• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Wszystko o przekopie przez Mierzeję (technika, bez polityki)

mak
11 maja 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.
Dzięki kanałowi przez Mierzeję Wiślaną miasta i miasteczka podobne do Krynicy Morskiej czeka turystyczny i gospodarczy rozkwit.

Budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną ma potrwać siedem lat i pochłonąć blisko 490 mln zł. Dzięki niemu Elbląg stanie się portem morski, a pobliskie miasteczka czeka ożywienie gospodarcze i turystyczne. Mimo to budowa kanału ma tyle samo zwolenników, co przeciwników.



Przekop przez Mierzeję Wiślaną:

Podczas wtorkowego wykładu na Politechnice Gdańskiej profesor hydromechaniki Eugeniusz Dembicki, były rektor PG, opowie o konstrukcji przyszłego kanału i będzie przekonywał, że przekop wyjdzie wszystkim na dobre.

- Dwa główne cele przyświecają budowie tego kanału: zapewnienie Elblągowi dostępu do morza oraz ożywienie turystyczne i gospodarcze miast i miasteczek wzdłuż kanału - przekonuje profesor.

Na razie nie wiadomo kiedy ruszy budowa przekopu. Studium wykonalności inwestycji jest już gotowe, decyzja o rozpoczęciu inwestycji należy do rządu.

Na wtorkowym wykładzie nie będzie jednak mowy o polityce, lecz o technicznych nowinkach i niebanalnych rozwiązaniach, które zostaną wykorzystane przy budowie przekopu.

- Podczas wykładu będę mówił o budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, głównie pod względem koncepcyjnym. Przeanalizuję ów przekop z punktu widzenia hydromechaniki. Postaram się także wskazać, jakie korzyści i ewentualne zagrożenie niesie budowa kanału - dodaje prof. Eugeniusz Dembicki.

Prof. Dembicki opracował metodę wzmacniania słabego podłoża, głównie pod nasypami drogowymi, metodą mikrowybuchów. Ten pomysł wykorzystano m.in. w Porcie Północnym oraz przy budowie autostrady A2, obwodnicy Elbląga czy Trasy Sucharskiego w Gdańsku.

Wykład odbędzie się we wtorek, 12 maja, o godz. 18.00 w sali 300, w Gmachu Głównym PG, przy ul. Gabriela Narutowicza 11/12 zobacz na mapie Gdańska, Gdańsk Wrzeszcz.

Wstęp wolny.
mak

Miejsca

Wydarzenia

Opinie (104) 3 zablokowane

  • siedem lat

    to jakaś kpina ----- kanal kiloński budowano w 19 wieku przez 8 lat- 98 kilometrów ----- chyba 7 miesięcy

    • 0 0

  • ło la boga!

    jeszcze tymi wybuchami jakie trzensienie ziemi wywołajo! jak w jednym filmie całom wioskie zdmuchło! tfu szatany w imie łotca!

    • 0 0

  • I tak ma być

    Uniezależnimy się od ruskich, a do tego damy szansę na rozwój Elblągowi, jak również całemu Zalewowi Wiślanemu. Fakt, siedem lat brzmi trochę marnie, ale wierzmy, że przynajmniej zrobią to dobrze, a nie jakąś fuszerkę odwalą.

    • 0 0

  • temat zastępczy,nie stać nas na kopanie kanału teraz i w najbliższej przyszłości i tyle

    reszta to wyrzucanie kasy na prace wstępne, inwestycji która nigdy nie powstanie

    • 0 0

  • Ot... jak w piosence znanego satyryka Krzysztofa D. - ... " oto jest mój kraj..."

    nic ,albo prawie nic konstruktywnego - tylko sama krytyka, narzekanie, udowadnianie błedów czyichś ( broń panie - nie własnych ! ) . Jak ten kraj ma sie rozwijać - kiedy przy każdym niemal pomyśle na unowocześnienie - albo czai sie za przeproszeniem ROSJA... :) albo jakis inny demon burżuazyjny, chcący tylko zgarnąc kase, złupic ten biedny kraj i zarobić ile sie da. No z takim nastawieniem to nie pozostaje nic innego jak zaorać i zmienic w pusty step ( pewnym klikom byłoby to nawet na rękę ! ) to co jest miedzy Bugiem a Odrą. Wali ta durna Unia kase w te pustynie - a tu nic tylko spory, kłótnie, narzekania.
    A moze tak pora sie opamietać troche... !? co ?
    Pozdro.

    • 0 0

  • ............. :) mikrowybuchii :) - bierze sie muchi w paluchi - kładzie sie muchi na blachi i robi z muchi

    mikrowybuchi..... :( szkoda móch

    • 0 0

  • Swietny pomysł tylko czy ma u nas

    Szansę, nasza historia jest pełna świetnych pomysłów i prototypów a ile z tego zrealizowaliśmy. Pytanie co na to Rosjanie a wielu Polaków będzie też przeciw najczęściej z braku racjonalnego myślenia. Życzę Elblągowi by kanał powstał i Gdańsk nie przeszkadzał. Tak jak zlikwidował budowę portu środkowego wybrzeża na rzecz Portu Północnego w zakorkowanym Gdańsku.

    • 0 0

  • niemożliwe

    bo eurokołchoz się nie zgodzi na jakiś tam nowy polski port

    • 0 0

  • przekop mierzeji

    Wykonanie przekopu mierzeji wislanej to zamierzenie z wszech miar uzasadnione. Jestem inż.i rzeczoznawcą budowlanym związanym od 39 lat z gospodarką wodną w szerokim zrozumieniu,obserwuję sprawę ,,przekopu od dawna" i nie moge pogodzić się z stanowiskiem środowisk które nie rozumią lub nie chcą zrozumieć konieczności realizacji przekopu.
    Mimo,iż już w drugim pokoleniu pracuję na terenie Wielkopolski to cały czas jestem głęboko optuję za tą inwestycją.
    Uważam, że jeżeli ktoś nie rozumie techniczno-ekonomicznej potrzeby wykonania przekopu to z czysto z patriotycznych pobudek winien dążyć do jego realizacji

    • 0 0

  • 7 lat?

    Dlaczego budowa przekopu ma trwać tak długo? W dzisiejszych czasach takie inwestycje z technicznego punktu widzenia mozna realizowac znacznie szybciej (patrz budowa Arab Canal w Dubaju - wprawdzie obecnie wstrzymana, ale ze względów finansowych, nie technicznych; można zapytać pracujących w f-mie Limitless Polaków, jak oni to robią). Przekop jest niezbędny, aby los Elbląga i regionu uniezależnić od widzimisię Rosjan, którzy mogą zamknąć Zalew, kiedy zechcą - bez żadnych konekwencji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Piotr Ciechowicz

Wiceprezes Agencji Rozwoju Pomorza. Nadzoruje prace Regionalnej Instytucji Finansującej, Działu Promocji oraz Centrum Obsługi Inwestora. Wcześniej pełnił funkcję wicedyrektora Departamentu Programów Regionalnych Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego. Współtwórca struktur wdrażania i zarządzania Funduszami Europejskimi na poziomie regionu. Współnadzorował realizację Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego w województwie pomorskim w latach 2004 - 2006, w ramach...

Najczęściej czytane