• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W "Remontowej" zwodowano prom dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
31 października 2023, godz. 12:45 
Opinie (103)
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Stoczni Remontowa

W Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W kolejnych miesiącach jednostka będzie wyposażana, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 roku.



- Cały kadłub o wadze 11 tysięcy ton jest już scalony i wyposażony m.in. w silniki, zbiorniki kriogeniczne na LNG i pędniki. Został zwodowany poprzez zanurzenie doku, do momentu osiągnięcia przez prom pływalności. Bloki nadbudówki zostaną zintegrowane z kadłubem, gdy będzie już na wodzie. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie, aż do odbycia programu prób morskich gotowego promu i jego przekazania, co ma nastąpić w 2025 roku - poinformował Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Statek rybacki Hákon już na wodzie Statek rybacki Hákon już na wodzie

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.

Prom składa się z tzw. bloków - sześciu kadłuba i siedmiu nadbudówki, które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Bloki powstają zarówno w GSR, jak i u jej kooperantów, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard, skąd są transportowane do "Remontowej" i tam scalane w doku nr 5. Największy megablok, mieszczący siłownię promu, ważący 3351 ton i składający się z 74 sekcji, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa.


Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.

  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

W budowie jest już kolejny prom z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło 28 marca 2023 r.

Promy powstające dla PŻM to jedne z najnowocześniejszych, niskoemisyjnych jednostek Ro-Pax na Bałtyku. Każda napędzana będzie czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnego wału i śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu promy będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na początku 2025 roku.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • (2)

    Czy do budowy promu użyto sławetnej stępki ze Szczecina?

    • 7 10

    • (1)

      nie, całkowicie inny projekt. Różni się zresztą rodzajem stali

      • 0 0

      • Na tamtej budowano tylko propagandę PZPRPiS

        • 2 3

  • (1)

    Brawo,brawo! Wszystko zdane , bez odbioru Panie Kapitanie

    • 4 5

    • jak sie nie znasz to zamilcz!!,odbiory szczelnosci zbiornikow i spawow byly!!,nie bede ci wiecej tlumaczyl,bo nie pojmiesz!!.

      • 4 0

  • Projekt

    Wystarczy popatrzeć na kolory wizualizacji żeby wiedzieć kto...:)

    • 0 5

  • Jakie to szczęście że szczecin i łysek..padli. (2)

    Pracowałem w Północnej ..Remontowej. .w Nedzie..
    Niestety pis-doornie ..myśleli źe wystrczy mówić ... i samo się stanie.
    Cos też tam przeprowadziłem .pływa ..
    Słowo wystarczyło komunistem aby w dwa lata uruchomić seryjną budowę ststków.
    Szkoda straconego czasu..trudno..
    Jestem DUMNY z ekipy remontowej ..brawo...brawo..

    • 12 12

    • Za pieniadze od pisu haha (1)

      Kumaj co piszesz...

      • 2 2

      • PiS ma pieniądze? Skąd?

        • 4 2

  • O stępce (1)

    Może ktoś z was zbudował bude dla psa ..
    pewnie tak.. a jak myslicie czy ktokolwiek z ludzi pisowskich TAK.. zapewniam że NIE.
    Może parę informacji co to jest stępka.. i co znaczy położyć stępkę..
    A co najważniejsze ... co to niesie.
    Pierwsze.. aby przystąpić do budowy stepki musi być zakończony proces dokumentacyjny.. łącznie z zatwierdzeniem
    przez Towarzystwo Klasyfikacyjne .wymaganego zakresu dokumentacji.
    Do budowy stępki można użyc wyłącznie materiałów z certyfikatem nadzorującego Towarzystwa.
    To co zrobiono ze stepką w Szczecinie jest największą kompromatacją polskiego okrętownictwa.
    ... ... Czy zbudowano ststek na obcej stępce..coś takiego w Północnej ..zrobiono.. zrobiłem

    • 8 9

    • Otóż to

      Ale PiS tego nie zrozumie...

      • 1 5

  • Remontowa, Crist, Stocznia Wisła. (13)

    To najlepsze przykłady że najlepszym ratunkiem dla państwowych stoczni jest prywatyzacja. Obecnie tylko prywatne stocznie i firmy coś budują. Zakłady państwowe budują tylko zadłużenie.

    • 81 26

    • Niestety masz rację

      • 15 5

    • a znasz historie tej prywatyzacji zwaszcza remontowki? (4)

      • 5 2

      • w Remontowce pracowalem od 1973 do 2010roku,moze mnie oswiecisz!!.o polnocnej nie zapomnij!!.

        • 6 1

      • (2)

        i co z tym oswietleniem!?.

        • 1 0

        • Święto jest! Elektrycy mają wolne (1)

          • 1 1

          • czekam na swiatlo prywatyzacji Remontowki!!.

            • 0 0

    • (6)

      Jasne widać że się znasz jak świnia na gwiazdach! Nawet stocznie państwowe mogły by sobie poradzić gdyby nie obsadzano ich dyletantami przywożonymi w tekach z Warszawy! Przykład dobrze zarządzanego przedsiębiorstwa (podkreślam obecnie) państwowego to Nauta! Mądra restrukturyzacja, koniec nowych budów, i zwolnienie wszystkich dyletantów i odpadów z GSR, Stoczni Gdynia itp!

      • 4 8

      • ,,odpadow z GSR",jakis konkret,piszesz o Cryst,moze stocznia Polnocna,Wisla?.napisz o dokonaniach Jaworskiego,Smolinskiego!.

        • 7 0

      • Ha ha (3)

        A ile Nauta miała straty za ostatni rok!? Mądry się znalazł :))))

        • 4 3

        • (1)

          Ostatni rok duży zysk , sprawdź sobie sprawozdanie finansowe ale pewnie nie wiesz co to jest

          • 3 2

          • Tylko nie zapomnij ze w ramach restrukturyzacji umorzono im 90% dlugow.

            • 0 0

        • byl dobry zysk, dostałem 13nastke :P

          • 0 0

      • ja to słyszałem pare lat temu że Nauta taka bogata była, że toi toie firma wywoziła i internet w biurach poodłączali bo stocznia nie płaciła rachunków

        • 0 0

  • To pierwsze na świecie wodowanie bez wody. (2)

    • 0 13

    • jak sie nie znasz tosie nie wymadrzaj!!,wracaj do Pcimia!.

      • 2 2

    • Byles? Widziales?

      To jak bez wody zszedł z doku i został przeholowany w inne miejsce?
      Przenieśli to gamoniu?

      • 3 0

  • Szczere gratulacje

    Szczerze gratuluję, bo jak na stocznię remontową pokazali, że mają ambicje na nowe budowy, a to już jest wyższa liga:)

    Szkoda, że politycy nie pomagają swoimi decyzjami, opiniami i przechwałkami jak MG o 58% zaawansowania budowy po obejrzeniu kilku sekcji.
    Szkoda, że przy tym wszystkim brak dbałości o stocznię z grupy, stocznię RSB, o ktorej powoli świat zapomina...bo zabrakło jednego, który dbał o wszystkich.

    • 11 1

  • Przecież to tzw Stocznia Gdańska,..

    Przecież to tzw Stocznia Gdańska miała zbudować razem z aktywem związkowym na czele,..

    • 5 7

  • Dlaczego nie budowali w stoczni w Rzeszowie ? (1)

    • 4 8

    • Radomiu!

      Tam są pisporty i stocznie!

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane