• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Oddawanie długów według Polaków. Nie dla wszystkich to obowiązek

erka
10 lipca 2024, godz. 09:30 
Opinie (104)
Dla 91 proc. Polaków oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym. Dla 91 proc. Polaków oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym.

Najnowsza edycja badania "Moralność finansowa Polaków", opublikowanego przez Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, przynosi informację, że dla 91 proc. Polaków oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym. Jednak dla 7 proc. ankietowanych sprawa wcale nie jest oczywista. Jakie opinie wyrażają mieszkańcy poszczególnych województw?



Czy zawsze oddajesz długi?

W cyklicznym badaniu ankietowani Polacy odpowiadają na pytanie: "Czy zgadza się Pani/Pan z poglądem, że oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym?". W tegorocznej edycji badania 91 proc. respondentów odpowiedziało na to pytanie twierdząco.

Przeciwnego zdania jest 2 proc. ankietowanych. Kluczowy w odpowiedziach jest odsetek osób, dla których oddawanie długów wcale nie jest sprawą oczywistą. Jest ich 7 proc. w porównaniu do 1 proc. w 2016 r.



- Chociaż udział osób negujących obowiązek oddawania długów historycznie oscylował w okolicach 1-3 proc., to odsetek tych uznających takie zachowanie za bezwzględną powinność moralną na przestrzeni ostatnich lat stopniowo się zmniejsza. To pokazuje, że w polskim społeczeństwie wyraźnie rośnie sfera niejasności, a konieczność regulowania zobowiązań nie dla wszystkich jest oczywista - prof. Anna Lewicka-Strzałecka, badaczka etyki życia gospodarczego.

Kto neguje obowiązek oddawania długów?



Analiza profilu osób, które nie zgodziły się z poglądem, że oddawanie długów jest zawsze obowiązkiem moralnym lub nie miały na ten temat opinii, wskazuje, że częściej są to mężczyźni niż kobiety, najczęściej osoby młode (w wieku 18-29 lat), o bardzo niskim dochodzie, mające problem ze spłatą kredytu lub pożyczki, raczej niezadowolone z usług instytucji finansowych (banków, instytucji pożyczkowych i ubezpieczeniowych) lub czujące się przez nie pokrzywdzone. Porównanie z wynikami badań ubiegłorocznych wskazuje na względną stałość tego profilu.



Surowo oceniamy posługiwanie się cudzym dowodem



Najbardziej surowo ocenianym zachowaniem jest niezmiennie posługiwanie się cudzym dokumentem tożsamości, by uzyskać kredyt. Przeważająca większość respondentów (90,4 proc.) wyraziła opinię, że zachowanie to nigdy nie może być usprawiedliwiane, czasem usprawiedliwia je 4,6 proc. respondentów, często - 3,1 proc. i zawsze - 1,9 proc.

Drugim najbardziej rygorystycznie ocenianym zachowaniem okazało się zawyżanie wartości poniesionych szkód, by uzyskać nienależne odszkodowanie. Ponad dwie trzecie respondentów (67,4 proc.) uznało, że zachowanie to nigdy nie może być usprawiedliwione, ponad jedna piąta (22,9 proc.) jest skłonna je usprawiedliwiać czasem, 6,8 proc. często i 2,9 proc. zawsze.

Na trzecim miejscu w hierarchii nadużyć konsumenckich znalazło się zachowanie polegające na niezwróceniu uwagi kasjerowi, który pomylił się na własną niekorzyść. Blisko dwie trzecie badanych osób (66,0 proc.) uznało, że nigdy nie można go usprawiedliwiać, ponad jedna piąta (21,7 proc.) dopuszcza taką możliwość czasem, 8 proc. - często i 4,3 proc. - zawsze.
erka

Miejsca

Opinie wybrane

Wszystkie opinie (104)

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane