- 1 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (125 opinii)
- 2 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (96 opinii)
- 3 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (65 opinii)
- 4 Młodzi zarabiają na Jarmarku (69 opinii)
- 5 Spór o rurociąg pomorski. Z powodu kosztów wymaga dodatkowych analiz (173 opinie)
- 6 Kontrola L4. Zakwestionowano 1,1 tys. zwolnień na 1,5 mln zł (97 opinii)
Wyjątkowa jednostka powstała w stoczni Crist
Stocznia Crist przekazała zamawiającemu specjalistyczną jednostkę, która umożliwi budowę tunelu tzw. zatapianego, mającego łączyć Danię z Niemcami. Ta nietypowa konstrukcja z gdyńskiej stoczni posłuży do układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu.
Stocznia Crist jest już znana z budowania nietypowych, innowacyjnych jednostek. Najpierw była samopodnośna barka Zourite budująca drogę nad brzegiem morza, czyli wiadukt morski na wyspie La Reunion. Potem był dok Marco Polo służący do budowy kesonów, dzięki którym możliwe stało się wzniesienie osiedla apartamentów w Księstwie Monako w miejscu, gdzie znajdowała się zatoka.
Crist bierze udział w budowie największego wycieczkowca świata
Teraz w portfolio Crist jest kolejna nietypowa jednostka. Gdyńska stocznia zbudowała w pełni wyposażoną jednostkę (barkę) wielozadaniową wyposażoną w zatapialne urządzenie do zrzutu (tzw. SDT, wybudowane także przez Crist), które posłuży do równomiernego układania żwiru na dnie morskim pod elementy tunelu zatapialnego (zatapiane kesony).
Stocznia Crist zawarła umowę na budowę tej specjalistycznej jednostki z konsorcjum Femern Link Contractors we wrześniu 2021 roku. Zamawiający jest odpowiedzialnym za projekt i budowę tunelu zatapianego, który zapewni stałe połączenie w cieśninie Fehmarnbelt.
Połączenie będzie składać się z autostrady i linii kolejowej obejmującej 18-kilometrowy tunel, który umożliwi szybsze i bezpieczniejsze podróżowanie między Skandynawią a Europą, między portami Puttgarden w Niemczech i Rødbyhavn na wyspie Lolland w Danii.
- Jednostka ma kadłub o długości 130,2 m (całkowita długość: 149 m, łącznie z pasami transmisyjnymi). Całkowita szerokość wyniesie 48 m. Jednostka pomieści do 19 osób, ma dwie komory żwirowe, każda do 7000 ton żwiru. Zdalnie sterowane narzędzie do układania żwiru (SDT) zostanie opuszczone spod kadłuba jednostki do 46 m poniżej linii wodnej, gdzie będą układane fundamenty żwirowe pod zatopiony tunel. Połączenie wysokiego poziomu automatyzacji i najnowocześniejszych technologii pozycjonowania zapewni dokładne rozmieszczenie fundamentów żwirowych - poinformowano w komunikacie.
Elementy tunelu będą transportowane i instalowane za pomocą pontonów zanurzeniowych połączonych tzw. kratownicą dźwigową. Pontony mogą być wykorzystywane w różnych konfiguracjach do instalowania zarówno dużych, jak i mniejszych elementów tunelu. Zaprojektowano je do pracy w rejonie pasa Ferhman wyłącznie w celu zainstalowania elementów tunelu. Projekt jest wyposażony w zespoły prądotwórcze, układ wciągarek i wind, system hydrauliczny oraz inne elementy specjalistycznego wyposażenia niezbędnego do realizacji tak dużego i nietypowego przedsięwzięcia.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2023-10-09 18:58
Crist (7)
Jedyna stocznia w Polsce która przynosi zysk... dlaczego ?
- 17 27
-
2023-10-10 22:02
Dlaczego???
Bo ludzie tyrają za miskę ryżu...
- 2 1
-
2023-10-10 13:29
Bo jest prywatna i nie bierze zleceń rządowych. Obawiam się że GSR po realizacjach rządowych tzn.promy i dla wojska wyjdzie na minus.
- 3 1
-
2023-10-10 13:01
Ponieważ
Dymają pracowników grosze im płacą
- 10 1
-
2023-10-09 21:33
Dlaczego stocznia ciris przynosi zyski (1)
A no bo łebski Polak , gość jest jej właścicielem Polak , stocznia szczecińska tesz niedługo ruszy . Ty nie nazekaj tylko weź się do roboty . Budowana jest fabryka samochodów w Polsce już od kilku miesięcy. Cicho w mediach jest . Bo ja czyli łebski Polak zakazałem informować żeby PiS nie przykleił jako sukces .
- 2 6
-
2023-10-10 10:25
"tesz"?
- 2 2
-
2023-10-09 19:31
zysk (1)
Nie ma tam związków zawodowych i część na wypłaty kasy idzie w kopertach, normalka
- 14 1
-
2023-10-09 21:36
To się nazywa premia
- 2 4
-
2023-10-09 20:59
Tunel (2)
Może na próbę , test wykopałaby tunel łączący centrum Gdyni z Obłużem
- 39 3
-
2023-10-12 08:42
Ten tunel będzie układany, nie kopany.
- 0 0
-
2023-10-10 08:07
Zgadzam się z tobą
- 1 2
-
2023-10-09 20:26
Stocznia im Komuny Paryskiej!
Ludzie tam powinni pracowac na lepsza przyszłość kolejnych pokoleń
- 3 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.