• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski terminal Orlenu w Gdańsku. Obsłuży statki do 10 tys. DWT

Robert Kiewlicz
24 lipca 2024, godz. 08:00 
Opinie (91)

Terminal na Martwej Wiśle wzmocni możliwości logistyczne gdańskiej rafinerii, umożliwiając przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.

Kończy się budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy Orlen w Gdańsku. Inwestycja warta ok. 500 mln zł ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Pierwsze statki zacumują przy nowym nabrzeżu w 2025 r.



Orlen kupuje bunkierkę. Będzie obsługiwała porty Trójmiasta Orlen kupuje bunkierkę. Będzie obsługiwała porty Trójmiasta

- Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych. Dostęp do morza zwiększy naszą efektywność zakupową i handlową - wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki Orlen.


Terminal Orlenu w Gdańsku obsłuży statki do 10 tys. DWT



Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Terminal będzie mógł obsłużyć statki do 10 tys. DWT.

  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.

Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa Orlen. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule "pod klucz".

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Nie jest to pomysł nowy. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Pierwsze statki przypłyną w 2025 r.



W drugiej połowie lipca 2024 roku wszystkie ramiona nalewcze zamontowano na pomostach przeładunkowych. Na placu budowy wykonywane są obecnie prace drogowe i technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. Trwają prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, w którym znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Realizowany jest również montaż rozdzielnic, transformatorów i szaf sterowniczych instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz automatyki. W kolejnym etapie na nabrzeżu realizowany będzie montaż masztów z działkami gaśniczymi, a także armatury przeciwpożarowej i prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego. Następnie wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.



Trwają prace wykończeniowe i montaż rurociągów



- Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych średnicy 1,8 m, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Obecnie budujemy nasypy zjazdów do terminala. Prowadzimy też montaż rurociągów technologicznych oraz pomostów przeładunkowych - relacjonuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.

Miejsca

Opinie (91) ponad 10 zablokowanych

  • Zaraz rudy zamknie ;) (1)

    poczekajcie

    • 12 9

    • Tak jak pis stocznie i kopalnie?

      • 6 3

  • Jakie będą zabezpieczenia? (4)

    Czy rafineria przewiduje zapory przeciw rozlewowe w razie wycieku paliw ze statku ? W jaki sposób będzie zabezpieczona Martwa Wisła w razie wycieku aby się nie rozprzestrzenił. W Bazie Paliw w PP wycieki się zdarzają ale jest zabezpieczenie w postaci zapór pneumatycznych, stałych rozwijanych, lub w postaci statków pożarniczych. Ile statków pożarniczych ma Rafineria?

    • 13 5

    • Uzasadnione pytania i obawy. (2)

      Zwłaszcza teraz gdy mamy taki nieudolny rząd, giną żołnierze i słyszymy o nowych podpaleniach. Tymczasem z ABW zrobiono sobie prywatną milicje, która wykonuje rozkazy i ośmiesza bezbronną dzisiaj Polskę....zamiast zająć się tym czym powinna - bezpieczeństwem kraju i obcą agenturą.

      • 5 10

      • Obca agentura u sterów wiec.... (1)

        ...

        • 2 4

        • Obca usunięta , Grupa Kacznera rozbita

          Przyjaciele rosjanie

          • 3 3

    • Takie same jak na Falochronie w Gdyni - dookoła statku

      • 0 0

  • A dlaczego te biokomponenty nie są z Polski? (1)

    To jakie my zasoby mamy w tym naszym kraju?

    • 6 0

    • Polskie nie są ekologiczne.

      • 1 1

  • dlaczego rząd Tuska nic nie robi? (3)

    zajmuje się pierdołami a gospodarka leży

    • 5 8

    • no właśnie (1)

      kto wyjaśni co dalej z portem kontenerowym w Świnoujściu, elektrownią atomową, CPK i żeglownością Odry?

      • 3 2

      • Wyjaśni pis mingom?

        Nie da się

        • 0 0

    • Depislamizacja i rozliczenie ZGPiS

      To nie pierdoły

      • 0 0

  • Brawo dla calego zarządu (chyba poprzedbiej ekipy) -A wiec brawo prezes Obajtek ( na premiera!!!!)

    po owocach ich [pnacie

    • 8 11

  • bravo prezes, bravo Orlen (1)

    tego potrzebujemy, inwestycji przynoszących zyski i niezależność

    • 4 4

    • kto minusuje?

      ruskie onuce?

      • 2 0

  • Tusk dostał furii, nie udało się zatrzymać tej inwestycji. (1)

    Szolc i Putin nie są entuzjastami tego projektu. Beda chyba kolejne zwolnienia w ministerstwach, tak jak po przegranym głosowaniu w sprawie legalnego mordowania polskich dzieci.

    • 6 4

    • Przyjaciele Rosjanie

      Kaczyszenko w furii
      Budapesztu w Warszawie nie będzie

      • 0 1

  • Tusk doprowadził do ruiny giganta PKP Cargo, doprowadzi też Orlen. (3)

    Ponad 4000 osób. Tyle straci pracę w PKP Cargo, spółce, która w 2023 roku miała 82 mln złotych zysku.

    Tusk i jego żołnierze będą siedzieć.

    • 4 7

    • Mordaradziecki i pkp cargo

      W 2011 chciał Pan sprzedać PKP Cargo Rosjanom, konkretnie Jakuninowi, przyjacielowi Putina, który kierował wówczas kolejami rosyjskimi. Zarząd PKP, którym kierowałem, odrzucił Pana rekomendację. Mimo to kasę za doradztwo Pana zagraniczny bank przyjął. Czy to dlatego pozwolił Pan aby nominaci PiS doprowadzili tego dawnego polskiego championa do ruiny w czasach gdy był Pan premierem? Wartość PKP Cargo spadła w latach 2015-23 o 90%. Jaką ma Pan dzisiaj rekomendację żeby uratować PKP Cargo i tysiące miejsc pracy? Sprzedać Orbanowi? przypomina Jakub Karnowski.

      • 1 1

    • ilu ludzi zatrudnia dziś PKP Cargo

      • 1 0

    • Na razie to kartel żoliborski ucieka przed prawem

      Grupa kacznera w panice

      • 0 0

  • bravo, teraz czekamy jeszcze na (5)

    port kontenerowy w Świnoujściu, elektrownią atomową, CPK i żeglowność Odry itd.

    • 4 2

    • Dlaczego nic z tego nie powstało przez 8 lat pisuaru? (2)

      • 0 3

      • tracili czas na tłumaczenie się przed Brukselą PO waszych bzdurnych donosach (1)

        POKO to kur** a nie Polacy.

        • 0 1

        • Dlatego teraz donoszą?

          Pis to nie ludzie, to ideologia, złodziejstwa, kłamstwa i chamstwa

          PiS to czerwona agentura

          • 1 0

    • Do tego prom pinokio, 100 tyś mieszkań i el auta

      8 lat pisuaru, zi0bro realizacji

      • 0 3

    • po co terminal kontenerowy w Świnoujściu jak jest w Gdańsku i Gdyni

      • 0 0

  • Orlen to Arabowie i Orban dlatego na Orlenie tylko siku i to dopiero wtedy jak dobrze przyciśnie . Tylko Shell i BP

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane