- 1 Państwowe firmy wymieniają zarządy (49 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (99 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (84 opinie)
- 4 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (153 opinie)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (71 opinii)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Silosy czekają na zboże. Terminal agro ma być, tylko kto go zbuduje
10 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku)
Sama budowa terminalu zbożowego w Gdańsku zajmie 1,5 roku, a jego roczna przepustowość wyniesie ok. 2,5-3 mln ton - powiedział Sławomir Michalewski, wiceprezes Zarządu Morskiego Portu Gdańsk podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu. Wciąż nie wiadomo jednak, kto właściwie ma go zbudować, państwo czy inwestor?
- Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie terminalu produktów rolno-spożywczych, przedłożoną przez ministra infrastruktury. Rada Ministrów uznaje za zasadne zlokalizowanie w Porcie Gdańsk terminalu produktów rolno-spożywczych, w szczególności zboża. Rozwiązanie to wniesie wkład w zapewnienie bezpieczeństwa państwa, w szczególności bezpieczeństwa żywnościowego Polski, a także całej społeczności międzynarodowej - napisano w stanowisku rządu.
Nie podano jednak, gdzie dokładnie ma powstać. Spekulowano, że najprawdopodobniej w Porcie Północnym przy tzw. Pirsie Rudowym
![Bałtycki Terminal Zbożowy ma nowego operatora. Czy porty poradzą sobie z ukraińskim zbożem?](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3204/150x100/3204957__kr.webp)
A wszystko zaczęło się od wypowiedzi wiceministra Grzegorza Witkowskiego. Pod koniec ubiegłego roku powiedział on, że powstanie terminal i - co ciekawe - inwestorem ma być spółka powołana przez ministra rolnictwa o nazwie Agroport, która zainwestuje w ten projekt 500 mln zł.
Władze Portu Gdańsk do tej pory nie wypowiadały się na temat tego projektu i odsyłały nas do Ministerstwa Infrastruktury. Jednak ostatnio podczas Forum Ekonomicznego w Karpaczu głos w sprawie zabrał wiceprezes ZMPG. Sławomir Michalewski poinformował dziennikarzy, że sama budowa terminalu zbożowego zajmie 1,5 roku. Wyjaśnił, że w porcie jest 26 ha i przypomniał, że w 2004-2005 r. Kanadyjczycy próbowali tu zbudować terminal pod import zboża z Kanady do Polski. Stoją tam silosy, w których można składować łącznie 120 tys. ton zboża. Poinformował też, że port ma pozwolenie na budowę terminalu, a w niedługiej perspektywie prawdopodobnie ogłoszony zostanie przetarg. Pytany o przepustowość takiego terminalu wyjaśnił, że wyniosłaby ona ok. 2,5 do 3 mln ton zboża.
![Terminal instalacyjny w Gdańsku. Port czeka na oferty do końca września](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3256/150x100/3256029__kr.webp)
Potwierdził tym samym informacje, że pod uwagę brany jest faktycznie obszar przy Pirsie Rudowym. Co ciekawe, teren ten został już jakiś czas temu wystawiony na przetarg, który... trwa. W styczniu tego roku Zarząd Morskiego Portu Gdańsk poinformował na Twitterze, że w przetargu na dzierżawę tzw. Deepwater, czyli 27 ha w głębokowodnej części portu, oferty złożyły dwie firmy. Są to: CM Partner A/S z siedzibą w Kopenhadze i DCT Gdańsk.
![Dwie oferty na dzierżawę Deepwater w Porcie Gdańsk](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3079/150x100/3079865__kr.webp)
Teren jest atrakcyjny, bo zlokalizowany w głębokowodnej części portu. Na działce znajdują się m.in. południowa część Pirsu Rudowego o długości 602,4 m oraz magazyn płaskiego składowania o powierzchni użytkowej 8,7 tys. m kw. i bateria silosów żelbetowych o pow. użytkowej 1,6 tys. m kw. Teren powrócił do Portu po tym, jak spółka OT Logistics wycofała się z planów budowy tam terminalu agro.
Kto w takim razie będzie budował terminal agro: państwowa spółka, o której mówił wiceminister, czy inwestor wybrany w przetargu?
Ostatnio pojawiła się jeszcze jedna ciekawa informacja. Kancelaria Prezesa Rady Ministrów poinformowała, że Polska i Ukraina będą dążyć do wspólnego opracowania projektu budowy rurociągu transgranicznego do transportu olejów roślinnych z Ukrainy do Portu Gdańsk. Oba kraje utworzą grupę roboczą, która przedstawi warianty lokalizacji projektu, a w szczególności proponowanych tras ułożenia rurociągu. Grupa robocza przedstawi informacje o możliwych przybliżonych parametrach technicznych, kosztach i warunkach realizacji projektu, w szczególności proponowanej trasy ułożenia rurociągu. Dotyczy to także portowego terminalu przeładunkowego, który ma być zlokalizowany w Porcie Gdańsk.
Długa historia wciąż nieistniejącego terminalu agro w Gdańsku
Historia "powstawania" tzw. terminalu agro w Gdańsku jest długa i wciąż bez szczęśliwego zakończenia. Terminal miał działać już wiele lat temu bezpośrednio przy Pirsie Rudowym
Bateria silosów zbudowana w Porcie Północnym przez Euro Port Poland.
Pod koniec 2015 r. ZMPG wydzierżawił go szczecińskiej firmie OT Logistics. Miał tam powstać największy w regionie terminal przeładunkowo-składowy wyspecjalizowany w ładunkach agro. W pierwszym etapie realizacji inwestycji w latach 2016-2018 terminal miał osiągać zdolność przeładunkową na poziomie 2,7 mln ton rocznie, w wyniku realizacji drugiego etapu w latach 2018-2020 zdolność ta miała zostać podwojona. Niestety nigdy nie doszło nawet do rozpoczęcia budowy. Ostatecznie w 2020 r. spółka OT Logistics podpisała z ZMPG porozumienie w sprawie przedterminowego rozwiązania 30-letniej umowy dzierżawy nieruchomości. Port Gdańsk znów wystawił te tereny na przetarg.
Miejsca
Opinie (79) 7 zablokowanych
-
2022-09-11 22:25
Terminal zbożowy ?
- 1 0
-
2022-09-12 18:57
temu rzadowi jedno co dobrze wyszlo to odrybianie Odry!.
- 0 0
-
2022-09-15 11:43
Nie będzie żadnego agro
Te tereny kupuje DCT i będzie dalsza rozbudowa terminala kontenerowego.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.