- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (22 opinie)
- 2 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (147 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (74 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (174 opinie)
Crist bierze udział w budowie największego wycieczkowca świata
Stocznia Crist ma swój udział w budowie jednego z największych na świecie wycieczkowców. W Gdyni powstaje ogromna sekcja kadłuba, która stanie się częścią luksusowego wycieczkowca z rodziny Royal Caribbean International.
- W dniu 29 września 2023 roku przeprowadzono urzędowy przegląd pierwszej sekcji kadłuba dla statku Meyer Turku NB-1402 ICON 3. W zakres działalności Crist wchodzi budowa całkowicie wyposażonego bloku pływającego o wymiarach (DxSxW) 94 x 48 x 15 [m] do pokład 3. Masa samego bloku pływającego wynosi około 5200 T, a masa sprzętu około 2500 T. Głównym elementem bloku są dwa zbiorniki LNG. Przekazanie bloku planowane jest na jesień 2024 roku - poinformowała w komunikacie stocznia Crist.
Jednostki z serii ICON to największe statki wycieczkowe na świecie, jakie kiedykolwiek zbudowano, zamówione przez Royal Caribbean International.
Pierwszy z serii nazwany Icon of the Seas został zwodowany w grudniu 2022 r., a w czerwcu tego roku przeszedł pierwszą serię prób morskich. Ma trafić do armatora do końca tego roku. Kolejne trzy jednostki też buduje fińska stocznia Meyer Turku. Produkcja drugiej jednostki rozpoczęła się w lutym, dwa kolejne mają powstać do 2026 roku.
Statki z serii ICON mają mieć długość całkowitą niemal 365 m i szerokość konstrukcyjną 48 m. W 2805 kabinach i apartamentach miejsce dla 5610 pasażerów.
Gdyńska stocznia Crist nie buduje całych "pływających hoteli", ale od lat specjalizuje się w budowie tzw. megabloków, z których montowane są te potężne statki. Stocznia budowała m.in. dla francuskiego CDA, dla grupy armatorskiej Royal Caribbean Cruises Ltd i operatora Celebrity Cruises Inc ze Stanów Zjednoczonych, a także dla Swan Hellenic.
Opinie wybrane
-
2023-10-04 12:52
(3)
Nie tylko Crist, ale także i Stocznia Wisła i Marine Projects. Jak z resztą na poprzedniego i inne Meyery.
- 48 4
-
2023-10-04 15:55
Crist to niech wpierw spłaci długi
- 5 2
-
2023-10-04 15:06
Montex Shipyard (1)
Też buduje
- 3 2
-
2023-10-04 15:19
kadłuby
- 1 1
-
2023-10-05 20:37
nie ma juz kuli widokowej od macgregora
szkoda
- 2 1
-
2023-10-04 13:44
Kto naprawdę zarobi (33)
Charakterystyczne , polscy stoczniowcy wykonają najprostszą ale najbardziej uciążliwą część projektu a śmietankę spije kto inny. Dalej jesteśmy trzecim światem do najprostszych prac ale tak to jest jak nie mamy menagerów do zdobywania zyskownych projektów a rządzą nami nominaci partyjni bez kwalifikacji
- 119 60
-
2023-10-04 18:29
Zapomiałeś o tym, że byliśmy światową potęgą stoczniową? (2)
- 2 1
-
2023-10-06 07:06
Potęgą propagandową
Propaganda sukcesu taka sama, jak dzisiaj gdzie wg NBP inflacja nagle spadła z 16% na łeb na szyję..
- 0 0
-
2023-10-04 19:32
ta potęga to był mit
Znane w świecie były i są nasze stocznie remontowe ,budowa statków skończyła się w Polsce z chwilą rozpadu ZSRR bo statki budowane dla bander innych niż radziecka była ułamkiem tego co było w Polsce budowane . Rosjanie od tego momentu już nie chcieli naszych statków a inne państwa kupują u nas jedynie sekcje kadłubowe. A sen o potędze to była propaganda sukcesu. , byliśmy tanim dla ZSRR producentem statków a pracujący w tych stoczniach stoczniowiec zarabiał 30-35 $ miesięcznie
- 6 2
-
2023-10-04 15:35
Pomyśl, k t o porozwalał nasz przemysł okrętowy! Dziś poszczekuje p-ko nam w nagrodę w "bruxelce"... (7)
Hamuje n a s z e pieniądze, które wcześnie wpłacamy darmozjadom, a które n a m się należą bez łaski!!!
- 9 8
-
2023-10-04 17:32
Kto rozwalił? (6)
Jak już wcześniej pisałem od 1969 r pracowałem w Stoczni Gdańskiej a z wykształcenia jest inż. elektrykiem okrętowym . Rozpoczynałem od szkoły zawodowej później technikum aż w końcu Politechnika . Powiem ci jak wyglądała produkcja w Stoczni Gdańskiej . Nabrzeża i pochylnie pełne statków , pracowało nas wtedy w najlepszym okresie 17 tys osób ale dla
Jak już wcześniej pisałem od 1969 r pracowałem w Stoczni Gdańskiej a z wykształcenia jest inż. elektrykiem okrętowym . Rozpoczynałem od szkoły zawodowej później technikum aż w końcu Politechnika . Powiem ci jak wyglądała produkcja w Stoczni Gdańskiej . Nabrzeża i pochylnie pełne statków , pracowało nas wtedy w najlepszym okresie 17 tys osób ale dla kogo budowaliśmy ? Wszystkie statki które stały przy nabrzeżach to były statki budowane dla armatora radzieckiego . Dwa statki na których pracowałem były innej bandery to było Botafogo i Amaralina budowana dla Brazylijczyków . Do czego zmierzam, większość osprzętu elektrycznego który montowaliśmy pochodziło z importu było to oprzyrządowanie firmy Simens za który to stocznia płaciła w dolarach . Armator radziecki był bardzo wymagającym armatorem tyle że za te nasze statki Rosjanie płacili w rublach transferowych cokolwiek ta waluta znaczyła w świecie . Ile płacili za te statki tego nie wiem ale kiedy okazało się że teraz trzeba będzie płacić realne kwoty i to w realnej walucie w której my płaciliśmy za wyposażenie tych statków okazało się że oni statków za realne pieniądze już nie chcą a innych klientów na te nasze statki nie było . Nie pisz więc ze ktoś jest winien rozwalenia jak to określasz stoczni tylko nasz przemysł stoczniowy umarł bo nie byliśmy konkurencyjni na światowym rynku produkcji statków . Japonia Korea czy stocznie niemieckie budowały dalej a myśmy nie mieli produkować dla kogo .Co do pieniędzy unijnych , jeżeli wywiążemy się z z tego do czego zobowiazał się premier Morawiecki podpisując kamienie milowe i co najważniejsze jeżeli rząd polski napisze wniosek o wypłatę tych środków to te pieniądze dostaniemy.
- 15 6
-
2023-10-05 07:15
Skoro pracowałeś w Stozni Gdańskiej to powinieneś pamiętać (2)
że budowaliśmy trawlery przetwórnie nie tylko dla rosjan, ale sporo dla Dalmoru. Ponadto na pewno słyszałeś o RORO, Hapagu i paragrafowcach?
- 2 0
-
2023-10-05 12:12
Dla Hapagu jeden statek poszedł za darmo za kary umowne.
- 0 0
-
2023-10-05 07:47
A co sę stało z Dalmorem ? Dlaczego stocznia nie budowała dalej dla nich ?
- 1 0
-
2023-10-04 21:41
Byliśmy, byliśmy... (2)
Mieliśmy sprzęt i przestrzeń do budowy sporych jednostek (pochylnie, dźwigi, suwnice), ale zostało to rzsprzedane (Nauta), podzielone (Gdynia), kazano zlikwidować (Gdańsk). Niemały udzial miał w tym obecny posel i kandydat na kolejną kadencję Jaworski (sprzedał cześć dziwnym Ukraincom na przyklad).
- 5 0
-
2023-10-05 07:44
(1)
Mieliśmy potencjał do budowy tylko nie mieliśmy klientów na ten towar. sprzedano infrastrukture bo sprzęt stał nieużywany i niszczał
- 0 1
-
2023-10-06 07:02
Kiedy likwidowano Stocznię Gdynia w 2009 roku wiele urządzeń np. na halach CSP/CSC pochodziło z modernizacji wykonanej razem z budową SD II w latach 70-tych i mimo, że były już technologicznie przestarzałe do dzisiaj pracują dla firmy CRIST.
