- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (97 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Stocznia od prawie roku nie otrzymywała pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Była to jedna z pierwszych informacji, jaką otrzymałem po objęciu resortu - przyznał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o Gdańską Stocznię Remontowa, która realizuje kontrakt dla spółki Polskie Promy, podpisany w listopadzie 2021 r. Prom powstaje dla państwowej Polskiej Żeglugi Morskiej.
W październiku ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu. Teraz trwa jego wyposażanie, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 r. W budowie jest już kolejny z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło się 28 marca 2023 r.
- Jedną z pierwszych informacji, jaką otrzymałem jako wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, było to, że stocznia od prawie roku nie otrzymuje pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Poprzednia władza zabrała się za to tak samo jak za stępkę czy budowę doku. Załatwienie spraw związanych z płatnością za budowę promu zajęło nam kilkanaście tygodni. Zależało nam, aby uregulować długi i uniknąć wstrzymania tej inwestycji. Pierwszy okres naszej władzy w ministerstwie upłynął nam w dużej mierze pod znakiem rozliczania skandali personalnych i gaszenia pożarów w spółkach - poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury w wywiadzie udzielonym branżowemu portalowi wnp.pl.
Wiceminister Marchewka przyznał głośno to, o czym w branży szeptano od dłuższego czasu. Niestety żadna ze stron nie chciała komentować tej sprawy. Stocznia prowadziła prace pomimo kłopotów.
Przypomnijmy: kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła specjalnie powołana spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa ma wybudować trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden ma być dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.
![Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3756/150x100/3756698__kr.webp)
Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding. Przy jego budowie "Remontowa" korzysta z pracy podwykonawców, którymi są mniejsze gdańskie zakłady, m.in. Stocznia Wisła czy Montex Shipyard.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-06-18 13:38
Aby komentować trzeba by znać umowę. (17)
Nie wiemy jak była skonstruowana umowa i jak uregulowane były płatności. Poza tym pozwolę sobie zauważyć że od ponad pół roku rządzi obecna ekipa. Więc pisanie że stocznia od prawie roku nie otrzymywała finansowania to taki strzał w stopę...
- 47 65
-
2024-06-22 13:21
Ależ nic się nie stało pisowcy oszukiwali
zgodnie z procedurami. Taka prawda.
- 1 0
-
2024-06-19 14:07
Na skali głupoty
zajmujesz miejsce po 3 przebiciu dna skali..
długo pracowałem w Remontowej ... a jednak dało się..
szkoda czasu aby szukać słów oceniających pismejkerów- 7 2
-
2024-06-19 08:34
Znać umowe, ale też umieć czytać
W ogóle czytałeś artykuł? Jak obecny rząd przejął resort to już od ponad półroku nie dostawali pieniędzy. Tylko, że kilka miesięcy to im zajęło w ogóle rozeznanie się w sprawie, tzw. gaszenie pożarów i sprawy personalne. Oczywiście to jest odpowiedź jednej ze stron, ale biorąc pod uwagę ile afer co rusz wychodzi z 8-lat rządzenia poprzedników, a
W ogóle czytałeś artykuł? Jak obecny rząd przejął resort to już od ponad półroku nie dostawali pieniędzy. Tylko, że kilka miesięcy to im zajęło w ogóle rozeznanie się w sprawie, tzw. gaszenie pożarów i sprawy personalne. Oczywiście to jest odpowiedź jednej ze stron, ale biorąc pod uwagę ile afer co rusz wychodzi z 8-lat rządzenia poprzedników, a obecny nie ma interesu do robienia sobie kłopotów to można w to wierzyć. Więc nie jest tak, że sobie nagle przypomnieli o przelewie, a strzał w stope, w kolano to od półroku robi sobie PiS.
- 11 3
-
2024-06-18 20:59
Miły (4)
Mówisz półprawdy. Od pół roku nowy rząd dowiaduje się o sytuacji. Tak naprawdę jeszcze wszystkiego nie wie. Musi gasić pożary po poprzednikach. Roczne zaległości w płatności to skandal. Przypisywanie odpowiedzialności następcom to pachnie komuną. Pozdr+
- 13 8
-
2024-06-19 06:18
(3)
Ale że ty naprawdę wierzysz, że przez pół roku ktoś im mówi, że nie otrzymuje pieniedzy a oni tą wiedzę przyswajają przez ten czas...
Stocznia za swoje by nie budowała najprawdopodobniej PiS zapłacił im pół roku przed tym jak przestał rządzić a teraz PO się obudziła po pół roku rządzenia i sprzedali tą informację w taki sposób. Tak samo jak sprzedawali bajki z 250 tys wiz.- 7 12
-
2024-06-22 13:23
Jak każdy pismajster okręca kota ogonem.
Czarne jest czarne a białe jest białe co odkrył prezes co ma kota.
- 1 0
-
2024-06-19 08:35
Kto ci powiedział, że 250 tyś. wiz to bajka?
Nie jest po prostu w stanie obecny rząd udowodnić więcej bo PiS przed końcem kadencji usunął sporo dokumentacji. Słynny przetarg na niszczarki.
- 10 4
-
2024-06-19 08:13
Porozumienie Centrum-Kaczynscy,Stocznia Połnocna!!.wiesz o czym pisze,nie?,mała podpowiedz,upadłosc,tu kropka.kontynuuj!
- 4 3
-
2024-06-18 14:48
(5)
jeszcze przypomnij ile kosztowała wieczna stepka,i jak było skonstuowane zamowienie i,budowali prom wyszedłponton remontowy za kilkaset milionow złotych!!
- 14 10
-
2024-06-19 14:21
co ci powiem to ci powiem (2)
śp. Stepki poru Matełuszowego nikt..nikt nikt ..
nie dopuści do użytkowania jak ponton.. pierwsze ..wymiary pontonu.. aby cos załadowac..
Drugie najwążniejsze..każdy obiekt tego typu musi otrzymać papiery prs-u.
stępka zbudowana została w krzakach ,,bez dokumentacji klasyfikacyjnej.. materiał musi byc z odbiorem PRS -u
śp. Stepki poru Matełuszowego nikt..nikt nikt ..
nie dopuści do użytkowania jak ponton.. pierwsze ..wymiary pontonu.. aby cos załadowac..
Drugie najwążniejsze..każdy obiekt tego typu musi otrzymać papiery prs-u.
stępka zbudowana została w krzakach ,,bez dokumentacji klasyfikacyjnej.. materiał musi byc z odbiorem PRS -u
prace spawalnicze musi wykonywac ..pracownik z uprawniwniami..
kilkaset milionów kosztuje ..statek mocno specjalistyczny budowany w Północnej..
a jakość wykonania- 2 2
-
2024-06-19 15:42
(1)
czytaj!,ponton remontowy!!,czyli,czterech ptacownikow i narzedzia!,to ja monter ci pisze!,mowic na,,papierze"ci nie bede!!,to juz stocznia eksploatuje!!
- 0 1
-
2024-06-19 16:46
sprawdziłem,weryfikuje, ,,ponton remontowy do prac remontowych na wodzie" za 2,5miliona zlotych polskich,koszty,,stepki",przeor za kropidło,placowe za szesc lat,adaptacja,i tu kropka,a stoczni Polnocnej juz nie ma,Kaczynski i PC ja zlikwidował!!
- 2 0
-
2024-06-18 23:55
Gawron powiadasz? (1)
- 3 1
-
2024-06-19 08:53
,,Gawrona"stepke połozyl Leszek Miler,kontynuował Jarosław z Lechem skonczyła Kopacz tak dla przywrocenia pamieci!!
- 6 2
-
2024-06-18 14:32
pewnie nie potrafisz liczyć, ale skoro stocznia miała dostać jakieś przelewy rok temu (1)
to jednak, jak by się na to nie patrzyć 10 razy, to jednak tym razem nie jest wina Tuska
- 19 10
-
2024-06-18 17:05
PiS i orki zawsze odwrócą kota ogonem. Mataczenie, kłamanie to ich specjalność.
- 16 6
-
2024-06-18 13:59
Ty albo czytać nie potrafisz albo nie rozumiesz co jest napisane
- 10 9
-
2024-06-18 10:10
(3)
Nie do konca rozumiem dlaczego ministerstwo wchodzi w jakieś transakcje między armatorem a stocznią.
pżm powinna mieć jakiś biznesplan, jakieś swoje środki albo kredyt z widokiem na spłatę z wpływów.- 46 31
-
2024-06-19 05:50
Ktoś
Jakbyś zmieniał 10 razy projekt i musiał płacić że swoich środków za każdą zmianę to dałbyś sobie spokój.Ale rządzący wymyślili sobie że pieniądze mają zostać w kraju i dlatego jest opóźnienie o 3 lata.a ponadto politycy wtrącali się
- 3 0
-
2024-06-18 19:25
qqq
zgadza się - powinni mieć zabezpieczone finansowanie na całą inwestycję. Jeżeli nie mieli, cóż mówi to coś kondycji finansowej armatora.
- 2 2
-
2024-06-18 10:16
doczytałeś Skarb Państwa? PISowska spółka...
- 26 12
-
2024-06-18 10:42
Tak się właśnie likwiduje dobrze działające przedsiębiorstwa (8)
Projekt hucznie promowany przez poprzedni rząd i przedstawiany jako sukces ale kasę musiała wyłożyć stocznia, dla której musiało to być gigantyczne obciążenie finansowe, które w dłuższej perspektywie mogło zachwiać Remontową.
Najlepiej nazwać coś inwestycją rządową ale kasę niech wyłoży prywaciarz.- 103 18
-
2024-06-18 15:08
Fake news (2)
Pracuję branży i żadna stocznia nie wyposażała by statku tj prowadziła na nim jakichkolwiek prac z własnych środków przez tak długi okres czasu. (chyba że tak była skonstruowana umowa). Więc, albo prace NIE były prowadzone w związku z brakiem płatności, albo były prowadzone zgodnie z kontraktem. Zwykły populizm, aby zrobić ludziom którzy się na tym nie znają wodę z mózgu.
- 15 7
-
2024-06-18 20:34
Na razie nie wyposaża
Jestem tam to wiem, codziennie.
- 9 0
-
2024-06-18 17:19
Nie wiesz nie pisz
Rezerwa finansowa, dodatkowy kredyt itd.
- 8 2
-
2024-06-18 10:48
PISowski modus operandi
- 16 16
-
2024-06-18 10:47
Momencik, a Remontowa to nie prywatna firma? Zamawiającym nie był Skarb Państwa tylko PŻB S.A. (3)
Czy Remontowa weszła w spór prawny? Czy SP zapłaciło też odsetki od zaległości? A może było tak, że nie było podstaw prawnych do realizacji płatności kontraktowej? Czy w tej transakcji nie uczestniczy Pekao SA? Boleję nad brakiem dociekliwości merytorycznej dziennikarzy. Przydałoby się pochodzić po uczestnikach transakcji, a nie tylko wklepać artykuł po porannej kawie.
- 18 16
-
2024-06-18 12:06
PŻB S.A. - Spółka SP (2)
Problem w tym, że PŻB S.A. to spóła zarządzana. przez SP. Stąd Remontowa oceniła, że kupujący jest rentowny, bo przecież przyjechali z nimi ministrowie i zapewnili o finansowaniu. Skarb Państwa pewnie teraz też nie przekaże kasy bezpośrednio, ale pośrednio przez PŻB. Zapewne przed wyborami PIS potrzebował kasę dla PŻB gdzie indziej i tam ją
Problem w tym, że PŻB S.A. to spóła zarządzana. przez SP. Stąd Remontowa oceniła, że kupujący jest rentowny, bo przecież przyjechali z nimi ministrowie i zapewnili o finansowaniu. Skarb Państwa pewnie teraz też nie przekaże kasy bezpośrednio, ale pośrednio przez PŻB. Zapewne przed wyborami PIS potrzebował kasę dla PŻB gdzie indziej i tam ją wpompował. Dla PŻB zabrakło i specjalnie nie wpisano tego do budżetu, bo miał on wyjść ładnie na pokaz przed wyborami. KO leci z budżetem i go łata, a obecne władze PŻB zanim ogarnęły problem to mineło pół roku, bo nie ma co ukrywać w wielu spółkach dopiero zarządy są wybierane i one podnoszą dywan zielony i widzą ten śmietnik, który tam zmieciono.
- 15 9
-
2024-07-18 18:14
A dlaczego ma płacić SP??
Mam pytanie - dlaczego ma płacić Skarb Pąnstwa, czyli my wszyscy obywatele za nieudane inwestyce i zarządzanie PŻB? Dlaczego firma nie inwestuje własnych pieniedzy ?? odpowiedz jest jedna - bo ich nie ma i dlaczego budowa ma byc finansowana ze Skarbu Panstwa - kolejne firmy pąnstwowe i posadki dla kolesi do dojenia kasy od Panstwa
- 0 0
-
2024-06-18 12:26
Można sobie różne scenariusze zakładać, ale dla Zarządu spółki akcyjnej liczy się to co jest na papierze. Minister dziś jest, a
- 12 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.