• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Deweloperskie inwestycje. Nie tylko budowa osiedli

Michał Brancewicz
7 maja 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (129)
  • Budowa ul. Bramińskiej - wspólna inwestycja Euro Stylu oraz Inpro - kosztuje ponad 4,3 mln zł.
  • Obaj deweloperzy przebudowują też ul. Człuchowską za 1,4 mln zł.

116 umów na budowę dróg za blisko 200 mln zł podpisał w 2022 roku Gdańsk z deweloperami. Kolejne tego typu inwestycje są realizowane w trybie ciągłym. Deweloperzy, poza realizacją samych budynków mieszkalnych, coraz częściej angażują się też w działania społeczne i edukacyjne.



Żeby nie być gołosłownym, że inwestycji drogowych realizowanych przez deweloperów jest mnóstwo, wystarczy powiedzieć, że 8 maja rusza kolejna z nich.

Chodzi o przebudowę skrzyżowania Jaśkowej Doliny i MatuszewskiegoMapka.

8 maja rusza przebudowa skrzyżowania Jaśkowej Doliny z Matuszewskiego, za którą płaci dwóch deweloperow budujących w pobliżu osiedla. 8 maja rusza przebudowa skrzyżowania Jaśkowej Doliny z Matuszewskiego, za którą płaci dwóch deweloperow budujących w pobliżu osiedla.

Mieszkasz w budynku wybudowanym przez:

W ramach prac poszerzony zostanie fragment jezdni Jaśkowej Doliny, co umożliwi wyznaczenie osobnych pasów do skrętu z ul. Jaśkowa Dolina w ul. Matuszewskiego oraz na teren osiedla. Pasy oddzielone będą wyspami segregującymi ruch. Wyznaczone zostanie również przejście dla pieszych wyposażone w azyl.

Z kolei istniejące przejście i przejazd rowerowy przez ul. Matuszewskiego zostaną wyniesione, co podniesie poziom bezpieczeństwa.

W ramach przebudowy na odcinku ul. Jaśkowa Dolina ułożona zostanie nowa nawierzchnia bitumiczna, wykonane zostanie także nowe oświetlenie uliczne.

Przebudowa realizowana jest ze środków firmy Budros oraz spółki Projekt Gdańsk 1 (firma Cordia, dawny Polnord - przyp. red.).

Pierwszy deweloper planuje realizację osiedla Duet Jaśkowa Dolina składającego się z dwóch budynków.

Drugi jest w trakcie budowy kolejnego etapu osiedla Villa Jaśkowa Dolina.



Umowy "szesnastkowe" - ponad 900 mln zł przez 15 lat



Tego typu umowy podpisywane są na podstawie art. 16 Ustawy o drogach publicznych. Czytamy w niej, że "Budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia".

Tak zwane "szesnastki" są już dzisiaj zjawiskiem powszechnym. Wystarczy powiedzieć, że w 2022 roku Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zawarł 88 takich umów na kwotę 153,3 mln zł, a Wydział Projektów Inwestycyjnych w Urzędzie Miasta Gdańska, kolejnych 28 o wartości 44,5 mln zł.

Razem daje to 116 inwestycji za 197,8 mln zł.

Zaś z podanego powyżej zestawienia wynika, że od 2008 roku deweloperzy w Gdańsku wydali na budowę dróg wokół swoich inwestycji ponad 932 mln zł.

Nieruchomości Mapa inwestycji

Mapa inwestycji

Zależy ci na lokalizacji? Sprawdź na naszej mapie inwestycji mieszkaniowych i biurowych, gdzie aktualnie w sprzedaży są nieruchomości z rynku pierwotnego.

Jak deweloperzy dzielą się kosztami budowy dróg



Ciekawym przykładem jest też m.in. przebudowa ul. CzłuchowskiejMapka (320 m) i budowa ul. BramińskiegoMapka (500 m).

W tym przypadku również środki pochodzą z portfeli dwóch deweloperów: Euro Stylu budującego osiedle Dynamika oraz Inpro realizującego osiedle Koncept.

W ramach prac przewidziano:

  1. obustronne chodniki o szerokości minimum 1,5 m 
  2. przebudowa chodnika na całej długości przebudowywanej ul. Człuchowskiej i budowa nowego fragmentu po drugiej stronie ulicy
  3. elementy małej architektury w postaci ławek oraz koszy na śmieci
  4. wykonanie nawierzchni z betonu asfaltowego na ul. Człuchowskiej oraz Bramińskiego
  5. chodnik prowadzący do szkoły z ul. Bramińskiego
  6. w pasach zieleni wzdłuż ul. Człuchowskiej i ul. Bramińskiego otwarty system kanalizacji deszczowej - uszczelnione ogrody deszczowe ze żwirem i trzciną oraz inną ekstensywną roślinnością hydrofitową funkcjonującą jak filtr roślinny, które odwadniają część drogową




Wartość przebudowy ul. Człuchowskiej - ok. 1,420 mln zł netto

  • Euro Styl - 738,4 tys. zł
  • Inpro - 681,6 tys. zł

Wartość budowy ul. Bramińskiego - 4,365 mln zł netto

  • Euro Styl - 2,270 mln zł zł
  • Inpro - 2,095 mln zł

Do tego doszła jeszcze budowa tzw. "sięgacza" ul. Bramińskiego. W tym przypadku w całości finansowana przez Euro Styl w kwocie 985 tys. zł netto.

Inpro i Euro Styl partycypowali również przy przedłużeniu ul. Piotrkowskiej, która połączyła się z Lawendowym Wzgórzem. Deweloperzy wyłożyli na ten cel odpowiednio: 223,2 tys. i 241,8 tys. zł.

Wybudowali drogę, żeby nie jeździć pod oknami mieszkańców



  • Tymczasowa droga na plac budowy osiedla Odea Park powstała po to, by ciężki sprzęt nie kursował pod oknami mieszkańców ul. Legnickej.
  • Tymczasowa droga na plac budowy osiedla Odea Park powstała po to, by ciężki sprzęt nie kursował pod oknami mieszkańców ul. Legnickej.
Ukłon w stronę mieszkańców ulicy Legnickiej wykonał z kolei deweloper Yareal. Zamiast puszczać ciężki sprzęt na plac budowy swojego osiedla Odea Park przez Legnicką, wybudował solidną drogę dojazdową od drugiej strony, wzdłuż Wojskowego Cmentarza FrancuskiegoMapka.

Inwestycje drogowe deweloperów nie są domeną jedynie Gdańska. Warto przypomnieć, że w Gdyni Invest Komfort, w ramach współpracy z urzędem miasta, współfinansował budowę nowej ul. SpółdzielczejMapka i przebudowę ul. BernadowskiejMapka.

Prace uwzględniały nie tylko wymianę nawierzchni, ale też remont sieci: wodociągowej, kanalizacyjnej i deszczowej. Dodatkowo, deweloper samodzielnie sfinansował i wykonał oświetlenie uliczne oraz zaaranżował zieleń.

Szacunkowy koszt inwestycji po stronie Invest Komfortu wyniósł ponad 7 mln zł.

Gdynia, deweloper i PEWiK inwestują w Kolibkach. Prace warte 15 mln zł Gdynia, deweloper i PEWiK inwestują w Kolibkach. Prace warte 15 mln zł

Wsparcie dla przyszłych architektów



Wiadomo, że drogi dojazdowe do budynków są kluczowe dla komfortu mieszkańców. Gdy jednak osiedle już powstanie, ulice wokół zostaną rozbudowane, można pomyśleć o innych aspektach współpracy między inwestorem a mieszkańcami.

Moderna, przy okazji realizacji inwestycji w Oliwie, podjęła współpracę z Zespołem Szkół Architektury Krajobrazu i Handlowo-Usługowych.

Deweloper objął patronatem pierwszą klasę architektury krajobrazu. Uczniowie odbywają cyklicznie spotkania terenowe, podczas których przekazywana jest praktyczna wiedza potrzebna w ich przyszłej pracy architekta krajobrazu.

Terenowe spotkania organizowane przez Modernę dla uczniów klasy architektury krajobrazu. Terenowe spotkania organizowane przez Modernę dla uczniów klasy architektury krajobrazu.
Pracownia Innowacji 3LAB to z kolei oddolna inicjatywa edukacyjna rozwijana przy III Liceum Ogólnokształcącym w Gdyni do której przyłączył się Invest Komfort dzieląc się specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem.

Tworzą ją uczniowie, absolwenci, nauczyciele, pracownicy szkoły, a także zewnętrzne instytucje i partnerzy.

Korzystając ze zdobywanych na warsztatach umiejętności oraz wsparcia pracowników szkoły, do tej pory dokonano metamorfozy dwóch szkolnych sal, trzech wnęk na korytarzu oraz bibliosfery.

- Od wielu lat jesteśmy mecenasem trójmiejskich festiwali Open House, wspieramy też inne wydarzenia i instytucje kultury. Prowadzimy także działania edukacyjne, współpracujemy m.in. z Pracownią Innowacji 3LAB przy III LO w Gdyni oraz z Politechniką Gdańską za pośrednictwem branżowej organizacji Polskiego Związku Firm Deweloperskich. - wylicza Norbert Miętki, kierownik marketingu Invest Komfortu.

Pieniądze na sprzęt dla szkółki piłkarskiej



Z kolei firma Inpro od 6 lat jest sponsorem szkółki piłkarskiej Escola Futbolu w Pruszczu Gdańskim.

- Co roku zasilamy budżet szkółki kwotą, która pozwala na zakup sprzętu dla dzieci, dofinansowania do organizacji turnieju lub wyjazdu na mecz - mówi Rafał Zdebski z Inpro.

Mały park w Oliwie



Invest Komfort wybudował niewielki park w pobliżu swojego osiedla Opacka w Oliwie. Invest Komfort wybudował niewielki park w pobliżu swojego osiedla Opacka w Oliwie.
Invest Komfort sfinansował też mały park położony pomiędzy ulicami Opacką i Cystersów w OliwieMapka, w sąsiedztwie osiedla Opacka.

Na koszt dewelopera zrewitalizowane zostało blisko 5 tys. m kw. przestrzeni. Prace poprzedzone zostały analizą historyczną nasadzeń, które pojawiały się w dawnych ogrodach cysterskich.

Łączna liczba nasadzeń w parku i na osiedlu przekracza 12 tysięcy sztuk. Przywrócony został również dawny staw.

Park otwarto jesienią zeszłego roku.

Opacka w Oliwie Najciekawszą Inwestycją Mieszkaniową 2022 Opacka w Oliwie Najciekawszą Inwestycją Mieszkaniową 2022

Barometr cen nieruchomości Barometr cen

Barometr cen

Sprawdź ceny mieszkań i domów na trójmiejskim rynku nieruchomości. Wykres generowany jest na podstawie cen ofertowych z ogłoszeń zamieszczanych w portalu Trojmiasto.pl.

Miejsca

Opinie (129) 5 zablokowanych

  • Ot dobre paniska.Przyklęknąć nam trza

    I uchylić czapki przed dobrodziejami.

    • 4 0

  • Jacy ci deweloperzy są dobrzy. Filantropi normalnie.

    Artykuł napisany w takiej formie, że już prawie chciałabym ich wspomóc, bo takie dobro czynią bezinteresownie... a tu się okazuje, że kolejne osiedle przy Jaśkowej rośnie. I jeszcze przebudowa skrzyżowania, o której wcześniej nikt nie wspominał. Tylko co było pierwsze? Dokończenie budowy zbiornika? A może to był tylko pretekst, żeby deweloper mógł zapewnić dojazd do swojego osiedla?

    • 3 0

  • Czy to na pewno deweloperzy ? (1)

    To raczej klienci deweloperów za to placą

    • 4 0

    • Oczywiście, że tak

      Ludziska są niekumate i myślą, że deweloper zrezygnuje z zysku i z własnych środków cokolwiek wybuduje.

      • 0 0

  • do autora tego knotu prodeweloperskiego w normalnych krajach deweloper nie ruszy z budową dopóki nie wykona dróg dojazdowych z prawdziwego zdarzenia łącznie z przebudową ewentualnych skrzyżowań u nas szczególnie w gdańsku gdzie rządzi patodeweloperka traktuje się to jako dobrą wolę dewelopera

    • 3 2

  • Deweloperzy

    podjęli niby dobre działania by zaczęto kupować ich mieszkania czy domy. Niestety firmy te nie mają wiedzy i umiejętności
    projektowania terenów mieszkalnych.To co do tej pory wykonują bardzo szybko, za kilka lat okarze się poważnymi kłopotami
    gdyż jakość wykonywanych prac jest niska.Ci ludzie nie rozumieją,że należy wykonywać dobrze prace. Niestety jeszcze minie
    dużo czasu by zmienili swoje działania.

    • 2 2

  • Problemem w tych sprawach to jest samorząd

    i ich mentalność na temat budowania przyjaznego miejsca do życia a nie patosiedli, gorszych jak slumsy na Zachodzie - bez dróg, komunikacji, daleko, bez wind i w ogóle w korkach, bo Mietek od firmy budowlanej dał w kopercie lub coś w ten deseń. Sami pozwalacie na taki stan

    • 1 0

  • Drogi w Trm to czysty PRL... (1)

    Południe to już czysty slums i popis braku wszelkiej wiedzy i wyobraźni iatosamirzafu i iatodewelopetow - to ich świat. Najbardziej brzydzą mnie pseudoekslyzywne dzielnice nad Zatoką ( np. przy Prku Regana, w Brzeźnie, dramat o ohyda, Rosija pełną gębą) - drogi z PRLu, jakby cofnięcie się w czasie. Te Czarne Dwory, oto , Jezu, wierzyć się nie chce, że w takim syfie, w takich drogach można udawać luksus. Tu ludzie mają mentalność nie do zmiany, brud, smród, Rosijaza miliony, kiedy w stolicy czy pięknych ręki ach Włoch, można kupić kilka mieszkań ( beka!) - to już się nie zmieni a ludzie bez wymagań, jęczący na forach to żen

    • 0 0

    • Piłeś, nie pisz

      • 0 0

  • Drogi i urbanistyka w Trm to czysty PRL i wstyd na miarę kraju

    Południe to już czysty slums i popis braku wszelkiej wiedzy i wyobraźni patosamorządu i patodeweloperow - to ich świat, ich raj na miarę kraju cebularzy i "byłej" mafii. Najbardziej brzydzą mnie pseudoeksluzywne dzielnice nad Zatoką (np. przy Parku Regana, w Brzeźnie, dramat i ohyda, Rosija pełną gębą) - drogi z PRLu, budy, śmieci - jakby cofnięcie się w czasie. Te Czarne Dwory, itp. , Jezu, wierzyć się nie chce, że w takim syfie, w takich drogach można udawać luksus. Tu ludzie mają mentalność nie do zmiany, brud, smród, Rosija za miliony, kiedy w stolicy czy pięknych regionach Włoch, Hiszpanii, itd. można kupić kilka mieszkań (beka!) - to już się nie zmieni a ludzie bez wymagań, jęczący na forach będą to akceptować i ....kupować (skąd wy macie kasę na takie badziewie?).

    • 0 0

  • hahaha deweloper Yareal wykonał "ukłon" w stronę mieszkańców Legnickiej

    na Legnickiej obowiązuje zakaz ruchu samochodów ciężarowych. To chyba wykonali ukłon wobec samych siebie, żeby nie wozić ziemi z wykopów osobówkami.

    • 3 0

  • Deweloper płaci:)))) (1)

    Deweloper nigdy nie płaci za budowę dróg. Za te drogi płacą nabywcy lokali które dobroduszny deweloper buduje w pobliżu.

    • 1 1

    • a buduje bo musi sprzedać mieszkania.

      jak by chętni na polu kupowali to tak by sprzedawali. Czy za brak dróg w mieście można odebrać prawa miejskie?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Mieszkaniowe: dom mieszkanie wnętrze

targi

Co W Trawie Piszczy?

269 - 947 zł
konferencja
Mieszkania Domy
Cena
Gdańsk Jelitkowo
33200 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
23350 zł/m2
Gdynia Orłowo
23300 zł/m2
Gdańsk Sobieszewo
20950 zł/m2
Gdańsk Młode Miasto
20850 zł/m2
Sopot Dolny Sopot
31050 zł/m2
Gdynia Kamienna Góra
19650 zł/m2
Sopot Górny Sopot
17500 zł/m2
Sopot Kamienny Potok
17000 zł/m2
Gdańsk Brzeźno
16500 zł/m2
* na podstawie bazy ofert Trojmiasto.pl

Najczęściej czytane