• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowania do sprzedaży Lotosu. Spółki z Grupy pod młotek

Robert Kiewlicz
12 marca 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen. Zarządu Lotosu wydał decyzję dotyczącą zmian wymaganych do przejęcia przez spółki przez PKN Orlen.

Zarząd Lotosu przyjął kierunkową akceptację działań wewnątrzorganizacyjnych. Oznacza to przygotowania do spełnienia środków zaradczych zatwierdzonych przez Komisję Europejską w lipcu 2020 r. To warunek niezbędny do przeprowadzenia fuzji z PKN Orlen. W najbliższym czasie sprzedane mogą zostać aktywa spółek Grupy Lotos.



Co sądzisz o sprzedaży Lotosu Orlenowi?

- W celu zapobieżenia wystąpieniu negatywnych skutków planowanej koncentracji dla konkurencji na rynkach prowadzonej działalności, Komisja Europejska wydała zgodę warunkową na koncentrację, to znaczy zgodę uzależnioną od realizacji środków zaradczych, które obejmują zobowiązania o charakterze strukturalnym oraz behawioralnym, odnoszące się do struktury oraz polityki przedsiębiorstw uczestniczących w koncentracji - czytamy w komunikacie Grupy Lotos. - W celu realizacji środków zaradczych powinny zostać zawarte umowy warunkowe zbycia określonych aktywów i spółek z grupy kapitałowej spółki.

Zbycie aktywów i spółek Lotosu



Zbycie aktywów i spółek nastąpi pod warunkiem, że umowy oraz nabywcy zostaną zaakceptowani przez Komisję Europejską oraz dojdzie do przejęcia przez PKN Orlen - bezpośrednio lub pośrednio - kontroli kapitałowej nad Grupą Lotos.

Realizacja środków zaradczych w obszarze produkcji i sprzedaży hurtowej paliw wymaga m.in.:

  • wydzielenia aktywów rafineryjnych ze struktury Grupy Lotos i wniesienia ich do spółki celowej - podmiotu prawnego dla aktywów rafineryjnych - zależnego w 100 proc. od spółki;
  • zawarcia umowy sprzedaży 30 proc. udziałów w spółce celowej wraz z umową joint venture oraz kluczowymi umowami towarzyszącymi. Realizacja obydwu wyżej wymienionych działań wymaga szeregu zgód korporacyjnych, w tym zgód Walnego Zgromadzenia Spółki.

Reorganizacja w Grupie Lotos



Wdrożenie ustalonego modelu realizacji środków zaradczych wymaga podjęcia przez Lotos szeregu działań reorganizacyjnych przed ostateczną decyzją dotyczącą przejęcia kontroli nad spółką przez PKN Orlen obejmujących m. in.:

  • wydzielenie zorganizowanej części przedsiębiorstwa Grupy Lotos składającej się z aktywów rafineryjnych i wniesienie jej aportem do Lotos Asfalt Sp. z.o.o. (której jedynym wspólnikiem jest Lotos)
  • transfer udziałów w spółce Lotos Biopaliwa ze spółki Lotos Terminale do Lotos SA
  • transfer udziałów w spółce Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale;
  • transfer aktywów logistycznych spółki Lotos Infrastruktura do spółki Lotos Terminale.

Środki zaradcze zatwierdzone przez Komisję Europejską

  • zbycie 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych, co da nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie ropy naftowej i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej;
  • zbycie dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi;
  • uwolnienie większości mocy zarezerwowanych przez Lotos w niezależnych magazynach, w tym pojemności zarezerwowanej na największym w Polsce terminalu przywozu paliwa drogą morską;
  • zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe;
  • sprzedaż wynoszącego 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych, którą posiada on razem z BP, dalsze prowadzenie dostaw dla tej spółki oraz udzielenie tej spółce dostępu do magazynów w dwóch portach lotniczych w Polsce;
  • udostępnienie konkurentom w Czechach rocznie do 80 tys. ton paliwa do silników odrzutowych w drodze otwartej procedury przetargowej;
  • zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce oraz dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu/pozostałości ciężkich.

Miejsca

  • ORLEN S.A. Gdańsk, Elbląska 135; Płock Chemików 7; Warszawa Bielańska 12

Opinie (320) ponad 10 zablokowanych

  • Straszne to co się dzieje w naszym kraju...

    I jestem przekonana ze PiS znowu wygra a wiecie dlaczego? Obieca znowu kasę do ręki

    tzn kwota wolna od podatku 30 tys,
    Emerytury bez podatku do 2.5pln
    I uaktualnia 500 plus.
    Cała reszta nie ma znaczenia.

    Myślicie ze beneficjentów tej kasy obchodzi coś innego?
    Oni żyją tu i teraz i nie martwią się ze dzieci będą żyły w Białorusi za pare lat. To jest dramat, a cześć dzieci nadal nie ma komputera w domu do pracy zdalnej bo mama pobiera 2x500 albo 3x500 ale dla dziecka niestety. Takie problemy są na porządku dziennym. Dramat

    • 8 3

  • Niewola

    No tak za wodę płaci się Francuzom za ogrzewanie Niemcom itd. A teraz za Lotos się biorą wiec już nic Polskiego nie będzie fajna ta wolność co ?Czas zmienić status Polaka na Niewolnika Białego taj jak upodobali sobie Słowian Angole ,czyli dążą do celu Niewolnicy itd.

    • 0 3

  • Małe wyjaśnienie. Lotos nie jest własnością drogich gdanszczanek i drogich gdanszczan z Panią Olą na czele (3)

    jest własnością panstwa polskiego, bo panstwo polskie rafinerię budowało. Pracownicy oprócz tych Gdańska, to też z kieleckiego, Mazowsza, Warmii. Pieniążki z budżetu państwa. Kredyty Gierka spłacała cała Polska.

    • 8 9

    • Oczywiscie. A po co Polakom Lotos, kiedy moga miec Lukoil, prawda?

      • 4 1

    • Ale o co chodzi?

      • 3 1

    • Budowalo na terenie Wolnego Miasta Gdanska ,ktore nie jest Polskie i nie jest Niemieckie,

      Zbudowli komunisci truciciela na naszych ziemiach wiec pisowscy bolszewicy nie macie tu nic do gdania!!! Zaplacicie za kradziez ,za zawlaszczenie,za okupacje.Pisowscy Won.Wszystkich prawych ludzi -zapraszamy.Powinny byc jak najszybciej postawione rogatki graniczne .Obajtek-przestepca nie ma tu zadnej wladzy.

      • 2 1

  • Doswiadczenia w tej dziedzinie kaza zakladac, ze za 20 lat Polacy beda nienawidzic Tuska za to, ze chcial sprzedac Lotos.

    A jednoczesnie wielbic Kaczynskiego za to, ze faktycznie sprzedal Lotos. Taki to narodek znad Wisly blyskotliwy.

    • 9 3

  • I karawana Jadzie dalej....

    Dziękujemy za nasz rząd który dba o Polskę!!!

    • 4 7

  • to jest posunięcie gorsze niż rozwalenie stoczni przez POstsolidarność wraz z POstkomuną

    ....gorsze bo przemysł stoczniowy dla nikogo w świecie nie jest tak ważną dziedziną gospodarki jak paliwowo energetyczny, a więc tamte "pierestrojki" nie miały tyle "sępów" czekających dziś na kolejną głupotę polakówów

    • 2 3

  • bandyci w garniturach

    mam tylko nadzieję że naród w końcu się ogarnie i te zdradzieckie sprzedajne zakłamane mordy zapłacą krwią i głowami za to co robią z ty krajem . to już nawet hańba nie jest to upadek niżej dna

    • 4 1

  • Orlen

    Brawo Obajtek.

    • 3 8

  • Opinia wyróżniona

    Prywatyzacja Lotosu i oddanie 80% stacji zagranicznemu kapitałowi/krajowi (1)

    Po nabyciu przez Orlen jako firma z mniejszym udziałem Skarbu Państwa pozostałości Lotosu stają się w większości prywatne, choć będą kierowane przez oligarchę związanym z PiSem.
    Jeżeli stacje Lotosu zostaną oddane węgierskiemu MOLowi, to też większościowo prywatna firma.

    • 65 6

    • Stacje to pikuś

      Prawdziwym zagrożeniem jest struktura własnościowa Orlenu gdzie państwo ma TYLKO 27% udziałów i TYLKO dlatego że reszta jest rozdrobnioną ma cokolwiek do powiedzenia.
      Dla państwa wygląda to tak że oddajemy w pełni kontrolowana spółkę firmie gdzie w każdej chwili głos państwa może być g..no wart.
      Stacje..... No cóż wybudujesz nowe w rok ale bazy paliwowej już nie. To bazy są odpowiedzialne za sprzedaż. Możesz omijać 1 stację ale i tak wszystkie wokół są zaopatrywane z bazy. Komu zatem dasz zarobić? Tak czy siak nie polskiemu przedsiębiorcy.
      Czyz takiego zachowania PIS nie nazywał drenowaniem polskiej gospodarki? A mówimy tu o dziedzinie strategicznej, z której każdy korzysta

      • 0 0

  • Tusk planował sprzedać LOTOS komukolwiek nawet Rosjanom a teraz PO robi dym jak to przejmuje Orlen -Obrzydliwcy

    • 2 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Mirosław Bieliński

Prezes firmy doradczej Stilo Horizon. Były prezes Grupy Energa. Po ukończeniu studiów (Uniwersytet Gdański, Wydział Ekonomiki Produkcji ) pracował jako robotnik, następnie w działach finansowo-księgowych kilku trójmiejskich firm. W 1989 roku związał się z jedną z najbardziej cenionych polskich firm konsultingowych - Doradca. Przeszedł w niej od pozycji młodszego konsultanta do partnera, członka zarządu i współwłaściciela. Był odpowiedzialny za duże projekty doradcze, wymagające tworzenia...

Najczęściej czytane