- 1 Polsko-chiński statek wyrusza w pierwszą podróż (41 opinii)
- 2 GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (168 opinii)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (101 opinii)
- 4 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (160 opinii)
- 5 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (73 opinie)
Stopy procentowe bez zmian. Stopa referencyjna 6,75 proc.
Rada Polityki Pieniężnej postanowiła utrzymać stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. We wrześniu 2022 r. RPP podniosła stopy procentowe z poziomu 6,50 do 6,75 proc. Inflacja, według szybkiego szacunku, we wrześniu 2022 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2021 roku wzrosły do 17,2 proc.
WIBOR zniknie w 2025 r. Stopniowe wprowadzanie WIRON-u
Rada postanowiła utrzymać stopy procentowe NBP na poziomie:
- stopa referencyjna 6,75 proc. w skali rocznej;
- stopa lombardowa 7,25 proc. w skali rocznej;
- stopa depozytowa 6,25 proc. w skali rocznej;
- stopa redyskonta weksli 6,80 proc. w skali rocznej;
- stopa dyskontowa weksli 6,85 proc. w skali rocznej.
Walka z inflacją będzie długa i trudna
- W pandemii stopy procentowe w Polsce zostały obniżone do 0,1 proc. W październiku ub.r. problemem stawała się jednak rosnąca inflacja i wówczas RPP zaczęła podnosić koszt pieniądza. Podwyżki stóp procentowych przyspieszyły wraz z napaścią Rosji na Ukrainę, gdy drastycznie drożały surowce energetyczne i żywność - twierdzi Bartosz Sawicki, analityk Cinkciarz.pl. - Wzrosty cen rozlewają się do dziś po gospodarce i odbijają swoistą inflacyjną czkawką. Wzrost kosztów działalności przedsiębiorcy przenoszą na konsumentów, na co pozwala wciąż mocny rynek pracy. W rezultacie inflacja konsumencka we wrześniu osiągnęła w Polsce poziom 17,2 proc. rok do roku i była najwyższa od 1997 r., ale również dynamika cen bazowych zbliża się do pułapu 11 proc. rok do roku. Sugeruje to, że zapanowanie nad inflacją będzie bardzo trudne, a jej sprowadzenie do celu NBP potrwa długo.
RPP wycofa się z zapowiedzi końca podwyżek
- Niska wartość złotego względem innych walut przekłada się z kolei na rosnące ceny nośników, takich jak węgiel czy paliwa, za które płacimy głównie w dolarach amerykańskich. Można więc podejrzewać, że jeżeli słabość złotego będzie się utrzymywała, to RPP wycofa się z zapowiedzi końca podwyżek. Nie jest to dobra wiadomość dla kredytobiorców. Jednak warto wiedzieć, że podniesienie stóp procentowych jest właściwie jedyną rzeczą, jaką Rada może zrobić, aby powstrzymać osłabienie złotego. Jest więc poniekąd zmuszona do deklaracji dalszego zbijania inflacji i konsekwentnego zacieśniania polityki pieniężnej - tłumaczy Aleksander Pawlak, prezesa firmy Tavex.
Opinie wybrane
-
2022-10-05 16:00
(15)
Super;) Ludzie dostają dodatki, zasiłki, zapomogi a ciężar walki z inflacją spada na tych którzy nie dostają nic- mianowicie kredyciarzy, którzy na ten system zasuwają. Cudowne jest to, że banki zawsze, ale to zawsze wyjdą na swoje. Człowiek całą młodość ciułał pieniądze na wkład, wpłacany bankowi. Do tego około 100 tysi dopłaca się bankowi do
Super;) Ludzie dostają dodatki, zasiłki, zapomogi a ciężar walki z inflacją spada na tych którzy nie dostają nic- mianowicie kredyciarzy, którzy na ten system zasuwają. Cudowne jest to, że banki zawsze, ale to zawsze wyjdą na swoje. Człowiek całą młodość ciułał pieniądze na wkład, wpłacany bankowi. Do tego około 100 tysi dopłaca się bankowi do interesu w ramach odsetek(przy kredycie na 300 tysi, bank jest co najmniej 100 tysięcy na plusie). Jakby było mało, k....wa rata rośnie razy dwa i bank zarabia jeszcze więcej. Rozumiem, że mamy zapaść w niemodernizowanej energetyce, która doznała szoku, bo była oparta na ruskim weglu, że jest inflacja, żę czasy są jakie są. Ale czemu wysiłek wypompowania pieniądza z rynku spada na kredyciarzy-ciułaczy. Inni dostają dodatki i zasiłki, my jestesmy k.. wa dojnymi krowami do dojenia.
- 191 43
-
2022-10-06 17:34
Hm
Nie ma wiec problemu. Nie bierz kredytu. Nie daj zarobić bankowi. Nie kup mieszkania. Przecież to normalne ze bank ma zarabiać i nie jest prowadzony dla ciebie.
- 1 1
-
2022-10-06 15:41
Odzczedzanie nie kredytowanie
Tak zawsze ten przepis dzialal
- 0 0
-
2022-10-06 09:30
Tak jestes dojna krowa . Sam z siebie zrobiles dojna krowe.
Pytanie jest dlaczego ludzie wierza tej bandzie beztrybowych nieudacznikow . Wszystko co moglo zostac przez beztrybowych zbeszczeszczone juz to zrobili . I pala glupa spychajac swoje obowiazki na innych.
- 4 1
-
2022-10-06 08:42
yyy (2)
Zgadzam się w 100% . Ale zaraz , zaraz macie wakacje kredytowe czyli rząd pomaga
- 5 1
-
2022-10-06 09:33
A w czym pomaga .Caly Kredyt i tak trzeba spalacic . A wielkosc inflacji tylko powieksza raty. (1)
- 1 5
-
2022-10-06 09:57
yyy
Ale możesz 8 rat odłożyć i spłacić np. kapitał szybciej . Inni nie mają takiej możliwości a inflacja dotyczy wszystkich
- 7 0
-
2022-10-05 22:39
To się nazywa kapitalizm
System promuje tego kto ma kapitał
- 2 2
-
2022-10-05 22:06
(3)
Nieprawda. Najwyższy koszt ponoszą ludzie, którzy odejmowali sobie od ust i zakładali lokaty. Oni są okradanie z oszczędności 15% rocznie. Kredycuarz nie traci a nawet zyskuje na różnicy między oprocentowaniem a wysokością inflacji. Zobacz ile wzrosła cena m2 Twojego mieszkania!!!! Przy sprzedaży zarobisz razy 2! Oprocentowanie powinno być równe inflacji i wtedy rynek wróciłby do równowagi. Parę lat sztucznego zaniżania rzeczywistych stop rozwaliło rynek!
- 46 12
-
2022-10-05 23:16
nie zarobisz 2x
bo chf wzrosl x2,5
- 3 2
-
2022-10-05 22:31
To prawda !!!
TVN ( w którym pokładamy całą nadzieję ) też bardzo przeżywa jak biednym kredytobiorcom wzrastają raty.
Ale raty wzrastają tylko na czas podwyższonych stóp procentowych ( max kilka lat ) a dodatkowy koszt zamknie się w kwocie pojedyńczych procentów wartości nieruchomości natomiast nominalny/inflacyjny wzrost wartości tych nieruchomościTVN ( w którym pokładamy całą nadzieję ) też bardzo przeżywa jak biednym kredytobiorcom wzrastają raty.
Ale raty wzrastają tylko na czas podwyższonych stóp procentowych ( max kilka lat ) a dodatkowy koszt zamknie się w kwocie pojedyńczych procentów wartości nieruchomości natomiast nominalny/inflacyjny wzrost wartości tych nieruchomości będzie co najmniej kilkudziesięcioprocentowy - czyli problem sprowadza się do tego aby przetrwać trudny ale krótki czas zwiększonych rat.
Zwiększona wartość nieruchomości pozostaje na zawsze/ min kilkadziesiąt lat, a tak naprawdę zapłacą za wszystko ciułacze, których pieniądze w bankach stracą na wartości raz na zawsze.- 20 3
-
2022-10-05 22:28
Tylko ostatnie zdanie jest prawdziwe
Polecam laikom dzisiejszy komentarz Grabowskiego u Olejnik. Wiem wiem, tam samo zło i nagonka na geniuszy ekonomii z pisu , ale może warto
- 9 14
-
2022-10-05 22:05
no przecież to zagrywka pod kredyciarzy, im praktycznie rata nie zwrośnie (tylko o WIBOR) a napędzi inflację i
i osłabi złotówkę.
- 11 15
-
2022-10-05 18:09
A co ty myślałeś że po 30 latach oddasz takie marne sto tysięcy?
Za tyle czasu to będą grosze a średnia wypłata może wynieść 25 tyś. Przy takiej inflacji. Bank musi zarobić ponad inflację i to masz w umowie . Acha nie wiesz o tym .
- 17 33
-
2022-10-05 16:36
(1)
Jest za łatwy dostęp do pieniądza, jak każdy pracujący i zarabiający trochę ponad minimalną krajową mógł sobie jeszcze rok temu wziąć kredyt na milion, to chyba coś tu było mocno nie tak.
- 33 36
-
2022-10-05 17:07
Nie pisz bzdur
Powyżej minimalnej to dostałeś 100 tys kredytu a nie milion
- 38 17
-
2022-10-05 17:17
stopy powinny spadać żeby przeciwdziałać inflacji! (20)
Przecież to jest chore - niby jak inflacji ma przeciwdziałać podnoszenie rat.
Większość ludzi ma kredyty, jak podniosą stopy to podniosą raty, to każdy z nas musi zarobić więcej, podnieść ceny, prosić o podwyżkę i to podnosi inflację.
A tu jacyś ludzie naczytali się że niby to trzeba żeby walczyć z inflacją.
Podnoszenie stóp to wzrost obciążeń, cen i to jest spirala inflacyjna.
Stopy powinni obniżyć, to spadną ceny bo spadną raty- 12 42
-
2022-10-05 22:08
Ale jak brałeś kredyt to m2 mieszkania był za 5 tys zł a teraz jest po 10 tys zł. Jesteś zarobiony x2!!! Twój majątek się powiększył. Ludzie jak wy tak rozumujecie to nie dziwię się, że tak jest jak jest. Sztuczne zaniżanie oprocentowania daje efekty. Sprzedaj mieszkanie i porównaj z cena zakupu
- 8 1
-
2022-10-05 20:48
Ty tak serio piszesz?
Jeśli tak, to radzę poczytać trochę o podstawach ekonomii i zacząć mysleć.
- 8 0
-
2022-10-05 19:16
Już to przerabiali w Turcji (3)
skończyło się inflacja 70%
- 14 1
-
2022-10-05 20:20
Akurat w Turcji było odwrotnie (2)
Podnosili stopy a inflacja rosła więc olali to i obniżyli stopy, bo to ruch bez sensu
- 0 11
-
2022-10-05 20:47
Bzdura. Nie było odwrotnie (1)
Plan ratowania Turcji to autorski plan Erdogana. Identyczny jak przedpiścy powyżej, czyli obniżanie stóp procentowych w reakcji na rosnąca inflację. Dzisiaj Turcja ma oficjalną inflacje 70%-80%, a rzeczywistą 160%. Tak to jest, jak się ignoruje wiedzę ekonomiczną i poszukuje "nowych maszyn parowych".
- 21 2
-
2022-10-05 22:46
I wykresy na stooqu kłamią?
Po co ośmieszasz się w internecie jak możesz nałożyć wykres wzrostu inflacji i obniżek stóp procentowych w Turcji na osi czasu?
- 1 8
-
2022-10-05 17:31
Wiadomosci z ekonomii pozyskane na poziomie szkoły średniej (12)
wyjaśniają dlaczego stopy powinny rosnąć a nie spadać, aby przeciwdziałać inflacji.
- 25 7
-
2022-10-05 18:01
Stara szkoła ekonomii jest tak samo funkcjonalna w obecnych czasach jak maszyny parowe w współczesnych fabrykach (11)
- 11 17
-
2022-10-05 18:24
Ekonomia jest oparta na matematyce. (10)
A matematyka nie dzieli się na szkołę starą lub młodą. Zasady ekonomii są zrozumiałe dla osób tych które mają chociaż fundamentalną wiedzę na ten temat. Niestety, ale obecne w dużej większości tzw "studia" uczą podstaw, lub próbują uczyć.
Skutek jest taki jaki widać w przypadku treści tego wpisu : "stopy powinny spadać żeby przeciwdziałaćA matematyka nie dzieli się na szkołę starą lub młodą. Zasady ekonomii są zrozumiałe dla osób tych które mają chociaż fundamentalną wiedzę na ten temat. Niestety, ale obecne w dużej większości tzw "studia" uczą podstaw, lub próbują uczyć.
Skutek jest taki jaki widać w przypadku treści tego wpisu : "stopy powinny spadać żeby przeciwdziałać inflacji! Większość ludzi ma kredyty, jak podniosą stopy to podniosą raty, to każdy z nas musi zarobić więcej, podnieść ceny, prosić o podwyżkę i to podnosi inflację.".
Zresztą braki w podstawach podstaw ekonomii widać to także po działaniach naszych obecnych rządzących.- 55 14
-
2022-10-06 07:41
matematyka - czy lepiej płacić wysokie raty przez długi czas na obecnym poziomie i nie dławic inflacji, czy podnieść stopy procentowe , walczyć z inflacja przez ściągniecie pieniądza z rynku i później płacić niższe raty ? Tymi modelami powinni zająć się ekonomiści, to nie fizyka kwantowa ,jest to do ogarnięcia, zapomniałem wszystko przestaje działać jak mieszają się politycy którzy w życiu nie wystawili ani jednej faktury co najwyżej znają się na hodowli kota domowego.
- 7 0
-
2022-10-05 18:36
Ekonomia nie jest oparta na matematyce. (8)
Skąd w ogóle taki pomysł?
Ekonomia jest nauką społeczną, która tylko posługuje się metodą ilościową do obrazowania zachodzących zjawiski i nie ma tu ścisłych czy powtarzalnych założeń, a zależności nie są stałe.- 20 7
-
2022-10-06 05:59
Glapiński
profesor tak właśnie rozumuje.
- 2 0
-
2022-10-05 19:15
Bez znajomości podstaw rządzących mikroekonomią i makroekonomią, (6)
które to oparte są o zależności matematyczne, ocena zjawiska takiego jak inflacja i jaki wpływ na inflację mają stopy referencyjne, skutkuje takimi wypowiedziami że stopy procentowe należy zmniejszać. Gratuluję wiedzy i samopoczucia.
- 14 4
-
2022-10-05 20:21
To pokaż ten matematyczny wzór na wzrost stóp i spadek inflacji. (5)
Bo 11 podwyżek stóp procent w ostatnim roku nic nie zmieniło.
- 12 7
-
2022-10-05 22:11
(1)
To były kosmetyczne podwyzki
- 3 1
-
2022-10-06 04:40
A gdzie kosmetyczne spadki inflacji?
- 5 2
-
2022-10-05 22:01
Jednym z elementów tego wzoru jest czas (2)
Podwyżki stóp były wykonane za późno i były za małe.
- 16 3
-
2022-10-06 13:04
pokaż mądralo ten wzór, a nie dorabiasz ideologię do swoich pisowskich pomysłów na odebranie pieniędzy i mieszkań klasie średniej
- 2 2
-
2022-10-05 22:45
Wciąż czekam na spadek cen paliwa i prądu
Po podwyżkach stóp procentowych
- 6 2
-
2022-10-05 17:19
Ekonomia się nie liczy, najważniejszy traktat sopocki
Mafijny kraj
- 14 8
-
2022-10-05 15:51
Inflacja lubi to. (7)
Na święta będzie ponad 20%
- 41 5
-
2022-10-05 16:39
Chyba nikt już nie ma wątpliwości że idziemy w kierunku hiperinflacji
- 18 2
-
2022-10-05 18:37
To jest prosty mechanizm (5)
NBP pożycza pieniądz, którego koszt = stopy, oraz przyjmuje tak samo depozyty. Gdy koszt jest większy od inflacji, to ludzie zakładają depozyty i NBP "ściąga" pieniądz z rynku, mniej pieniądza to niższy wzrost cen i inflacja hamuje.
Teraz mamy odwrotnie - nie opłaca się zanosić pieniędzy do banku, tylko je wydać - pieniądz traci na wartości,NBP pożycza pieniądz, którego koszt = stopy, oraz przyjmuje tak samo depozyty. Gdy koszt jest większy od inflacji, to ludzie zakładają depozyty i NBP "ściąga" pieniądz z rynku, mniej pieniądza to niższy wzrost cen i inflacja hamuje.
