- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (34 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Do Portu Gdynia wszedł kontenerowy kolos. Ma 364 m długości i 51 m szerokości. Ogromny jak na warunki tego portu, choć większe już bywały, ale nie to jest najważniejsze. Ten jest praktycznie prosto ze stoczni, bo został zbudowany w... 2024 roku.
Statek MSC Adya wszedł do Portu Gdynia na tzw. "żyletkę", ponieważ warunki manewrowe w porcie nie są łatwe dla takich kolosów, i zacumował w terminalu BCT przy nabrzeżu Helskim I.
Statek zawitał do Gdyni w ramach serwisu żeglugowego Swan, czyli stałego bezpośredniego połączenia z Dalekim Wschodem. Gdynia pojawiła się w tej siatce połączeń w lipcu ub. roku. W ramach tego połączenia chodzą statki różnej wielkości. Pierwszym, który zainaugurował wizyty w Gdyni, był kontenerowiec MSC Madeleine, który ma tylko 349 m długości. Z kolei w lutym tego roku był w Gdyni MSC Aurora (366 na 48), który jest dłuższy od MSC Adya o 2 metry, ale za to węższy o 3 m.
Według zapowiedzi kolos ma wyjść z Portu Gdynia w czwartek, 25 lipca, o godz. 20. Będzie więc okazja zobaczyć go z bliska. Trzeba jednak pamiętać, że godzina może ulec zmianie i trzeba na bieżąco sprawdzać na stronie Urzędu Morskiego w Gdyni. Wejścia i wyjścia statków można obserwować z Ostrogi Pilotowej - tam, gdzie znajduje się ławeczka budowniczych Portu Gdynia (ul. Polska 2).
Przebudowa gdyńskiego portu tak, aby mógł on przyjmować większe statki, trwa od lat. Najpierw udało się powiększyć obrotnicę nr 2 (miejsce w porcie, które pozwala na to, by statek mógł się obrócić), dzięki czemu do Gdyni teoretycznie mogły zawijać statki mające do 370-400 m. Teoretycznie, bo obawiano się, że w razie nieprzychylnych warunków pogodowych wprowadzenie tak dużych jednostek może być utrudnione z racji zbyt wąskiego wejścia. Można było je poszerzyć, ale kosztem obiektów należących do resortu obrony. I tak w czerwcu ub. roku zakończono przebudowę Północnej Ostrogi Pilotowej i zyskano dodatkowo prawie 40 m.
Resort infrastruktury. Droga Czerwona zgodnie z planem
Na pewno pomocny przy wprowadzaniu i wyprowadzaniu statków w gdyńskim porcie jest system pilotowy OneBoxRTK, który wykorzystuje najnowocześniejszą technologię pozycjonowania i naprowadzania statków.
W Porcie Gdynia wciąż trwa realizacja programu: "Pogłębienie toru podejściowego i akwenów wewnętrznych Portu Gdynia. Etap II - Pogłębienie toru podejściowego". Wykonanie pogłębienia toru podejściowego i akwenów wewnętrznych zapewni bezpieczną żeglugę statków o długości 400 m, szerokości 58 m i zanurzeniu do 14,5 m. Poprawa bezpieczeństwa nastąpi również poprzez rozbudowę i przebudowę głowic falochronów w wejściu głównym portu oraz remont i modernizację oznakowania nawigacyjnego.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-07-22 10:06
To właśnie dzięki takim statkom możliwe jest przeniesienie produkcji do Chin (1)
dzięki czemu na każdą tonę CO2 mniej w UE Azja emituje 5 ton więcej - co pozwoliło utrzymać dynamikę wzrostu emisji i oczywiście wynieść majątki kapitalistów na nowe wyżyny :)
Jak tam wasze papierowe słomki i nakrętki niezgubki?- 49 2
-
2024-07-23 22:48
Święte słowa
Racja prawda nic dodać
- 1 0
-
2024-07-22 15:46
W środku miasta port kontenerowy i obwodnica stoi codziennie.
- 9 19
-
2024-07-22 12:56
Pani redaktor
Obrotnicę Nr 2 w Gdyni "udało się" poszerzyć częściowo. Do pełni szczęścia brakuje kilku elementów. Może popyta Pani "na mieście" i w ramach aktualizacji doda co nieco tekstu.
- 25 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.