• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Stępka pod Jaskółkę położona

Wioletta Kakowska-Mehring
25 lipca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (78)
  • Położenie stępki rozpoczyna etap montażu poszczególnych elementów okrętu w całość.

W Remontowa Shipbuilding w Gdańsku odbyła się ceremonia położenia stępki pod budowę czwartego niszczyciela min dla polskiej Marynarki Wojennej. Jest ORP Kormoran, ORP Albatros, ORP Mewa, teraz będzie Jaskółka. Jednostka ma być gotowa w 2025 roku.



Zgodnie z umową podpisaną w czerwcu 2022 roku, trzy kolejne okręty typu Kormoran mają zostać dostarczone zamawiającemu w latach 2025-2027. Pierwsza będzie Jaskółka, bo takie imię ma nosić kolejny, czwarty już niszczyciel min typu Kormoran. Jednostka otrzymała numer burtowy 604. ORP stanie się dopiero po otrzymaniu bandery. Planowo okręt ma zostać przekazany zamawiającemu w 2025 roku i wejdzie w skład 12. Dywizjonu Trałowców 8. FOW, stacjonującego w Porcie Wojennym Świnoujście.

Trzy niszczyciele min wspólnie ćwiczą na Bałtyku Trzy niszczyciele min wspólnie ćwiczą na Bałtyku
Na zdjęciu (od lewej): Dariusz Jaguszewski, prezes  zarządu Remontowa Shipbuilding, komandor Piotr Skóra, szefa Szefostwa Techniki Morskiej w Inspektoracie Uzbrojenia oraz Henryk Śniegocki, prezes Polskiego Rejestru Statków. Na zdjęciu (od lewej): Dariusz Jaguszewski, prezes  zarządu Remontowa Shipbuilding, komandor Piotr Skóra, szefa Szefostwa Techniki Morskiej w Inspektoracie Uzbrojenia oraz Henryk Śniegocki, prezes Polskiego Rejestru Statków.

Umowę na budowę pierwszego okrętu typu Kormoran zawarto 23 września 2013 roku, a budowę prototypu rozpoczęto w 2014 r. Pierwszy z niszczycieli - ORP Kormoran - wszedł do służby w listopadzie 2017 r. Służy w 13. Dywizjonie Trałowców, wchodzącym w skład 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. W listopadzie 2022 r. banderę otrzymał drugi z serii, czyli ORP Albatros. Trzeci z serii, czyli Mewa, stała się ORP (otrzymała banderę) w lutym tego roku.


Kadłub jednostki zostanie wykonany ze stali amagnetycznej zapewniającej mniejszą wykrywalność pól fizycznych okrętu. Każda z jednostek ma 58,5 m długości, 10,3 m szerokości i wyporność 830 ton. Osiągają prędkość 15 węzłów. Taka charakterystyka okrętu wystarczy do realizacji zadań, do jakich stworzono te niszczyciele min. Ich celem jest poszukiwanie i zwalczanie min morskich, rozpoznawanie torów wodnych oraz zapewnienie bezpieczeństwa na morskich akwenach.


Serię kolejnych trzech okrętów, tak jak i wcześniejszych trzech, buduje Remontowa Shipbuilding w konsorcjum z Ośrodkiem Badawczo-Rozwojowym Centrum Techniki Morskiej w Gdyni oraz PGZ Stocznią Wojenną. Projekt okrętu wykonany został przez Remontowa Marine Design & Consulting z Remontowa Holding.

Miejsca

Opinie (78) 10 zablokowanych

  • marta gepart

    jestem b szybko gdzie jest afera i mozemy trohe glosow urobic

    • 0 0

  • wyprane mózgi

    Długi za opcje walutowe 1,5 mld i RAL-e 197 mln trzeba z czegoś spłacać, najlepiej z pieniędzy podatników, skoro od 8 lat żaden zagraniczny armator nie zamówił żadnej jednostki. Brak chętnych na ich dzieła. Nawet jak wcześniej byli to i tak za ich robotę niE płacili tylko za część materiału. Dziwne, że państwowe stocznie budowały po 20 jednostek rocznie i to nie takich śmiesznych. Ale komuś to przeszkadzało. Paru cwaniaków się nakradło na potomkach chłopków pańszczyżnianych, przygonionych z miejscowych czworaków niewolniczych z filmu Kamerdyner i zza Bugowych pieców do Freie Stadt Danzig. Zrobili Wam bezpłatna oświatę po 45, studia, ale dalej Wasze pańszczyźniane geny tęsknią za okrutnym Panem, co Was okrada i nie płaci. :-) Te statki są płacone z Waszych pieniędzy, a są potrzebne do niczego. :-) No chyba, co by paciorki skorumpowanych trepów miały bezpieczne ciepłe posadki :-) . Co za motłoch ! Gorzej jak w Afryce :-) ! gospodarka typu miś "Bareji" + wyprany mózg ! :-) Tu nie ma kto rządzić !

    • 4 2

  • Budowanie okrętów

    Budowanie jednostek wojennych dla marynarki wojennej jest niezbędne. Te pierwsze jednostki miały być budowane
    w Gdyni w stoczniach Nauta i Marynarki Wojennej lecz niestety w 2012 roku złodzieje zaczęli niszczyć pracę stoczni Nauta
    oraz pracę spółek stoczniowych rozkradli miliony złotych. Na szczęście budowę przeniesiony do Stoczni Remontowej
    w Gdańsku dzięki skutecznej działalności niektórych byłych pracowników stoczni Nauta. A co do Nauty to niestety
    od tamtego roku zaczęły się kłopoty finansowe nie będę pisał kto te pieniądze przywłaszczył a efekt Nauty to straty
    na ponad 300 mln zł .A pierwszy okręt Kormoran na szczęście zbudowano bardzo dobrze wykonany w Gdańskiej Remontówce. Życzę sukcesów budowania jednostek wojennych w Gdańskiej stoczni.

    • 7 0

  • och ten polski

    nawet mnie ten tekst o bul zebów przyprawia.
    Prezesi Stoczni Gdańsk kolejne chale bezproduktywne stawiają..
    A lulewicze strojki i inne nieudaczniki, pozbawieni znajomości wiedzy i umiejętności zarządzanie kolejne chale budują.
    Więcej hal niż możliwości wykorzystania.
    Stac na ..

    • 3 0

  • (1)

    Oby ta stępka wylądowała jednak pod jednostką a nie tak jak ta szczecińska na złomie.

    • 1 0

    • to buduja fachowcy,a nie jak w szczecinie budowniczymi Arki PZPPiSu sa przeor i politycy!.

      • 0 0

  • Wał

    Zamiast budować tego zbędnego "Misia" to może lepiej firmom z Nauty zapłacić ? Jeszcze będziemy do przodu po 180 mln na każdym przyszłym remoncie tego badziewia. Wstrzymać to bo to stary wał w nowym opakowaniu !

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Maciej Dobrzyniecki

Od roku 1994 jest członkiem Business Centre Club i pełni funkcję wiceprezesa. Jest ponadto Przewodniczącym Rad Nadzorczych Abantia Polska oraz Ibereolica; jak i członkiem Rad Nadzorczych. Od czerwca 1997 prowadzi własną firmę doradczą Profit-Consult zajmującą się: doradztwem inwestycyjnym, organizacją finansowania rozwoju i inwestycji, projektami doradczymi w zakresie zarządzania inwestycjami, pośrednictwem finansowym i opiniowaniem kontraktów.

Najczęściej czytane