• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na projekt atomowego pirsu podpisana. Będzie gotowy w 2028 r.

erka
28 sierpnia 2024, godz. 08:05 
Opinie (55)
Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana. Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana.

Podpisana została umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF"), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino. Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską.



"Atomowy" port na Pomorzu. Konstrukcja do wyładunku części elektrowni jądrowej

Zakres podpisanej umowy obejmuje projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej. W jej ramach wykonawca przeprowadzi również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLF-a, wykonane zgodnie z zatwierdzonym wcześniej projektem Robót Geologicznych. Inwestorem budowy pirsu jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o.



Morska infrastruktura pomoże w budowie elektrowni jądrowej



- Jest to pierwsza umowa ściśle związana z budową elektrowni. Na podstawie naszych wcześniejszych, dobrych doświadczeń z wybranym wykonawcą liczymy na to, że praca będzie szła sprawnie i że w 2028 roku, tak jak to wynika z harmonogramu, oddamy pirs do eksploatacji. Wtedy będzie już on stricte służył kluczowej działalności Polskich Elektrowni Jądrowych. Obszar inwestycji jest dość specyficzny, wymagający wielu nakładów, stąd tak dużą rolę odgrywa pirs, który budujemy. Odciąży on w znaczny sposób infrastrukturę lądową - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Inwestorem budowy pirsu jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o. Inwestorem budowy pirsu jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o.

Elementy na budowę elektrowni dotrą drogą morską



Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Ponadto MOLF będzie stałym pomostem umożliwiającym swobodny ruch rumowiska oraz będzie umożliwiał cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m.



Druga umowa już w realizacji



W kwietniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia, związanego z budową konstrukcji morskiej do rozładunku.

Budowa konstrukcji morskiej dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 r. programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z założeniami programu i harmonogramem MOLF ma być gotowy w 2028 roku, wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.

Oprócz infrastruktury morskiej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację nowej linii kolejowej oraz nowej drogi krajowej. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
erka

Miejsca

Opinie (55) 2 zablokowane

  • Opinia wyróżniona

    (14)

    A w Normandii w 44 roku pirsy, a nawet całe porty budowali w 2 dni i rozładowywali nimi miliony ton zaopatrzenia dla armii alianckich. No ale teraz mamy XXI wiek

    • 12 24

    • (4)

      I napisz jeszcze, że akwedukty co to budowali Rzymianie stoją, a estakada w Gdyni się rozpada.

      • 4 1

      • (3)

        A nie jest tak?

        • 4 2

        • Chociaż jeden akwedukt zachował się na tyle żeby płynęła nim woda? (2)

          Przecież one wyglądają jak Ołowianka przed zabudową...

          • 0 1

          • (1)

            Zgadza się. One wyglądają po 2 tys lat tak jak dzisiejsze budowle po 50 latach. Cieszę się, że zrozumiałeś.

            • 2 2

            • Wyglądają po 2000 lat, jak 100 letnie budowle po bombardowaniu.

              To że gdzieś zachował się jeden filar to zupełnie co innego niż "akwedukty jeszcze stoją".

              • 1 0

    • wyróżniona bzdura jak zawsze, ale nie wymagajmy za wiele od redakcji (4)

      nie ta klasa nacisków, nie te wysokości, nie te długości. Tutaj konstrukcja ma przetrwać cały okres życia elektrowni (od budowy do zakończenia likwidacji), nie kilka tygodni desantu

      • 4 0

      • I własnie dlatego ta elektrownia nigdy nie powstanie. Zawsze jest jakieś wytłumaczenie aby robić to w nieskończoność. Nie to, nie tamto. Przypomnę tylko fabrykę Izery i milion wyprodukowanych w niej samochodów.

        • 2 4

      • Port w Gdyni szybciej zbudowano Scherlocku niż tutaj planują 1 pirs. A na pewno będą opóźnienia.

        • 3 2

      • (1)

        Klasycznie tłumaczenie się ze to, że tamto, że to nie ja, to oni, zamiast szukania rozwiązań. Tak to my Japonii nie zbudujemy. Teraz nawet Chińczycy zrobiliby to w 10krotnie krótszym czasie.

