• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o przekopie przez Mierzeję (technika, bez polityki)

mak
11 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma potrwać siedem lat i pochłonąć blisko 490 mln zł. Dzięki niemu Elbląg stanie się portem morski, a pobliskie miasteczka czeka ożywienie gospodarcze i turystyczne. Mimo to budowa kanału ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną:

Podczas wtorkowego wykładu na Politechnice Gdańskiej profesor hydromechaniki Eugeniusz Dembicki, były rektor PG, opowie o konstrukcji przyszłego kanału i będzie przekonywał, że przekop wyjdzie wszystkim na dobre.

- Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor.

Na razie nie wiadomo kiedy ruszy budowa przekopu. Studium wykonalności inwestycji jest już gotowe, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do rządu.

Na wtorkowym wykładzie nie będzie jednak mowy o polityce, lecz o technicznych nowinkach i niebanalnych rozwiązaniach, które zostaną wykorzystane przy budowie przekopu.

- Podczas wykładu będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki. Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału - dodaje prof. Eugeniusz Dembicki.

Prof. Dembicki opracował metodę wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.

Wykład odbędzie się we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00 w sali 300, w Gmachu Głównym PG, przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Wrzeszcz.

Wstęp wolny.
mak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (104) 3 zablokowane

  • Bez polityki

    więc proszę gospodarka. Czyli karty na stół!! Kto już ma przygotowaną koncesję na wydobycie BURSZTYNU na trasie planowanego przekopu? I jakie powiązania personalne ma ta firma?

    • 12 0

  • Ku pamięci (4)

    Gdy myslę o opisywanej sprawie zadaję sobie pytanie; Czy współcześni /np Polacy/ byliby w stanie zbudować Kanał Panamski.Odpowiedz jest raczej przykra,nie widzę szansy.Gdybym miał sprawę skomentować odpowiedziałbym tak;Jesl po wykopaniu przekopu w krynicy Morskiej kury przestaną znosić jajka .To mili panowie jest alternatywa;kaczki panowie, kaczki.

    • 3 1

    • (3)

      Podczas budowy Kanału Panamskiego zginęły tysiące ludzi. Ostrożnie z takimi porównaniami.

      • 0 2

      • (2)

        przy każdej większej budowie ginęły wtedy tysiące ludzi..Gdyby człowiek wychodził z takiego założenie mieszkalibyśmy w lepiankach a frustraci nie wchodzili by na trojmiasto.pl tylko conajwyżej obrzucaliby się szambem w dosłownym tego stwierdzenia znaczeniu

        • 1 0

        • (1)

          btw: w panamie tysiące ludzi (~30000) umarło na...malarię, która była wtedy dopiero poznawana przez ludzi. Pierwszy etap budowy zakończyl sie z tego powodu fiaskiem, dopiero po kilku latach zajęto sie najpierw komarami, a dopiero później przekopem, czego efekt widać do dzisiaj.

          • 1 0

          • Zapewniam ,nasze komary nie przegoniły ich komarów. Do roboty panowie.Czas ucieka.

            • 0 0

  • A czy ktoś policzył w ile lat/wieków te 500 mln się zwróci? (7)

    Nie lepiej kasę przeznaczyć na drogi?

    • 7 6

    • (3)

      Otóż Twój pogląd jest mylny: Polska posiada jakiś 1% uregulowanych kanałów, które są zdolne do żeglugi, natomiast w Niemczech jest to 100% cieków wodnych co znacznie odciąża autostrady (ogromna ilość barek i rozbudowany transport rzeczny) i wpływa bardzo dobrze na środowisko. Dla porównania : Te same koszta transportu dla różnych medium:
      Tir:30 ton
      Kolej:50 ton
      Barka: 70 ton

      • 4 1

      • Pytanie tylko czy Elbląg przejmuje taki ruch towarowy? (2)

        Przecież to porty w GD i GDY są węzłami dla przeładunków.

        • 3 0

        • (1)

          Właśnie po to jest ten przekop, żeby to zmienić.

