• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?

Katarzyna Moritz
2 września 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach. Z podpisanej umowy z Rosją najbardziej zadowoleni będą żeglarze, którzy mogą pływać po płytkich akwenach.

- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.



Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.

- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.

- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.

Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.

- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.

Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.

Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.

Opinie (236) 7 zablokowanych

  • Przekop musi być!

    Trzeba mierzeje przekopać bo tego wymaga polska racja stanu w tym regionie!

    • 10 3

  • Jeśli Elbląg jest strategicznie ważnym miastem dla Polaków na tym terenie to dużo

    taniej będzie wybudować duże lotnisko międzynarodowe niż robić przekop i potem ciągle go pogłębiąć z 2,5 metra dzisiaj do 9 metrów. Jak na lotnisku będą lądowały samoloty transportowe Herkules to przewiozą tyle samo co statki.

    • 2 7

  • oprocz portu istnieje jeszcze utrystyka bez tego bedzie to niewykorzystany akwen. na zachodzie juz dawno by to zagospodarowano i zalew pelen bylby bialych zagli i zaplecza a to sa pieniadze i praca. ale najlepiej marudzic i narzekac ze nie ma pracy nic sie nie dzieje. dzieki portowi rowniez w okolicy elblaga sporo ludzi znajdzie prace. pamietajcie ze port elblaski nie ma zamiaru konkurowac tylko obslugiwac przeladunek takich towarow jakie sa nieoplacalne do przeladunku w trojmiescie. dzieki temu mniej bedzie tirow na odcinku elblag trojmiasto. przeciez tak bardzo wam tiry przeszkadzaja. sami nie wiecie czego chcecie. polakowi nikt nigdy nie dogodzil.

    • 2 1

  • Nikt dzisiaj nie broni uprawiać żeglarstwa na naszej części zalewu, większej od (1)

    niejednego jeziora. Elbląg może budować mariny i rozwijać turystykę ale bez przekopu.

    • 6 6

    • a jak wplyniesz od strony zatoki?? bedziesz sie pchal przez pilawe? tyle km? masz przekop wiec heja i nie tylko o elblag tu chodzi ale wiele miast nadzalewowych z obu wojewodztw.

      • 1 0

  • budować!!! (1)

    należy budować przekop na conajmniej 5 metrów głęboki i mierzeję do Elbląga pogłębić na 5 metrów. Na pewno się da!!! Wtedy będziemy mieć tam lepszy port niż Rosjanie i będziemy bardziej konkurencyjni :)

    • 9 4

    • choć...

      ...dla Trójmiasta może lepiej żeby do nas przypływali :P

      • 0 0

  • Proszę wejść do neta i zobaczyć jaką głębokość ma Zalew Wiślany.

    Na torze wodnym do przekopu przed Krynicą woda ma głębokość do 3 metrów. Za Krynicą do granicy jest głębokość do 4 metrów czyli głębokość basenu pływackiego. Dla takich warunków budowa jakiegokolwiek przekopu jest szaleństwem. Dookoła Zalewu powinny oczywiście powstać mariny i tyle.

    • 4 3

  • porty juz są i na nadmiar nie mogą marzekac

    • 3 1

  • Elbląg zawsze był portem morskim

    to jest na takiej samej zasadzie jak Gdynia chce mieć lotnisko.
    zamykanie możliwości ogranicza konkurencje i wszyscy wtedy płacimy bo jest drożej. marszałek województwa dba tylko o interes trójmiasta nawet za cenę utrzymania monopolu. a tak w ogóle to mówimy przecież o innej skali, nigdy port nie dorówna wielkością tym w trójmieście więc skąd ta zajadłość zwykłego zjadacza chleba Oliwskiego?

    • 4 1

  • Nic nie robić,nie mieć zmartwień

    A to piwo wypiją przyszłe pokolenia

    • 3 1

  • Niemcy przekopali Wisłę, (1)

    i jest korzyść dla Polaków. Może warto spróbować i wypływać u siebie ?

    • 4 1

    • Wisłę przekopała Levadia!!!

      Czyli nie Niemcy tylko Estończycy

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Ludzie biznesu

Krzysztof Stepokura

Prezes formy Eurotel. W 1994 roku założył firmę telekomunikacyjną Martel, która od 1996 roku była autoryzowanym przedstawicielem sieci Era. Obecnie spółka ta prowadzi dystrybucję sprzętu telekomunikacyjnego firm Siemens, Panasonic oraz innych wiodących marek na rynku telefonii komórkowej. W latach 2001-2002 pracował jako Prezes Zarządu w Tele-Net Sp. z o.o. - firmie będącej autoryzowanym dealerem sieci ERA. Od 2002 roku jego kariera zawodowa związana jest ze spółką Eurotel, w której przez...

Najczęściej czytane