• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stępka pod Jaskółkę położona

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (78)
  • Położenie stępki rozpoczyna etap montażu poszczególnych elementów okrętu w całość.

W Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę czwartego niszczyciela min dla polskiej Marynarki Wojennej. Jest ORP Kormoran, ORP Albatros, ORP Mewa, teraz będzie Jaskółka. Jednostka ma być gotowa w 2025 roku.



Zgodnie z umową podpisaną w czerwcu 2022 roku, trzy kolejne okręty typu Kormoran mają zostać dostarczone zamawiającemu w latach 2025-2027. Pierwsza będzie Jaskółka, bo takie imię ma nosić kolejny, czwarty już niszczyciel min typu Kormoran. Jednostka otrzymała numer burtowy 604. ORP stanie się dopiero po otrzymaniu bandery. Planowo okręt ma zostać przekazany zamawiającemu w 2025 roku i wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.

Trzy niszczyciele min wspólnie ćwiczą na Bałtyku Trzy niszczyciele min wspólnie ćwiczą na Bałtyku
Na zdjęciu (od lewej): Dariusz Jaguszewski, prezes  zarządu Remontowa Shipbuilding, komandor Piotr Skóra, szefa Szefostwa Techniki Morskiej w Inspektoracie Uzbrojenia oraz Henryk Śniegocki, prezes Polskiego Rejestru Statków. Na zdjęciu (od lewej): Dariusz Jaguszewski, prezes  zarządu Remontowa Shipbuilding, komandor Piotr Skóra, szefa Szefostwa Techniki Morskiej w Inspektoracie Uzbrojenia oraz Henryk Śniegocki, prezes Polskiego Rejestru Statków.

Umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran zawarto 23 września 2013 roku, a budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W listopadzie 2022 r. banderę otrzymał drugi z serii, czyli ORP Albatros. Trzeci z serii, czyli Mewa, stała się ORP (otrzymała banderę) w lutym tego roku.


Kadłub jednostki zostanie wykonany ze stali amagnetycznej zapewniającej mniejszą wykrywalność pól fizycznych okrętu. Każda z jednostek ma 58,5 m długości, 10,3 m szerokości i wyporność 830 ton. Osiągają prędkość 15 węzłów. Taka charakterystyka okrętu wystarczy do realizacji zadań, do jakich stworzono te niszczyciele min. Ich celem jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, rozpoznawanie torów wodnych oraz zapewnienie bezpieczeństwa na morskich akwenach.


Serię kolejnych trzech okrętów, tak jak i wcześniejszych trzech, buduje Remontowa Shipbuilding w konsorcjum z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznią Wojenną. Projekt okrętu wykonany został przez Remontowa Marine Design & Consulting z Remontowa Holding.

Miejsca

Opinie (78) 10 zablokowanych

  • Nie martwiłbym się o tą budowę. (1)

    Remontowa Shipbuilding to firma nie należąca do Państwa więc o realizację budowy jestem dziwnie spokojny. Ciekawe jest to że sami decydenci stracili już wiarę w to że Polska Grupa Zbrojeniowa jest w stanie zbudować cokolwiek większego od łódki z kory.

    • 11 5

    • A ja mam obawy...

      graniczące z pewnością że remont tego zbędnego Misia Badziewia będzie kosztował tyle co jego poprzednika Kormorana, czyli wartość wyposażonego szpitala wojewódzkiego.

      • 0 2

  • Kiedy jakieś okręty bojowe? (1)

    Takie coś to kiedyś nazywano okrętami pomocniczymi.

    • 10 3

    • Pomocniczymi?

      To jednostki przydatne nawet w czasach pokoju

      • 1 1

  • (7)

    Po co nam tralowce min,kto tym dowodzi wszystkim?

    • 13 27

    • Po co?

      Raz to już nie trałowiec dwa to są potrzebne nawet gdy wojny nie ma.
      Trzy, kto zapewni bezpieczeństwo torów wodnych na wypadek W?

      • 11 1

    • Po co nam stocznie skoro są w Hamburgu? (4)

      • 4 6

      • Pajace też tam a ty tu

        • 5 1

      • I Radomiu

        • 2 2

      • (1)

        byleś widziałeś czy to zwykly bełkot miernego trola ?

        • 0 0

        • Zwykła ofiara TVP i propagandy ruska z kotem

          • 0 0

    • ja to ja

      Twoja stara dowodzi ;D

      • 0 0

  • (2)

    Przecież to nie jest Stępka tylko sekcja

    • 5 2

    • (1)

      opisz jak wyglada stepka!!.moze byc przechylowa!.

      • 0 1

      • Stępka.

        Jedż do Szczecina , zobaczysz tam prawdziwą stępkę.

        • 0 0

  • Jednostki pomocnicze. (1)

    Przerośnięte kury rybackie. Będą miały w ogóle jakieś uzbrojenie? Co za bieda

    • 4 2

    • taaa, kury

      kaczki, drób, droga na Ostrołękę.

      • 0 0

  • Najmniej potrzebny typ okrętu. (3)

    • 2 6

    • Dokładnie. Mają tam fachowców że hoho

      • 0 0

    • A jaki jest najbardziej potrzebny?

      • 0 1

    • Dlaczego?

      Utrzymują między innymi bezpieczne tory wodne dla jednostek handlowych.

      • 0 1

  • To tej łódki nie buduje powołana do tego; PGZ w słynnej Stoczni MW?
    Jakoś na zdjęciu nie widać, żadnego przedstawiciela nieudaczników przy korycie.

    • 2 1

  • (2)

    Jaka kurde stępka... Przecież jest to łoże z częścią kadłuba, a nie jakaś stępka... Dlaczego media wiecznie piszą o strzępkach?

    • 1 1

    • (1)

      a ty wiesz chociaż co oznacza pojęcie "położenie stępki"?

      • 1 0

      • ...

        niestety nie wie, jest internetowym specjalistą od wszystkiego, tylko na niczym się nie zna.

        • 1 0

  • Szkoda (2)

    Szkoda tylko że zatrudniają na czarno dopiero gdy powiedziałem że rezygnuje z pracy umowa się znalazła

    • 5 26

    • Pracownik

      Co za bzdura

      • 6 1

    • Lukasz

      Nie zatrudniają na czarno i nigdy nie zatrudniali. Od razu umowa żadne zlecenia. Pracuję naście lat i nigdy o czymś takim nie slyszalem

      • 15 1

  • (1)

    Prędkość 15 węzłów ? Przecież w te super tajne dane żaden hiszpański nurek nie uwierzy ;-)

    • 1 0

    • W mailach dworczyka pewnie 16,5

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane