnienie pozycji dominującej przez podmioty należące do Grupy Viterra. Kolejną niezwykle istotną sprawą jest możliwość ograniczenia sprzedaży zboża wyprodukowanego przez polskich rolników - poinformował zarząd izby.
W czwartek sprawa trafiła do sejmowej komisja rolnictwa i rozwoju wsi. Ta wysłuchała informacji na temat rozstrzygnięcia przetargu na dzierżawę Terminala Zbożowego w Porcie Gdynia i wezwała Prezesa Rady Ministrów do podjęcia działań, prowadzących do unieważnienia postępowania konkursowego. Obecna na posiedzeniu komisji minister rolnictwa i rozwoju wsi Anna Gembicka poinformowała, że skierowała projekt uchwały do Rady Ministrów dotyczący podjęcia stanowiska w sprawie terminala zbożowego. Natomiast wiceminister rolnictwa i rozwoju wsi Janusz Kowalski poinformował, że jego zdaniem, jak i zdaniem ministerstwa rolnictwa i rozwoju wsi, należy bez podania przyczyn "unieważnić, odstąpić od rozstrzygnięcia, od całego postępowania".
Co dalej? Okazuje się, że tak naprawdę przetarg nie jest jeszcze rozstrzygnięty. Zgodnie z warunkami w sprawie ma jeszcze zająć stanowisko Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. On ma rozstrzygnąć, czy Holendrzy zyskają pozycję dominującą.
![Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3587/150x100/3587573__kr.webp)
Władze portu czekają na rozstrzygnięcia i przypominają, że w treści specyfikacji postępowania oraz we wzorze umowy dzierżawy zapisano, że dzierżawca zobowiąże się do utrzymania publicznego charakteru terminala, czyli świadczenia usług przeładunkowych w obrocie portowo-morskim na rzecz każdego zainteresowanego podmiotu.
- Zaznaczyć należy, że przetarg zgodnie z ogłoszoną specyfikacją postępowania zakończy się w dniu zawarcia umowy dzierżawy. Do zawarcia umowy dzierżawy niezbędne są: uzyskanie przez dzierżawcę (oferenta) zgody prezesa UOKiK na koncentrację, zgoda ministra właściwego ds. gospodarki morskiej wyrażona w formie decyzji administracyjnej oraz zgoda Walnego Zgromadzenia Zarządu Morskiego Portu Gdynia - poinformowały władze Portu Gdynia.
Pytanie: jak na całą sprawę zareaguje Szczecin Bulk Terminal? Komentarze sejmowe i deklaracje przedstawicieli resortu rolnictwa przed decyzją UOKiK mogą być odebrane jako naciski, a nawet na wpływanie na decyzję Urzędu. Miejmy nadzieję, że nie czeka nas postępowanie przed europejskimi sądami.
Miejsca
Opinie (90) 7 zablokowanych
-
2023-12-08 21:52
I tak właśnie PIS robił nas w wała. Jedno mówił, drugie robił. PIS narzekał na UE, że nienormalna polityka klimatyczna, a (7)
to oni właśnie podpisali "Fit for 55". Kłamią i kłamali. Teraz przyszedł PO i będzie taka różnica, że ci będą śmiali się w oczy i będą dalej wyprzedawali co jeszcze cenne zostało w Polsce. Już zaczeli kombinowć z wiatrakami. W każdym razie prawdą jest PIS i PO - same zło!
- 2 15
-
2023-12-09 06:40
(4)
polski przemysl zbrojeniowy zwijany po 2015roku,Gdanska,,stocznia"wiatrakow na zaciagnietym hamulcu recznym po 2015 ciagnie nadal,produkcyjne tereny SG sprzedane,Lotos rozczlonkowany,nabrzeze zbozowe zmodernizowane oddane we wladanie obcemu kapitalowi,,mowi ci to cos".
- 0 3
-
2023-12-09 08:41
Przecież Orban i Kaczyszenko to słupy Moskwy! (1)
Tyle że Orban nie udaje
- 1 2
-
2023-12-09 15:23
A stokrotka ?
- 0 0
-
2023-12-09 09:32
Polski przemysł zbrojeniowy jest zwijany (1)
od co najmniej 40 lat.
A oddawanie to "doktryna Lewandowskiego" - za złotówkę nawet, jeśli ktoś chce wziąć.
"mówi ci to coś"?- 0 2
-
2023-12-09 13:15
od slow do czynow daleka droga!,ja pisze o czynach,dodam jeszcze,stepka,zerwanie umowy na modernizacje Leopardow w Labedach, ,,atrakcyjny"zkup Mozejek.a ty piszesz o slowie co nigdy nie zostalo wcielone!,i nie pisz o ,,mowie"!!,przepatrz biblioteczke prezesa!!.
- 0 1
-
2023-12-09 13:10
PIS=PZPR 2.0 (1)
kolego
- 2 2
-
2023-12-09 17:24
A nawet do kwadratu !
- 0 0
-
2023-12-09 08:45
terminal zbozowy (4)
Rozumiem wynajęcie terminala , rozumiem biznes , rozumiem kto z kim i za ile . Natomiast jak ktoś mówi o wynajęciu
na 30 lat ! to śmierdzi 30 km pod wiatr ! Praktycznie oznacza zablokowanie nabrzeża na 30 lat ! Średnio inteligentny
szympans kuma że coś jest nie tak !!- 55 20
-
2023-12-09 16:05
PiS owcy zrobili tak jak z resztą gospodarki - rozkradli a to co pozostało to podpalą na końcu :))))))) (2)
- 6 9
-
2023-12-09 16:33
Co ukradli (1)
I co podpalili ?
- 5 4
-
2023-12-09 17:37
Jak przestaniesz czerpac wiedze z czerwonych paskow TVPIS i zagladniesz do wolnych mediow to dowiesz sie co rozkradli i co zniszczyli.Uwazaj, zebys nie dostal zawalu bo skala moze porazic.
- 6 5
-
2023-12-10 17:20
Co ci smierdzi?
Klepiesz bo tak każą!
- 0 2
-
2023-12-09 09:35
Teraz zaczeli myśleć. 8 mln magistrów co robiło do tej pory?
- 9 0
-
2023-12-09 10:38
Tusk wsie wsciekl gdy sie dowiedział ze ustawa wiatrakowe nie została wprowadzona .Ale naturalnie komisji w sprawie ustawy
- 8 1
-
2023-12-09 10:47
Były prezio Bałtyckiego Terminalu Zbożowego?? (1)
Czy Tridente reprezentowane jest przez byłego prezesa Bałtyckiego Terminalu Zbożowego, który rozwiązał umowę tuż przed remontem nabrzeża ?
- 5 3
-
2023-12-11 23:38
To nie On tylko Amerykanie. Nie pisz jak nie wiesz .. I nie prezio tylko Prezes.
- 0 0
-
2023-12-09 10:51
Lobby przegranych ?
Czy obserwujemy wyraźne naciski o charakterze lobbystycznym na posłów RP w tym posła Michała Kołodziejczaka?
Czy nie powinno to zostać dokładnie zbadane?- 13 3
-
2023-12-09 10:57
zeby z rozpedu nie uniewaznili wyborow
- 12 4
-
2023-12-09 11:04
Sąsiadom z zachodu nie pasuje.
- 12 1
-
2023-12-09 15:25
Ta ciemnota totalnego chaosu nowej władzy od 13 grudnia to jest w stanie unieważnić ostatnie wybory i nawet tego nie zrozumieją
- 7 1
-
2023-12-09 15:43
A można było A darmo oddać braciom w banderze
oni i tak nigdy nie będą wdzięczni ale za to nie było by tej afery
- 4 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.