- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (59 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy
Na początek powstanie port tymczasowy, a dopiero w potem port docelowy. W taki sposób władze Portu Gdynia postanowiły rozwiązać problem usytuowania portu instalacyjnego pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Pierwszy może być gotowy już w 2024 roku, drugi dopiero w 2026 roku.
W pierwszej wersji port instalacyjny Portu Gdynia miał powstać na terenach zajmowanych przez PGZ Stocznię Wojenną
Czytaj też:
Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi
Port tymczasowy w oparciu o posiadaną już infrastrukturę
W miniony piątek uchwałę w sprawie ulokowania portu instalacyjnego w Gdyni ogłosiła Rada Ministrów. Poinformowano też, że inwestycja miałaby być finansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety to nie rozwiązuje problemu z ulokowaniem tej inwestycji na obszarze, którym dysponuje gdyński port. Wydaje się, że władze Portu znalazły jednak wyjście... tymczasowe.
Czytaj też:
Szef klubu PiS w Gdańsku został wiceprezesem w Porcie Gdynia
Najpierw ma powstać tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego
- W etapie tymczasowym możliwe jest przeładowywanie pewnej niewielkiej liczby elementów offshorowych w okolicach zachodniej części Portu. Wykorzystywane byłoby do tego nabrzeże Bułgarskie
Docelowym rozwiązaniem jest zlokalizowanie odpowiedniego i spełniającego wszystkie wymagania techniczne i nawigacyjne terminalu offshore na Porcie Zewnętrznym.
Czytaj też:
Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni
Dwa warianty oznaczają wyższe koszty
Port tymczasowy, rozproszony w różnych częściach portu, byłby gotowy w 2024 roku, najpóźniej w 2025 roku. Port docelowy ma powstać w 2026 roku.
Niestety takie rozwiązanie może podwyższyć koszty całego przedsięwzięcia, czyli udziału Portu Gdynia w procesie posadawiania farm wiatrowych na morzu. Przygotowanie tymczasowego portu instalacyjnego przecież też będzie kosztować. Ile?
- W tym wariancie staramy się zminimalizować koszty potencjalnego dostosowania infrastruktury do wymogów offshore. Takie rozwiązanie dotyczyć może budowy bardzo małej farmy (np. kilkanaście wiatraków) lub też startu budowy większej farmy - dodaje Maciej Krzesiński.
Kompleksowy port instalacyjny wraz z całą infrastrukturą to koszt około 1 mld 200 mln złotych. Natomiast rozwiązanie tymczasowe kosztowałoby wielokrotnie mniej, ale - jak przyznał dyrektor Krzesiński - na razie Port wciąż szacuje, jakie środki będą na to potrzebne.
Pytanie, czy takie tymczasowe, skromniejsze rozwiązanie zadowoli firmy zaangażowane w budowę farm wiatrowych.
Miejsca
Opinie (36) 1 zablokowana
-
2021-08-03 16:30
(4)
Bez sensu,zaraz jak szybko nie zrobią infrastruktury zachodnie porty przejmą pałeczkę i znowu taka kasa ucieknie...zero myślenia.Na zachodzie tysiące farm,porty dostosowane...tam można,u nas niedasizm.
- 31 1
-
2021-08-03 16:38
Tu jest Polska!
Skrajna niegospodarność, brak planowania i manier oraz brud!
- 14 0
-
2021-08-03 23:29
Chłopie ty chyba nie wiesz ale Polskie porty słyną z przeładunku wiatraków wyprodukowanych w Chinach właśnie dla tych ferm (2)
- 0 1
-
2021-08-04 09:20
wia (1)
nie wiesz o czym piszesz chyba wiatraczki zobacz co to są wiatraki morskie
- 1 0
-
2021-08-04 09:44
filip
jest taka drobna różnica między fermą a farmą
- 1 0
-
2021-08-03 16:46
kto to wymyślił? (1)
Czy ten ktoś ma pojęcie o czym mówi i jakie wymagania musi miec port instalacyjny? To chyba nowy vicek techniczny. Czy ktos tam ma jakiekolwiek pojęcie techniczne, bo na pewno nie ten dyrektorek.
- 27 1
-
2021-08-03 17:14
jeszcze raz przeczytałem
ten pan jest i**otą
- 19 2
-
2021-08-03 16:56
(3)
I nowy prezes, który z ramienia partii będzie doglądał interesu partii, jej członków, plenum i komitetu centralnego partii
- 32 3
-
2021-08-03 19:54
(2)
Od tego jest co nie. Wiadomo, ze po wygraniu wyborow nie beda zatrudniac zdrajcow ojczyzny z opozycji ktorzy beda robic wladzy pod gorke.
- 3 7
-
2021-08-04 08:06
Jeden taki już dogląda Centralnego Portu Komunikacyjnego
- 5 0
-
2021-08-04 11:35
Zdrajcami ojczyzny sa akurat aktualni zwyciezcy wyborów.
- 0 0
-
2021-08-03 18:29
BCT do Świnoujścia (3)
A kontenery do Gdańska !!
- 9 16
-
2021-08-03 18:33
Oszczędność (2)
I tym sposobem Państwo zaoszczędzi kasę, bo BCT wzorem DCT z Gdańska pobuduje za własną kasę. A port instalacyjny będzie na całym BCT
- 4 5
-
2021-08-03 18:57
oj głupi, ty głupi, powierzchnia to nie wszystko
- 4 1
-
2021-08-04 10:11
ruski portowo-pissowki ład
nie pobuduje bo w 2024 kończy się filipińczykom dzierżawa gondola waży około 400 T a co to podniesie ? kupić czy pożyczyć ze dwa dźwigi ,a keja wytrzyma ?
- 3 0
-
2021-08-03 19:19
W ten kraju nic nie wychodzi
Panowie mają ambitne cele jednak zero doświadczenia a w około cała gromadka doradców o podobnej wiedzy . Pracuje w firmie która aspiruje do produkcji wież wiatrowych i tutaj jest podobnie . Dużo mędrców a wyjdzie jak zawsze .
- 17 0
-
2021-08-03 19:37
(3)
oczywiście lobby portu w Gdańsku w postaci m.in. redaktora będzie tworzyła zdania ze znakiem zapytania. To naturalne. W każdym przypadku strona czująca sie pokrzywdzona po ogłoszeniu wyników sugeruje stan niepewności. Taka natura ludzka. Ludzie, ciszcie się. Lepiej Gdynia niż inne porty europejskie.
- 23 5
-
2021-08-03 20:26
(1)
Łeba jest bliżej
- 3 1
-
2021-08-03 23:02
Bornholm też
A Gdańsk będzie miał bekę...
Parę "sznureczków" w KE?- 3 0
-
2021-08-05 15:28
Ale ubaw
Port Gdansk pokrzywdzony??? ale sie uśmiałem ten kompleks Portu Gdynia zadziwia o Gdansk sie nie martwcie, robi ponad 2 razy tyle przeładunków co Gdynia, a będzie robił 3 razy tyle co GA właśnie dzięki temu, co rzekomo miało by go krzywdzić dzięki za ten komentarz, do niedzieli będę sobie humor poprawiał wspominając
- 0 1
-
2021-08-03 20:11
Aha, najpierw sprzedają nabrzeża (2)
pod deweloperkę, a teraz szukają, gdzie by tu produkcję i przeładunki robić. Były nabrzeża i nima, a port zewnętrzny to (nomen omen) morze kasy...
- 27 3
-
2021-08-04 11:51
(1)
LOL, a z ktorego nabrzeza w centrumi miasta chcialbys gondole ekspediowac? :D
- 2 3
-
2021-08-05 10:52
gondole w Gdyni
to miały wozić turystów z Dworca Głównego do SeaTowers przez opuszczone tereny poportowego "międzytorza" aby stóp nie ubrudzili na skażonym terene.
Take wizje ma magistrat!- 1 0
-
2021-08-03 21:31
A gdzie drogi dojazdowe (2)
I całe to g...o będą dowozić i wywozić przez pękającą w korkach (i w rzeczywistości) estakadę?
- 27 1
-
2021-08-04 11:37
(1)
Transport takich ładunków doprowadzi do anihilacji estakady. Ale co tam.
- 1 0
-
2021-08-05 10:53
i dobrze
trzeba będzie serio się problemem zająć.
- 1 0
-
2021-08-03 23:26
A po budować coś co już jest!!! (2)
Przecież od wielu lat na terminalu GCT Gdynia są przeładowywane całe masy wiatraków zresztą tak samo BCT.Cale olbrzymie statki z wiatrakami tam przeładowują!!! A plac składowy tych wiatraków jest na DCT i kolejny koło elektrociepłowni.by postawić tych parę wiatraków wcale nie trzeba nic nowego w portach budować. A swoją drogą Lotos Petrobaltik ma swoje własne nabrzeża na którym wiatr chula ... Widać że w Polsce zawsze trzeba kasę utopić by co niektórzy własne kieszenie napełnili.Juz Niemcy w Rostocku też taki plac postawi kasy wywalili co nie miara i pusty stoi!!! Takich wiatraków nie stawia i nie wymienia się co roku.wiatraki średnio wymienia się na nowe co 10 ,-20 lat. postawią 100wiatrakow w dwa lata a potem ten port instalacyjny będzie pusty stal przez kolejne 10 lat..... Prywatna firma by wykorzystała to co jest a nie kasę marnowała...
- 14 4
-
2021-08-04 16:58
nie wiatraki, a śmigła. Ewentualnie rury posadowieniowe. Wieże (ok. 100m) przeładowuje się w pionie - widziałeś coś takiego?
- 1 0
-
2021-08-05 10:54
to gdyńska specjalność
zrobić ponownie to, co już jest...
- 1 0
-
2021-08-03 23:26
(1)
Jeszcze parę lat minie zanim powstanie Port Zewnętrzny, a do tego czasu zostaną już wybudowane farmy wiatrowe na Bałtyku i pewnie już trochę czasu będą pracowały, a co za tym idzie, cała obsługa będzie musiała mieć gdzieś swoje zaplecze.
Oczywiście nie u nas, bo coś się pomyliło i zamiast budować nabrzeża do obsługi, to sprzedano je deweloperom i powstaną super bloki między torami i obok hałd węgla. Ajajaj nie tak miało być, ale kto by się tam przejmował, najwyżej zrobi się port w Mechelinkach- 14 3
-
2021-08-04 11:31
Portu zewnetrznego w Gdyni nie bedzie.
- 4 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.