• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Resort uregulował zaległości za prom

VIK
18 czerwca 2024, godz. 09:55 
Opinie (105)
Prom budowany w Gdańsku składa się z tzw. bloków - 6 kadłuba i 7 nadbudówki - które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Prom budowany w Gdańsku składa się z tzw. bloków - 6 kadłuba i 7 nadbudówki - które zbudowano z 265 osobnych sekcji.

Stocznia od prawie roku nie otrzymywała pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Była to jedna z pierwszych informacji, jaką otrzymałem po objęciu resortu - przyznał wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka. Chodzi o Gdańską Stocznię Remontowa, która realizuje kontrakt dla spółki Polskie Promy, podpisany w listopadzie 2021 r. Prom powstaje dla państwowej Polskiej Żeglugi Morskiej.



W październiku ub. roku w Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu. Teraz trwa jego wyposażanie, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 r. W budowie jest już kolejny z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło się 28 marca 2023 r.


- Jedną z pierwszych informacji, jaką otrzymałem jako wiceminister infrastruktury odpowiedzialny za gospodarkę morską, było to, że stocznia od prawie roku nie otrzymuje pieniędzy za budowę promu, która jest zaawansowana w blisko 80 proc. Poprzednia władza zabrała się za to tak samo jak za stępkę czy budowę doku. Załatwienie spraw związanych z płatnością za budowę promu zajęło nam kilkanaście tygodni. Zależało nam, aby uregulować długi i uniknąć wstrzymania tej inwestycji. Pierwszy okres naszej władzy w ministerstwie upłynął nam w dużej mierze pod znakiem rozliczania skandali personalnych i gaszenia pożarów w spółkach - poinformował Arkadiusz Marchewka, wiceminister infrastruktury w wywiadzie udzielonym branżowemu portalowi wnp.pl.
Wiceminister Marchewka przyznał głośno to, o czym w branży szeptano od dłuższego czasu. Niestety żadna ze stron nie chciała komentować tej sprawy. Stocznia prowadziła prace pomimo kłopotów.



Przypomnijmy: kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła specjalnie powołana spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa ma wybudować trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden ma być dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.

Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 t

Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding. Przy jego budowie "Remontowa" korzysta z pracy podwykonawców, którymi są mniejsze gdańskie zakłady, m.in. Stocznia Wisła czy Montex Shipyard.
VIK

Miejsca

Opinie (105) ponad 10 zablokowanych

  • To tylko jedna ze stoczni które pis likwidował, czy tam rozkradał... kto co woli

    Trzydziestego listopada 2020 roku, została całkowicie zlikwidowana działalność Morskiej Stoczni Remontowej w Świnoujściu. Wszyscy pracownicy otrzymali wypowiedzenia umów o pracę

    • 7 2

  • Poprzedni rząd PiS Stocznię Gdańską sprzedał ruskim, ten jarozbawa ją odkupił. Na wałku pewnie zarobili...

    Kaczpczynski 2018

    Przejęcie przez Skarb Państwa Stoczni Gdańsk i GSG Towers to element wielkiego planu, jakim jest odbudowa przemysłu stoczniowego i całej gospodarki morskiej - napisał prezes PiS Jarosław Kaczyński w liście skierowanym do uczestników piątkowej uroczystości na terenie Wyspy Ostrów.

    Ocenił, że obecnie można cieszyć się z dobrej koniunktury na rynku stoczniowym i w energetyce oraz wyraził nadzieję, że niedługo zostanie odbudowany potencjał produkcyjny stoczni, a wytwarzane statki będą konkurować z wyrobami innych producentów.

    • 5 3

  • Tak Polskie stocznie za PiS z kolan wstawały

    19 kwietnia 2023

    W stoczni Cantiere Navale Visentini Srl w Porto Viro niedaleko Chioggii na północy Włoch zwodowano i wydokowano 6 kwietnia prom budowany dla firmy zależnej stoczni z przeznaczeniem pod czarter w Polskiej Żegludze Bałtyckiej (Polferries).

    Umowa na 10-letni czarter podpisana została w sierpniu 2022. Wcześniej rozpoczęto i budowano prom na zasadzie spekulacji, tzn. bez zamówienia. Kontrakt zawarto w konsekwencji przyznania PŻB dofinansowania w postaci obligacji przekazanych od Skarbu Państwa na przełomie 2021/2022 roku.

    • 6 2

  • Ministrowie z PiS byli zajęci wyprowadzaniem (2)

    pieniędzy z funduszy i dlatego nie płacili stoczni za prom.

    • 9 3

    • Pod koniec panika... kradli ile mogli... te ich fundusze, fundacje... organizacje (1)

      • 6 3

      • pod koniec uruchomili siły szybkiego rabowania

        • 6 3

  • Ta, tusk teraz wszystko uregulował, zwiększył dziurę w budżecie żeby utrzymać rekordową ilość ministerstw i ministrów. (1)

    Do tego wyregulował socjal z tym niemieckim dla inżynierów...2500+..... jakby ktoś pytał na co idą pieniądze bo nowych inwestycji nie widać.
    Wyregulował też rachunki dlatego druga połowa roku zapowiada się ciekawie....

    • 4 8

    • Wyregulował też rachunki ...

      Za PiS prąd podrozal ponad 100%... pistarcza max 0.6980/kWh ( netto ) ( ponad 1500kWh ), 24/7

      Teraz max 0,5/kwh , sumarycznie bedzie taniej

      • 0 1

  • Czytajta

    Ludzie ze zrozumieniem, jasno napisane ze (po objęciu stanowiska dowiedziałem się ze itd.) czyli zależy kiedy objął. Jak objął po wyborach a tamci rok nie dostawali to chyba nie za nich jest nie płacone, dyaaaaa

    • 2 0

  • zamawiający to Polskie Promy SA

    To jakim cudem płaci resort? Podstawa prawna?

    • 0 1

  • Taktyka była prosta

    Remontowa była zawsze solą w oku PiSu. Chodziło o przejęcie Stoczni ale na szczęście byly wybory.

    • 3 1

  • Fakty (1)

    Czy ten czy poprzedni. Budowa i wprowadzenie na trasę planowali obecne i poprzednie. TT- Line 3 lata wprowadziła promy nowej generacji i ma w planie promów 3 generacji. Unity i PZB mają nadal 1 generacji i tak ma być przez następne lata. To jest stawka o która toczy się stawka.

    • 0 0

    • To jest stawka o która toczy się stawka.

      Hm...

      • 0 0

  • (2)

    A skąd poprzedni (nie)rząd miał mieć pieniądze skoro wszystko rozdali swoim albo sobie

    • 3 1

    • A procedury tworzył.... no własnie... PiS :) (1)

      Jeśli ktoś cokolwiek ukradł niezgodnie z procedurami, to musi to oddać" powiedział Marcin Horała,

      • 0 1

      • Tymczasem szczury uciekają... z szajki 0 do kartelu gnoma... z wiarą ze kulawy rusek ich uratuje

        Janusza Kowalski
        "Dziś przestaję być członkiem Suwerennej Polski. Złożyłem rezygnację. O Koleżankach i Kolegach z Suwerennej Polski zawsze wypowiadać się będę w samych superlatywach. Teraz skupiam się na merytorycznej pracy w Klubie Parlamentarnym PiS"

        A mógł na Białorus

        • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane