• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (88)

Prosto z francuskiej stoczni do Portu Gdańsk wszedł statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Nowa jednostka trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, a do sądu trafił pozew od wykonawcy.



Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.

Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen

Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona.


Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Naviretech, Shipcon, Nauta-StalStazen

Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu. Okazuje się, że wykonawca nawet rozważał zatrzymanie jednostki do czasu wynegocjowania korekty ceny sprzedaży.

Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. Francuzi informowali MOSG o konieczności "waloryzacji ceny" już w maju 2022 r.

W sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca, niestety, może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.


Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Miejsca

Opinie (88) 5 zablokowanych

  • Dziwne... nie mogli pomalować starego kutra, jak Macierewicz helikopterów? (1)

    Chyba nawet dla tej samej formacji...

    • 0 8

    • ojej PISowcy się zdenerwowali?

      • 1 1

  • Przecież blachy cięli w 2021...to chyba były po starej cenie?

    Ot polaki

    • 2 2

  • Trochę lipa, polskie stocznie tylko tną, spawają i malują

    a prace za gruby sos robione są za granicą.

    • 4 1

  • Gdyby elektryk Wałęsa , okno myj Tusk czy ...... Balcerowicz nie rządzili (4)

    statki budowano by w Polsce. A tak zawsze na minus wychodzimy w biznesie z Niemcami , Francuzami czy Rosjanami. Samochody też kiedyś polskie produkowaliśmy.

    • 8 2

    • (2)

      jakie?,warszawa-pabieda,fiat-wloski nooo faktycznie byly polskie,fakt syrenka ale PWPG nie pozwolilo tego rozwinac,a przemysl stoczniowy Rydzyk uziemil.

      • 0 3

      • Ale z ciebie PO bieda umyslowa. (1)

        ....

        • 2 0

        • Ma po prostu racje.

          • 0 0

    • PiS stocznie i kopalnie kilwidował

      Polskie samochody... dobre.... nawet troche zabawne

      • 0 1

  • Po co SG taki patrolowiec? (3)

    Oskar i tak pośle go na dno!

    • 2 1

    • jak to po co (1)

      Zapytaj frontexu

      • 1 0

      • To jego już też tam znają?

        No to już po Frontexie!

        • 0 0

    • z kształtu kadłuba to raczej holownik lub statek wycieczkowy na trasę Gdańsk _ Hel

      • 0 0

  • Caracale (1)

    Dobrze, ze nie skończyło się jak w przypadku zamówienia przez Antoniego śmigłowców

    • 2 2

    • bo maciorka już tam nie rządzi

      gdyby został, to przemalowałby jakiś przedwojenny kuter, ale rybacki

      • 0 0

  • Wykonawca budynku Intela za blisko 400 mln zł też chciał dodatkowej kasy

    Ale Intel ma dobrych prawników i nic nie dopłacił.
    Mam już dość tego, że samorządy dopłacają wykonawcom zamiast pilnować terminowości robót. Trzymam kciuki aby i tu nie trzeba było dopłacać.

    • 3 0

  • oni nauczyli sie polske doic i dla nich nie dociera ze nowy rzad to nie tusk. a teraz najwazniejsze dlaczego oni tak bronia starych sadow,poniewaz maja kasta dogadane i jak przyjdzie to do polskiej kasty to wyrok bedzie jak inne wyroki,czyli na niekorzysc polski k o n s t y t u c j a

    • 6 1

  • Haha! (3)

    Bezczelne żabojady myślą, że jakoś się uda naciągnąć polski rząd na ekstra koszty, które nie mają nic wspólnego z inflacją. Po prostu procedura przetargów wcale nie jest doskonała i to na wielu poziomach.
    Zaniżyli ofertę żeby wygrać przetarg. Sami wiedzą, że nic nie ugrają bo gdyby byly do tego przesłanki prawne to nie oddaliby okrętu.
    Problem jest tylko taki, że beznadziejne, totalniackie środowisko i sądy w gdańsku mogą przychylić się do tych roszczeń.

    • 27 28

    • święta racja

      Jakby podali dobrą cenę nikt by u nich nie robił więc myśleli że wynegocjują

      • 2 1

    • No i lipa

      Obawiam się że Francuziki wygrają. Takie zapisy zamówień publicznych. A jak w sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna toooo cienkoooo będzie nie pierwsza sprawa która będzie do tyłu dla skarbu państwa. Sądy przychylne są bardziej dla podmiotów prowadzących działalność.

      • 1 0

    • iksde do kwadratu

      Faktycznie. Masz rację. Mogli chcieć waloryzacji ceny o wskaźnik inflacji. Tylko wtedy, mój drogi geniuszu, dopłata byłaby w okolicy nie 5 a gdzieś w okolicy 15-20mln gdyby obliczyli to biorąc pod uwagę inflację w Polsce. Gdyby liczyli według inflacji w strefie euro albo Francji to wychodzi kwota właśnie w okolicy 5mln.

      • 0 0

  • PIS cwaniaczy się jak zwykle - a to malowanie helikopterów, zamiast ich zakup, a to wydawanie kupu forsy (1)

    na jakieś bzdury, typu wybuchające parówki.

    Jaki jest stosunek PIS do Polski można sprawdzić naocznie w basenie jachtowym w Gdyni

    Część z dofinansowaniem UE pięknie przebudowana, część Marynarki Wojennej zapuszczona, z dziurami, kałużami, łańcuchami i zakazami

    • 1 6

    • to mamy przynajmniej 5 płatnych PISowskich łgarzy na forum

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane