- 1 Wielcy mistrzowie do obejrzenia za darmo (13 opinii)
- 2 Paris Hilton na gdańskim jachcie (127 opinii)
Zaprojektowała jeden z najciekawszych hoteli w Trójmieście
Bez względu na to, co i dla kogo projektuje, najważniejszy jest dla niej profesjonalizm i to, żeby praca dawała jej satysfakcję. Jest autorką jednego z najciekawszych wnętrz publicznych w Trójmieście - historycznego i zarazem baśniowego kompleksu hotelowego Quadrille, położonego w zabytkowym pałacu w Gdyni . W cyklu "Design. Rozmowy o projektowaniu" spotykamy się z Magdaleną Czauderną.
Michalina Domoń: W czasach, kiedy w projektowaniu chętnie sięga się po stylistykę lat 60. i 70., pani śmiało nawiązuje do stylów historycznych. Skąd ta fascynacja?
Magdalena Czauderna: Nie nazwałabym tego fascynacją, a konkretną potrzebą sięgnięcia po taką właśnie stylistykę dla zaprojektowania wnętrz w obiektach o bogatej przeszłości. Styl historyczny daje architektowi duże pole działania w przestrzeni dla wyrażenia i podkreślenia rangi i prestiżu budynku. Jest też pretekstem dla zbudowania ciekawej przestrzeni, jest bardziej pojemny i spektakularny w odbiorze dla użytkowników. Oczywiście jeżeli nie jest tylko banalnym naśladownictwem tak zwanych stylów historycznych, a ich twórczą metamorfozą.
Nie tylko nie bali się, ale wręcz byli pomysłodawcami stylu butikowego, w jakim zostały zrealizowane wnętrza hotelu Quadrille. Bardzo im zależało, aby było to miejsce inne niż tego typu obiekty, magiczne i niepowtarzalne. Obie właścicielki hotelu były współtwórczyniami wielu pomysłów i angażowały się na każdym etapie powstawania projektu i przy jego realizacji.
Zobacz naszą relację z otwarcia hotelu Quadrille
Czy bogactwo i różnorodność formalna sprawdzają się w projektowaniu przestrzeni publicznych i użytkowych? Czemu tak rzadko w tego typu realizacjach sięga się po taką stylistykę?
Ponieważ jest ona trudniejsza ze względu na bogactwo środków, jakich można użyć, a w związku z tym staje się dużym wyzwaniem dla projektanta. Nie zawsze też pasuje do charakteru budynku i efektu końcowego, jaki chce się uzyskać. Bogactwo i różnorodność formalna wymaga dużej dyscypliny od projektanta, aby efekt końcowy był harmonijny, a łatwo jest, przy tego typu stylistyce, popełnić zwykły kicz. To rodzaj scenografii, w której architekt używa pewnego kodu przestrzennego i odwołuje się do wielu wątków i znaczeń, prowadząc z odbiorcą swego rodzaju dialog, angażując go emocjonalnie. Stylistyka ta wymaga też precyzyjnego nadzoru autorskiego nad realizacją projektu.
Jakie były priorytety i trudności przy pracy nad kompleksem Quadrille?
Priorytetem była jakość projektu, oryginalność pomysłów na wnętrza, a także to, aby realizacja projektu tworzyła spójną całość. Projekt obejmował nie tylko budynek hotelu w części pałacowej z restauracją i barem, ale także tunel i budynek spa z gabinetami kosmetycznymi, basenem i hotelem biznesowym. Trudności przy takiej dużej realizacji są zawsze i jest to wpisane w każde działanie, ale stają się one wyzwaniem i motywacją do działania. W sumie mogę z perspektywy czasu powiedzieć, że ten projekt sprawił mi dużo frajdy.
Jak ocenia pani kondycję projektowania przestrzeni publicznych w Polsce? W jakich obszarach robimy postępy, czego nam brakuje?
Uważam, że jest coraz lepiej. Powstaje dużo ciekawych realizacji ze względu na coraz większe wymagania klientów. Jest w tej chwili moda na dobry design, co widać chociażby w ilości i jakości pism wnętrzarskich dostępnych w kraju, jak i popularności stron internetowych poświęconych temu tematowi. Jest też wiele dobrych wystaw, gdzie prezentowani są bardzo zdolni polscy artyści. Dobry, publiczny design przyciąga ludzi i staje się w Polsce wymierną wartością rynkową. Brakuje z mojego punktu widzenia indywidualnego podejścia do projektowania wnętrz. Autorzy projektów poddają się tzw. modom, co widać potem w realizacjach, które często są do siebie bardzo podobne. Brakuje też czasem świadomości, jak mocno dobry, publiczny design może oddziaływać na ludzi i jak wpływa na jakość naszego życia. Jednak to też bardzo szybko się zmienia.
Projekt pani marzeń - co chciałaby pani zaprojektować i dlaczego?
Nie mam projektu marzeń. Chciałabym projektować dobrze, niezależnie od tego, co i dla kogo, i chciałabym mieć z pracy dużo satysfakcji.
Wywiady
Miejsca
Opinie (49) 1 zablokowana
-
2016-02-12 16:19
hmm... no... no straszne to jest!
- 8 5
-
2016-02-12 20:11
Woow. Fascynujacy! Klimat jak z Alicji w krainie czarow. Gratulacje. Duma:)
- 4 5
-
2016-02-13 08:08
warto dodać, ze hotel ten wybudował pan Górski dla swojej córeczki (1)
ktora pojawiała się regularnie na budowie i wyzywała ciągle tych swoich kaszubów a oni się cieszyli xD hahahahah żenująca sprawa no ale kto bogatemu zabroni :)
- 5 3
-
2016-02-13 08:26
to jędza! strasznie antypatyczna osoba, która postrzega siebie jako kolejny cud świata i że wszystko jej wolno, zupełnie inna jest druga siostra - na poziomie kulturalna i spokojna kobieta :-)
- 1 1
-
2016-02-13 09:53
Super, tylko zeby wszystkich Polakow bylo stac by tam sie zatrzymac
a nie wybrancow na zomowoskich, ormowskich i sbeckich emeryturach.
- 1 0
-
2016-02-13 16:56
o fu... projekt żenada...
- 7 4
-
2016-02-13 19:41
luksus cechuje : poczucie smaku i gust ,prostota ,pomysl i odpowiednie materialy (2)
to wygląda jakby ktos chciał wypróbować wszystkie dostępne materiały z Castoramy .
pani architekt polecam pojeździć trochę po świecie żeby zobaczyć jak to sie robi :prosto ,elegancko i luksusowo .- 10 3
-
2016-02-14 08:40
przypuszczam, ze ten kicz został nadany przez panie G. - szczegolnie przez te jedna ;-)
- 3 0
-
2016-02-20 07:54
Hmmm
Chyba nie byłeś nigdy w butikowym hotelu tylko w samych sieciówkach takich samych, nijakich
- 1 0
-
2016-02-14 18:28
Projekt projektem ale wykonanie masakra
ślady palców pod szybami, porysowana armatura i kafle
wiele innych takich kwiatków- 1 0
-
2016-02-17 09:01
Jak VILLA ANTONINA w Sopocie (1)
To nie pierwszy i nie taki oryginalny pomysł na taki projekt. Innym hotelem w stylu butikowym jest już od wielu lat Villa Antonina w Sopocie. Widać dużą inspirację wnętrzem Antoniny w Quadrille.
- 1 3
-
2016-02-18 09:45
Antonina jest bardziej spójna - jak dla mnie... - taka królewska, "ę" i "ą"...
Quadrille jest bardziej nieprzewidywalny, "pomerdany". De gustibus...
- 0 0
-
2016-02-17 14:18
No i gitara
- 1 0
-
2016-02-17 14:36
tak z ciekawosci
czy pani architekt to rodzina prof. Czauderny?
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.