• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

120-metrowa wieża mieszkaniowa obok węzła Franciszki Cegielskiej w Gdyni

Ewa Budnik
15 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Pierwsza nagroda w konkursie. Grupa 5 Architekci z Warszawy. Widok w kierunku Śródmieścia Gdyni (po prawej na wizualizacji dach CH Riviera).

Wysoki na 120 metrów wysokościowiec i mieszana zabudowa, które staną tuż obok węzła Franciszki Cegielskiej w GdyniMapka, to wizja, którą realizować będzie gdyńska Grupa Allcon. Decyzję o jego budowie poprzedził międzynarodowy konkurs architektoniczny, do którego zaproszono uznane pracownie z Europy i Polski. Wygrała pracownia Grupa 5 Architekci z Warszawy.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Czy wysokościowiec w tym miejscu Gdyni to dobry pomysł?

Skala przedsięwzięcia jest ogromna. Na terenie 2 ha powstanie nowa, spójna architektonicznie przestrzeń, w tym około 55 tys. m kw. powierzchni użytkowej usług, biur i mieszkań.

Deweloper do konkursu zaprosił sześć uznanych pracowni architektonicznych. W jury konkursu zasiedli członkowie Izby Architektów, przedstawiciele Miasta Gdyni oraz inwestora - Grupy Allcon. Funkcję przewodniczącej jury objęła dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni - Iwona Markešić.

- Zaproszenie do konkursu sześciu znakomitych pracowni architektonicznych, w tym dwóch zagranicznych, pozwalało oczekiwać bardzo wysokiego poziomu prac. Z całym przekonaniem mogę stwierdzić, że poziom złożonych koncepcji jest wybitny i w pełni odzwierciedla nasze wcześniejsze wyobrażenia - tłumaczyła w czasie zamkniętego ze względu na epidemię ogłoszenia wyników Iwona Markešić.
Z zapowiedzi dewelopera wynika, że po rozstrzygnięciu konkursu planuje on dopracować projekt ze zwycięską pracownią i po uzyskaniu pozwoleń rozpocząć jego realizację.

- Wspólnie ze zwycięzcami będziemy realizować jeden z najbardziej spektakularnych projektów w Polsce - mówił Piotr Tarkowski, członek zarządu Allcon Osiedla. - Zakładamy, że proces projektowania inwestycji oraz uzyskania wszelkich niezbędnych pozwoleń do budowy zajmie około dwóch lat.
Wiadomo już, że realizacja przedsięwzięcia rozpocznie się od części mieszkaniowej. Inwestor zamierza też ubiegać się o liczne certyfikaty, m.in. polski "Obiekt bez Barier", a także międzynarodowe: BREEAM przyznawany za rozwiązania ekologiczne oraz WELL Core and Shell, który potwierdza szczególną dbałość o zdrowie i dobre samopoczucie mieszkańców.

Gdyński charakter projektu przeważył szalę



Po tygodniach obrad sędziowie wybrali projekt autorstwa pracowni Grupa 5 Architekci z Warszawy. W Trójmieście pracownia ta odpowiada m.in. za projekt dotąd niezrealizowanej Drogi do Wolności na terenie Młodego Miasta oraz projekt przebudowy dawnego szpitala przy ul. Kieturakisa na Dolnym Mieście na hotel. Pracownia nad konkursowym projektem pracowała trzy miesiące.

Już na pierwszy rzut oka widać, że zaproponowana architektura wpisuje się w nastrój modernistycznej Gdyni.

- Główną inspiracją była dla nas modernistyczna spuścizna jednorodnej i charakterystycznej architektury Gdyni z czasów międzywojennych. Kontrastująca z zielenią prosta biała architektura budynków o geometrycznych podziałach nawiąże do jednorodnej zabudowy Gdyni z okresu przedwojennego modernizmu. Z drugiej strony chcieliśmy odnieść się do nowoczesnego miasta portowego i płynnego powiązania współczesnej architektury z krajobrazem przelewającym się ze wzgórz w kierunku Drogi Gdyńskiej - powiedział Roman Dziedziejko, członek zarządu oraz wspólnik Grupa 5 Architekci. - Zespół białej punktowej zabudowy, dzięki zaprojektowanym w ich sąsiedztwie placom, przeniesie wypełnioną ludzką aktywnością miejską tkankę Śródmieścia na zachodnią stronę linii kolejowej. Zlokalizowane na różnych poziomach zielone ogrody, zarówno w terenie, jak i na dachach budynków wprowadzą pomiędzy wysoką zabudowę ludzką skalę i kameralność. Zespół ten ma szansę stać się wizytówką i markerem miasta, będąc ważnym punktem w jego identyfikacji.

Wyróżnienie dla pracowni z Rotterdamu



  • Konkursowa propozycja pracowni MVRDV z korzeniami w Rotterdamie została w konkursie wyróżniona.
  • Miejski plac integracyjny wewnątrz zabudowy według pomysłu architektów z pracowni MVRDV.
Wyróżnienie w konkursie przypadło holenderskiej pracowni MVRDV, której projekty realizowane są w całej Europie. W Trójmieście pracownia ta z dużym rozmachem stworzyła dotąd koncepcję zabudowy i rewitalizacji terenów Stoczni Cesarskiej (Młode Miasto).

Czytaj także: Wiceprezydent Gdyni o kształtowaniu przestrzeni miasta



- Wyróżniona praca zwróciła szczególną uwagę jury, ale nie zdobyła największej liczby punktów według kryteriów oceny zawartych w regulaminie konkursu. Praca autorstwa MVRDV została nagrodzona z uwagi na m.in. nietuzinkowe podejście do zagospodarowania terenu i zieleni przenikającej całe założenie - uzasadnia Iwona Markešić.

Furtka dla wysokiej zabudowy w planie miejscowym



Plan zagospodarowania przestrzennego dla tego terenu uchwalony został pod koniec 2009 r. W miejscu, gdzie Allcon chciałby zrealizować zabudowę, na co najmniej połowie powierzchni przewidziana jest funkcja usługowa.

Co do wysokości zabudowy plan zasadniczo dopuszcza budowanie do 24 m, z założeniem zróżnicowania wysokości budynków lub ich części. Zostawia on jednak furtkę, którą wykorzystać może właściciel terenu. Dopuszcza on bowiem podwyższenie wysokości zabudowy na powierzchni 30 proc. całej powierzchni zabudowy (bez wskazania do jakiej wysokości), pod warunkiem że projekt wyłoniony zostanie w konkursie architektoniczno-urbanistycznym, w którego jury zasiądą przedstawiciele Miasta Gdynia. Właśnie taki konkurs, certyfikowany przez Pomorską Okręgową Izbę Architektów, zorganizował deweloper.

Z planu miejscowego wynika, że prace konkursowe mają uwzględniać studium krajobrazowe, które zilustruje powiązania widokowe zabudowy z otoczeniem. Nakazuje on także zastosowanie rozwiązań architektonicznych wysokiej jakości i takich samych materiałów wykończeniowych.

Czytaj także: pomysł architekta na wysokościowiec w miejscu po Gemini



- Dzięki tej inwestycji zmieni się oblicze Gdyni. Jej część położona po zachodniej stronie torów SKM zyska wyraziste oblicze i prestiżowy charakter. Śmiała i twórcza architektura i urbanistyka, zaproponowana w zwycięskiej pracy, wpisuje się harmonijnie w tkankę miejską Śródmieścia. Cieszę się, że do konkursu zaproszone zostały pracownie architektoniczne nie tylko o renomie ogólnopolskiej, ale też europejskiej i światowej - mówił Wojciech Szczurek podczas ceremonii ogłoszenia wyników. - Niezmiernie cieszy też, że projektanci wyznaczyli bardzo dużą rolę przestrzeniom publicznym. Do dyspozycji mieszkańców zostaną oddane nie tylko skwery o wielkomiejskim charakterze, ale też kameralne, zielone dziedzińce, a wszystko będzie połączone estetycznymi drogami dla pieszych i ścieżkami rowerowymi - uzupełnił prezydent.
Obok zabudowy, od strony ulicy KieleckiejMapka, plan miejscowy uwzględnia parking dla węzła przesiadkowego.

Propozycje pozostałych pracowni


  • Propozycja pracowni APA Wojciechowski. To pracownia z Warszawy, która oddział ma również w Gdyni. Wyspecjalizowała się w projektach biurowców i parków biurowych.
  • Propozycja pracowni APA Wojciechowski.
  • Propozycja międzynarodowej pracowni Arup powstała we współpracy z sopocką pracownią Roark Studio.
  • Propozycja międzynarodowej pracowni Arup powstała we współpracy z sopocką pracownią Roark Studio.
  • Propozycja gdyńskiej pracowni BJK Architekci, która w Trójmieście odpowiada m.in. za projekt większości budynków Olivii Business Centre.
  • Propozycja gdyńskiej pracowni BJK Architekci.
  • Konkursowa propozycja wywodzącej się ze Szkocji pracowni RMJM.
  • Konkursowa propozycja wywodzącej się ze Szkocji pracowni RMJM.

Miejsca

Opinie (402) ponad 10 zablokowanych

  • tu wszystko długo i ciężko oraz awanturnictwo i przekora

    • 4 0

  • Taka budowla nigdy nie będzie spójna wśród budowli dużo niższych.

    Deweloperka i interesy lobbystów są ważniejsze niż estetyka przestrzeni.

    • 19 6

  • Budowle bez dróg

    Każda taka budowla to więcej ludzi w jednym miejscu. Najpierw buduje się drogi i dojazdy, a później budynki, osiedla, centra handlowe.

    • 10 3

  • ohyda (1)

    brzydactwo przy samym parku krajobrazowym. o-hy-da

    • 16 8

    • stary gdynianin

      chciałbym zobaczyć jak mieszkasz żeby powiedzieć ohyda sam jesteś ohydny

      • 1 0

  • 300 pięter. !!!

    jak beton to beton.

    • 6 3

  • Megalomania (4)

    Gdynia to niewielkie 250 tysieczne miasto w stagnacji, jakiś czas temu było tej samej wielkości jak np. Białystok. W Białymstoku najwyższy budynek ma 55 m, za to w ostatnich latach wybudowano tam 60 (słownie sześcdziesiąt) km nowych dróg w mieście i kolejne 60 km zmodernizowano. Dzisiaj Białystok zbliża się do 300 tys. mieszkańców. W Gdyni jak się coś remontuje to mówi się o metrach, mieszkańców nie przybywa.
    Takie wieżowce to przede wszystkim około miliarda przychodu z 2 ha ziemi dla dewelopera, stać go na konkurs.

    • 20 8

    • Trzezwa analiza.

      • 1 5

    • Zgadzam się, możnaby stworzyć jakieś inspirowane modernizmem, niższe budynki co pasuje charakterem do Gdyni, a chcą zrobić takiego wysokiego cudaka. Po co.

      • 2 4

    • to po co tu przyjechałeś jak w Białymstoku miałeś tak super?

      • 3 3

    • Białystok 300 tys - Trójmiasto około miliona

      no wybacz ale Gdynia nigdy nie była samotną wyspą - od zawsze byliśmy w jednym miejskim organizmie - a dodać do tego jeszcze mniejsze miasta w jedną i druga stronę

      zazdrościsz deweloperowi?

      to stan się jednym z nich i buduj w Białymstoku nawet 100 piętrowy wysokościowiec

      • 3 1

  • powinien być wyższy

    • 7 4

  • Trzymam kciuki! (2)

    Idealne miejsce na taką inwestycję :) W okolicy już powstają budynki wysokościowe, ten nikomu nic nie zasłania. Centrum miasta, inwestycja widoczna dla przyjeżdżających do miasta turystów, w takim miejscu powinno powstać coś ciekawego. Fajnie, że był konkurs na zagospodarowanie tego miejsca. Trzymam kciuki za realizację!

    • 5 9

    • (1)

      Idealne miejsce, ale na wielki darmowy parking dla mieszkańców, którzy za chwilę nie będą mogli wjechać do centrum !

      • 3 2

      • tak

        Ale to jest działka prywatna. Deweloper kupił ją od prywatnej osoby.
        Miasto miało zapłacić ok 40 milionów żeby tam parking dla mieszkańców zrobić? Hmm trochę drogi parking. Znowu by było gadane...
        Ale ludzie czytają bez zrozumienia - to nie jest gdyńska inwestycja. A dewelopera.

        • 1 0

  • X

    Niech zbuduja megablok jak w cyberpunku

    • 3 1

  • śmiech to zdrowie

    Odpowiadając na propozycje innych komentatorów aby się... "nie bać sięgać wysoko" zgłaszam wniosek o zgodę na budowę w Gdyni wieżowca o wysokości 830 metrów. Od razu byłoby pozamiatane, bo tego raczej nikt nie przebije.
    Przypis:
    Burj Khalifa 828 m Zjednoczone Emiraty Arabskie - najwyższy budynek na świecie

    • 8 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane