• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Morski terminal Orlenu w Gdańsku. Obsłuży statki do 10 tys. DWT

Robert Kiewlicz
24 lipca 2024, godz. 08:00 
Opinie (91)

Terminal na Martwej Wiśle wzmocni możliwości logistyczne gdańskiej rafinerii, umożliwiając przeładunek ok. 2 mln ton produktów paliwowych rocznie.

Kończy się budowa Morskiego Terminalu Przeładunkowego Grupy Orlen w Gdańsku. Inwestycja warta ok. 500 mln zł ma poprawić rentowność i bezpieczeństwo dostaw biokomponentów do produkcji paliw (biobenzyny i biodiesla) oraz transportu produktów, powstających w gdańskiej rafinerii. Pierwsze statki zacumują przy nowym nabrzeżu w 2025 r.



Orlen kupuje bunkierkę. Będzie obsługiwała porty Trójmiasta Orlen kupuje bunkierkę. Będzie obsługiwała porty Trójmiasta

- Terminal w Gdańsku będzie obsługiwać m.in. dwa kluczowe strumienie produktowe: przyjęcie biokomponentów do produkcji biopaliw, które obecnie są dostarczane do rafinerii w Gdańsku drogą kolejową oraz transport na statki zaawansowanych olejów bazowych II generacji, które będą produkowane w nowobudowanej instalacji HBO (Hydrokrakingowy Blok Olejowy). Posłuży także do przeładunku niskosiarkowych paliw żeglugowych MGO (Marine Gas Oil), przeznaczonych do silników głównych i urządzeń pomocniczych jednostek pływających oraz półproduktów rafineryjnych. Dostęp do morza zwiększy naszą efektywność zakupową i handlową - wyjaśnia Łukasz Wojtaszek, dyrektor Biura Rozwoju Logistyki Orlen.


Terminal Orlenu w Gdańsku obsłuży statki do 10 tys. DWT



Projekt zakłada budowę ok. 380-metrowego nabrzeża przeładunkowego do obsługi jednostek morskich o długości do 130 m, głębokości zanurzenia do ok. 5,8 m i szerokości do 17,6 m. Terminal będzie mógł obsłużyć statki do 10 tys. DWT.

  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.
  • Zakończenie budowy jest zaplanowane na drugą połowę 2025 r.

Na nabrzeżu powstaną dwa stanowiska przeładunkowe - każde z czterema ramionami nalewczymi, służące do obsługi zbiornikowców. Poza tym do wykonania są m.in. budynki, gdzie znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem, a także rurociągi, estakady oraz infrastruktura podziemna i pomocnicza, która połączy nowy terminal z rafinerią. Inwestorem budowy jest Grupa Orlen. Projekt realizuje konsorcjum, w skład którego wchodzą spółki z sopockiej Grupy NDI. Generalny wykonawca działa w tzw. formule "pod klucz".

Morski terminal Lotosu. Pomysł z 2009 r.



Nie jest to pomysł nowy. W 2009 r. Grupa Lotos poinformowała, że chce zwiększyć sprzedaż paliwa do statków w portach krajowych, a w przyszłości zaopatrywać też porty europejskie. Ruszyły też przygotowania do przebudowy nabrzeża gdańskiej rafinerii. Prace projektowe miały zakończyć się w lipcu 2009 r., a sam terminal miał być gotowy w 2011 r.



Pierwsze statki przypłyną w 2025 r.



W drugiej połowie lipca 2024 roku wszystkie ramiona nalewcze zamontowano na pomostach przeładunkowych. Na placu budowy wykonywane są obecnie prace drogowe i technologiczne oraz montaże rurociągów i estakad, które połączą terminal z rafinerią. Trwają prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego, w którym znajdzie się centrum dowodzenia nabrzeżem oraz infrastruktura pomocnicza. Realizowany jest również montaż rozdzielnic, transformatorów i szaf sterowniczych instalacji elektrycznych, teletechnicznych oraz automatyki. W kolejnym etapie na nabrzeżu realizowany będzie montaż masztów z działkami gaśniczymi, a także armatury przeciwpożarowej i prace wykończeniowe w budynku zaplecza technicznego. Następnie wykonane zostaną rozruchy układów sterowniczych.



Trwają prace wykończeniowe i montaż rurociągów



- Za nami nie tylko montaż ramion nalewczych, ale też największe prace hydrotechniczne. Jednym z trudniejszych zadań było pogrążenie w linii cumowniczej nabrzeża dwunastu potężnych dalb rurowych średnicy 1,8 m, każda o masie 32 ton i długości bliskiej 30 m. Ukończyliśmy również betonową nawierzchnię na nabrzeżu, oczyszczanie akwenu Martwej Wisły, montaż wyposażenia hydrotechnicznego oraz podbudowę pod nawierzchnię betonową we wschodniej części nabrzeża. Obecnie budujemy nasypy zjazdów do terminala. Prowadzimy też montaż rurociągów technologicznych oraz pomostów przeładunkowych - relacjonuje Maciej Klecha, kierownik budowy z Grupy NDI.

Miejsca

Opinie (91) ponad 10 zablokowanych

  • Ktoś komus dał d..y (1)

    Tam wszystko jest po znajomościach, po rodzinie albo trzeba iść do łóżka. . Tak to działa. Specjalistów jest mało i to oni ciągną robotę by reszta przychodziła do pracy w celach towarzyskich. Bo przecież pół dnia można nic nie robić.

    • 1 1

    • Ojej, to dlatego nie mozesz siedzieć?

      • 0 0

  • Tu się sprawdza PRL dywiza.

    Czy wie stoi czy się leży, dwa tysiące się należy

    • 0 0

  • smętarz ryb

    Od kiedy prowadzone są prace nad budową tego goowna ryby zniknęły z Martwej Wisły. Dziękujemy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane