• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

W "Remontowej" zwodowano prom dla PŻM

Wioletta Kakowska-Mehring
31 października 2023, godz. 12:45 
Opinie (103)
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Stoczni Remontowa

W Gdańskiej Stoczni Remontowa odbyło się wodowanie pierwszego promu dla Polskiej Żeglugi Morskiej. W kolejnych miesiącach jednostka będzie wyposażana, a potem odbędą się próby morskie. Prom ma trafić do armatora na początku 2025 roku.



- Cały kadłub o wadze 11 tysięcy ton jest już scalony i wyposażony m.in. w silniki, zbiorniki kriogeniczne na LNG i pędniki. Został zwodowany poprzez zanurzenie doku, do momentu osiągnięcia przez prom pływalności. Bloki nadbudówki zostaną zintegrowane z kadłubem, gdy będzie już na wodzie. W kolejnych miesiącach realizowane będzie dalsze wyposażanie, aż do odbycia programu prób morskich gotowego promu i jego przekazania, co ma nastąpić w 2025 roku - poinformował Grzegorz Landowski, dyrektor ds. komunikacji w Remontowa Holding.
Statek rybacki Hákon już na wodzie Statek rybacki Hákon już na wodzie

Kontrakt na budowę promów podpisano w listopadzie 2021 r. Statki zamówiła spółka Polskie Promy, której udziałowcami są Skarb Państwa i PŻM. W ramach umowy Gdańska Stocznia Remontowa wybuduje trzy promy, z których dwa będą pływać w barwach Unity Line, spółki zależnej PŻM, a jeden będzie dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Częścią umowy jest list intencyjny, zawierający opcję budowy czwartego promu. Kwoty kontraktu nie podano.


Kontrakt realizowany przez GSR to nowa odsłona projektu budowy promów dla polskich armatorów - program "Batory". W projekt zaangażowana była Morska Stocznia Remontowa Gryfia. 23 czerwca 2017 na pochylni Wulkan w Szczecińskim Parku Przemysłowym rozpoczęła się budowa. Niestety zaczęło się i skończyło na położeniu stępki. Projekt porzucono. Dopiero po pięciu latach powrócono do budowy promów dla polskich armatorów. Tym razem zadanie powierzono Gdańskiej Stoczni Remontowa. Wielu ekspertów twierdzi, że tak trzeba było zrobić już w 2017 r.

Prom składa się z tzw. bloków - sześciu kadłuba i siedmiu nadbudówki, które zbudowano z 265 osobnych sekcji. Bloki powstają zarówno w GSR, jak i u jej kooperantów, m.in. Stoczni Wisła czy Montex Shipyard, skąd są transportowane do "Remontowej" i tam scalane w doku nr 5. Największy megablok, mieszczący siłownię promu, ważący 3351 ton i składający się z 74 sekcji, zbudowała Gdańska Stocznia Remontowa.


Prom ma 195,6 m długości i 32,2 m szerokości. Długość linii ładunkowej to 4100 m, a prędkość max. 19 węzłów. Promem będzie mogło podróżować 400 pasażerów i 50 załogantów. Projekt koncepcyjny, dokumentację projektową i wykonawczą przygotowało biuro Remontowa Marine Design z grupy Remontowa Holding.

  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.
  • Wodowanie promu Ro-Pax w Gdańskiej Stoczni Remontowa.

W budowie jest już kolejny prom z serii. Cięcie blach na drugą jednostkę odbyło 28 marca 2023 r.

Promy powstające dla PŻM to jedne z najnowocześniejszych, niskoemisyjnych jednostek Ro-Pax na Bałtyku. Każda napędzana będzie czterema silnikami na skroplony gaz ziemny (LNG) ze wspomaganiem bateryjnym w układzie hybrydowym. Zamiast konwencjonalnego wału i śrub napędowych, każdy prom będzie wyposażony w dwa pędniki azymutalne (gondolowe) na rufie oraz dwa stery strumieniowe na dziobie, dzięki czemu promy będą mogły manewrować w portach bez asysty holowników.


W nowej odsłonie projektu statki zamówiła spółka Polskie Promy, a głównym odbiorcą jest Polska Żegluga Morska, czyli jeden z państwowych armatorów. Drugi, czyli Polska Żegluga Bałtycka, która miała być beneficjentem nieudanego programu "Batory", w ramach nowego programu ma czarterować jeden z promów budowanych w Gdańsku.

Równocześnie we włoskiej stoczni Visentini powstaje kolejny prom dla PŻB. Ma on być czarterowany od włoskiego armatora z opcją wykupu. Chodzi o jednostkę, która ma - jak to określił sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Marek Gróbarczyk - "wypełnić lukę inwestycyjną" do czasu budowy nowych promów. Statek ma być gotowy dopiero... w 2024 roku. Przypomnijmy, że pierwszy prom z GSR ma być gotowy niewiele później, czyli na początku 2025 roku.

Miejsca

Opinie (103) 2 zablokowane

  • (1)

    Zastanawiam się gdzie te promy będą tankować LNG bo profesjonalnych terminali nie ma, wiecznie problem żeby zatankować! W Gdyni tylko dwa nabrzeża wiecznie zajęte a tankowanie jak za króla świeczka z cystern!

    • 3 16

    • Ja robię na hybrydzie LNG diesel, od czasu jak cywilizowany świat nie kupuje gazu od Sowietów, jeździmy tylko na lekkim.

      • 2 0

  • Wyzysk dla marynarzy.

    Pżm bida jak nic dla marynarzy oj będzie się działo w cmk

    • 0 4

  • Nie zdjęli trytytek i osłon ze srub

    Bedzie mało sterowny. Oby gór lodowych nie spotkał

    • 0 6

  • Dawna Stocznia Północna

    RSB- dawna Stocznia Północna ma wieloletnie doświadczenie w budowie promów i to dla Armatorów z całego świata. Gdyby pisdecydenci mieli jakiekolwiek rozeznanie to te promy dawno by pływały.Będąc pracownikiem Stoczni Północnej miałem okazję przyłożyć rękę do budowy kilku promów dla Kanady , Anglii czy Norwegii .

    • 3 2

  • Rem

    Cud

    • 0 0

  • (1)

    Czy niemcy nie każą znowu zamknąć polskich stoczni

    • 4 1

    • Spoko, Rusek z kotem odejdzie. Już nie zamkną

      • 1 0

  • A gdzie ta flotylla promów z państwowej, pardon, narodowej stoczni? (1)

    Zostały na etapie jednej, zardzewiałej już stępki?

    • 2 4

    • Glowna przyczyna zamykania stoczni byli sami stoczniowcy i zarzadzajaca nimi kadra

      • 0 0

  • Brawo rząd! (2)

    Wiem że będzie burza ale taka jest prawda. Gdyby nie rząd i jego konsekwencją nigdy by te promy nie powstały. Na marginesie przypomnę tylko morze pomyj, szyderstw i oszczerstw które wylewały się z mediów nad programem budowy promów. Przypomnę tylko że początkowo miały one być budowane w Szczecinie ale okazało się że tam został ze stoczni tylko kamieni kupa... I to tam była słynna stępka. A na koniec przypomnę tylko, bo pamięć ludzka jak widać jest bardzo krótka że polskie stocznie ostatecznie na polecenie Brukseli zamknął rząd p. Tuska. To tak gwoli sprawiedliwości.

    • 7 9

    • oj maciejusju kochany..

      ile mamy lat od Sierpnia.. chyba 10 dodać 23 ..czyli.. 33 lata..
      Chrystus.. też jakby życie kończył...a gdańska ma ponad 100 lat..
      w takim okresie nawet Muzea kończą swą żywot.
      W tym czasie przeminęły dwie lub i trzy kolejne rewolucje przemysłowe.
      Nawet Chińczycy nauczyki się na naszej dokumentacji Tak.. dokumentacji Pólnocnej..w tym i moich rysunków.
      .............. a dzisiaj to Oni decydują o kolejnej rewolucji.

      • 0 1

    • Macieju,

      • 0 0

  • Hahah

    Byke nie Crist

    • 0 1

  • (1)

    jak zle pojdzie to za chwile nie beda budowac bo niemiaszki zakaza budowac bo za duza konkurencja dla niemiec ,wiec decyzja bedzaie jedna zlikwidowac stocznie a tereny oddac deweloperom

    • 2 4

    • A co takiego Niemcy budują?

      Następny wyhodowany na TVP

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Francis Lapp

Prezes firmy HTEP Polska Sp. z o.o. i stoczni Sunreef Yachts. Pochodzi z Francji Od 1992 roku mieszka w Polsce. W roku 2002 powstała stocznia Sunreef Yachts, która zajmuje się projektowaniem, budową oraz czarterowaniem dużych katamaranów na miarę: motorowych i żaglowych. Jest też założycielem organizacji charytatywnej Handicap Sport Adventures, przygotowującej rajdy po Afryce dla niepełnosprawnych dzieci.

Najczęściej czytane