• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przetarg na terminal promowy utknął w biurze analiz

Wioletta Kakowska-Mehring
9 lipca 2024, godz. 09:45 
Opinie (84)
Czy możemy liczyć na rozbudowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Takie plany były. Chodzi o powiększenie o kolejne, trzecie stanowisko. Czy możemy liczyć na rozbudowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Takie plany były. Chodzi o powiększenie o kolejne, trzecie stanowisko.

Choć terminal promowy w Porcie Gdynia jest przygotowany do obsługi dwóch armatorów, to z nowej infrastruktury wciąż korzysta tylko jeden, czyli Stena Line. Przetarg na użytkowanie miał być ogłoszony na przełomie marca i kwietnia tego roku, ale nie został. Kiedy to nastąpi? Trwają analizy. Niestety tracą pasażerowie, traci biznes, traci też port.



Zgodnie z planami nowy Publiczny Terminal Promowy w Porcie Gdynia miał na stałe przyjąć dwóch operatorów. Takie były założenia zapisane we wniosku o unijne dofinansowanie, które otrzymano. Jednym z nich jest armator Stena Line, który korzysta z nowej infrastruktury od pierwszego dnia faktycznego uruchomienia terminalu, czyli od 17 czerwca 2022 r. Drugim miał być państwowy armator, czyli Polska Żegluga Bałtycka, właściciel marki Polferries. Niestety od czerwca 2021 r., czyli od czasu wygrania przetargu, polski armator nie zdecydował się na przeprowadzkę i dalej pływał z Gdańska.

Polferries Polferries "wyrzucony" z Portu Gdynia

W tej sytuacji w listopadzie ub. roku władze Portu Gdynia zdecydowały o unieważnieniu postępowania w sprawie wyboru drugiego operatora korzystającego z Publicznego Terminalu Promowego. Od tego czasu rynek czeka na nowy przetarg.


W grudniu 2023 r. została powołana komisja przetargowa ds. przygotowania i przeprowadzenia postępowania dotyczącego wyboru przewoźników promowych korzystających z Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia - z którymi zostaną zawarte umowy. W lutym poinformowano nas , że ogłoszenie postępowania powinno nastąpić przełomie marca i kwietnia 2024 r. Tak się jednak nie stało.


Co dalej w sprawie przetargu?

- Trwają prace analityczne związane z opracowaniem specyfikacji, ich założeń oraz analiza prawna. Ogłoszenie postępowania planowane jest po zakończeniu niniejszych prac - poinformowało nas Biuro Strategii i Analiz Rynkowych Portu Gdynia.
Analizy trwają, a czas nieubłaganie leci. Przez ostatnie dwa lata z gdyńskiej infrastruktury mógł korzystać jeszcze jeden armator. Port zarabiałby na obsłudze, a pasażerowie i biznes (połączenia towarowe) mogliby korzystać z kolejnego połączenia.

Kolos w Porcie Gdynia. Największy w tym sezonie Kolos w Porcie Gdynia. Największy w tym sezonie

Mówi się, że o współpracy z Gdynią dalej myśli niemiecki armator TT-Line. Ten armator startował razem z PŻB w unieważnionym przetargu. Zainteresowanie wyrażali też Finowie. Na uroczystości oddania Publicznego Terminalu Promowego, we wrześniu 2021 r., obecna była liczna delegacja z ambasady Finlandii i z portu w Turku. Ofertę rozpatrywała też duńska firma spedycyjna i logistyczna DFDS. W grze jest też polska, państwowa marka, czyli Unity Line należąca do Polskiej Żeglugi Morskiej.


Ostatniego słowa nie powiedziała też Polska Żegluga Bałtycka. Czy to na tego armatora czekamy z przetargiem? Od początku było wiadomo, że polski, państwowy armator nie ma floty. Sytuacja zmieni się, kiedy odbierze pierwszy z nowych promów. Ten powstaje we włoskiej stoczni Visentini. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił były sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów, które powstają w Gdańskiej Stoczni Remontowa. Jeden z nich też ma trafić do PŻB, ale dopiero na początku 2025 r.


Na razie zdecydowano, że "Varsovia", bo takie imię otrzyma czarterowana jednostka, będzie kursowała na linii Świnoujście-Ystad. Wówczas możliwe jest przerzucenie starszych promów PŻB na linię Gdańsk-Nynäshamn, a może i do... Gdyni.

