- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (33 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (97 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (152 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (79 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (70 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie
Prosto z francuskiej stoczni do Portu Gdańsk wszedł statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Nowa jednostka trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, a do sądu trafił pozew od wykonawcy.
Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.
Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-Stal i Stazen.
Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona.
Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Naviretech, Shipcon, Nauta-Stal i Stazen.
Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu. Okazuje się, że wykonawca nawet rozważał zatrzymanie jednostki do czasu wynegocjowania korekty ceny sprzedaży.
Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. Francuzi informowali MOSG o konieczności "waloryzacji ceny" już w maju 2022 r.
W sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca, niestety, może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.
Miejsca
Opinie (88) 5 zablokowanych
-
2023-09-05 14:44
123
kukiz z meizą się dołorzą
- 2 2
-
2023-09-05 14:46
Po to właśnie grupa webera opłaca partie tuska w Polsce, żeby takie sprawy były na korzyść zaprzyjaznionych kumpli jak makron. (3)
Bo przecież niemcy nie sponsorują tuska z dobrego serca wiadomo, ze coś z tego muszą mieć. Pierwszy lepszy przyklad sprawa Turowa i natychmiastowa odpowiedz totalnej opozycji - mówią zamknąć to trzeba zamknąć... w końcu Polska kopalnia szkodzi tym niemieckim...
To bardzo ważne wybory i trzeba iść, sam zmotywuje kilka osób :)- 4 5
-
2023-09-05 18:04
...sam zmotywuje kilka osób
Jestes bardzo wiarygodny i przekonywujacy...
Prawie jak twoj pinokio krzywomordny- 0 1
-
2023-09-05 19:45
Grupa Kacznera bardzo ubolewała że proputinowska Le Pen nie wygrała
- 0 2
-
2023-09-05 19:46
... w końcu Polska kopalnia szkodzi tym niemieckim...
Nie możemy w ramach gospodarki rynkowej utrzymywać kopalni, które przynoszą stałe straty powiedział w Radomiu prezes PiS Jarosław ...
- 0 1
-
2023-09-05 20:41
Po co nam Polskie stocznie gdy są we Francji
Sympatyk prezesa
- 1 1
-
2023-09-05 21:28
Jak zwykle codzienny zalew PISowskiego łajna trollowego pod kazdym artykułem
Oby naród się obudził i was pogonił na wschód, za Bug...
- 2 2
-
2023-09-05 21:33
A co z okrętami podwodnymi? Za PIS chyba utopiono ostatni
- 2 1
-
2023-09-06 06:57
Szkoda
To była moja ostatnia nadbudówka aluminiowa
Grzegorz- 0 0
-
2023-09-06 08:30
Historia zatacza koło...
... Francuzi są znani z niewywiązywania się z kontraktów i zmieniania warunków; poczytajcie jak przed II wojną światową wydymali Polskę na grubą forsę podczas realizacji budowy OORP Gryf, Wicher, Burza, Wilk, Ryś, Żbik. Wtedy też szli w zaparte, że ponieśli o wiele wyższe koszty niż wyliczone wcześniej. Żadnych interesów w okrętownictwie z Francuzami.
- 3 0
-
2023-09-06 09:31
Wybudowany przez polskie rece
Okręt został wybudowany w gdańsku, holowany do Francji i tam wyposażony też przez polskie ręce. Francuski to tylko tylko w 30 procentach.
- 2 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.