• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ochrona przed chwilówkami, telemarketingiem i wyzyskiem. Nowelizacja art. 388 k.c.

erka
20 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Nowe przepisy mają na celu ochronę przed nakłanianiem seniorów przez telemarketerów do nabywania rzeczy codziennego użytku po zawyżonych cenach. Nowe przepisy mają na celu ochronę przed nakłanianiem seniorów przez telemarketerów do nabywania rzeczy codziennego użytku po zawyżonych cenach.

W Ministerstwie Sprawiedliwości trwają prace nad nowelizacją przepisów mających chronić nas przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców. Chodzi m.in. o nakłanianie do zawierania niekorzystnych transakcji. Zmiany dotyczą treści zawartych w art. 388 Kodeksu cywilnego, regulującego m.in. instytucję wyzysku.



Czy uważasz, że obywatelom należy się silniejsza ochrona przed nieuczciwymi sprzedawcami?

- Projektowane zmiany będą obejmowały np. nakłanianie seniorów poprzez zastosowanie technik marketingowych do nabywania rzeczy codziennego użytku po zawyżonych cenach. Do tego dochodzą też wszystkie umowy zawarte w warunkach wyzysku, np. tzw. pożyczki chwilowe, przewłaszczenie na zabezpieczenie czy franczyza z nieproporcjonalnie dużymi świadczeniami - komentuje Agnieszka Borowska, rzecznik prasowy ministra sprawiedliwości, w rozmowie z agencją Monday News. - Na podstawie projektowanych przepisów poszkodowany będzie mógł żądać od osoby albo przedsiębiorstwa, z którym zawarł rażąco niekorzystną dla siebie umowę, unieważnienia jej. W projekcie wydłużony został czas, w którym taka osoba będzie mogła zgłosić oszustwo.

Zmiany w art. 388 Kodeksu cywilnego



Obecnie przepisy dotyczące wyzysku w Kodeksie cywilnym brzmią:

§ 1. Jeżeli jedna ze stron, wyzyskując przymusowe położenie, niedołęstwo lub niedoświadczenie drugiej strony, w zamian za swoje świadczenie przyjmuje albo zastrzega dla siebie lub dla osoby trzeciej świadczenie, którego wartość w chwili zawarcia umowy przewyższa w rażącym stopniu wartość jej własnego świadczenia, druga strona może żądać zmniejszenia swego świadczenia lub zwiększenia należnego jej świadczenia, a w wypadku gdy jedno i drugie byłoby nadmiernie utrudnione, może ona żądać unieważnienia umowy.
§ 2. Uprawnienia powyższe wygasają z upływem lat dwóch od dnia zawarcia umowy.

Jak sprawdzić, czy ktoś nie wziął na nas kredytu?



Resort finansów chce, aby art. 388 zmieniony został na:

§ 1. Jeżeli jedna ze stron, wyzyskując przymusowe położenie, niedołęstwo, niedoświadczenie lub brak rozeznania drugiej strony, w zamian za swoje świadczenie przyjmuje albo zastrzega dla siebie lub dla osoby trzeciej świadczenie, którego wartość w chwili zawarcia umowy przewyższa w rażącym stopniu wartość jej własnego świadczenia, druga strona może żądać unieważnienia umowy albo jeżeli jest to możliwe, zmniejszenia swego świadczenia lub zwiększenia należnego jej świadczenia.
§ 2. Jeżeli wartość świadczenia jednej ze stron w chwili zawarcia umowy przewyższa dwukrotnie wartość świadczenia wzajemnego, domniemywa się, że przewyższa je w stopniu rażącym.

Ochrona przed chwilówkami i telemarketingiem



- Zdaniem projektodawcy nowelizacja art. 388 Kodeksu cywilnego stanowi odpowiedź na pojawiające się w obrocie rynkowym praktyki, których wynikiem jest zawieranie umów o skutkach analogicznych do wyzysku, które jednak formalnie nie mieszczą się w zakresie definicji tej instytucji - czytamy w opinii prawnej do nowelizacji sieci Watchdog.
Jako nowe zagrożenia, które mogą prowadzić obecnie do wyzysku, wymieniane są m.in.:

  • telemarketing - szczególnie stosowany wobec osób starszych,
  • umowy franczyzowe niekorzystne ekonomicznie dla franczyzobiorcy,
  • firmy oferujące chwilówki osobom mającym kłopoty finansowe.

Rozwiązaniem ma być rozszerzenie definicji wyzysku o sytuację, w której jest nim również wykorzystanie braku rozeznania drugiej strony. Projekt ustawy zakłada również zmianę sankcji oraz terminu, w którym podmiot wyzyskany może korzystać ze swoich uprawnień wynikających z art. 388 Kodeksu cywilnego.
erka

Opinie (73)

  • Gdy ktos proponuje mi przez telefon kupno patelni, ja proponuję w rewanzu seks. Działa. Nie dzwonia juz nigdy.

    • 21 2

  • Dzieje się ! (4)

    Miałem sytuację w rodzinie, gdzie firma zaproponowała seniorom, którzy mają ponad 70 lat super odkurzacz w promocji z 8tys za 4tys i tylko dzisiaj.... I się udało wcisnąć złom i naciągnąć na duże pieniądze uważam. Kontakt niemożliwy po transakcji... Takich powinno się ścigać i więzić

    • 82 3

    • Naucz ich żeby płacili kartą. (2)

      Zanim powiesz że nie ogarną, moja 80 letnia babcia ogarnęła.

      Oddasz gotówkę - koniec. Zapłacisz kartą - zawsze jest chargeback.

      • 7 5

      • Chargeback to jest reklamacja niezrealizowanej transakcji. Tutaj bank się zapyta: otrzymałeś odkurzacz? - otrzymałem. No to chargeback nie należy się.

        • 14 0

      • Nie błaznuj

        • 0 0

    • Seniorka podjęła decyzję nieświadomie ? Nie wie ile to 4 tys.?

      • 1 5

  • problem ?

    ustawodawca powinien zakazać i wyrzucic z naszego kraju firmy pozyczkowe o zagranicznym pochodzeniu /malta,cypr/. to krwiopijcy rujnujacy zycie Polakow !!!

    • 20 1

  • Nic to nie da (3)

    Dopóki ludzie (zwłaszcza znudzeni życiem i naiwni seniorzy) będą chodzić na różnego rodzaju prezentacje, dopóty takie firmy będą działać i zapraszać na różnego rodzaju prezentacje w hotelach, pensjonatach i świetlicach. To świadczy o tym jak wielu staruszków biega na takie prezentacje. Przecież taki organizator prezentacji musi zapłacić za wynajem sali, zapłacić swoim pracownikom, kupić towar i jeszcze na tym zarobić. A później jest płacz, że starzec kupił na raty magiczne garnki za 8.000 zł.

    • 17 6

    • (1)

      A co seniorzy mają robić??? Wg pani siedzieć w domu i oglądać TV Trwam? Każdy ma prawo chodzić na różne spotkania. I każdy ma prawo czuć się bezpiecznie, także zawierając transakcję kupna-sprzedaży. Eliminacja seniorów z aktywności społecznej to łamanie podstawowych praw człowieka! Ps. Proszę przypomnieć sobie o tym za kilkadziesiąt lat, kiedy będzie pani seniorką...

      • 5 7

      • Bogdan przeczytaj jeszcze raz

        Jest kino, restauracja, teatr, wystawa, spacer po parku. Jeżeli dla Ciebie chodzenie na prezentacje organizowane przez oszustów to aktywność społeczna to faktycznie coś jest nie tak.

        • 7 3

    • To nie seniorów trzeba eliminować

      tylko oszustów. Wielu ludzi nie jest odpornych na takie kretactwa. To są twory ostatnich 20-30 lat. Starszym ludziom i nie tylko starszym nie miesci sie w głowach , ze można być tak perfidnym złodziejem. Takie szajki trzeba tępić.

      • 11 1

  • O czym ty sie pisze

    Kiedyś wyłudznie, oszustwo, kradzież , fałszerstwo było surowe karane a teraz to oszukany czy okradziony musi udowadniać komus winę . Mamy teraz bezprawie.

    • 16 1

  • Przecież to dzisiejsi seniorzy chcieli otwartego kapitaliznu! (1)

    • 5 13

    • a gdzie to ucza takiej ekonomi ze otwarty kapitalizm = oszustwo?

      • 2 0

  • Mam na to rozwiązanie! (2)

    Jak dzwonią do mnie i mnie zapraszają na prezentację, to zawsze się zgłaszam i z chęcią akceptuje wszystko co mówią. Potem nie idę na te prezentacje, może dzięki mnie ktoś starszy właśnie został uratowany :) Gdyby tak wszyscy robili, to te firmy by zbankrutowały i nie okradały starszych :)

    • 83 2

    • Ja chodzę na te pokazy (1)

      Pije darmowa kawe i wychodze

      • 26 3

      • Aż mam ochotę iść i pokazywać ludziom te same odkurzacze na Allegro za 1/10 ceny :)

        • 28 0

  • Do tego powinien dołączyć zakaz wrzucania ulotek i gazetek do skrzynek pocztowych. (2)

    Nikt ich nie czyta, trafiają od razu do śmieci, idą na to tony papieru i farby. Totalne marnotrawstwo, strata zasobów, czasu i pieniędzy. Jak ktoś chce gazetki i ulotki to powinien się zapisać na listę i wtedy może dostawać.

    • 29 3

    • Na mojej skrzynce dałem prośbę o niewrzucanie reklam (1)

      I jest to respektowane przez większość roznosicieli.

      • 2 1

      • No tak bo nie wrzucić do jednej to nie problem - a co jeśli wszyscy takie sobie nakleją?

        • 2 0

  • Jak długo jeszcze (1)

    Czegoś tu nie rozumiem o tym problemie jest mowa od lat wiaty przystankowe i słupy obklejone numerami komórkowymi biur chwilówek. Szczerze tak mówiąc tam na górze za bardzo się nie palą do rozwiązania problemu ciągle się słyszy pracujemy nad projektem niech dalej pracują 10 lat i tak to się kręci. Szkoda że ludzie dalej się nabierają na te badziewia pięciokrotnie przepłacone sprzęty i inne chińskie pierdoły.

    • 13 0

    • Istnieje Urząd ochrony konkurencji i konsumentów

      Być może pracujący tam urzędnicy są przepłaceni, skoro skoro nie potrafią sobie z tym poradzić.

      • 2 0

  • Jeżeli ta zmiana nie przewiduje żadnych kar .......

    ..... dla naciągacza to jaki to ma sens ???? Skoro starsza osoba da się oszukać to nie pójdzie z tym do sądu tylko trochę popłacze i dalej będzie oszukiwana .

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Marek Kamiński

Polski polarnik, podróżnik, żeglarz, autor książek, fotograf, przedsiębiorca. Właściciel firmy firmy Invena. Zajmuje się ona dystrybucją armatury i urządzeń przeznaczonych do wewnętrznych instalacji grzewczych i sanitarnych. Kamiński jest też założycielem Instytutu Marka Kamińskiego, Fundacji Marka Kamińskiego. Włada ośmioma językami obcymi: angielskim, niemieckim, włoskim, francuskim, hiszpańskim, norweskim, rosyjskim i japońskim.

Najczęściej czytane