- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (184 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (91 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Port instalacyjny w Gdyni na początek tymczasowy
Na początek powstanie port tymczasowy, a dopiero w potem port docelowy. W taki sposób władze Portu Gdynia postanowiły rozwiązać problem usytuowania portu instalacyjnego pod budowę farm wiatrowych na Bałtyku. Pierwszy może być gotowy już w 2024 roku, drugi dopiero w 2026 roku.
W pierwszej wersji port instalacyjny Portu Gdynia miał powstać na terenach zajmowanych przez PGZ Stocznię Wojenną
Czytaj też:
Port Gdynia wciąż szuka miejsca na port instalacyjny, a konkurencja nie śpi
Port tymczasowy w oparciu o posiadaną już infrastrukturę
W miniony piątek uchwałę w sprawie ulokowania portu instalacyjnego w Gdyni ogłosiła Rada Ministrów. Poinformowano też, że inwestycja miałaby być finansowana z Krajowego Planu Odbudowy. Niestety to nie rozwiązuje problemu z ulokowaniem tej inwestycji na obszarze, którym dysponuje gdyński port. Wydaje się, że władze Portu znalazły jednak wyjście... tymczasowe.
Czytaj też:
Szef klubu PiS w Gdańsku został wiceprezesem w Porcie Gdynia
Najpierw ma powstać tymczasowy port instalacyjny rozproszony w różnych częściach Portu, a potem docelowy (na pirsie planowanego Portu Zewnętrznego). Przypomnijmy: według koncepcji Port Zewnętrzny ma być przedłużeniem nabrzeży Szwedzkiego i Śląskiego
- W etapie tymczasowym możliwe jest przeładowywanie pewnej niewielkiej liczby elementów offshorowych w okolicach zachodniej części Portu. Wykorzystywane byłoby do tego nabrzeże Bułgarskie
Docelowym rozwiązaniem jest zlokalizowanie odpowiedniego i spełniającego wszystkie wymagania techniczne i nawigacyjne terminalu offshore na Porcie Zewnętrznym.
Czytaj też:
Cztery oferty na budowę Portu Zewnętrznego w Gdyni
Dwa warianty oznaczają wyższe koszty
Port tymczasowy, rozproszony w różnych częściach portu, byłby gotowy w 2024 roku, najpóźniej w 2025 roku. Port docelowy ma powstać w 2026 roku.
Niestety takie rozwiązanie może podwyższyć koszty całego przedsięwzięcia, czyli udziału Portu Gdynia w procesie posadawiania farm wiatrowych na morzu. Przygotowanie tymczasowego portu instalacyjnego przecież też będzie kosztować. Ile?
- W tym wariancie staramy się zminimalizować koszty potencjalnego dostosowania infrastruktury do wymogów offshore. Takie rozwiązanie dotyczyć może budowy bardzo małej farmy (np. kilkanaście wiatraków) lub też startu budowy większej farmy - dodaje Maciej Krzesiński.
Kompleksowy port instalacyjny wraz z całą infrastrukturą to koszt około 1 mld 200 mln złotych. Natomiast rozwiązanie tymczasowe kosztowałoby wielokrotnie mniej, ale - jak przyznał dyrektor Krzesiński - na razie Port wciąż szacuje, jakie środki będą na to potrzebne.
Pytanie, czy takie tymczasowe, skromniejsze rozwiązanie zadowoli firmy zaangażowane w budowę farm wiatrowych.
Miejsca
Opinie (36) 1 zablokowana
-
2021-08-04 09:24
Nierealne terminy inwestycji
To już od samego początku było wiadome, że terminal nie będzie gotowy na czas. Rząd chce stawiać pierwsze wiatraki na morzu w 2024, co daje nam 3 lata na postawienie czegokolwiek w porcie. Teraz szuka się panicznie rozwiązania na chwile byle coś było. Do D z takimi pomysłami.
- 11 2
-
2021-08-04 12:37
Wielki port i mała droga (1)
- 5 0
-
2021-08-04 17:00
a tam, gderasz. Partia określiła plan trzyletni i bedzie oddany przedterminowo bez uwagi na jakies tam drogi
- 1 0
-
2021-08-05 08:37
Dlaczego Gdynia?
Dlaczego uparto się na Gdynię, choć każdy kto się interesuje gosp. morską wie że ten port nie ma wolnych terenów... W Gdańskim porcie wewnętrznym są wolne tereny. A w ogóle to czy nie byłoby lepiej zainwestować te pieniądze np. w rozwój portu w Kołobrzegu? Leży tuż przy planowanych farmach a byłaby to dla niego szansa na rozwój i wzrost obrotów na kilkanaście lat..
- 1 2
-
2021-11-17 00:21
Tymczasowy port
Byla kiedys tymczasowa baza kontenetowa tymczasowość trwala i trwala ale wrócimy do rzeczywistosci tu powstala baza kontenerowa do przeladunku kontenerów taka byla wizja powstala firma z dobrymi pracownikami i wynikami a tu dodatkowo ma powstać obsluga wiez wiatrowych Każda inwestycja kiedy ma powstać ma wizje i misje a przede wszystkim mądry biznes plan który ma realna możliwość powstania i dobrego działania .Widac że coś jest nie tak. Warto dążyć do czegoś lepszego a tu coś nie gra to tak jak by bez dobrego zaplecza zmieniac profil tym bardziej.ze nie ma drog a dzierzawa tez droga szkoda ludzi szkoda że może coś niepotrzebnie przestanie istnieć
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.