• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg

Wioletta Kakowska-Mehring
13 listopada 2023, godz. 10:35 
Opinie (46)
Terminal agro mógłby powstać na działce między terminalem kontenerowym Baltic Hub a terminalem węglowym i bazą paliw. Terminal agro mógłby powstać na działce między terminalem kontenerowym Baltic Hub a terminalem węglowym i bazą paliw.

Jeszcze w tym roku Port Gdańsk ma ogłosić postępowanie dotyczące dzierżawy terenu w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym. To już kolejne w ostatnim czasie. Poprzednie "zostało odwołane bez podania przyczyn", choć zgłosiło się dwóch oferentów. Do nowego przetargu zostanie jednak wystawiona działka mniejsza o 7 hektarów.



Co z działką w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk, po interwencji poselskiej, do jakiej doszło w ub. tygodniu. Port Gdańsk, który jest jej właścicielem posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego na tym terenie. Chodzi o prawie 27 ha między terminalem węglowym a Baltic HubMapka.

Przypomnijmy. Tuż przed wyborami minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus poinformował, że w Polsce powstanie port zbożowy. Według ministra państwowa spółka RSSI podpisała umowę z Portem Gdańskim na budowę tego portu. Informacje te przedstawił podczas słynnego już spotkania Prawa i Sprawiedliwości z wyborcami w Przysusze. W ramach sprawdzania przedwyborczych obietnic o umowę zapytały posłanki KO.

Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem? Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?

Okazało się jednak, że umowę podpisał nie Port Gdańsk, tylko spółka zależna, czyli Port Gdański Eksploatacja. Do tego, nie jest to umowa dotycząca budowy portu zbożowego, a jednie przeładunków zboża na terenie Portu Wewnętrznego.

- Informuję, że Port Gdański Eksploatacja ma zawartą jedną umowę z Rolno-Spożywczą Spółką Inwestycyjną. Umowa niniejsza określa warunki handlowe świadczenia przez PGE usługi portowej obsługi zbóż na rzecz RSSI - poinformował Michał Meger, pełnomocnik ds. compliance Port Gdański Eksploatacja.


W tej sytuacji sprawa działki, na której miałby powstać terminal agro, czy jak kto woli port zbożowy, wciąż jest w toku.

- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg na dzierżawę terenu w porcie zewnętrznym przy Pirsie Rudowym. Jego powierzchnia to ok. 20 ha - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.
Przypomnijmy. W październiku 2021 roku Port Gdańsk ogłosił przetarg na najem długoterminowy zabudowanej nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni ponad 27 ha, tam gdzie stoją charakterystyczne betonowe silosy.

Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje

Niestety, 30 grudnia 2021 roku ówczesny wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski ogłosił, że w Porcie Gdańsk państwo zbuduje terminal agro. Inwestorem miała być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport SA i zainwestuje w sumie w ten projekt 500 mln zł.



A "niestety", bo od tej porty impet w sprawie działki przy Pirsie Rudowym jakby osłabł. Wprawdzie na początku stycznia 2022 roku ogłoszono, że wpłynęły dwie oferty, ale przetarg odwołano. Zainteresowana była firma CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze oraz Baltic Hub (wówczas jeszcze DCT), czyli terminal kontenerowy, który działa w sąsiedztwie działki, o której mowa. Dlaczego?

Stefan ma 5 lat i pracuje Stefan ma 5 lat i pracuje "na etacie"

- Poprzednie postępowanie przetargowe 2/NH/2021 dotyczące tej nieruchomości zostało odwołane bez podania przyczyn - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
W lipcu 2022 roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminala produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie, uznając, że wynika to ze "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.



W sierpniu z kolei ogłoszono, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje miały utworzyć grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Eksperci nie wykluczyli Portu Gdańsk. A potem nastała cisza, aż do przedwyborczego spotkania.

Okazuje się, że Port Gdańsk ma zamiar ogłosić nowy przetarg, ale już na mniejszą działkę. Dlaczego?

- Obecnie analizujemy możliwość optymalnego zagospodarowania terenów sąsiadujących z nieruchomością pierwotnie dedykowaną na terminal zbożowy. Jedną z opcji branych pod uwagę jest możliwość zmniejszania przedmiotu najmu do około 20 ha. Planujemy ogłosić postępowanie przetargowe do końca bieżącego roku - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.

Miejsca

Opinie (46) 3 zablokowane

  • (6)

    Pomijając sam przetarg, wstrząsła mną wiadomość, że Ukraina produkuje tyle oleju roślinnego, że opłaca się budować rurociąg z Ukrainy do Gdańska, żeby to przepompować. I mimo tego, że tymi rurociągami olej będą pompować cały rok, to jeszcze mają taki areał, że zbożem mogą obdzielić całą Afrykę. Nie wiem jak dla Was, ale dla mnie to dość niepojęte.

    • 21 10

    • z amerykansko-ukrainskiego zboza afryka dostala niecale 3% Dzieki tej ilosci uratowano ja od glodu :) (3)

      reszta, czyli 97% poszlo do holandi, francji, chin itd

      • 5 2

      • Bo niemieckie, francuskie i holenderskie firmy (2)

        tak naprawdę kontrolują praktycznie wszystkie największe gospodarstwa na terenie Ukrainy. Jak tylko rozpoczęła się tam jatka kolumny lawet z Niemek i wynajętych z Polski jechało tam po ciągniki, kombajny, agregaty siewne, sieczkarnie i zwoziły to na wynajęte place w Polsce w pobliżu Rzeszowa, Lublina, Zamościa. Na placach pod ochroną stały ciągniki warte po kilkanaście baniek firm które miały tam po kilka tysięcy hektarów pod sobą. To tym krajom i tym firmom zależało na tym aby produkty swobodnie wpływały do UE, oni mają w poważaniu Afrykę i to co się tam dzieje, liczy się kasa tylko.

        • 8 5

        • (1)

          W Polsce na Pomorzu Holendrzy też mają masę hektarów po byłych PGR-ach..

          • 1 2

          • Niemcy mają więcej

            • 0 0

    • Przecież w głębokiej Afryce ludzie raczej jedzą maniok i pataty, a nie biały chleb i bagietki z frytkami.

      • 3 1

    • Nie ma ukraińskiego zboża.....
      98% upraw kontroluje Nestlé:)

      • 3 2

  • Po prostu, zdali sobie wszyscy sprawę z tego że zboże z UKrainy to zły pomysł (2)

    My mamy swojego zboża wystarczająco. Po co zboże z UKrainy ma zalać Polskę i Europę? Zresztą jak widać Ukraina nie wygra wojny, a więc wszyscy wrócą do starego biznesu . Rosja i Niemcy podporządkuja sobie Ukrainę i zboże będzie transportowane jak dawniej statkami.

    • 5 5

    • Przeciw zbożu z Ukrainny protestuj tylko bambry, które je produkują (1)

      95% społeczeństwa tylko na tym na plus by wyszła, gdyby to wiązało się ze spadkiem cen na rynkach.

      • 1 7

      • Bambry? W Polsce mówimy rolnicy

        Myślisz że jak zlikwidujemy rolnictwo w Polsce to będzie taniej? Coś Ci się w główce pomieszało....

        • 6 2

  • Opinia wyróżniona

    Zatkane porty w Gdyni i Gdansku

    Ten terminal jest potrzebny na juz. Terminale zbozowe w Gdyni i Gdansku juz istniejace nie nadazaja za popytem, Efekt widac na zakorkowanej non stop obwodnicy Trojmiasta. Kazdy kto mial pecha jechac Polska w Gdyni wie o czym mowie...
    Statki na redzie czekaja po kilka tygodni na zaladunek zbozem.
    Potrzebny jest duzy nowoczesny terminal zobozwy ktory bedzie pracowal przy kazdej nie pogodzie. To masa pracy dla okolicznych mieszkancow.
    Same korzysci, nic tylko budowac

    • 9 1

  • Jakim DCT?

    • 2 0

  • Chodzi o to aby wygral kto ma wygrac

    • 3 1

  • Zostawcie to już nowemu Zarządowi

    • 6 4

  • nowa władza zacznie anulować wszelkie rozbudowy , wspomnicie moje słowa żadnego portu nie bedzie, himarsów tez nie , elektrowni (1)

    • 4 4

    • no nie bendzie niczego tylko ty bendziesz ze swoimi uronieniami

      • 0 2

  • Jak się Berlin nie zgodzi to w Gdańsku portu - nabrzeża nie zbudują. (1)

    Gdańsk rządzą ludzie PO dporządkowani Berlinowi. Od dziś 13-go tak będzie z Polską.

    • 5 5

    • Dolega ci to samo co Prezesowi?

      Czy jeszcze coś gorszego na co leków nie wynaleziono?

      • 1 2

  • Czy ktoś miał jakiekolwiek złudzenia że pisowski rząd zrobi w tej sprawie cokolwiek poza niszczeniem sprawnych gaśnic?

    A teraz chcą jeszcze zablokować możliwość budowy agroportu, wydzierżawiając ostatnie wolne grunty.

    • 0 1

  • Co na to kacper? (1)

    • 1 1

    • co na to grzelak?

      złe słowo?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Hanna Kąkol

Od 1999 r. dyrektor zarządzający firmy Perfect Consulting, która powstała z jej inicjatywy. Działalność Perfect Consulting obejmuje usługi doradztwa personalnego oraz szkolenia interpersonalne. Firma specjalizuje się w stosowaniu oraz wdrażaniu narzędzi wspomagających zarządzanie kapitałem ludzkim. Ukończyła Zarządzanie i Marketing na WSAiB w Gdyni. Studia podyplomowe podjęła na kierunku Zarządzanie Zasobami Ludzkimi na Uniwersytecie Gdańskim. Jest również absolwentką studiów MBA w Gdańska...

Najczęściej czytane