• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Metki gdańskiej spółki LPP na gruzach fabryki w Bangladeszu

Robert Kiewlicz
27 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przy stadionie żużlowym powstaje nowy budynek LPP
Metki marki Cropp, należącej do LPP SA, znaleziono na gruzach budynku fabryk odzieżowych w Bangladeszu. W katastrofie 24 kwietnia 2013 zginęło tam 1127 pracowników.
  Metki marki Cropp, należącej do LPP SA, znaleziono na gruzach budynku fabryk odzieżowych w Bangladeszu. W katastrofie 24 kwietnia 2013 zginęło tam 1127 pracowników.
 

Metki marki odzieżowej Cropp, należącej do gdańskiej spółki LPP, znaleziono na gruzach zawalonego budynku fabryk odzieżowych Rana Plaza w Bangladeszu. W katastrofie 24 kwietnia zginęło 1127 pracowników szyjących ubrania znanych marek, w tym jak się okazuje, także LPP.



Firma odpowiedzialna społecznie powinna przede wszystkim:

W jaki sposób metki gdańskiej firmy znalazły się na miejscu tragedii? - LPP nie posiada własnych mocy produkcyjnych. Produkcja odzieży marek należących do LPP jest zlecana niezależnym producentom, których siedziby zlokalizowane są głównie w Azji - tłumaczy Dariusz Pachla, wiceprezes zarządu LPP. - Około 19 proc. oferty powstaje w Bangladeszu. Udział ubrań produkowanych na zlecenie LPP stanowi ok. 0,3 proc. całego eksportu odzieży z tego kraju. Współpraca z producentami odbywa się poprzez agentów lokujących produkcję w różnych fabrykach. Jeden ze współpracujących z LPP agentów ulokował w tym roku produkcję części odzieży marki Cropp (0,6 proc. udziału w całości tegorocznych zamówień złożonych przez LPP w Bangladeszu) w fabryce, której siedziba mieściła się w budynku Rana Plaza.

Zobacz całą treść oświadczenia wydanego przez zarząd LPP w sprawie odnalezienia metek marki Cropp w ruinach zburzonego budynku w Bangladeszu.

Budynek ten uległ tragicznej katastrofie budowlanej, która pociągnęła za sobą ponad tysiąc ofiar śmiertelnych. Odnalezione na miejscu katastrofy przywieszki Cropp, których fotografie znalazły się w mediach, prawdopodobnie były przygotowane dla mającej nastąpić w maju produkcji kolejnej partii towaru.

Ogrom tragedii w Rana Plaza ostatecznie zmotywował 31 światowych marek odzieżowych do podpisania i natychmiastowego wdrażania porozumienia dotyczącego ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu. Obejmuje ono m.in. zobowiązania do niezależnych inspekcji bezpieczeństwa wraz z upublicznianiem raportów, napraw i remontów w fabrykach odzieżowych, szkoleń dla pracowników, a także zobowiązuje zleceniodawców do zrywania kontraktów z zakładami, które nie chcą przestrzegać niezbędnych procedur bezpieczeństwa. Sygnatariusze muszą także zapewnić finansowanie tego programu.

Do porozumienia przystąpiły znane marki odzieżowe m.in.  H&M, Zara, C&A, Marks and Spencer. Porozumienie podpisały również firmy, które w przeszłości zlecały produkcję fabrykom z Rana Plaza, w tym Mango i Benetton. W tym momencie trwają negocjacje dotyczące wypłat przez nie odszkodowań poszkodowanym pracownikom i rodzinom tragicznie zmarłych. Do porozumienia ma także przystąpić LPP. Jednak jak zaznacza prezes Pachla, kontrola warunków funkcjonowania fabryk w Bangladeszu jest bardzo trudna.

- Od kilku miesięcy nasilają się w tym kraju zamieszki. Z powodu obaw o bezpieczeństwo pracowników, LPP nie wysyła swoich kupców do tego kraju. W tej sytuacji bardzo ważna jest inicjatywa największych światowych firm branży odzieżowej - twierdzi Pachla. - Pomimo tego, że firmy te są wielokrotnie większe od LPP, badamy możliwość przystąpienia do tego porozumienia, które mamy nadzieje da szansę na unikanie tragedii podobnych do tej, która miała miejsce w budynku Rana Plaza.

- Ta straszna katastrofa powinna stanowić ostateczny impuls dla LPP, aby w końcu wziąć odpowiedzialność za zdrowie i życie pracowników w krajach takich jak Bangladesz. Fakt, że LPP nie wie albo nie chce wiedzieć, jakim fabrykom zleca produkcję może świadczyć o braku odpowiedzialności i transparentności tej firmy - komentuje Maria Huma, koordynatorka Clean Clothes Polska, kampanii na rzecz poprawy warunków pracy w globalnym przemyśle odzieżowym.

Clean Clothes Polska zaapelowała do LPP o natychmiastowe działania, w tym: zidentyfikowanie fabryk w Bangladeszu, w których produkowane są ubrania marek LPP i podanie ich listy do publicznej wiadomości, podpisanie i wdrażanie porozumienia dotyczącego ochrony przeciwpożarowej oraz bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu oraz wzięcie odpowiedzialności za los pracowników z Rana Plaza szyjących ubrania na zlecenie LPP.

LPP SA jest właścicielem sieci detalicznej liczącej ponad 600 sklepów marek: Reserved, Croop, House, Sinsay i Mohito w Polsce. Siedziba spółki mieści się w Gdańsku, gdzie znajduje się również całe zaplecze projektowe dla Reserved, Croop i Sinsay. Działy tworzące marki House i Mohito mieszczą są w Krakowie. Spółka sprzedaje swoje produkty głównie w rejonie środkowej i wschodniej Europy, oprócz Polski w Czechach, Słowacji, na Węgrzech, Litwie, Łotwie, Estonii, Ukrainie, Rosji, Rumunii oraz Bułgarii.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (157) 1 zablokowana

  • i tacy dostają od Tuska zwolnienia podatkowe

    a zyski za granicę w całości ! dziadostwo nie biznes

    • 10 0

  • Dlatego nigdy nie kupie niczego z LPP (1)

    tylko ubrania produkowane w Polsce!

    • 12 5

    • czyli jakie?

      • 2 0

  • Dosłownie miałem takie przeczucie po zawaleniu sie tej fabryki, że tam siegaja macki LPP

    Juz nic gorszego nie moglo się stać, gdzie nasze rozpasane EGO i gdzie społeczna odpowiedzialność biznesu? Dobrze się stało, ze ukazał się ten artykuł to tylko pokazuje jakimi krwiożercami jesteśmy:((
    A ostatni pisano tu jak to LPP stosuje nowy styl zarządzania, gdzie firma bierze odpowiedzialność za swój wpływ na społeczeństwo nawet to biedne?bez zabezpieczeń i wyższej świadomości. I już wtedy pomyślałem może jednak, choć ktoś tam pisał o Ukrainkach, może gdzie indziej potrafi łączyć interesy firmy i społeczeństwa.
    No i stało się;((

    Jak obecnie Bangladesz będzie postrzegał nas kraj, miasto Gdańsk. CZy potrzeba było nam takiej antypromcji odpowiedzialności jako nieodpowiedniego standardu funkcjonowania w biznesie i w życiu.

    • 9 7

  • Dziadostwo powstaje w dziadowskich warunkach, co w tym dziwnego?

    • 6 1

  • Jacy jesteśmy ? (2)

    No i wychodzi szydło z worka jaki to sukces biznesowy kreuje ta Firma.Tylko bojkot
    przez klientów przywróci dobre imię Polsce i Gdańskowi jako kolebce Solidarności.Hańba ,ze gdańszczanie zbijają kasę takim sposobem.Idea roku 1980 sięgnęła bruku.I gdzie te autorytety sprzed lat ?

    • 7 9

    • bojkot misiu to ty możesz zrobić mamie i nie zjeść kaszki na śniadanie. (1)

      • 1 2

      • Oj nie lekceważ .Bo jak pójdzie po sieci akcja to Ty się kaszaneczką zadławisz.

        • 0 0

  • LPP i nie tylko...

    inne firmy tak samo: carry, solar,...

    • 4 0

  • ...to chyba akcje lpp pójdą w dół...

    • 6 1

  • Co za syf. Nigdy już nie kupię Reservrd!

    Co za syf. Nigdy już nie kupię Reservrd!

    • 9 2

  • Śmieszą mnie ludzie

    którzy za jednosezonowy T-shirt chcą zapłacić 5x więcej, tylko żeby miał naszywkę "made in Europe"

    • 3 4

  • Dobra abstrahując od LPP

    nie dziwi Was fakt, że metki te znalazł pepik?! Ostatnio w czeskiej tv i prasie istna nagonka na polskie produkty, Polskę i Polaków. Dlaczego? Bo za mało ichni producenci sprzedają, więc trzeba zrobić porządek z polskimi towarami. Wredny naród te pepiki a jednak swojego bronią! U nas? Robisz za grosze u francuza albo niemca, wydajesz te grosze w ich sklepach i jeszcze masz chodzić z bananem na twarzy...

    • 6 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane