• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort uregulował zaległości za prom

VIK
18 czerwca 2024, godz. 09:55 
Opinie (105)
Prom budowany w Gdańsku składa się z tzw. bloków - 6 kadłuba i 7 nadbudówki - które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Prom budowany w Gdańsku składa się z tzw. bloków - 6 kadłuba i 7 nadbudówki - które zbudowano z 265 osobnych sekcji.

Stocznia od prawie roku nie otrzymywała pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Była to jedna z pierwszych informacji, jaką otrzymałem po objęciu resortu - przyznał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o Gdańską Stocznię Remontowa, która realizuje kontrakt dla spółki Polskie Promy, podpisany w listopadzie 2021 r. Prom powstaje dla państwowej Polskiej Żeglugi Morskiej.



W październiku ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu. Teraz trwa jego wyposażanie, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 r. W budowie jest już kolejny z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło się 28 marca 2023 r.


- Jedną z pierwszych informacji, jaką otrzymałem jako wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, było to, że stocznia od prawie roku nie otrzymuje pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Poprzednia władza zabrała się za to tak samo jak za stępkę czy budowę doku. Załatwienie spraw związanych z płatnością za budowę promu zajęło nam kilkanaście tygodni. Zależało nam, aby uregulować długi i uniknąć wstrzymania tej inwestycji. Pierwszy okres naszej władzy w ministerstwie upłynął nam w dużej mierze pod znakiem rozliczania skandali personalnych i gaszenia pożarów w spółkach - poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury w wywiadzie udzielonym branżowemu portalowi wnp.pl.
Wiceminister Marchewka przyznał głośno to, o czym w branży szeptano od dłuższego czasu. Niestety żadna ze stron nie chciała komentować tej sprawy. Stocznia prowadziła prace pomimo kłopotów.



Przypomnijmy: kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła specjalnie powołana spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa ma wybudować trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden ma być dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t

Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding. Przy jego budowie "Remontowa" korzysta z pracy podwykonawców, którymi są mniejsze gdańskie zakłady, m.in. Stocznia Wisła czy Montex Shipyard.
VIK

Miejsca

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

Wszystkie opinie

  • Opinia wyróżniona

    (3)

    Nie do konca rozumiem dlaczego ministerstwo wchodzi w jakieś transakcje między armatorem a stocznią.

    pżm powinna mieć jakiś biznesplan, jakieś swoje środki albo kredyt z widokiem na spłatę z wpływów.

    • 46 31

    • doczytałeś Skarb Państwa? PISowska spółka...

      • 26 12

    • qqq

      zgadza się - powinni mieć zabezpieczone finansowanie na całą inwestycję. Jeżeli nie mieli, cóż mówi to coś kondycji finansowej armatora.

      • 2 2

    • Ktoś

      Jakbyś zmieniał 10 razy projekt i musiał płacić że swoich środków za każdą zmianę to dałbyś sobie spokój.Ale rządzący wymyślili sobie że pieniądze mają zostać w kraju i dlatego jest opóźnienie o 3 lata.a ponadto politycy wtrącali się

      • 3 0

  • (2)

    po co promy Unity Line jak zaraz pójdzie na dno przez decyzje w Porcie. Lory zniknęły bo wpuszczono Finnlines i TT line do Świnoujścia.

    • 11 7

    • wiesz co to kapitalizm? (1)

      Polskie PISowskie spółki traciły w konkurencyjnym środowisku, a niemieckie potrafiły wykazać się zyskami na tym samym połaczeniu.

      Oto cała tajemnica PiSowskiej nieudolności

      • 9 10

      • niemieckie spolki to dopiero zyski beda mialy

        Bo pewnie kontrakt dostana...

        • 3 1

  • Oto wasz PIS - płacić nie płacili, za bardzo zajęci okradaniem Polski (5)

    • 21 18

    • Cały PIS - dużo szczekania, zero efektów (4)

      • 12 8

      • Wyborcy tuska (3)

        Zapłacić za coś czego nie ma. Tak sie właśnie wyprowadza kasę z państwa

        • 5 15

        • O wyprowadzaniu kasy z państwa mogłaby dużo opowiedzieć wielokrotnie zjednoczona prawica. Sprzedaż Lotosu za śmieszne pieniądze, zniknięcie dwóch miliardów przez spółkę szwajcarską, miliony wydane na reklamę nieistniejącego CPK, o funduszu sprawiedliwości przeznaczonym na egzorcyzmy z kiełbasy nawet szkoda wspominać.

          • 7 5

        • ubezpieczy cos pod co jesze nawet blach nie zaczeli ciac!,to trzeba miec fantazje!

          • 1 0

        • pajac

          • 0 0

  • Czyli normalna zwyczajna wymówka każdego polityka wszędzie od zawsze - "to ci poprzedni zostawili syf" a ja w tyle miesięcy to nawet do swojej limuzyny nie zdążyłem przyzwyczaić. Dobrze, że to budują - mam nadzieję że nagle nie zaczną wychodzić standardowi hamulcowi takich inwestycji.

    • 18 8

  • Do zniszczenia Polski a szczegolnie morskiej , stoczni doprowadzil lewandowski ! Walesa i Tusk . (3)

    Teraz zdrajca Lewandowski bierze za to kase z UE !

    • 26 36

    • Akurat guzik o tym wiesz

      • 8 12

    • Lewandowski dziękuje wszystkim swoim wyborcom z Pomorza. Z pewnością. I pozdrawia ich też, a jakże.

      • 10 4

    • Pisruskie stocznie i kopalnie likwidowali, ostatnio w 2020 w Swinoujsciu

      • 1 3

  • Nie płacić, doprowadzić do upadłości, zamknąć i sprzedać (5)

    Po co budować tutaj statki skoro można wybudować je u naszych zachodnich przyjaciół

    • 17 17

    • Ale zdajesz sobie sprawę PiSowiecki pachołku, że to twoje kochane Prawo i ZPRawiedliwość nie chciało zapłacić? (4)

      • 13 10

      • Wyborca tuska (3)

        Najpierw płaci A potem zastanawia się gdzie jest towar

        • 3 9

        • (2)

          Może opowiesz o tym, gdzie jest ropa kupiona za dwa miliardy przez szwajcarską spółkę Orlenu.

          • 5 3

          • Spytaj borysa budki, to on od pół roku odpowiada za spółki. (1)

            • 1 4

            • Spółka - córka Orlenu, gdy Orlenem rządził wójt Pcimia. Kasę przelano, ropy nie było i nie ma, kasy tez Budka nie mial z tym nic wspólnego.

              • 3 2

  • Pan minister robi komedię

    W kwietniu br . prezes spółki wypowiedział się ze finansowanie trochę się opóźniło z uwagi na obiektywne trudności, w tym wojnę na Ukrainie, inflację przez co biznes plan wymagał zmian. Tych zmian domagały się banki. Te wypowiedzi można znaleźć w necie. A więc bajki Panie ministrze!

    • 26 10

  • Tak się właśnie likwiduje dobrze działające przedsiębiorstwa (8)

    Projekt hucznie promowany przez poprzedni rząd i przedstawiany jako sukces ale kasę musiała wyłożyć stocznia, dla której musiało to być gigantyczne obciążenie finansowe, które w dłuższej perspektywie mogło zachwiać Remontową.
    Najlepiej nazwać coś inwestycją rządową ale kasę niech wyłoży prywaciarz.

    • 103 18

    • Momencik, a Remontowa to nie prywatna firma? Zamawiającym nie był Skarb Państwa tylko PŻB S.A. (3)

      Czy Remontowa weszła w spór prawny? Czy SP zapłaciło też odsetki od zaległości? A może było tak, że nie było podstaw prawnych do realizacji płatności kontraktowej? Czy w tej transakcji nie uczestniczy Pekao SA? Boleję nad brakiem dociekliwości merytorycznej dziennikarzy. Przydałoby się pochodzić po uczestnikach transakcji, a nie tylko wklepać artykuł po porannej kawie.

      • 18 16

      • PŻB S.A. - Spółka SP (2)

        Problem w tym, że PŻB S.A. to spóła zarządzana. przez SP. Stąd Remontowa oceniła, że kupujący jest rentowny, bo przecież przyjechali z nimi ministrowie i zapewnili o finansowaniu. Skarb Państwa pewnie teraz też nie przekaże kasy bezpośrednio, ale pośrednio przez PŻB. Zapewne przed wyborami PIS potrzebował kasę dla PŻB gdzie indziej i tam ją wpompował. Dla PŻB zabrakło i specjalnie nie wpisano tego do budżetu, bo miał on wyjść ładnie na pokaz przed wyborami. KO leci z budżetem i go łata, a obecne władze PŻB zanim ogarnęły problem to mineło pół roku, bo nie ma co ukrywać w wielu spółkach dopiero zarządy są wybierane i one podnoszą dywan zielony i widzą ten śmietnik, który tam zmieciono.

        • 15 9

        • Można sobie różne scenariusze zakładać, ale dla Zarządu spółki akcyjnej liczy się to co jest na papierze. Minister dziś jest, a

          • 12 0

        • A dlaczego ma płacić SP??

          Mam pytanie - dlaczego ma płacić Skarb Pąnstwa, czyli my wszyscy obywatele za nieudane inwestyce i zarządzanie PŻB? Dlaczego firma nie inwestuje własnych pieniedzy ?? odpowiedz jest jedna - bo ich nie ma i dlaczego budowa ma byc finansowana ze Skarbu Panstwa - kolejne firmy pąnstwowe i posadki dla kolesi do dojenia kasy od Panstwa

          • 0 0

    • PISowski modus operandi

      • 16 16

    • Fake news (2)

      Pracuję branży i żadna stocznia nie wyposażała by statku tj prowadziła na nim jakichkolwiek prac z własnych środków przez tak długi okres czasu. (chyba że tak była skonstruowana umowa). Więc, albo prace NIE były prowadzone w związku z brakiem płatności, albo były prowadzone zgodnie z kontraktem. Zwykły populizm, aby zrobić ludziom którzy się na tym nie znają wodę z mózgu.

      • 15 7

      • Nie wiesz nie pisz

        Rezerwa finansowa, dodatkowy kredyt itd.

        • 8 2

      • Na razie nie wyposaża

        Jestem tam to wiem, codziennie.

        • 9 0

  • Spółka Polskie Promy już Polsce niepotrzebna, mamy niemiecką żeglugę. (2)

    Inwestycje na Odrze oficjalnie unieważnione. Z rzeki w czerwcu tego roku wyłowiono pół tony śniętych ryb, ale teraz były uśmiechnięte.

    • 22 14

    • jak trudno być pisowską onucą (1)

      • 6 7

      • Jak mozesz przeczytac te wpisy to pisowskie onuce byly, sa i beda .

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Justyna Kowalczyk

Prezes zarządu OptiWay Biuro Rachunkowe Sp. z o.o.. Absolwentka Wydziału Finansów i Rachunkowości Uniwersytetu Gdańskiego. Menedżer, ekspert w zakresie finansów i rachunkowości oraz podatków. Laureatka plebiscytu Kobieta Sukcesu 2017 roku. Plebiscyt organizowany od 1995 r., w którym wyróżniane są kobiety które odnoszą sukcesy w różnych dziedzinach życia. Organizatorem jest Konwencja Przedsiębiorców Województwa Pomorskiego, a patronat honorowy sprawuje Marszałek Województwa Pomorskiego...

Najczęściej czytane