          • 3 0

          • Nie zartuj

            Gdyby to bylo takie proste to juz Leba czy Ustka deptalyby 3miastu i Szczecin-Swinoujsciu po pietach. Jestem jednak za przekopem liczac na turystyke.

            • 0 0

    • wolisz to przepić?

      • 1 1

    • (1)

      niektórzy na tym zarobią

      • 1 0

      • a co mają wszyscy zbiedniec zeby wszyscy byli zadowoleni czy o co kaman?

        • 0 0

  • (4)

    tak off topic-zastanawiam się czy pan fotograf z KFP który robił to zdjęcie do artykułu wie co to filtry i jak się ich używa

    • 3 1

    • odp (3)

      w sony Ericssonie k510 niema filtrów ;)

      • 5 0

      • a no chyba że tak :)

        • 1 0

      • A photoshop nie ma filtrów cyfrowych? (1)

        • 0 1

        • odp

          nie wiem, u mnie w paincie niema

          • 2 0

  • Czy mnie pamięć nie myli

    Ale w Elblągu wybudowano za ok 5mln euro port morski który nie funkcjonuje, no no to poczeka sobie jeszcze 7lat. Podobnie w Gdańsku z mostem na martwej wiśle, most jest a jakże, ładny z czerwonymi linami no po prostu cudo, tylko na autostradę czeka już z 10 lat. Pamiętacie spot PiSu? budować panowie budować, mosty wzdłuż rzeki :)))))

    • 3 1

  • sonda znowu głupia

    Kto to wymyśla?
    wg mnie: odp 1 i 3, tylko autor takiej mozliwości nie przewidział

    • 2 0

  • Nareszcie!! (5)

    Ludzie! Zastanówcie się po co to będzie. Zamawiam raz w miesiącu kilka kontenerów z chin z ciuchami. Transportuję to do Warszawy. Wkrótce przeładunek będzie mógł odbywać się w Elblągu a nie w Gdyni, czyli za transport będę płacił znacznie mniej.
    Prosty rachunek - bardzo dobra inwestycja

    Ps. Takich osób jak ja jest pełno.

    • 5 4

    • głupi jesteś (2)

      i burak w dodatku

      • 1 2

      • (1)

        Tak z ciekawości. Dlaczego głupi i dlaczego burak?

        • 2 1

        • ano dlatego, ze większość handlujących ciuchami tak ma :)
          zresztą - nie tylko ciuchami
          ogolnie mialem na mysli cały ten margines co to sprowadza chinskie barachlo - ciuchy, zapalniczki i inne nic nie warte duperele
          kiedyś sie to skonczy

          • 1 1

    • hehehe

      a więc to tobie zawdzięczamy te orientalne sukna, jedwabie, materiały :D

      • 7 1

    • a wcale nie

      bo dowóz morski do Elbląga też kosztuje i za różnice w drodze Gdynia - Elbląg zapłaciłbyś we frachcie morskim.

      Ale i tak dla ciebie się nic nie zmieni, bo dla twoich kilku kontenerów miesięcznie nikt nie otworzy serwisu dowozowego do Elbląga...

      • 1 0

  • Technika bez polityki

    Czyżbysmy mieli dożyć tych wspaniałych czasów ? Coż za wspaniałe hasło.
    Domagam się również opieki zdrowotnej bez polityki
    Kultury bez polityki
    Matury bez polityki i
    Architektury bez Karnowskiego

    • 3 4

  • Ekonomiczny i ekologiczny absurd (1)

    Dlaczego nikt nie słucha ekonomistów?

    • 3 5

    • bo jak słuchali to ramzes umarł, a kryzys się narodził :D

      • 1 0

  • Tylko przekop i nic więcej.Bum turystyczny po wodzie a przy tym gospodarczo rozwijać się będzie mierzeja.Trzeba myśleć przyszłościowo a nie patrzeć jedynie na florę i faunę,która i tak nie zginie.Jedynie należałyby przetrzebić ilość kormoranów,które właśnie zabijają florę i faunę.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane