- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (35 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Opuszczone silosy na Stogach staną się częścią terminalu agro
Zobacz, jaki widok rozciąga się ze szczytu silosów
Dziś pustkowie zarośnięte chaszczami z dziwaczną betonową i mocno zrujnowaną budowlą. Jutro nowoczesny głębokowodny terminal paszowo-zbożowy. OT Logistics przymierza się do inwestycji w gdańskim porcie zewnętrznym.
Nieopodal północnego końca ul. Kontenerowej na Stogach, pomiędzy hałdami węgla zalegającymi na Pirsie Rudowym, placami składowymi terminalu kontenerowego DCT, brzegiem Bałtyku a skrajem pobliskiego lasu góruje potężna budowla. Składa się ona z kilkunastu, wysokich na ponad 30 metrów, ściśle przylegających do siebie żelbetowych walców. Już na pierwszy rzut oka widać, że monumentalna inwestycja nigdy nie została ukończona, a wraz z upływem czasu popada w coraz większą ruinę. Tuż obok, od strony Pirsu Rudowego, znajdują się głębokie na kilka metrów, częściowo zalane wodą, żelbetowe fundamenty, a z ich krawędzi wystają przerdzewiałe pręty zbrojeniowe. Dzięki zdjęciom satelitarnym można się przekonać, że szczyt żelbetowego kolosa został przykryty arkuszami blachy.
Tajemnicza budowla na Stogach to bateria 18 silosów, w których planowano składować zboże. Wraz ze zlokalizowanym kilkadziesiąt metrów dalej magazynem płaskiego składowania o powierzchni 8,7 tys. metrów kwadratowych miała stanowić infrastrukturę głębokowodnego terminalu paszowo-zbożowego. Inwestorem była kanadyjska spółka Euro Port Poland, która rozpoczęła budowę w 1998 roku na terenie wydzierżawionym od Zarządu Morskiego Portu Gdańsk. Do zakończenia budowy nie doszło. Dopiero po latach batalii udało się odblokować ten atrakcyjny teren w obrębie głębokowodnej części poru. Pod koniec 2015 roku ZMPG wydzierżawił go szczecińskiej firmie OT Logistics.
Na działce o powierzchni ok. 26 ha wraz z przyległym doń Pirsem Rudowym operator portowy zapowiedział wybudowanie największego w regionie terminalu przeładunkowo-składowego ładunków agro, czyli przede wszystkim zbóż. Umowę podpisano na 30 lat. Całość ma kosztować prawie 200 mln zł. Według wstępnych zapowiedzi terminal miał być gotowy w przyszłym roku. Dziś mówi się już o 2019 r.
- Termin rozpoczęcia prac przy budowie terminalu uzależniony jest od skompletowania całej dokumentacji niezbędnej do rozpoczęcia inwestycji. Obecnie trwa uzyskiwanie niezbędnych pozwoleń środowiskowych - mówi Zbigniew Nowik, prezes Grupy Kapitałowej OT Logistics. - Budowa terminalu zaplanowana jest w dwóch etapach. W pierwszym etapie nasz terminal będzie miał roczny potencjał przeładunkowy na poziomie 4 mln ton. Z kolei w drugim potencjał przeładunkowy wzrośnie do 8 mln ton. Przy czym chciałbym zauważyć, że moce przeładunkowe nie muszą się równać realizowanym przeładunkom. Naszą ambicją jest utworzenie największego portu wyspecjalizowanego w obsłudze produktów agro w basenie Morza Bałtyckiego.
A co z betonowymi silosami, czy zostaną one zburzone, czy zagospodarowane? W ramach inwestycji dokończona zostanie budowa istniejącej baterii silosów żelbetowych o pojemności 50 000 MT zboża oraz budowa istniejącego magazynu płaskiego o pojemności 40 000 MT zboża. Następnie do istniejącej baterii silosów żelbetowych zostanie dobudowana nowa bateria silosów, ale już stalowych o tej samej pojemności, a opcjonalnie jest możliwość dobudowania kolejnej baterii.
