• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Koniec nieuczciwej konkurencji chińskich gigantów e-commerce?

erka
17 lipca 2024, godz. 09:30 
Opinie (104)
O tym, jak chronić polskich przedsiębiorców i jak wykorzystać w tym procesie m.in. regulacje unijne, rozmawiają przedstawiciele administracji rządowej i organizacji społecznych. O tym, jak chronić polskich przedsiębiorców i jak wykorzystać w tym procesie m.in. regulacje unijne, rozmawiają przedstawiciele administracji rządowej i organizacji społecznych.

- Ochrona polskich konsumentów i przedsiębiorców przed nieuczciwą konkurencją azjatyckich platform sprzedażowych to jeden z priorytetów Ministerstwa Rozwoju i Technologii - zapewnia wiceminister Ignacy Niemczycki. Europę zalewają tanie towary sprzedawane za pomocą platform, takich jak Temu czy AliExpress. Resort zapowiada jak najszybsze wprowadzenie nowych procedur, które wymuszą na chińskich firmach stosowanie europejskiego prawa.



Kupujesz na chińskich platformach sprzedażowych?

- Problem nieuczciwej konkurencji w handlu internetowym narasta. Chcemy zapewnić polskim przedsiębiorcom równe warunki konkurencji. Spotykamy się w gronie ekspertów z ministerstw i urzędów oraz organizacji skupiających biznes, żeby wypracować najszybsze i najskuteczniejsze rozwiązania - podkreśla wiceminister rozwoju i technologii Ignacy Niemczycki.
Jak twierdzi wiceminister, branża e-commerce jest narażona na nieuczciwą konkurencję, bo inne zasady dotyczą tych spółek, które funkcjonują w Unii Europejskiej, a inne zasady dotyczą tych, które są spoza UE. W wykazie prac rządu pojawiła się już ustawa dotycząca rozporządzenia o subsydiach zagranicznych oraz ustawa o organach nadzoru rynku.



Chińska branża e-commerce podbija europejski rynek



Jak wynika z raportu "Wsparcie państwa partyjnego dla rozwoju chińskiego eksportu w e-commerce", chiński eksport w kanale e-commerce rósł w ostatnich latach w szybkim tempie. Pandemia COVID-19 była raczej czynnikiem przyspieszającym wzrost niż przeszkodą. Tempo wzrostu chińskiego eksportu w e-commerce było wyższe niż tempo wzrostu eksportu ogółem.

- Chińscy eksporterzy z sektora e-commerce oferują swoje produkty europejskim klientom za pośrednictwem chińskich platform e-commerce, zachodnich platform, w tym europejskich, a także za pośrednictwem własnych sklepów internetowych. Liczba odbiorców zlokalizowanych w państwach członkowskich UE wykazuje dynamiczny wzrost - czytamy w raporcie.


Handel elektroniczny wpierany przez partię



Działalność chińskich przedsiębiorstw prowadzących handel elektroniczny w Unii Europejskiej
wywołała różnorodne zarzuty, w tym dotyczące:

  • sposobu i zakresu zbierania danych osobowych, ich wykorzystywania, przekazywania danych osobowych poza UE, w szczególności do Chin,
  • szkodliwego wpływu na nieletnich,
  • charakteru i sposobu reklamowania,
  • nieuczciwych metod konkurencji, szkodliwych dla krajowych przedsiębiorstw europejskich, bezpieczeństwa produktów sprzedawanych konsumentom europejskim.

Co ważne, gospodarka Chin nie jest gospodarką rynkową. Życie gospodarcze jest w dużej mierze
podporządkowane celom politycznym wyznaczonym przez Komunistyczną Partię Chin i kontrolowane poprzez wytyczne, plany gospodarcze i regulacje.

- Jeżeli platformy spoza UE kierują swoje usługi do polskich i europejskich konsumentów, to powinny być traktowane i przestrzegać prawa tak samo jak lokalni gracze, lokalni przedsiębiorcy. Tak się niestety nie dzieje. Oczywiście dostrzegamy tu już działania ze strony regulatorów z Polski i UE, ale to się dzieje powoli i stanowi duże wyzwanie dla instytucji kontrolnych i samej Komisji Europejskiej. Myślę, że ten temat będzie jednym z przewodnich zagadnień Parlamentu Europejskiego i Komisji Europejskiej - twierdzi Marta Mikliszańska, dyrektorka ds. publicznych i ESG w Grupie Allegro w rozmowie z agencją Newseria.
erka

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (104)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane