- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (185 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (63 opinie)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (91 opinii)
- 5 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
- 6 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (176 opinii)
Stoczniowa hala kadłubowa #strongertogether
21 czerwca 2024, godz. 08:00
Kończy się budowa hali kadłubowej w PGZ Stoczni Wojennej. Będzie to jeden z największych obiektów tego typu w Europie. To w niej zostaną zbudowane kadłuby fregat Miecznik. Na elewacji obok nazwy zakładu pojawił się napis "#strongertogether".
To już ostatnia prosta przed zakończeniem budowy hali kadłubowej oraz hali produkcyjnej na terenie PGZ Stoczni Wojennej. Większość toczących się w tym momencie prac to przede wszystkim roboty wykończeniowe. Warta ponad 300 mln zł inwestycja zakończy się już za kilka tygodni. Obecnie odbywa się konfiguracja suwnic oraz montaż ostatnich detali elewacji. Tam obok nazwy zakładu pojawił się napis "#strongertogether", czyli "razem silniejsi". Nawiązuje ono do hasła przewodniego NATO, pojawiającego się w mediach społecznościowych.
![Maja rozebrała stary slip. Największy element ważył ponad 90 ton](https://s-trojmiasto.pl/zdj/c/n/2/3756/150x100/3756698__kr.webp)
- Hala kadłubowa PGZ Stoczni Wojennej będzie jednym z największych obiektów tego typu w Europie. To w niej zbudowane zostaną kadłuby fregat Miecznik. Inwestycja ruszyła w marcu 2023 r., a już w grudniu tego roku osiągnęliśmy najwyższy punkt konstrukcyjny. Wysokość hali, w której powstaną kadłuby fregat Miecznik, to 43 m, a wliczając zamontowany na dachu zespół urządzeń do wentylacji to nawet 46 m. Gigantyczne bramy hali mają podobne wymiary: 43 m wysokości i 34 m szerokości, co można porównać do powierzchni dwóch boisk do koszykówki. Zamontowane suwnice są w stanie udźwignąć nawet 100 t. Powierzchnia zabudowy hali kadłubowej to blisko 6 tys. m kw - mówi Maciej Poprawski, dyrektor operacyjny w PGZ SW odpowiedzialny za nadzór inwestycji.
Poza halą kadłubową powstaje także hala produkcyjna, która zajmuje blisko 5 tys. m kw. Będą w niej funkcjonowały wszystkie stoczniowe wydziały wyposażeniowe. Sąsiadujący z nią 4-kondygnacyjny budynek biurowy pomieści zaplecze socjalne dla pracowników wydziałów produkcyjnych oraz będzie siedzibą spółki. Na terenie budowy praktycznie zakończono prace nawierzchniowe. Wykonawca ocenia postęp robót na 98 proc.
- Jesteśmy w trakcie wykonywania prac wykończeniowych przy wejściach do budynków. Trwają również prace związane z wykonywaniem dylatacji w ułożonych nawierzchniach betonowych. To również ostatni etap w procesie powstawania tych nawierzchni. Wszystkie nawierzchnie oraz posadzki wykonane są w technologiach umożliwiających przenoszenie ogromnych obciążeń od poruszających się w przyszłości po nich na specjalnych pojazdach transportujących elementy okrętów - mówi Przemysław Młynarczyk, kierownik robót drogowych z Grupy NDI.
Posadzka betonowa w hali kadłubowej o wytrzymałości 20 t/m kw. jest już gotowa. Rozpoczęły się też prace przy układaniu warstwy żywicy antyelektrostatycznej oraz antypoślizgowej na posadzce w hali produkcyjnej.
- To ostatnia warstwa, można powiedzieć "wykładzina", jeśli chodzi o nawierzchnię w tej hali - dodaje Przemysław Młynarczyk.
Przebudowywana jest infrastruktura techniczna, nabrzeże oraz drogi wewnętrzne. Wszystkie prace drogowe mają zakończyć pod koniec czerwca.
Inwestorem projektu jest PGZ Stocznia Wojenna, a generalnym wykonawcą konsorcjum składające się ze spółek NDI, NDI Sopot oraz Pekabex BET. Autorem projektu jest firma Industria Project.