- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (168 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (101 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (160 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Sieć Circle K zainteresowana stacjami Lotosu
Międzynarodowa sieć Circle K zainteresowana jest zakupem stacji paliw należących do Lotosu. W procesie fuzji z PKN Orlen właściciela zmienić musi 389 stacji gdańskiego koncernu paliwowego.
Circle K działał w Polsce początkowo jako Statoil. Dziś prowadzi ponad 370 stacji paliw w całym kraju, a w tym flagowe stacje własne, stacje segmentu ekonomicznego oraz stacje franczyzowe. W 2012 r. właścicielem spółki została kanadyjska firma Alimentation Couche-Tard Inc. To jedna z największych na świecie firm działających w obszarze handlu detalicznego, w formacie convenience. Prowadzi działalność w Ameryce Północnej, Europie, Azji i na Bliskim Wschodzie. Akcje Alimentation Couche-Tard notowane są na giełdzie w Toronto (TSE).
Przypomnijmy. W lipcu 2020 r. Komisja Europejska wydała warunkową zgodę na przejęcie Grupy Lotos przez PKN Orlen. Jednym z głównych warunków jest zbycie 389 stacji detalicznych w Polsce, stanowiących około 80 proc. sieci Lotos, oraz zaopatrywanie tych stacji w paliwa silnikowe. W lipcu tego roku KE wydłużyła termin na realizację środków zaradczych do 14 listopada 2021 r.
Czytaj też:
Inwestor dla rafinerii w listopadzie. Zainteresowanie kapitału arabskiego
Władze Orlenu twierdzą, że w tym przypadku PKN Orlen i Grupa Lotos nadal będą dysponowały największą siecią w Polsce i mogą nawet wzmocnić pozycję na rynku europejskim. Nadrzędnym celem ma być znalezienie partnera do jak najbardziej atrakcyjnej wymiany aktywów polskich na podobne w innych częściach Europy.
Oprócz sprzedaży części stacji Orlen ma zbyć 30 proc. udziałów w rafinerii Lotos wraz z towarzyszącym dużym pakietem praw zarządczych. Ma to dać nabywcy prawo do blisko połowy produkcji rafinerii w zakresie oleju napędowego i benzyny, a jednocześnie zapewni dostęp do istotnej infrastruktury magazynowania i infrastruktury logistycznej. Kolejny warunek to sprzedaż dziewięciu składów paliw na rzecz niezależnego operatora logistyki oraz budowa nowego terminalu importowego paliwa do silników odrzutowych w Szczecinie, który - po ukończeniu budowy - zostałby przekazany temu operatorowi. KE nakazała też sprzedaż 50 proc. udziału Lotosu w spółce joint venture z BP, zajmującej się obrotem paliwem do silników odrzutowych oraz zbycie dwóch zakładów produkcyjnych bitumu w Polsce i dostarczenie nabywcy rocznie do 500 tys. ton bitumu lub tzw. pozostałości ciężkich.
Miejsca
Opinie (247) ponad 10 zablokowanych
-
2021-09-06 12:14
Gdy PO sprzedaje stacje benzynowe zagranicznym koncernom, jest to "rozkradanie majątku narodowego"
Gdy PiS sprzedaje stacje benzynowe zagranicznym koncernom, jest to "nowy ład".- 9 3
-
2021-09-06 12:19
Prosze o wytłumaczenie (2)
CZy mógłby mi ktoś bez napinki pis/po wytłumaczyć czemu KE może nakazać sprzedaż większości Lotosu po fuzji Orlenem i w jaki sposób taka fuzja miałaby być dla Orlenu/Lotosu korzystna? Co na tym mają zyskać te firmy? Jak wspomniałem wcześniej odpuśćcie sobie ujadanie na po/pis, tylko merytorycznie postarajcie się mi to wytłumaczyć. Z góry dzięki.
- 5 1
-
2021-09-06 13:38
Zapewne chodzi o prawo unijne równość energetyczna i stabilność. Żaden podmiot nie może przysłaniać innych. Dlatego takie nord stream 2 łamie prawo unijne a Merkel z Putinem i bidenem idą w zaparte.....ale już zapowiedziano, że rurociąg nie będzie miał 100% przepustowości i walczy o to także Polski rząd.. Tak samo że stacjami zapewne, Orlen w Niemczech ma ponad 500 stacji pod nazwą star i kilkanaście pod nazwą Orlen. Równowaga musi być.
- 1 1
-
2021-09-06 16:20
Odpowiadam
Jak będziesz miał paliwo po 10 zł/litr i wszystkie stacje zależne od jednego podmiotu w tym przypadku od PiSu to będziesz płakał że nikt ich nie zatrzymał.
- 1 1
-
2021-09-06 12:21
Na Orlenie leję tylko do PiSuaru :-)
- 9 4
-
2021-09-06 12:53
Tanie tankowanie
Zapewne
- 1 1
-
2021-09-06 12:54
żerowisko dla pisowskich pasożytów
"ludzie-świnie to siły marne, filistry najgorszego gatunku, których właściwym żywiołem jest błoto. W społeczeństwie i oni zręcznem wślizgiwaniem się wszędszie, nawet "bez mydła", zajmują nieraz intratne stanowiska, ale żadnego nie przynoszą pożytku: są oni wstrętnym, hańbiącym balastem w pochodzie ludności".
*Nałkowski, Wacław (1851-1911)- 8 2
-
2021-09-06 12:59
pisiwskie lichsaye piebiakowe mają dziś wolne
albo jeszcze nie zostali wezwani do klawiatur bo nie ma tego trollowania co na artykule o 'lubieniu' pisu
- 5 3
-
2021-09-06 13:20
Czemu musi sprzedać? Nie mogą zmienić barwy na Orlen?
- 2 2
-
2021-09-06 13:47
kalkulator
W Norwegi wszystko jest droższe, więc w Polsce nie będzie tańsze.
- 3 3
-
2021-09-06 13:51
Przecież Crcle-K to Kanadyjska sieć, zatem o jakiej fuzji Lotosu z Orlenem była mowa? Co do fuzji ma (1)
Kanada?
- 8 1
-
2021-09-06 20:07
Le-mi-ngi nie zrozumieją. Padł rozkaz z farmy to smarują, byle przeciw Polsce.
- 0 1
-
2021-09-06 13:52
Równowaga na europejskim rynku musi być zachowana
Dlatego taka spółka amerykańska z siedzibą na lotnisku w Amsterdamie nie może mieć 100% udziałów na polskiej ziemi. W żadnym z unijnych krajów to by nie było możliwe. Z tą fuzja jest podobnie, chodzi o równowagę w uni, tutaj jakiś %
udzialow się "oddaje" a tymczasem Orlen ma ponad 500 otwartych stacji w Niemczech. Kto nie idzie do przodu się zwija. Już nie wspominając o tym jak nord stream 2 łamie prawo unijne i bezpieczeństwo unijne...ale kar dla Niemców żadnych nie ma, ba nawet jako jedni z pierwszych dostali pieniądze na odbudowę- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.