• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do sprzedaży Lotosu. Spółki z Grupy pod młotek

Robert Kiewlicz
12 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen. Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen.

Zarząd Lotosu przyjął kierunkową akceptację działań wewnątrzorganizacyjnych. Oznacza to przygotowania do spełnienia środków zaradczych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w lipcu 2020 r. To warunek niezbędny do przeprowadzenia fuzji z PKN Orlen. W najbliższym czasie sprzedane mogą zostać aktywa spółek Grupy Lotos.



Co sądzisz o sprzedaży Lotosu Orlenowi?

- W celu zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków planowanej koncentracji dla konkurencji na rynkach prowadzonej działalności, Komisja Europejska wydała zgodę warunkową na koncentrację, to znaczy zgodę uzależnioną od realizacji środków zaradczych, które obejmują zobowiązania o charakterze strukturalnym oraz behawioralnym, odnoszące się do struktury oraz polityki przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji - czytamy w komunikacie Grupy Lotos. - W celu realizacji środków zaradczych powinny zostać zawarte umowy warunkowe zbycia określonych aktywów i spółek z grupy kapitałowej spółki.

Zbycie aktywów i spółek Lotosu



Zbycie aktywów i spółek nastąpi pod warunkiem, że umowy oraz nabywcy zostaną zaakceptowani przez Komisję Europejską oraz dojdzie do przejęcia przez PKN Orlen - bezpośrednio lub pośrednio - kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Realizacja środków zaradczych w obszarze produkcji i sprzedaży hurtowej paliw wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi. Realizacja obydwu wyżej wymienionych działań wymaga szeregu zgód korporacyjnych, w tym zgód Walnego Zgromadzenia Spółki.

Reorganizacja w Grupie Lotos



Wdrożenie ustalonego modelu realizacji środków zaradczych wymaga podjęcia przez Lotos szeregu działań reorganizacyjnych przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli nad spółką przez PKN Orlen obejmujących m. in.:

  • wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do Lotos Asfalt Sp. z.o.o. (której jedynym wspólnikiem jest Lotos)
  • transfer udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotos SA
  • transfer udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale;
  • transfer aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Tusk ruskim nie sprzedał (2)

    to agenci ruscy z PiSu oddają w ręce Moskwy.

    • 10 6

    • Chciał sprzedać ruskim, ale Tuskowi się nie udało (1)

      Teraz Lotos stanie się częścią polskiego koncernu, to peowskim politykom przeszkadza.

      • 0 2

      • Lotos to jest polski koncern. A po sprzedazy juz nim nie bedzie. Nawet takich banalow nie ogarniacie?

        • 3 0

  • Czekam az bulki bede mogl kupic tylko w piekarni panstwowej pod szyldem orlenu.
    Jedyna nadzieja w kims kumatym i z kapitalem co zbuduje konkurencje, gdy ci tutaj beda zajeci fuzja.

    • 7 3

  • Bardzo dobrze

    Jak wybraliście, tak macie. Odbije się to czkawką, a Naród się i tak niczego nie nauczy.
    Następne wybory:
    - do Sejmu i Senatu 2023,
    - do Parlamentu Europejskiego 2024,
    - na Prezydenta 2025,
    a teraz najbliższy smaczek:
    - wybory samorządowe 2022 (pewnie będą jakieś lokalne ustępstwa i 1000+ dla kogoś).

    Jeszcze można się obudzić, po kolejnych kadencjach może nie być co zbierać. Jest tylko jedno drobne "ALE" - główny nurt obecnej opozycji jeszcze się nie podniósł i nadal niczego sobą nie reprezentuje. Czas się obudzić.

    • 12 3

  • Gmina Obajtkowo

    A gdzie nasze drapieżne Gdańskie Władze ? Najwyższy czas żeby nasze lokalne tygrysy zawalczyły o Gdański Lotos. A przecież Gdańsk był wolny od pisu - co się z nami stało Gdańszczanie.

    • 13 4

  • Ojej, skoncza sie cieple posadki. (4)

    Mam na osiedlu takiego krola zycia akwizytora w sluzbowym passacie. Mniemanie o sobie wystrzelone w kosmos jakby byl co najmniej papiezem.

    • 9 12

    • Obudź się , to pisdeccy nominaci od sprzątaczek na posadach prezesowskich po misiewiczow z Pcimia.

      • 6 1

    • To pajac, liże d*pę

      • 0 0

    • Ola

      A może to całkiem w porządku gość ? Jeśli Pani lub Pana charakter jest odzwierciedleniem poziomu kultury zaprezentowanym w tym wpisie to też miałbym kłopot by zaprosić Pana lub Panią na sąsiedzką kawę a nawet z codziennym uśmiechem na dzień dobry ;)

      • 4 0

    • Znasz 8 przykazanie dekalogu?

      • 0 0

  • tragedia

    • 4 2

  • Ruch niepotrzebny

    Szkoda spółki, ale przecież poprzednie władze chciały spółkę sprzedać i oddać w obcy kapitał tego chcecie ci co tak jada na PiS...Energa na szczęście sprzedana tam milion prezesów i dyrektorów a prąd coraz droższy dlaczego...

    • 4 6

  • Krajowa spółka wykupuje krajową spółkę aby skutecznie przeciwstawić się mocnym gigantom zagranicznym (2)

    a nie żeby irracjonalnie i bez sensu konkurować między sobą. Krótko i na temat.

    • 6 13

    • To oczywiste klamstwo. (1)

      Nawet gdyby to Orlen mial kupic calosc Lotosu, a przeciez nie kupi nawet polowy, to Orlen tylko w niecalych 30% jest wlasnoscia Polski.

      • 2 1

      • Wzniesienie własności skarbu państwa po przez aktywa GL do Orlenu podniesie poziom aktywów SP w Orlenie dobijając do 51% i rząd odzyska pełną kontrolę nad spółką - po to jest ta konsolidacja

        • 2 1

  • Dziwna fuzja

    Przez sprzedaż i podział a pozostałe resztki zamiecione do Orlenu.

    • 6 2

  • Właśnie takie posunięcia to jest wyprzedaż majątku narodowego.

    Lotos to spółka Skarbu Państwa!

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Sławomir Halbryt

Odpowiedzialny za wytyczanie kierunków rozwoju SESCOM, określanie zadań strategicznych oraz koordynację działalności poszczególnych pionów organizacyjnych. Magister Inżynier Nauk Technicznych na Wydziale Elektroniki, Telekomunikacji i Informatyki Politechniki Gdańskiej. Certyfikowany Project Manager Stowarzyszenia Project Management Polska, Prezes Zarządu Bałtyckiego Centrum Transferu Technologii SA i Wiceprezes Zarządu Regionalnej Izby Gospodarczej Pomorza.

Najczęściej czytane