• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Umowa na projekt atomowego pirsu podpisana. Będzie gotowy w 2028 r.

erka
28 sierpnia 2024, godz. 08:05 
Opinie (76)
Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana. Ważna umowa przybliżająca budowę infrastruktury morskiej dla elektrowni jądrowej na Pomorzu podpisana.

Podpisana została umowa dotycząca wielobranżowego projektu konstrukcji morskiej do rozładunku (Marine Off-Loading Facility "MOLF"), będącej elementem infrastruktury towarzyszącej budowie pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej w lokalizacji Lubiatowo-Kopalino. Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską.



"Atomowy" port na Pomorzu. Konstrukcja do wyładunku części elektrowni jądrowej

Zakres podpisanej umowy obejmuje projekt około kilometrowego pomostu, służącego do rozładunku niepodzielnych ładunków ponadnormatywnych i wielkotonażowych oraz innych wielkogabarytowych materiałów i urządzeń, niezbędnych do budowy i eksploatacji elektrowni jądrowej oraz fragment drogi technicznej. W jej ramach wykonawca przeprowadzi również badania geologiczne na potrzeby projektu MOLF-a, wykonane zgodnie z zatwierdzonym wcześniej projektem Robót Geologicznych. Inwestorem budowy pirsu jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o.



Morska infrastruktura pomoże w budowie elektrowni jądrowej



- Jest to pierwsza umowa ściśle związana z budową elektrowni. Na podstawie naszych wcześniejszych, dobrych doświadczeń z wybranym wykonawcą liczymy na to, że praca będzie szła sprawnie i że w 2028 roku, tak jak to wynika z harmonogramu, oddamy pirs do eksploatacji. Wtedy będzie już on stricte służył kluczowej działalności Polskich Elektrowni Jądrowych. Obszar inwestycji jest dość specyficzny, wymagający wielu nakładów, stąd tak dużą rolę odgrywa pirs, który budujemy. Odciąży on w znaczny sposób infrastrukturę lądową - powiedziała Anna Stelmaszyk-Świerczyńska, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.
Inwestorem budowy pirsu jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o. Inwestorem budowy pirsu jest dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, a na wykonawcę projektu wybrano konsorcjum firm Wuprohyd Sp. z o.o. i Ingeo Sp. z o.o.

Elementy na budowę elektrowni dotrą drogą morską



Dzięki MOLF największe elementy na budowę elektrowni zostaną przetransportowane drogą morską. Dotyczy to przede wszystkim ładunków ponadnormatywnych, takich jak zbiornik reaktora, wytwornica pary i inne elementy modułowe oraz wyposażenia elektrowni jądrowej. Ponadto MOLF będzie stałym pomostem umożliwiającym swobodny ruch rumowiska oraz będzie umożliwiał cumowanie jednostek pływających o głębokości zanurzenia nie mniejszej niż 5 m.



Druga umowa już w realizacji



W kwietniu 2024 r. Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na opracowanie Raportu o oddziaływaniu na środowisko, w celu uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanego przedsięwzięcia, związanego z budową konstrukcji morskiej do rozładunku.

Budowa konstrukcji morskiej dla pierwszej w Polsce elektrowni jądrowej jest realizowana na podstawie uchwalonego w czerwcu 2023 r. programu wieloletniego, który zapewnia finansowanie kluczowych inwestycji na Pomorzu, towarzyszących strategicznym projektom energetycznym. Zgodnie z założeniami programu i harmonogramem MOLF ma być gotowy w 2028 roku, wraz z rozpoczęciem budowy elektrowni jądrowej.

Oprócz infrastruktury morskiej rządowa uchwała zapewnia środki finansowe na realizację nowej linii kolejowej oraz nowej drogi krajowej. Łącznie na realizację wszystkich tych inwestycji przewidziano ponad 4,7 mld zł.
erka

Miejsca

Opinie (76) 2 zablokowane

  • Zaraz Niemcom elektrownia nasza

    Pasowac nie będzie to Tusk zablokuje budowę. Toć niemiaszek będzie mniej zarobi na sprzedaży.

    • 3 4

  • Megalomania (2)

    Proszę skończmy z tą megalomanią. Nie będzie żadnej elektrowni atomowej bo zawsze będzie coś stawało na przeszkodzie. Przez następne kilkadziesiąt lat jedziemy na węglu. Wszystkie te Zielone Łady, ślady węglowe itp. to są bzdury wymyślone w upadającej już UE, które w ogólnym rozrachunku mają marginalne znaczenie. Świat trują głównie USA, Chiny, Rosja i Indie.

    • 3 4

    • No i ty twoimi bzdetami. (1)

      • 1 0

      • Wyjdź z domu

        Wyjdź z domu chłopie ogarnij się zobacz jak to wszystko wygląda i nie daj robić z siebie i**oty

        • 0 0

  • No i znowu pełno wpisów trolli kremlowskich. (1)

    Coś temu dziadostwu nie pasuje, że będzie budowana elektrownia.

    • 1 1

    • Ruski trolu dlaczego wyzywasz od tych kim sam jestes

      • 0 1

  • Projmors przegrał?

    • 0 1

  • To super, że podpisano umowę na projekt.

    Teraz jeszcze trzeba będzie podpisać umowę na wykonanie, wykonać i po wykonaniu będą mogły przypływać elementy potrzebne do wykonania elektrowni. Obstawiam pierwszą sybchronizację z siecią w 2045 przy założeniu, że PO chce to w ogóle wykonać.

    • 1 1

  • Dokładnie tak to widzę - pomost do transportu, a wokół niego plażowicze.

    A za malutkim laskiem będzie sobie stała elektrownia jądrowa

    • 0 1

  • Miło że dwóch braci wygrało

    Ten przetarg, tylko pod 2 różnymi spółkami.
    Pewnie jest wszystko ok. Konsorcjum i porozumienia aby wygrać przetarg spółkami o kapitale 130tys nie jest zakazane.

    • 0 1

  • Piękna umowa

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Łukasz Żelewski

Prezes zarządu Agencji Rozwoju Pomorza od 2007 roku. Wcześniej pełnił funkcję Zastępcy Dyrektora Generalnego PPUP Poczta Polska, a w latach 2003-2006 był Dyrektorem Departamentu Gospodarki i Infrastruktury w Urzędzie Marszałkowskim Województwa Pomorskiego. Zajmował się prywatyzacją firmy Neptun Film Sp. z o.o., realizując funkcję nadzoru właścicielskiego z ramienia Samorządu Województwa Pomorskiego. Posiada również kilkuletnie doświadczenie w prowadzeniu własnej działalności gospodarczej....

Najczęściej czytane