W ramach inwestycji zostanie także dokończona budowa południowej części Pirsu Rudowego wraz z wykonaniem prac w sąsiadującym akwenie, co pozwoli na stworzenie głębokowodnego stanowiska dla statków o dopuszczalnym zanurzeniu 16 m, przeznaczonego dla jednostek o nośności do 130 000 DWT. Pierwszy etap dotyczyć będzie odcinka o długości 385 m, a drugi obejmie całość istniejącego pirsu o długości 602 m.
W ramach inwestycji dokończona zostanie również budowa istniejącego toru dojazdowego wraz z wewnętrzną bocznicą kolejową obejmującą tory postojowe oraz tory ładunkowe wyposażone w wagi i punkty poboru próbek oraz stanowiska rozładunku i załadunku wagonów. Zostanie wykonany również układ dróg wewnętrznych wraz z parkingiem dla samochodów oczekujących na obsługę. W ramach inwestycji planuje się zakup dwóch wysokowydajnych urządzeń typu shiploader przeznaczonych do efektywnego załadunku statków typu masowiec oraz jednego uniwersalnego urządzenia do obsługi statków w imporcie.
Dzięki infrastrukturze OT Logistics, chce zaoferować unikalną w skali regionu możliwość jednoczesnego załadunku i rozładunku statku przy jednym podejściu. Co więcej, pirs o długości 600 metrów umożliwi jednoczesną obsługę dwóch statków pełnomorskich. Dzięki nowoczesnym urządzeniom, które firma chce umieścić w porcie będzie można 2-3 krotnie zwiększyć szybkość załadunku statku vs obecne możliwości przeładunkowe innych portów w regionie.
- W naszej ocenie Gdańsk oferuje możliwości do zwiększenia wolumenu przeładunków i chcemy wykorzystać ten potencjał. Głównie nastawiamy się na eksport. Z uwagą obserwujemy rynek rolny w naszej części Europy i wiążemy z nim nadzieje na wzrost naszej działalności. Naszym celem jest przekonanie producentów rolnych i firmy handlujące towarami agro do wyboru Gdańska jako portu obsługującego region naszej części Europy - dodaje Zbigniew Nowik. - Obecnie producenci zbóż z Polski, ale także z krajów ościennych często dostarczają produkt do portów niemieckich, co wiąże się z dość drogim transportem drogowym, rzadziej kolejowym. My oferujemy transport bliżej, do Gdańska, przekonując że można do tego wykorzystać kolej lub żeglugę śródlądową.
OT Logistics już od kilku lat inwestuje w Trójmieście. Oprócz terenów w gdańskim porcie spółka przejęła też Bałtycki Terminal Drobnicowy Gdynia, a w 2013 firmę logistyczno-spedycyjną C. Hartwig Gdynia.
Miejsca
Opinie (43) 2 zablokowane
-
2017-04-21 09:05
(3)
Gdzie ty wlazłeś tam a gdzie ochrona portu Gdańsk
- 7 25
-
2017-05-02 16:55
SOP
Jaka spółka taka ochrona. Lipa...
- 3 1
-
2017-05-02 17:00
Ochrona (1)
Ludzie łążą a przewodniczący związków i jego przy***asy śpią. Norma.
- 4 1
-
2017-05-03 09:30
Byłem tam kilka razy fajne miejsce.
- 6 0
-
2017-04-21 09:28
w szwecji w czymś takim zrobiono mieszkania (2)
Będąc raz w Szwecji widziałem jak w takich silosach wywiercili otwory okienne + małe balkoniki. w jednym silosie winda i mieszkania gotowe. U nas pewnie do wyburzenia pójdzie i będzie to kosztowało x tys pln-ów .gruby beton nie trzeba elewacji robić wystarczy odmalować:)
- 12 30
-
2017-05-02 08:18
Ty tak naprawdę
Czy zjadłeś jakieś grzybki?
- 13 5
-
2017-05-02 11:59
a w Stanach przerabia się naziemne parkingi na mieszkania :)
- 5 0
-
2017-05-02 09:29
No to kolejny hub w Gdańsku i kolejna dziedzina gdzie Gdynia zostaje daleko w tyle (3)
- 34 6
-
2017-05-03 16:38
Gdynia we wszystkich dziedzinach jest daleko w tyle (2)
- 3 0
-
2017-05-05 06:57
(1)
W jakich dziedzinach? Gdynia w tyle ze jest dct ?
- 0 0
-
2017-05-06 21:25
2 razy mniejsze przeładunki w skali roku to nie są tyły w każdej dziedzinie?
- 0 0
-
2017-05-02 10:18
Silosy są potrzebne... (2)
... żeby przechowywać zboża odpadowe z ameryki i produkować jeszcze więcej syropu glukozowo-fruktozowego którego organizm nie wykrywa jako cukier i dlatego się od niego tyje.
- 22 17
-
2017-05-04 08:29
Matoł- służa do eksportu polskiego zboża.
- 2 1
-
2017-05-04 14:44
A cukier rozpoznaje i od niego się nie tyje? Lecz się.
- 3 2
-
2017-05-02 10:32
a wrak ciągle w Smoleńsku leży (2)
i komu na tym zależy?
- 12 39
-
2017-05-02 11:13
I całe szczęście
Bo jak wrak wróci do polski to wszystkie wizerunki świętych będą ubrane w sukienki wyklepane z ruskich blach samolotu
- 18 4
-
2017-05-02 12:50
I niech tam zgnije albo niech go Ruscy na złom oddadzą.
- 11 6
-
2017-05-02 10:55
Brawo Gdynia, rozwój na każdym kroku:)) gazela biznesu:))) (1)
- 19 3
-
2017-05-03 09:32
To Gdańsk
- 2 3
-
2017-05-02 14:58
budowałem je (3)
silosy były lane w ślizgowym deskowaniu, cała bateria składa się z trzy raz po sześć silosów. Jedna szóstka to było ok 3 tygodnie lania betonu non stop. To były piękne czasy
- 33 1
-
2017-05-03 15:36
a kto zbankrutował przez te betony (2)
bo mu amerykan nie zapalacil
- 2 0
-
2017-05-03 20:12
kto... (1)
...Mistra Elbląg, Mostostal Gdańsk miał kłopoty, paru innych też
- 1 0
-
2017-05-04 08:59
fakt Mostostal to upadł
z tego powodu i z powodu krzyża na bastionie
- 0 1
-
2017-05-02 16:04
Nie Euro Port tylko Europort (3)
Spółka z kapitałem z Saskatchewan dostała dodatkowo wsparcie z Banku Światowego. W Polsce nie miała pracowników, ani Zarządu - działała przez pełnomocnika. Nie wiem, ile kasy wyrwali z Banku i zwrotów VAT....
- 15 1
-
2017-05-02 16:21
eee (1)
SWP miała pracowników, SCI też miało pozdrawiam wszystkich byłych SCI i SWP
- 7 0
-
2017-05-03 15:35
kasy nawyciągali
ale nikogo za to do dzis nie zamknięto. dlaczego????
- 2 0
-
2017-05-03 14:08
proponuje Polski Port
Euro to nie Państwo!
- 2 1
-
2017-05-02 16:30
Wraca normalność (6)
W końcu jakaś normalna firma z polskim kapitałem zagospodaruje ten ostatni wolny kawałek portu gdańskiego. Trzymamy kciuki. Powodzenia.
- 31 8
-
2017-05-02 18:57
Normalna firma??? (2)
A to się uśmiałem. To nie jest normalna firma. To jest grupa kolesi mocno umocowanych w służbach różnorakich
- 11 6
-
2017-05-02 20:06
(1)
A Ty jesteś od Antka? Że takie farmazony walisz.
- 7 7
-
2017-05-03 20:45
Tak, jestem od Antka. Antka Muzykanta ;)
Czym mogie służyć?- 1 1
-
2017-05-03 11:55
Spólka S.A. więc ciekawe kim są akcjonariusze. Za kilka lat może okazać się że kapitał zachodni na "słupy" :D
- 5 0
-
2017-05-03 13:44
Kapitał
Szemrany kapitał że wschodu
- 3 0
-
2017-05-03 14:36
Akcjonariusze/udziałowcy
I Fundusz Mistral
NPN II
Amplico OFE
MetLife Amplico DFE- 3 0
-
2017-05-02 16:39
Dobrze ciekawe czy sami beda obslugiwac czy port polnocny? Moze praca bedzie
- 7 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.