        • 2 1

        • Pomyśl, po co MOLF do elektrowni, zanim powstanie elektrownia? Sami geniusze tutaj dzisiaj

          • 0 0

    • (3)

      Wyjątkowo głupie porównanie

      • 17 0

      • wyjątkowo głupia jest ta ręcznie dana gwiazdka

        • 1 2

      • (1)

        Głupie to jest to, że dzisiaj w Polsce robi się wszystko aby robic a nie zrobic. Takie gonienie króliczka i wyciaganie kasy z budżetu w nieskończoność.

        • 5 5

        • Moj mistrz to Aleksander Grad ,ktory stal na czele przez wiele lat na czele komitetu budowy elektrowni atomowej ,pobierajac co miesiac 100 tys zlotych .I przez te wszystkie lata nawet nie ustalil lokalizacji elektrowni o jej technologicznym typie nawet nie wspominajac.To jest kraj w ktorym nicnierobienie jest cnota narodowa.

          • 1 0

  • Czyżby Olaf już wraził zgodę? (2)

    .

    • 5 2

    • Olaf z tobą mieszka?

      Muller, Wasserman, Schreiber, mieli chyba dziadków w Wermachcie

      • 2 4

    • Iwan ja ni ponimaju

      • 0 2

  • Ale to musi boleć pisruskich

    Miało być dojenie bez realizacji, jak wszystkie projekty ZGP

    • 2 7

  • 4 lata jeden pirs?

    Port gdula w latach 20 ubiegłego wieku wybudowano w krótszym okresie jak ten jeden pirs. Port północny podobnie. Tempo budowy na skalę światowych osiągnięć. Nie ma czym się chwalić . A ile czasu w kontrakcie na opóźnienia? Fale i wiatr powyżej 4 w skali B

    • 5 2

  • hahah podpisali umowy które nic nie znaczą terminy tak odległe ze to widac ze przekret A ustawia wiatrakowa czeka na nowego (1)

    Do wyborów na POKolewackiego prezydenta trzeba robic pozory!! Poptem nieda sie i pieniedzy niema i nie bedzie juz wszystkie terminy zostały przesunięte o 5 lat!!
    Niema i niebedzie zgody na atomówke bo POKOlewaki wyraznie mówili przed wyborami ze sa przeciwko!!

    • 8 3

    • Mieliście osiem lat na przygotowanie inwestycji

      Przeciągaliście badania, po decyzji środowiskowej nie wystartowały postępowania przygotowawcze. Te uruchomił dopiero obecny rząd.

      • 0 3

  • Ponadto MOLF będzie stałym pomostem umożliwiającym swobodny ruch rumowiska oraz będzie umożliwiał cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m. Nie mniejszej czy nie większej?

    • 0 0

  • Propaganda PZPRPiS jak putina, upada (1)

    • 1 7

    • I wtedy putin mówi do tuska na molo w Sopocie.....

      To im teraz wszystkim powiedz, że PiS to rosja.

      • 1 0

  • Dziadek

    Witam Jak ja to uwielbiam to takie nasze z pomorza.Zamki na piasku śpiewał pewien zespół .O czym my tu teraz rozmawiamy o normalnym nabrzeżu do rozładowywaniu towarów.Lopata robotnika nie wkopana aby zacząć projekt lądowy a Państwo zabieracie się do budowy nabrzeża.Czy jest to logiczne?.Projekt lądowy patrz elektrownia nie jest jeszcze na papierze zgodnie z projektem sejmowym a już robimy nabrzeże.Brawo oby nie skończyło się tak jak w Zarnowcu.

    • 0 0

  • Ryżemu wystarczyło pół roku żeby opoznić elektrownie o kilka lat.

    Sąsiedzi nie są entuzjastami tego projektu, piachem w tryby. Nie mówi sie też o tym, że po zmianie rządu koreanczycy zrezygnowali z budowy drugiej elektrowni....

    • 1 1

  • Pirs do 2028, lol - nie za szybko? Chińczycy w 4 lata budują całą elektrownię.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Grzegorz Bierecki

Grzegorz Bierecki urodzony 28 października 1963 roku. Od 1990 prezes Fundacji na Rzecz Polskich Związków Kredytowych; od 1992 do 2012 roku prezes Krajowej Spółdzielczej Kasy Oszczędnościowo-Kredytowej. Od 2001 członek, od 2005 sekretarz Rady Dyrektorów World Council of Credit Union w Madison, USA. Honorowy obywatel kilku miast amerykańskich, laureat nagród ekonomicznych w Polsce i USA; wyróżniony m.in odznaką Zasłużony Działacz Kultury (2001) i Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski...

Najczęściej czytane