- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (179 opinii)
- 2 Państwowe firmy wymieniają zarządy (59 opinii)
- 3 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (86 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Choć wiało i było zimno, to tłum przybył na wodowanie statku rybackiego Hákon. Uroczystość odbyła się na historycznych terenach stoczniowych, czyli tam, gdzie stoją zielone dźwigi KONE.
Statek rybacki o długości 75,4 m i szerokości 16,5 m zwodowany został przy użyciu tzw. pochylni wzdłużnej. Najprościej rzecz ujmując, statek tyłem, czyli rufą zsunął się do wody. Na takie wydarzenie mieszkańcy czekali od dawna, nic więc dziwnego, że tłumnie stawili się w Karstensen Shipyard Poland
Stocznia ta specjalizuje się w budowie statków rybackich. Są to bardzo nowoczesne jednostki, które swoim wyglądem bardziej przypominają luksusowe jachty niż kutry cumujące w Ustce czy Orłowie. To duże jednostki o długości od 63 do 89 m. Zwodowany Hákon jest więc jedną z większych. Są to trawlery RSW, czyli statki, które po złowieniu ryb (trałem lub okrężnicą) w sieć przeładowują je do specjalnych zbiorników i żywe transportują do przetwórni na lądzie.
Karstensen Shipyard Poland należy do Karstensens Skibsværft A/S. Okazuje się, że duńska stocznia ma 60 proc. udziału w europejskim rynku RSW. A kto kupuje takie statki? Są to głównie wielopokoleniowe firmy rodzinne ze Szwecji, Norwegii, Islandii i Wysp Owczych.
Przypomnijmy, że w październiku ub. roku udziały w spółce Synergia 99 kupiła stocznia Karstensen Shipyard Poland należąca do kapitału duńskiego. Stroną sprzedającą była państwowa Polska Grupa Zbrojeniowa. Udziały to właściwie majątek spółki, czyli działka z infrastrukturą, która kiedyś należała do Stoczni Gdańskiej przy ul. Jana z Kolna
Miejsca
Opinie (56) 5 zablokowanych
-
2023-10-24 07:47
Ktos by narzekał, ale dla mnie to promyk radości
Miejmy nadzieję, że jeszcze nie raz ..
- 3 1
-
2023-10-24 19:15
Byliśmy kiedyś jedna z europejskich potęg w budownictwie okrętowym.
Przypominam ze nasze trzy największe stocznie zbudowaly 80% floty handlowej i rybackiej dla ruskow. Bo ruscy po wojnie nic nie mieli.
- 0 0
-
2023-10-25 13:35
Tyłem do wody?
A może zadem zsunął się do wody?
- 0 0
-
2023-10-25 16:39
Ledwie go na wodę wypchnęli...
a już mu zazdrośnicy w tych niebieskich lakier drapią.
- 0 0
-
2023-10-25 18:15
Nie bardzo rozumiem ten zachwyt nad wodowaniem tyłem.
To nie jest żadna nowa metoda. Już pod koniec XIX wieku wszystkie statki wodowano tyłem.
- 0 0
-
2023-10-25 18:54
tyłem
Tyłem to się wycofuje krowa z obory. Statek - rufą.
- 2 0
-
2024-07-04 23:40
Bez tytułu (1)
Gdyńska, Gdańska i szczecińska stocznia, żal co zrobili
- 0 0
-
2024-07-04 23:46
Szkoda naszej stoczni
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.