- 0 0
-
2023-10-04 14:19
O czym ty piszesz człowieku - jak byś się znał na rynku... a szkoda aż strzępić ryja na wiecznych malkontentów bez szkoły...
- 4 2
-
2023-10-04 14:12
to nie jest kwestia nominatów, tylko intelektu. Polskie społeczeństwo stanowi zaplecze taniej siły roboczej. (5)
Pozycja szkół wyższych w Polsce świadczy o tym, że w dodatku jest to niewykwalifikowana siła robocza...
- 12 9
-
2023-10-04 18:40
Celowo dezawuujesz Polaków? Tak lubisz?
- 1 4
-
2023-10-04 16:55
Pozycja szkół zawodowych i techników także.
- 3 2
-
2023-10-04 14:18
(1)
Intelektem to się popisałeś kolego. Następnym razem poczytaj zanim będziesz chciał błyszczeć w komentarzach.
- 6 6
-
2023-10-04 14:20
No przecież błysnął
Aż oczy bolą od czytania
- 11 0
-
2023-10-04 14:27
ojkofobia stosowana
- 3 3
-
2023-10-04 14:09
Zanim zaczniesz szerzyć durną propagandę, to poczytaj trochę (14)
Takie statkie buduje tylko kilkadykczni na świecie, a stocznie fińskie są w tym segmenvie rynku najlepsze. Zaden poważny armator nie zleci takiego olbrzymiego (seria kilku jednodtek!) projektu komukolwiek, kto nie ma w portfolio podobnych realizacji .
A że polska stocznia na tym zarobi i ludzie będą mieli pracę, to dla ciebie nie ważne, byleby dokopać władzy- 33 14
-
2023-10-05 12:56
Kto zarobi??? (1)
Co ty za bzdury piszesz stoczniowiec w crist zarobi nie ośmieszaj się człowieku jedynie na crist offshore można było zarobić ale ludzie którzy robią w tym syfie dawno powinni to zostawić, stanąć może by zarząd zaczął myśleć poważnie o godnej pracy za tą ciężką i niebezpieczna pracę zobacz spawaczy monterów z Niemczech z Holandi z Norwegii jak zarabiają skończ gościu.
- 0 3
-
2023-10-06 06:57
No właśnie, kto.
Wszyscy w tych krajach zarabiają 4 razy tyle co w Polsce. Ja pamiętam te czasy gdy w Gdyni na trzecim promie dla Stena Line pracowali spawacze ze Szwecji. Każdy jaśnie pan spawacz miał zmarzniętego pomocnika z Filipin, który mu kable, elektrody i szlifierkę nosił na stanowisko pracy, a on tylko spawał. "Filipin" pewnie robił za miskę ryżu, a ten
Wszyscy w tych krajach zarabiają 4 razy tyle co w Polsce. Ja pamiętam te czasy gdy w Gdyni na trzecim promie dla Stena Line pracowali spawacze ze Szwecji. Każdy jaśnie pan spawacz miał zmarzniętego pomocnika z Filipin, który mu kable, elektrody i szlifierkę nosił na stanowisko pracy, a on tylko spawał. "Filipin" pewnie robił za miskę ryżu, a ten pracował za swoje korony. Czy jest jakaś różnica gdy my pracujemy w Norwegii gdzie na 4 miliony miejscowych ludzi pracuje drugie tyle arbaiterów z połowy Świata? Ropa rządzi światem.
- 0 0
-
2023-10-04 16:49
chyba nie uważasz
że pisowski nieuki mają wkład w tą budowę
- 4 8
-
2023-10-04 15:33
(2)
Żenada to jest to, że pozwolono by Stoczni Gdańska upadła.
- 12 8
-
2023-10-04 17:11
(1)
to nie żenada tylko konsekwencja upadku komuny
- 11 1
-
2023-10-05 12:10
Wielkie państwowe stocznie generowały straty pomimo finansowych kroplówek z budżetu państwa. Dlatego i padły.
- 1 0
-
2023-10-04 15:21
(1)
ale to nieprawda ze budują tylko kadłuby jak pisze zax ?
- 4 3
-
2023-10-05 12:07
Budują kadłuby, bloki, ale i statki na gotowo też. Stocznia nie jest po to aby budowała statki nawet że stratą, tylko po to by na swojej produkcji zarabiała. Lepiej zbudować blok i na nim zarobić niż statek na gotowo i dołożyć do niego, a tak bywało, że budowano wielkie statki i generowano straty. Dlatego wielkich stoczni już nie ma.
- 2 0
-
2023-10-04 14:37
Kto naprawdę zarobi (5)
Sprawa nie dotyczy tylko tego projektu , stocznie albo to z nich zostało i firmy takie jak Crist , Maritim czy Stocznia Szczecińska z której została tylko dumnie poświęcona stępka promu pasażerskiego od lat produkują tylko sekcje kadłubów które później przewożone pontonami do stoczni europejskich by tam zostać zmontowane i wyposażane . To w
Sprawa nie dotyczy tylko tego projektu , stocznie albo to z nich zostało i firmy takie jak Crist , Maritim czy Stocznia Szczecińska z której została tylko dumnie poświęcona stępka promu pasażerskiego od lat produkują tylko sekcje kadłubów które później przewożone pontonami do stoczni europejskich by tam zostać zmontowane i wyposażane . To w stoczniach zachodnich zarabia się głównie na produkcji statków bo najlepiej zarabia się na wyposażaniu statków a nie na budowie kadłubów gdyby było inaczej to kontrahenci zachodni sami produkowaliby kadłuby. Napisz jaki w w jakiej stoczni został w ostatnich latach wybudowany statek od A-Z. Wiem co piszę bo wiem jak wyglądał polski przemysł stoczniowy bo swoją pracę zawodową rozpoczynałem w 1969 w Stoczni Gdańskiej gdzie budowało się statki od początku do końca .
- 17 6
-
2023-10-04 22:13
Na gotowo (1)
Crist trzy jack upy do stawiania farm wiatrowych, trzy promy dla Finn Feries, statek do budowy autostrady na wodzie, teraz kończy statek do budowy podwodnego tunelu między Niemcami a Danią. To co budowała Stocznia Gdynia teraz tłuką Chińczycy.
- 4 1
-
2023-10-06 06:49
Przy takim dużym statku to co buduje CRIST to drobnica. RSB tez buduje okręty i statki, ale to wszystko są jednostki małe.
- 0 0
-
2023-10-04 21:31
Odpowiadam
U nas statki od A do Z buduje Marine Projects.
- 1 3
-
2023-10-04 15:09
O ile mnie pamięć nie myli (1)
to jakieś 25 lat temu to właśnie stocznię Meyer w Turku miał plan wykupić prezes Stoczni Gdynia pan Szlanta. Właśnie po to aby zdobyć technologię produkcji i rynek wycieczkowców. Ale solidarność powiedziała nie dla wyprowadzania polskiego kapitału z Polski. Co było dalej, wiadomo.
- 19 2
-
2023-10-04 16:54
Nie te czasy
Stocznia Gdynia chciała wejść głównie w statki typu LNG, a nie w wycieczkowce. Niestety ówczesne technologie budowy kulistych zbiorników z blach aluminiowych o grubości 150 mm, marzenia, umiejętności i możliwości wykonawcze naszych stoczniowców przerosły i projekt upadł. Dzisiaj buduje się inaczej, membranowe zbiorniki LNG spawa laserem więc dla
Stocznia Gdynia chciała wejść głównie w statki typu LNG, a nie w wycieczkowce. Niestety ówczesne technologie budowy kulistych zbiorników z blach aluminiowych o grubości 150 mm, marzenia, umiejętności i możliwości wykonawcze naszych stoczniowców przerosły i projekt upadł. Dzisiaj buduje się inaczej, membranowe zbiorniki LNG spawa laserem więc dla naszych mikro stoczni to już kosmos i technologiczny i finansowy. A przy okazji, już 20 lat temu w stoczni w Turku powtarzalne elementy kadłuba spawane były na hali prefabrykacji przez kilkanaście robotów przemysłowych firmy M.... i obsługiwane przez jednego inżyniera CAD/CAM. Jedynie spawacze kierowani do ewentualnych poprawek w trudnych miejscach pochodzili z .. Polski. A od budowania takich cruiserów w Europie są stocznie niemieckie, fińskie, francuskie i włoskie. Azja to masówka, głównie kontenerowce.
- 10 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.