Teraz mamy odwrotnie - nie opłaca się zanosić pieniędzy do banku, tylko je wydać - pieniądz traci na wartości, więc ludzie "uciekają" od pieniądza wydając wszystko co mają (np. na złoto) i jeszcze biorąc kredyty - rośnie więc popyt na różne dobra oraz podaż pieniądza a inflacja nakręca się.- 38 3
-
2022-10-06 08:54
nieczego nie pożycza, tworzy pieniądz dla kredyciarza, pieniądz którego nie było
nieczego nie pożycza, tworzy pieniądz dla kredyciarza, pieniądz którego nie było w żadnym depozycie
- 0 1
-
2022-10-05 18:51
Czyli inflacja jest przez wzrost ceny złota (3)
Geniuszu ekonomi przestań już...
- 4 6
-
2022-10-05 22:52
Spadek wartości pieniądza = wzrost cen (2)
złota, srebra, chleba czy piwa :)
A ponieważ inflacja oraz zadłużenie wymknęło się spod kontroli, to możemy tylko się modlić o miękkie lądowanie. Podam prosty przykład: przy inflacji 0 bank daje 5 tys. kredytu na 5 lat, co roku oddajesz 1 tys. co stanowi połowę Twoich dochodów. Teraz pojawia się inflacja - załóżmy 100%, Twoje dochody teżzłota, srebra, chleba czy piwa :)
A ponieważ inflacja oraz zadłużenie wymknęło się spod kontroli, to możemy tylko się modlić o miękkie lądowanie. Podam prosty przykład: przy inflacji 0 bank daje 5 tys. kredytu na 5 lat, co roku oddajesz 1 tys. co stanowi połowę Twoich dochodów. Teraz pojawia się inflacja - załóżmy 100%, Twoje dochody też rosną o 100%, ale oprocentowanie kredytu także - ALE - kredyt ma raty równe przez cały okres spłaty, więc w oparciu o wskaźnik inflacji dostajesz harmonogram rat na ponad 6 tys. rocznie - czyli przez pierwszy rok musisz zapłacić 3x tyle co zarabiasz, ale za to w ostatnim roku jakieś 20% - to chyba jasne, nie?
Czy rozumiemy problem? Rata rośnie już teraz, natomiast zarobki ją dogonią za jakiś czas - tym wolniej im na więcej lat wzięliśmy kredyt.
Dlatego jesteśmy w dudzie, bo chcąc zwalczyć inflację doprowadzilibyśmy do krachu systemu bankowego - dlatego będziemy pompować inflację tak długo, aż zdewaluuje ona dług. Wracamy do naszego przykładu, załóżmy że mimo inflacji 100% nie podnosimy stóp i teraz spłata kredytu wygląda tak: 1 rok - połowa dochodów, 2 rok - 1/4 dochodów, 3 - rok 1/8 i tak aż do 1/32 dochodów w ostatnim roku. Czyli sobie poczekamy, aż rata typowego kredytu to nie będzie 50% minimalnej tylko 10% - wtedy dług zostanie zdewaluowany i będzie można podnieść stopy do poziomu inflacji.
Oczywiście nie trzeba dodawać, że w d... jesteśmy na własne życzenie i że było to celowe.- 3 1
-
2022-10-05 23:08
a skąd pewność ,że zarobki dogonią inflację? Już największe firmy czyi de facto te, które mogą ten zarobek
dać większy zapowiedziały zwolnienia i przeniesienie centrów zagranicę. Wszystko przez podatek Sasina jak to się nazywa. Janusz a ci więcej zarobić? chyba raczej nie.
- 4 0
-
2022-10-05 23:03
tak, masz rację ale z drugiej strony nawet podnoszenie stóp do nieba jest bezsensowne przy ciągłym dodruku
pustego pieniądza na 13,14, wyprawki, 500+ etc. z jednej strony hamujesz podaż z drugiej dorzucasz świeże banknoty. Do czego to zmierza ano do inflacji jak w Turcji 100 % , złotówce bez wartości sprowadzonej do bonu towarowego, dolarze , franku po 10 złoty.
- 8 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.