- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (58 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Miał być port zbożowy, będzie kolejny przetarg
13 listopada 2023, godz. 10:35
Jeszcze w tym roku Port Gdańsk ma ogłosić postępowanie dotyczące dzierżawy terenu w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym. To już kolejne w ostatnim czasie. Poprzednie "zostało odwołane bez podania przyczyn", choć zgłosiło się dwóch oferentów. Do nowego przetargu zostanie jednak wystawiona działka mniejsza o 7 hektarów.
Co z działką w Porcie Północnym przy Pirsie Rudowym? - zapytaliśmy władze Portu Gdańsk, po interwencji poselskiej, do jakiej doszło w ub. tygodniu. Port Gdańsk, który jest jej właścicielem posiada aktywne pozwolenie na budowę terminala zbożowego na tym terenie. Chodzi o prawie 27 ha między terminalem węglowym a Baltic Hub
Przypomnijmy. Tuż przed wyborami minister rolnictwa i rozwoju wsi Robert Telus poinformował, że w Polsce powstanie port zbożowy. Według ministra państwowa spółka RSSI podpisała umowę z Portem Gdańskim na budowę tego portu. Informacje te przedstawił podczas słynnego już spotkania Prawa i Sprawiedliwości z wyborcami w Przysusze. W ramach sprawdzania przedwyborczych obietnic o umowę zapytały posłanki KO.
![Z węglem nie wszystko wyszło, jak będzie ze zbożem?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3454/150x100/3454236__kr.webp)
Okazało się jednak, że umowę podpisał nie Port Gdańsk, tylko spółka zależna, czyli Port Gdański Eksploatacja. Do tego, nie jest to umowa dotycząca budowy portu zbożowego, a jednie przeładunków zboża na terenie Portu Wewnętrznego.
- Informuję, że Port Gdański Eksploatacja ma zawartą jedną umowę z Rolno-Spożywczą Spółką Inwestycyjną. Umowa niniejsza określa warunki handlowe świadczenia przez PGE usługi portowej obsługi zbóż na rzecz RSSI - poinformował Michał Meger, pełnomocnik ds. compliance Port Gdański Eksploatacja.
W tej sytuacji sprawa działki, na której miałby powstać terminal agro, czy jak kto woli port zbożowy, wciąż jest w toku.
- Zarząd Morskiego Portu Gdańsk jeszcze w tym roku planuje ogłosić przetarg na dzierżawę terenu w porcie zewnętrznym przy Pirsie Rudowym. Jego powierzchnia to ok. 20 ha - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.
Przypomnijmy. W październiku 2021 roku Port Gdańsk ogłosił przetarg na najem długoterminowy zabudowanej nieruchomości gruntowej o łącznej powierzchni ponad 27 ha, tam gdzie stoją charakterystyczne betonowe silosy.
![Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3264/150x100/3264599__kr.webp)
Niestety, 30 grudnia 2021 roku ówczesny wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski ogłosił, że w Porcie Gdańsk państwo zbuduje terminal agro. Inwestorem miała być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport SA i zainwestuje w sumie w ten projekt 500 mln zł.
Ogłoszenia.trojmiasto.pl – Szukasz powierzchni magazynowych w Trójmieście?
Hala murowana! Blisko obwodnicy - Kiełpino Górne!
2 600 000 zł
Gdańsk, Kiełpino Górne
6 pokoi 1022 m2
A "niestety", bo od tej porty impet w sprawie działki przy Pirsie Rudowym jakby osłabł. Wprawdzie na początku stycznia 2022 roku ogłoszono, że wpłynęły dwie oferty, ale przetarg odwołano. Zainteresowana była firma CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze oraz Baltic Hub (wówczas jeszcze DCT), czyli terminal kontenerowy, który działa w sąsiedztwie działki, o której mowa. Dlaczego?
![Stefan ma 5 lat i pracuje](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3495/150x100/3495564__c_0_1270_12696_8887__kr.webp)
- Poprzednie postępowanie przetargowe 2/NH/2021 dotyczące tej nieruchomości zostało odwołane bez podania przyczyn - poinformowało nas biuro prasowe Portu Gdańsk.
W lipcu 2022 roku rząd przyjął uchwałę w sprawie budowy terminala produktów rolno-spożywczych w gdańskim porcie, uznając, że wynika to ze "Strategii Bezpieczeństwa Narodowego Rzeczypospolitej Polskiej" i będzie działać w celu zapewnienia bezpieczeństwa żywnościowego.
W sierpniu z kolei ogłoszono, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje miały utworzyć grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Eksperci nie wykluczyli Portu Gdańsk. A potem nastała cisza, aż do przedwyborczego spotkania.
Okazuje się, że Port Gdańsk ma zamiar ogłosić nowy przetarg, ale już na mniejszą działkę. Dlaczego?
- Obecnie analizujemy możliwość optymalnego zagospodarowania terenów sąsiadujących z nieruchomością pierwotnie dedykowaną na terminal zbożowy. Jedną z opcji branych pod uwagę jest możliwość zmniejszania przedmiotu najmu do około 20 ha. Planujemy ogłosić postępowanie przetargowe do końca bieżącego roku - poinformowała nas Aneta Urbanowicz z biura prasowego Port Gdańsk.