A skoro analizy wiąż trwają, to czy możemy liczyć w najbliższym czasie na rozbudowę Publicznego Terminalu Promowego w Porcie Gdynia? Takie plany były. Chodzi o powiększenie terminalu o kolejne, trzecie stanowisko.

W rejonie Morza Bałtyckiego na międzynarodowych liniach promowych, w rejonie Danii i Szwecji, funkcjonuje obecnie 15 operatorów, w tym 2 polskich. Polscy przewoźnicy promowi kontrolują rynek przewozów z polskich portów na poziomie 60 proc., ale tracą ten rynek. Sytuację omawiano ostatnio na posiedzeniu sejmowej Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Przewozy promowe z polskich portów obsługuje obecnie 21 jednostek, w tym 10 będących w dyspozycji polskich operatorów (5 Polferries, 5 Unity Line). Stena Line operuje 2 jednostkami i TT Line ma 6 jednostek. W kwietniu tego roku dołączył 1 prom operatora Finnlines.


W ostatnich latach nasiliła się tendencja zwiększania przez zagranicznych armatorów swojej floty, wyposażania w większe jednostki, które mają dłuższe linie ładunkowe. Jako przykład podano m.in. Stena Line, która zamówiła 12 jednostek ro-pax w napędem LNG-ready. Jak zauważył na komisji wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka, w 2023 r. firmy zagraniczne wprowadziły na Bałtyk nowe konkurencyjne jednostki, które mają linię ładunkową sięgającą ok. 4 tys. m, co sprawia, że mogą przewieźć większą liczbę ciężarówek po niższej cenie. W tej sytuacji dla zachowania i wzmocnienia silnej pozycji na rynku promowym polskich przedsiębiorstw niezwykle istotna jest wymiana floty.

Miejsca

Opinie (84)

  • Smród po szczurze (1)

    Ten pajac, siwek-szczur i jego upośledzona ekipa ex-nauczycieli nawet tego nie potrafili zrobić.

    • 2 2

    • To

      Robota byłego rządu.

      • 0 0

  • Może ktoś pracy szuka? (1)

    Do Polferries. Steward na prom pasażersko-samochodowy.

    Doświadczenie:
    mile widziane doświadczenie w pracy związanej ze sprzątaniem pomieszczeń hotelowych

    Dodatkowe wymagania:
    - znajomość języka angielskiego w stopniu przynajmniej dostatecznym
    - mile widziana znajomość podstawowych zasad obsługi klienta w lokalu gastronomicznym
    - higiena i kultura osobista na odpowiednio wysokim poziomie
    - dyscyplina i uczciwość w pracy
    - umiejętność pracy w grupie
    - zdolność do pracy fizycznej
    - brak nałogów
    - dyspozycyjność

    Wymagane świadectwa morskie:

    - Świadectwo w zakresie kierowania tłumem.
    - Świadectwo w zakresie bezpieczeństwa dla członków załóg bezpośrednio obsługujących pasażerów w pomieszczeniach pasażerskich.
    - Świadectwo dla członków załóg z przydzielonymi obowiązkami w zakresie ochrony (6.4).
    - Zintegrowane świadectwo bezpieczeństwa (4w1)
    - Indywidualne techniki ratunkowe - ITR
    - Ochrona przeciwpożarowa stopień podstawowy.
    - Elementarne zasady udzielania pierwszej pomocy medycznej- Elementary First Aid
    - Bezpieczeństwo własne i odpowiedzialność wspólna.
    - Książeczka żeglarska
    - Paszport
    - Morskie świadectwo zdrowia.

    Data okrętowania
    12.07.2024 Prom Mazovia - Świnoujście

    Długość kontraktu
    system pracy 2 tygodnie w pracy / 2 tygodnie w domu.

    Wynagrodzenie
    EUR 1089,00 za 2 tygodnie pracy.

    W domu nie płatne.

    • 1 3

    • Kiler

      To na waciki zabraknie !!!

      • 0 0

  • tracą pasażerowie, traci biznes, traci też port

    Proszę udowodnić tezę.
    Moim zdaniem wprowadzenie drugiego powoduje kanibalizację pierwszego. Dla portu strata bo wydali na terminal.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane