• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Patrolowiec w Gdańsku, pozew w sądzie

Wioletta Kakowska-Mehring
5 września 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (88)

Prosto z francuskiej stoczni do Portu Gdańsk wszedł statek patrolowo-ratowniczy SG-301. Nowa jednostka trafi do Kaszubskiego Dywizjonu Straży Granicznej w Gdańsku-Westerplatte, a do sądu trafił pozew od wykonawcy.



Umowę na budowę i dostawę pełnomorskiej jednostki patrolowej OPV (offshore patrol vessel) dla Morskiego Oddziału Straży Granicznej podpisano z francuską stocznią Socarenam w październiku 2020 r. W polskiej stoczni i przy udziale polskich podwykonawców zbudowano jednak kadłub z nadbudową i częściowym wyposażeniem.

Budowa rozpoczęła się w czerwcu 2021 r. Na zlecenie firmy Naviretech przy nabrzeżu gdańskiej spółki Marine Stal została położona stępka pod budowę kadłuba. Wcześniej - również na zlecenie Naviretech - w gdyńskiej stoczni Crist przeprowadzono cięcie blach do tego projektu. Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona. Partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Shipcon, Nauta-StalStazen

Po roku, czyli w czerwcu 2022 r., odbyło się wodowanie kadłuba z nadbudową i częściowym wyposażeniem. Potem jednostka trafiła do Francji do stoczni w Calais, skąd wróciła do Polski już w pełni wyposażona.


Oprócz biura projektowego Mauric z Marsylii partnerami francuskiej stoczni w budowie patrolowca były też firmy z Trójmiasta: Naviretech, Shipcon, Nauta-StalStazen

Niestety, jak podała wp.pl, między zamawiającym a wykonawcą pojawił się konflikt. Poszło o pieniądze. Strona polska odmówiła francuskiej stoczni dopłaty ok. 5 mln euro. Według kontraktu miał on kosztować 111 mln zł. W tej sytuacji Francuzi poszli do sądu. Okazuje się, że wykonawca nawet rozważał zatrzymanie jednostki do czasu wynegocjowania korekty ceny sprzedaży.

Zmiana ceny wynika m.in. z "drastycznych podwyżek dostaw materiałów i urządzeń" z powodu pandemii COVID-19, a potem wojny na Ukrainie. W górę poszły m.in. ceny blach okrętowych, podzespołów i wyposażenia we wszystkich stoczniach w Europie. Francuzi informowali MOSG o konieczności "waloryzacji ceny" już w maju 2022 r.

W sporze stronę polską reprezentuje Prokuratoria Generalna, której sąd w Gdańsku dał dwa miesiące na odpowiedź na pozew. Problem na linii zamawiający wykonawca, niestety, może także oznaczać kłopoty dla polskich podwykonawców.


Długość całkowita nowego patrolowca wyniesie ok. 69,9 m, zanurzenie kadłuba ok. 3,2 m, szerokość ok. 11,5 m. Na pokładzie przewidziano miejsce dla 35 osób, w tym 20 członków załogi stałej. Według założeń ma mieć 12-dniową zdolność operacyjną i być przystosowana do brania udziału w misjach nie tylko na Bałtyku, ale również w rejonie Morza Śródziemnego i Północnego. Do jego zadań będzie należała m.in: ochrona zewnętrznych granic UE, udział w wielozadaniowych operacjach morskich, zwalczanie nielegalnej migracji, transportu szkodliwych substancji chemicznych, narkotyków, broni i materiałów niebezpiecznych, udział w akcjach ratowniczych SAR i wsparcie w obliczu klęsk żywiołowych oraz humanitarnych.

Miejsca

Opinie (88) 5 zablokowanych

  • 123

    kukiz z meizą się dołorzą

    • 2 2

  • Po to właśnie grupa webera opłaca partie tuska w Polsce, żeby takie sprawy były na korzyść zaprzyjaznionych kumpli jak makron. (3)

    Bo przecież niemcy nie sponsorują tuska z dobrego serca wiadomo, ze coś z tego muszą mieć. Pierwszy lepszy przyklad sprawa Turowa i natychmiastowa odpowiedz totalnej opozycji - mówią zamknąć to trzeba zamknąć... w końcu Polska kopalnia szkodzi tym niemieckim...

    To bardzo ważne wybory i trzeba iść, sam zmotywuje kilka osób :)

    • 4 5

    • ...sam zmotywuje kilka osób

      Jestes bardzo wiarygodny i przekonywujacy...

      Prawie jak twoj pinokio krzywomordny

      • 0 1

    • Grupa Kacznera bardzo ubolewała że proputinowska Le Pen nie wygrała

      • 0 2

    • ... w końcu Polska kopalnia szkodzi tym niemieckim...

      Nie możemy w ramach gospodarki rynkowej utrzymywać kopalni, które przynoszą stałe straty powiedział w Radomiu prezes PiS Jarosław ...

      • 0 1

  • Po co nam Polskie stocznie gdy są we Francji

    Sympatyk prezesa

    • 1 1

  • Jak zwykle codzienny zalew PISowskiego łajna trollowego pod kazdym artykułem

    Oby naród się obudził i was pogonił na wschód, za Bug...

    • 2 2

  • A co z okrętami podwodnymi? Za PIS chyba utopiono ostatni

    • 2 1

  • Szkoda

    To była moja ostatnia nadbudówka aluminiowa
    Grzegorz

    • 0 0

  • Historia zatacza koło...

    ... Francuzi są znani z niewywiązywania się z kontraktów i zmieniania warunków; poczytajcie jak przed II wojną światową wydymali Polskę na grubą forsę podczas realizacji budowy OORP Gryf, Wicher, Burza, Wilk, Ryś, Żbik. Wtedy też szli w zaparte, że ponieśli o wiele wyższe koszty niż wyliczone wcześniej. Żadnych interesów w okrętownictwie z Francuzami.

    • 3 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Nowy patrolowiec dla Straży Granicznej

    Wybudowany przez polskie rece

    Okręt został wybudowany w gdańsku, holowany do Francji i tam wyposażony też przez polskie ręce. Francuski to tylko tylko w 30 procentach.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Leszek Pankiewicz

Od 2011 prezes zarządu Solwit SA. Aktywnie uczestniczył w rozwoju projektów inwestycyjnych w obszarze badań i rozwoju technologii informatycznych, pełniąc funkcje zarządcze polskich oddziałów czołowych korporacji informatycznych: 1999-2010: Intel Technology Poland (Dyrektor Generalny i Prezes Zarządu); 1997-1999: Olicom Poland (Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny); 1991-1997: CrossComm-Poland (Dyrektor Finansowy, Prezes Zarządu, Dyrektor Generalny) Pełnił funkcje w organach doradczych: członek...

Najczęściej czytane