- 1 Elektrownia jądrowa. GDDKiA ogłasza przetarg, a Bałtyckie SOS protest (35 opinii)
- 2 Coraz więcej pracujących emerytów, także na Pomorzu (123 opinie)
- 3 Państwowe firmy wymieniają zarządy (72 opinie)
- 4 "Kumulacja" wycieczkowców w Gdańsku (100 opinii)
- 5 Ile za lody, gofry i frytki nad morzem? (187 opinii)
- 6 Młodzi zarabiają na Jarmarku (72 opinie)
Żegluga tak, ale przekop niepotrzebny?
- Nie ma już potrzeby przekopu przez Mierzeję Wiślaną - mówi marszałek woj. Pomorskiego. - To niezwykle destrukcyjne stwierdzenie - ripostuje dyrektor Portu w Elblągu. Takie emocje budzi podpisana we wtorek między Polską a Rosją, długo wyczekiwana umowa o żegludze po Zalewie Wiślanym.
Wiceministrowie spraw zagranicznych w obecności premierów Donalda Tuska i Władimira Putina, podpisali we wtorek w Sopocie umowę o żegludze po Zalewie Wiślanym.
- Jeżeli od teraz w praktyce będzie swoboda żeglugi, to absolutnie niepotrzebny jest przekop przez Mierzeję Wiślaną - mówi Jan Kozłowski, marszałek woj. pomorskiego. - Wiem, że na przekopie szczególnie zależało Elblągowi, ale dla mnie to była ostateczność. Przekop stanowiłby zbyt głęboką ingerencję w środowisko mierzei.
- Jeżeli nie będzie przekopu, to w porcie w Elblągu będą pływać, ale... łabędzie - ripostuje Julian Kołtoński, dyrektor Portu w Elblągu. - Kanał gwarantowałby nam swobodny dostęp do morza i rozwój portu.
Dyrektor podkreśla także, że Zalew Wiślany jest zbyt płytki, by mogły na niego wpłynąć statki pełnomorskie - ma tylko 2,5 m głębokości. Podobnie jest na zalewie kaliningradzkim, gdzie jest zaledwie 1,8 m głębokości. Zdaniem Kołtońskiego wypowiedź marszałka jest bardzo niepokojącym sygnałem.
- Świadczy o nieznajomości sprawy. Uwarunkowania środowiskowe są bardzo trudne do realizacji, ale nie dyskwalifikują inwestycji. Będziemy walczyć o przekop. Jest to inwestycja uzasadniona gospodarczo i ekonomicznie, a ekologicznie jest do przeskoczenia. Świadczą o tym liczne badania i wyliczenia fachowców - wyjaśnia Kołtoński.
Rosja już pod koniec lipca częściowo odblokowała możliwość żeglugi po Zalewie Wiślanym statkom obcych bander, wypływającym i wpływającym do Polski. Natomiast podpisana we wtorek umowa pozwala na ruch polskich statków przez znajdującą się w Rosji Cieśninę Pilawską.
Wcześniej Rosjanie blokowali nam żeglugę, powołując się na umowę z 1961 roku. Po rosyjskiej części zalewu mogły pływać tylko statki handlowe, wypływające z pełnego morza. Teraz będzie można ponownie uruchomić połączenia z Polski np. do Kaliningradu.
Opinie (236) 7 zablokowanych
-
2009-09-02 21:34
Mysle ,ze warto przekopac po to aby byc niezaleznym.
Nie ufam rosyjskiemu rzadowi !
- 6 2
-
2009-09-03 00:09
Właśnie udupiono ideę portu morskiego w Elblągu. (1)
Rząd zaoszczędzi, a dostępem do Elbląga sterować będzie (zgodnie z umową polsko-rosyjską) kapitan portu w Bałtijsku.
- 5 2
-
2009-09-03 02:13
Wiernopoddańczy premier...
... udupia inwestycję aby przypodobać się Putinowi.
- 3 0
-
2009-09-03 08:30
Kochani Zwolennicy przekopu!
Dobrze, że Wasz pomysł stracił sens. Zniszczyłby nieodwracalnie środowisko i kosztowałoby to setki milionów z naszych podatków. Nie tylko budowa, także utrzymanie - rok w rok byłyby koszty, których na pewno nie pokryłyby zyski z rozwoju portu w Elblągu. Mam szczerą nadzieję, że tego kanału nie będzie, bo byłby kolejnym bezsensem.
- 2 3
-
2009-10-04 20:37
patriota
"Papier wszystko przyjmie" - podpisywać można sobie różne umowy - ale nie z Rosją. Uważam, że przekop jest bardzo potrzebny dla rozwoju nie tylko Elbląga, ale i innych miejscowości nad Zalewem Wiślanym. Zyski z takiej inwestycji jak przekop Mierzei Wiślanej będą bardzo duże.
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.